Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اواخر هفته گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جزیره کیش، از پهپادهای پستی «هدی و هادی» رونمایی شد. پستچی‌های پرنده‌ای که به شکل آزمایشی در دو نقطه در جزیره کیش کار خود را آغاز کردند.

استفاده از این تکنولوژی برای امروز نیست، شاید ۱۰ سال دیگر بتوان امید داشت که پستچی‌های پرنده در سطح شهرها رفت و آمد کنند و حمل بار توسط آن‌ها به یک مسئله عمومی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای فرآیند طراحی، ساخت و استفاده از پهپادها برای حمل بسته در سطح شهر، قدمی برداشته تا از قافله‌ای که در دنیا برای استفاده از پهپادها راه افتاده، عقب نمانند.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست درباره این پروژه توضیحاتی داد. «بهزاد اقبال‌خواه» گفت: پیرو دستوری که نیمه دوم سال ۹۸ از سوی وزیر ارتباطات به شرکت ملی پست داده شد، پروژه پهپاد پستی را آغاز کردیم.

وی افزود: خروجی این پروژه آذر ماه ۹۸ تحت عنوان سورپرایز وزیر ارتباطات رونمایی شد و توانستیم به‌صورت نمادین بسته‌ای را داخل آن قرار بدهیم و به دفتر کار وزیر ارتباطات ارسال کنیم. این پهپاد که نام او در ابتدا به‌صورت نمادین «سجاد» بود امروز با نام هدی رونمایی شد.

اقبال‌خواه تصریح کرد: این پروژه ادامه پیدا کرد و امروز پس از تقریباً یک سال و نیم توانستیم نمونه بزرگ‌تر که می‌تواند بسته‌ای با وزن ۱۰ کیلوگرم را جا به‌جا کند را رونمایی کنیم. این در حالی بود که تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی فکر می‌کردند که پروژه متوقف مانده، اما در واقع چنین نبود و این پروژه را پیگیری می‌کردیم. پرنده کوچکی که ابتدا رونمایی شد، توانایی حمل بار تا یک کیلو گرم را داشت اما پرنده پستچی امروز که بانام «هادی» رونمایی شد می‌تواند بار تا ۱۰ کیلوگرم را حمل کند.

او درباره هادی، پستچی پرنده جدید گفت: این پرنده جدید ثبات بیشتری دارد و از نظر فناوری بروزتر است. اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به‌صورت مستمر در جزیره کیش سرویس ارائه کنیم. پس از کشمکش‌های فراوان توانستیم برای پرواز پهپاد در دو منطقه کیش از نهادهای ذی‌ربط مجوز بگیریم که روند آن تقریباً یک و نیم سال به طول انجامید. بخش قابل‌توجه‌ای از این زمان صرف دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی کشور شد و بخش کوچک آن مسائل فنی بود.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست با تأکید بر این نکته که شرکت ملی پست و وزارت ارتباطات در این زمینه پیشرو بودند و در گذشته کاری شبیه به این انجام نشده بود، افزود: پیش از این نهادی برای دریافت مجوز پرواز پهپاد و پرونده فوق سبک از این سازمان اقدام نکرده بود.

اقبال‌خواه خاطر نشان کرد: کاری که در وزارت ارتباطات انجام دادیم، راهی را باز کرد که به‌ جز شرکت ملی پست، سایر افراد و مجموعه‌هایی که در حوزه پهپاد کار می‌کنند بتوانند مجوز بگیرند چرا که پس از تلاش‌های صورت گرفته، اکنون دستورالعمل‌های مشخص این کار در سازمان هواپیمایی کشور تدوین شده است.

وی افزود: آخرین دستورالعمل تدوین شده مربوط به فروردین ۱۴۰۰ است که بر اساس همان دستورالعمل، اواسط اردیبهشت ماه توانستیم مجوز پرواز این دو پهپاد در کیش را دریافت کنیم. اجرای پایلوت این طرح فعلاً در کیش است اما در هر نقطه دیگر در کشور که مجوز انجام پرواز به این پهپاد داده شود، آمادگی انجام کار را داریم.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست درباره نقطه پروازی این پهپادها در جزیره کیش خاطرنشان کرد: در این طرح پایلوت جزیره کیش، پهپادها به‌شکل محدود و در دو نقطه ثابت پرواز می‌کنند. مسیرها از مبدأ اداره پست کیش به مقصد یکی از ساختمان‌های منطقه آزاد کیش و پردیس دانشگاه شریف تعریف شده‌اند.

او درباره استفاده از این پرنده‌ها در نقاط دیگر کشور گفت: درخواست صدور مجوز برای تردد پهپادها به پردیس دانشگاه تهران هم داشتیم که به خاطر تداخلی که با یکی از باندهای تفریحی کیش داشت فعلاً مجوزی صادر نشده است. مجوز صادر شده فعلاً به‌صورت محدود و آزمایشی است و امیدواریم باگذشت چند ماه از کار کردن این پهپادها و بررسی نتایج، بتوانیم مسیر را گسترش دهیم یا آن‌را اصلاح کنیم.
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست درباره تعداد پهپادهایی که در دست طراحی و تولید است، افزود: از پهپاد بزرگ‌تر یعنی «هادی» دو فروند سفارش دادیم که یک فروند در جزیره مستقر است و دیگری در لابراتوار پهپادی پارک فناوری اطلاعات فاوا. این پهپادها کاملاً ساخت یک شرکت دانش بنیان ایرانی است.
اقبال‌خواه درباره این‌که تولید انبوه پهپادها چه زمانی ممکن خواهد شد، تأکید کرد: از نظر من این امکان در آینده نزدیک وجود ندارد. دلیلش هم ربطی به دانش طراحی، ساخت و پرواز پهپادها ندارد، مشکل اصلی این است که در ایران مناطق پرواز ممنوع بسیار زیادی داریم و نظارت‌های هوایی بسیار شدید است.

وی تصریح کرد: این مسئله مختص ایران نیست، در دنیا نیز استفاده از پهپادها برای حمل بسته، تجاری نشده است و بیشتر جنبه «لبه تکنولوژی» دارد. تمام دنیا در صدد هستند تا تابوهایی که در این زمینه وجود دارد را بشکنند و بعد به سمت گسترش آن بروند. استفاده گسترده از پهپادها جزو تکنولوژی‌های آینده است، ما سعی کردیم با اجرای پایلوت این پروژه‌ از این قافله عقب نمانیم.

کد خبر 604129 برچسب‌ها وزارت ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات شرکت پست محمد جواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شرکت پست محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات عضو هیات مدیره شرکت ملی پست فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات وزیر ارتباطات جزیره کیش رونمایی شد اقبال خواه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۵۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) ایران با کدام موشک‌ها و پهپادها به اسرائیل حمله کرد؟

ساعتی پیش پاسخ پهپادی و موشکی نیروی هوافضای سپاه به جنایت رژیم صهیونیستی در روز ۱۳ فروردین و شهادت ۷ مستشار بلند پایه نظامی کشورمان که در کنسولگری ایران در دمشق حضور داشتن آغاز شد.

بر اساس تصاویر و اخبار به دست آمده در این مرحله سپاه ده‌ها پهپاد انتحاری از نوع شاهد ۱۳۶ را علیه اهداف مهمی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. برخی منابع خبری مدعی شدند در اولین موج حملات نیروی هوافضای سپاه صد‌ها پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده است.

شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ پهپاد‌های انتحاری ایرانی با بدنه دلتا (مثلثی‌شکل) هستند و از موتور‌های پیستونی به‌عنوان پیشران بهره می‌برند. هرچند این دو پهپاد بسیار شبیه هم هستند، اما شاهد ۱۳۱ ابعادی کوچک‌تر از شاهد ۱۳۶ دارد و به همین دلیل برخی مشخصات عملکردی و ظاهری آن با شاهد ۱۳۶ متفاوت است.

یکی از تفاوت‌های ظاهری شاهد ۱۳۱ با شاهد ۱۳۶ که شاید به تمایز این دو پهپاد هم کمک می‌کند، تفاوتی است که در بالک‌های انتهایی آنها وجود دارد، در شاهد ۱۳۶ این بالک‌های در بالا و پایین بدنه وجود دارند و در شاهد ۱۳۱ این بالک‌ها فقط در بالای بدنه قرار گرفتند.

موشک راهبردیِ برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴

موشک راهبردی برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴ یکی دیگر از تسلیحات و سامانه‌های بکار گرفته شده برای هدف قراردادن سرزمین‌های اشغالی است.

این موشی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی شده توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع است که برد آن ۲۰۰۰ کیلومتر بوده و مجهز به سر جنگی از نوع شدید الانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد.

این موشک برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی، به یکی از پیشرفته‌ترین موتور‌های سوخت مایع تجهیز گردیده و به نحوی طراحی شده است و موتور در مخزن سوخت قرار گرفته که این امر باعث کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است.

سرجنگی این موشک با طول حدود ۴ متر، یکی از بزرگترین و اثر بخش‌ترین سرجنگی‌های تولید شده می‌باشد که قابلیت حمل بیش از یک تن مواد ناریه داراست.

سرعت بالای اصابت سرجنگی به هدف، باعث می‌شود سیستم‌های پدافندی دشمن، قادر به تشخیص و رهگیری و اقدام جهت انهدام سرجنگی را نداشته باشند.

تفاوت این موشک با سایر نسل‌های قبلی خود تأمین دقت نقطه زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) می‌باشد.

به این بهانه برخی از مهمترین موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی که قابلیت بکارگیری علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی را دارند مورد برسی قرار داده‌ایم.

موشک بالستیک هایپرسونیک «فتاح»

۱۹ آبان ماه، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته خبر داد که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آنها را هدف قرار دهد.

این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد و از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند. این موشک سامانه‌های ضدموشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.

موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد و به دلیل نوع حرکت آنکه در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست.

سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است، برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به صورت دقیق اصابت کند.

موشک فتاح، موشکی است که در دنیا کم‌نظیر است به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد؛ موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و ... موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضد موشک‌هایی ساخته شده است.

هایپرسونیک «فتاح ۲»

۲۸ آبان ۱۴۰۲ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، به مدت یک ساعت و نیم از آخرین دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل نمایشگاه دایمی این نیرو بازدید کردند.

در این نمایشگاه که شامل بخش‌های موشکی، پهپادی، پدافندی و فضایی بود، دستاورد‌های جدید و به‌روز شده دانشمندان و متخصصان جوان نیروی هوافضای سپاه پاسداران تحت عنوان «از ایده تا محصولِ تمام ایرانی» به نمایش گذاشته شده بود.

همزمان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در این نمایشگاه، از موشک کروز هایپرسونیک «فتاح ۲» نیز رونمایی شد. فتاح ۲ موشک هایپرسونیک (ابرفراصوت) با قابلیت گلاید است که در دسته تسلیحات هایپرسونیک HGV دسته‌بندی می‌شود.

موشک «خرمشهر»

موشک «خرمشهر» یکی از آخرین دستاورد موشکی رونمایی شده جمهوری اسلامی ایران در حوزه موشک‌های بالستیک است. این موشک که در رژه ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۹۶ رونمایی شد، ظاهری متفاوت‌تر از دیگر موشک‌های ایرانی دارد و اطلاعات زیادی از ابعاد فنی آن منتشر نشده است. برد این موشک ۲۰۰۰ کیلومتر و قابلیت حمل چند سرجنگی را تا وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم دارد که قدرت تخریب آن را چندین برابر بیشتر از موشک‌های دیگر می‌سازد.

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، ابعاد کوچک‌تر این موشک قابلیت استفاده تاکتیکی از آن را فراهم می‌آورد.

توضیح تصویر بالا: رونمایی از موشک خرمشهر در رژه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

موشک «سجیل»

سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران است که با بهره گیری از موتوری دو مرحله‌ای، قادر به انهدام اهداف در برد ۲۰۰۰ کیلومتری است. تا پیش از رونمایی از موشک خرمشهر، سجیل پیشرفته‌ترین موشک ساخت ایران به حساب می‌آمد چراکه با بهره گیری از سوخت جامد، توانایی حمل سرجنگی به وزن ۶۵۰ کیلوگرم را داشت. سرعت بالای موشک در فاز نهایی که قریب به ۱۴ برابر سرعت صوت است، سجیل را در برابر انواع سامانه‌های ضد بالستیکی مصون می‌سازد.

حداکثر برد موشک سجیل ۲۰۰۰ کیلومتر و وزن موشک ۲۳۵۴۰ کیلوگرم که طول آن ۱۸.۲۱ متر و وزن سر جنگی ۶۵۰ کیلوگرم است که از سوخت جامد برخوردار است.

موشک «عماد»

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دفاعی ایران در سال۱۳۹۴ تست موفقیت آمیز موشک بالستیک «عماد» در شرایط خاص منطقه‌ای و بین‌المللی بود؛ در آستانه محرم حسینی فرزندان ملت بزرگ ایران در وزارت دفاع موشک دوربرد «عماد» نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین جمهوری اسلامی ایران را با موفقیت آزمایش کردند. آزمایش این موشک در شرایطی که آمریکا و هم‌پیمانانش تمرکز اصلی خود را بر محدودیت صنعت موشکی گذاشته بودند، دستاورد مهمی به شمار می‌رفت. 

موشک عماد که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع صورت پذیرفته است، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است؛ که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده به طور کامل منهدم کند.

طراحی، ساخت و آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر یک جهش فناورانه و عملیاتی در این حوزه راهبردی به شمار می‌رود. البته تست این موشک در شرایطی اتفاق افتاد که غربی‌ها گمان می‌کردند جمهوری اسلامی ایران از توسعه توان موشکی خود دست بر می‌دارد، اما تست عماد تمام این رویا‌ها را از بین برد.

موشک «قدر F»

موشک بالستیک و دوربرد قدر F با برد ۲۰۰۰ کیلومتر از نوع سوخت مایع است که با سرجنگی‌های مختلف بارشی و شدید الانفجار قابلیت انهدام اهداف را با دقت زیاد تا برد ۲۰۰۰ کیلومتر دارد.

در اسفندماه ۱۳۹۴ و در جریان برگزاری رزمایش موشکی «اقتدار ولایت» دو فروند موشک قدر از نوع قدر F و قدر H از ارتفاعات البرز شرقی به سوی اهدافی در سواحل مکران شلیک شد که روی موشک قدر F شعار معروف «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» به زبان عبری نوشته شده بود.

برد موشک قدر-F حدود ۲ هزار کیلومتر با وزن ۱۷۴۵۸ کیلوگرم و وزن سر جنگی ۶۴۰ کیلوگرمی دارد.

توضیح تصویر بالا: شلیک موشک قدر-F از ارتفاعات البرز شرقی

پهپاد «آرش ۲»

پهپاد «آرش ۲» یکی از پهپاد‌های ایرانی با برد ۲۰۰۰ کیلومتری است که توسط متخصصان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شده است.

این پهپاد که از یک موتور پیستونی بهره می‌برد بدنه‌ای استوانه‌ای شکل با یک تیل عمودی دارد و دو بال آن در انتهای بدنه قرار گرفته‌اند. پهپاد آرش از روش پرتاب به‌وسیله «جیتو» استفاده می‌کند و همین امر آن را بی‌نیاز از باند برای پرواز کرده است.

به این ترتیب پهپاد آرش قادر است از انواع پرتابگر‌های متحرک به سمت اهداف به پرواز درآید و این موضوع آن را به یک پهپاد راهکنشی با قابلیت تحرک بالا مبدل می‌سازد که به بهره‌برداران آن امکان بکارگیری از آن در محیط‌های مختلف جغرافیایی را می‌دهد.

مشخصات کلی پهپاد انتحاری آرش -۲:

طول: ~ ۴.۵ متر
طول بال‌ها: ~ ۴ متر
سقف سرویس: ۳۶۵۷ متر
موتور: MD ۵۵۰ یا MDSO-۴-۵۲۰ طوفان با قدرت ۵۰ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
برد: ۲۰۰۰ کیلومتر
وزن: ~ ۲۰۰ کیلوگرم

کرار متنوع‌ترین پهپاد ایرانی

پهپاد کرار ساخت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) به طور رسمی در روز صنعت دفاعی در سال ۱۳۸۹ رونمایی شد. دو مأموریت اصلی این پهپاد در آن زمان، استفاده به عنوان هدف پرنده برای آزمایش سامانه‌های راداری و پدافندی و اجرای عملیات بمباران هوایی عنوان شد. تا امروز ۴ نسل از پهپاد کرار معرفی شده است که تفاوت‌های مختصری در ابعاد و مشخصات پروازی، اما مأموریت‌های متنوع دارند. همه انواع پهپاد کرار با استفاده از پرتابگر ریلی و شتاب دهنده سوخت جامد پرتاب شده و شیوه فرود آنها نیز با چتر و کیسه هوا است.

پهپاد انتحاری «کرار»

پهپاد انتحاری کرار به عنوان جدیدترین عضو خانواده این پهپاد پرکاربرد ایرانی در رزمایش پدافند هوایی سال ۱۳۹۸ معرفی شد. هدف از توسعه این نمونه، اجرای عملیات تندخیز (اسکرامبل) به منظور مقابله با اهداف هوایی مهاجم بیان شده است.

طول ۳.۷۵، دهانه بال ۳.۱ و ارتفاع ۱.۵ متر و بیشینه وزن برخاست ۷۵۰ کیلوگرم با قابلیت حمل محموله ۲۵۰ کیلوگرمی از ویژگی‌های پهپاد کرار -۳ است. این نمونه به سقف پرواز ۳۵۰۰۰ پا معادل ۱۰۶۷۰ متر، سرعت نهایی ۷۰۰ و سرعت پیمایشی ۶۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته و مداومت پروازی ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه دارد. در این نمونه از موتور جت طلوع -۴ با سوخت JP-۴ استفاده شده و جنس بدنه نیز عمدتاً از آلومینیوم است.

برای سایر نمونه‌های کرار قابلیت پرواز تا ارتفاع ۴۰۰۰۰ پا معادل ۱۲۲۰۰ متر و سرعت نهایی ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. پهپاد‌های کرار در صورت پرواز با ارتباط مستقیم با ایستگاه مبدأ تا برد ۲۰۰ کیلومتر (کرار -۳) و در صورت پرواز برنامه‌ریزی شده خودکار بدون نیاز به ارتباط دایم با ایستگاه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر برد دارد.

با افزوده شدن سامانه‌های ناوبری متفاوت و نیز یک جستجوگر اپتیکی به نوک دماغه و البته خط امن داده بین پهپاد و ایستگاه‌های فرماندهی پدافند هوایی، کرار انتحاری این قابلیت را پیدا کرده است تا به صورت خودکار از محل ذخیره خود که می‌تواند هر نقطه‌ای در کشور باشد به پرواز در آمده و با دریافت مستقیم اطلاعات هدف، با بهینه‌ترین مسیر اوج گیری، به سمت آن حرکت کند. کرار انتحاری با اصابت مستقیم یا نزدیک شدن تا فاصله مناسب از هدف، عمل انفجار سرجنگی را به انجام می‌رساند.

منبع: مهر

tags # اسرائیل ، ایران سایر اخبار چرا مو‌های بدن زنان کمتر از مردان است؛ آیا زنان مردان پشمالو را بیشتر می‌پسندند؟ مغز آلبرت انیشتین از مغز یک نئاندرتال کوچک‌تر بود! آیا انسان‌های اولیه عاشق می‌شدند؟ آنها چگونه همسر خود را انتخاب می‌کردند؟ قدیمی‌ترین راز تاریخ فاش شد؛ اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟!

دیگر خبرها

  • دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب
  • ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب
  • نیمی از غذاهای ثبت ملی شده کرمانشاه بهاری است/ تدوین پرونده ۸ خوراک بهاری دیگر
  • موافقت با صدور مجوز پروازهای فوق العاده برای شرکت های هواپیمایی
  • (تصاویر) ایران با کدام موشک‌ها و پهپادها به اسرائیل حمله کرد؟
  • پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • دردسر جدید با پرونده جدید برای بویینگ آمریکا
  • همزمان با حمله ایران، فوج پهپادها از یمن هم به سمت اسرائیل به پرواز درآمد
  • تصاویر جدید از پرواز پهپادها در آسمان عراق به سمت اراضی اشغالی + فیلم
  • اهداف پهپادها و موشک‌های ایرانی دراسرائیل مشخص شد