Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@15:07:14 GMT

میزان بارش‌ها در استان مرکزی ۴۵ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۱۸۲۹

میزان بارش‌ها در استان مرکزی ۴۵ درصد کاهش یافت

«مجتبی مرادی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در جمع بندی کلی میزان بارندگی استان در هشت ماهه ابتدایی سال آبی ۱۹۵ میلی متر بوده است که  نسبت به سال آبی گذشته در همین مدت ۴۵ و ۳۰ صدم درصد کاهش و نسبت به دوره آماری بلند مدت نیز ۲۷ و ۲۵ صدم درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: برمبنای آمار ایستگاه‌های باران سنجی این شرکت، میانگین بارندگی استان در اردیبهشت ماه امسال ۱۶ و سه دهم میلی متر ثبت شده که نسبت به بارندگی ماه مشابه در سال گذشته و دوره آماری بلند مدت به ترتیب به میزان ۳۸ و ۲۶ صدم و ۵۰ و ۶۱ صدم درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: مقایسه بارندگی استان تا انتهای اردیبهشت ماه سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته یعنی پایان اردیبهشت ماه سال آبی  ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در اغلب مناطق استان تغییرات بارندگی ثبت شده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: کمترین میزان تغییرات بارندگی در این مدت مربوط به ایستگاه آستانه با ۳۲ و ۱۷ صدم درصد کاهش و بیشترین میزان کاهش نیز مربوط به ایستگاه «دوریدان» با ۵۸ و ۷۳ صدم درصد بوده است.

مرادی ادامه داد: مقایسه بارندگی از ابتدای مهر سال ۱۳۹۹ تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری با ارقام دراز مدت، تغییرات بارندگی در اغلب ایستگاه‌های استان قابل مشاهده است.

وی اظهار داشت: ارقام ثبت شده نشان می‌دهد بیشترین افزایش بارندگی به میزان ۶ و ۸۳ صدم درصد در ایستگاه «کریم آباد» زرندیه و بیشترین کاهش بارندگی به میزان ۵۵ و ۲۱ صدم درصد مربوط به ایستگاه «دوریدان» بوده است.

۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود.

برچسب‌ها استان مرکزی خشکسالی شرکت آب منطقه ای پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی خشکسالی شرکت آب منطقه ای استان مرکزی خشکسالی شرکت آب منطقه ای اخبار کنکور اردیبهشت ماه درصد کاهش صدم درصد سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۱۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین میزان بارش‌ها در کدام نقاط استان کرمان بوده است؟

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با اشاره به میزان بارندگی ۲۴ ساعت گذشته در نقاط مختلف استان، گفت: بیشترین میزان بارش‌ها با ۱۵.۳ میلی‌متر در میانده جیرفت بوده است. - اخبار استانها -

محسن عراقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به آغاز فعالیت سامانه بارشی در استان کرمان، اظهار داشت: ناپایداری‌های جوی در سطح استان به صورت رگبار ، رعد و برق و بارش تگرگ در مناطق مستعد و وزش تندبادهای لحظه‌ای خواهیم بود و بارندگی را در همه شهرستان‌های استان کرمان داریم، اما این بارندگی‌ها در شهرستان‌های جنوبی استان سنگین است.

وی با اشاره به اینکه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بارندگی‌های سنگینی را در جنوب استان کرمان داریم، افزود: پیش‌بینی می‌شود که از روز جمعه از شدت ناپایداری‌ها در استان کاسته شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه هشدار سطح قرمز هواشناسی برای استان‌های جنوبی کشور صادر شده است، گفت: بیشینه بارش‌ها امروز و فردا در نیمه جنوبی استان و مناطق مرکزی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این سامانه بقیه شهرستان‌های استان کرمان را نیز تحت تاثیر قرار داده است، بیان کرد: با آغاز فعالیت این سامانه بارندگی را در همه شهرستان‌های استان کرمان شاهد بودیم.

عراقی‌زاده با اشاره به میزان بارندگی 24 ساعت گذشته در نقاط مختلف استان، گفت: تا ساعت 12:30 ظهر امروز در کرمان 0.9 میلی‌متر، انار 0.4 میلی‌متر، شهربابک 2.4 میلی‌متر، سیرجان 3.6 میلی‌متر، لاله زار 6.0 میلی‌متر و در بافت 3.9 میلی‌متر بوده است.

شدت بارندگی جنوب کرمان در ساعات عصر بیشتر می‌شوداحتمال بارش 80 میلی‌متر در جنوب استان کرمانتمهیدات لازم مقابله با سیل در جنوب کرمان اندیشیده شده است

وی با بیان اینکه تا ظهر امروز در بم 9.6 میلی‌متر، کهنوج 8.0 میلی‌متر، جیرفت 10.3 میلی‌متر، ارزوئیه 6.1 میلی‌متر، بردسیر 2.1 میلی‌متر، رابر 6.8 میلی‌متر، راین 2.4 میلی‌متر، رودبار 14.6 میلی‌متر، فهرج 5.6 میلی‌متر، ماهان 1.2 میلی‌متر، گلباف 0.8 میلی‌متر و ریگان 8.0 میلی‌متر ثبت شده است، افزود: بیشترین میزان بارش‌ها در 24ساعت گذشته با 15.3 میلی‌متر در میانده جیرفت بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانتاکید کرد: با توجه به نوع و شدت بارش‌ها، جاری شدن رواناب، آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل در مناطق مذکور محتمل است.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه آتشکده نهبندان با ۴۳ میلی متر
  • رکورد بارش در سیستان‌وبلوچستان شکسته شد + فیلم
  • میزان بارندگی ها در کرمان کاهش می یابد
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • نگرانی از بروز کم آبی در ۳ استان کشور
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • نگرانی از بروز کم‌ آبی برای سه استان در تابستان ۱۴۰۳
  • میزان بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته کرمان اعلام شد
  • بیشترین میزان بارش‌ها در کدام نقاط استان کرمان بوده است؟
  • فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس