Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: سازمان کشور‌های صادر کننده نفت «اوپک» سه شنبه اعضا و ۱۰ متحدش را در جلسه‌ای گردهم می‌آورد که موضوع اصلی آن بررسی احتمال افزایش مجدد تولید نفت با توجه به احیای تقاضا است.

این ۲۳ کشور که داوطلبانه میلیون‌ها بشکه نفت را برای جلوگیری از اشباع شدن بازاری که همه گیری کووید-۱۹ آن را تضعیف کرده بود، زیر زمین نگه داشتند، اوایل ماه در مقابل آرام شدن بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، افزایش تولید خود را دوباره از سر گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راهبردی تدریجی و به صورت ماهیانه که در حال حاضر تا ماه ژوئیه تعیین شده است.

ارزیابی این سیاست و احتمال تمدید آن از ماه اوت در دستور کار نشست روز سه شنبه است.

به گفته حلیمه کرافت، تحلیلگر آر بی سی، اوپک پلاس -نام اختصاری که از سال ۲۰۱۶ روی اتحاد اوپک و ۱۰ کشور تولید کننده دیگر گذاشته شد- جدول زمانی محتاطانه‌ای را که ماه آوریل در مورد آن توافق شد، حفظ خواهد کرد.

این تحلیلگر افزود: «روسیه، سرگروه کشور‌های متحد اوپک، احتمالا تلاش خواهد کرد این روند را تسریع کند، مانند کاری که از ابتدای سال کنونی میلادی کرده است.»

اما تمایل روسیه احتمالا با مخالفت عربستان سعودی، وزنه سنگین اوپک مواجه خواهد شد که احتیاط را در پیش گرفته است و تحولات افزایش موارد آلودگی به کووید-۱۹ را در آسیا زیر نظر دارد.

بازار در واقع در ماه مه با موج بسیار خشن همه گیری در هند به لرزه درآمد. هند کشوری اساسی است، زیرا پس از آمریکا و چین در جایگاه سومین مصرف کننده نفت خام در جهان قرار گرفته است.

ملیندا ایرسدون Melinda Earsdon تحلیلگر اوآندا اعلام کرد با وجود بازگشت محدودیت‌های جابجایی‌ها در چند کشور آسیایی که به کاهش مصرف نفت منجر می‌شود، با افزایش سفر‌های تابستانی در اروپا و آمریکا به لطف استقرار سریع واکسن‌ها در این مناطق جهان، روند رو به رشد تقاضا احتمالا ادامه خواهد یافت.

اوپک همچنین در مورد احیای تقاضا خوشبین است: این کارتل اوایل ماه پیش بینی‌های خود را در مورد تقاضا حفظ کرد و روی افزایش شش میلیون بشکه در روز در سال کنونی نسبت به سال ۲۰۲۰ حساب باز کرده است. این میزان افزایش مصرف را در جهان به ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رساند.

اوپک اگرچه به تقاضا برای طلای سیاه توجه دارد، همچنین از نزدیک عرضه رقبایش مانند آمریکا که بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است را زیر نظر دارد.

پس از بازگشت تدریجی، اما واقعی یک میلیون بشکه در روز نفت لیبی در اواخر سال ۲۰۲۰، این گروه خود را برای جذب یک تکه بزرگ دیگر در آینده کم یا بیش نزدیک آماده می‌کند که بازگشت تولید ایران به بازار است.

حلیمه کرافت گفت: این موضوع نیز یک نکته کلیدی بحث هاست.
جمهوری اسلامی در واقع مذاکراتی غیرمستقیم را با آمریکا در وین با واسطه گری اروپایی‌ها به منظور احیای دوباره توافقی که سال ۲۰۱۵ درباره برنامه هسته‌ای این کشور منعقد شد، آغاز کرده است.

اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، لغو برخی از تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم نفتی که از سال ۲۰۱۸ به اجرا گذاشته شد، در را به روی افزایش نزدیک به یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز باز می‌کند؛ اگر تولید کنونی ایران را با تولید این کشور در سه سال پیش مقایسه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان اوپک تولید نفت اوپک پلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۳۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از توان دانش بنیانی کشور بسترساز افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت و گاز

دولت ها معمولاً در شرایط اضطرار و تحریم به فکر استفاده از حداکثر توان داخلی خود می افتند. قطعاً تحریم پدیده خوشایندی نیست و ما هم از آن استقبال نمی کنیم. اما هر پدیده ای جنبه های مثبت و منفی دارد. یکی از برکات تحریم برای ما این بود که به ظرفیت های داخلی و دانش بنیانی خود بیش از پیش تکیه کردیم. این امر بستر را برای بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی توسط یک پیمانکار داخلی، صادرات کاتالیست به روسیه و کاهش فلرسوزی در کشور کمک کرد.

سیاست دیگری که دولت در شرایط تحریمی به اجرا گذاشت، استفاده از دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی بود. این تعاملات به ما کمک کرد تا در وضعیت تحریمی کامل به فروش نفت و گاز کشور بپردازیم.

تمامی تلاش های دولت سیزدهم و وزارت نفت در نهایت به موفقیت ما در خنثی سازی تحریم ها منجر شد. به نحوی که میزان فروش نفت مان را به رکورد شرایط غیرتحریمی نزدیک کردیم و فروش گاز را از دوران قبل از تحریم ها فراتر بردیم.

نظرات سعید میرترابی، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی را در خصوص فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی و بی اثرسازی تحریم ها در ادامه می خوانید.

نظر میرترابی، استاد اقتصاد دانشگاه را در خصوص فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی و دستیابی به رشد مطلوب اقتصادی در سال گذشته میلادی جویا شدیم و وی در پاسخ گفت: تحریم ها به لحاظ انتقال، تجارت، هزینه، مسائل بانکی و... مشکلات زیادی برای فروش نفت و گاز کشور ایجاد کرد. اینکه توانستیم به افزایش صادرات نفت کشور بپردازیم و آن را به میزان دوران غیرتحریمی بسیار نزدیک کنیم، گامی رو به جلو محسوب می شود.

وی ادامه داد: به موازات فروش نفت و گاز کشور به افزایش درآمدهای دولتی پرداختیم که برایمان مزیت دارد. به طور کلی، فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی یک موفقیت و چشم انداز خوب نسبت به آینده محسوب می شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: قطعاً سیاست هایی همچون سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و فروش نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا در به فروش رساندن نفت کشور موثر بوده است.

میرترابی گفت: به طور معمول، کشورهای نفت خیز یکی از کارهایی که در راستای ایجاد ثبات در فروش نفت شان انجام می دهند، همین سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی است. این سیاست صحیحی به شمار می رود که وزارت نفت به اجرا گذاشته است.

وی ادامه داد: سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی روشی برای تضمین فروش نفت به شمار می رود و روابط ما را با کشور هدف استمرار می بخشد.

میرترابی گفت: امکان مثبتی که تحریم توانست برای کشورمان ایجاد کند، این بود که به فکر استفاده از ظرفیت های داخلی و دانش بنیانی بیفتیم. قطعاً تحریم پدیده مثبتی نیست و هیچ کس از آن استقبال نمی کند. اما هر پدیده ای جنبه های مثبت و منفی دارد. مزیت تحریم ها برای ما این بود که از داشته های خودمان استفاده کردیم.

وی ادامه داد: به دلیل ضرورت هایی که طی سال های اخیر احساس کردیم، صنایع نفت و گاز بیشترین استفاده را از دستاوردهای دانش بنیانی کشور داشتند. این صنایع در استفاده از توان داخلی و دانش بنیانی کشور در حوزه تولید و اکتشاف پیشگام بودند.  

این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نمایشگاه هایی که در ارتباط با صنایع نفت و گاز برگزار شده است، نشان دهنده پیشرفت های دانش بنیانی در صنایع نفت و گاز است که اهمیت بالایی دارد.

میرترابی در پایان تأکید کرد: سیاست گذاری های صحیح نظیر تکیه به توان داخلی و دانش بنیانی و ابتکارات دیگر در نهایت به کشور کمک کرد که در شرایط تحریمی به فروش نفت و گاز بپردازد.

دیگر خبرها

  • تأکید رئیس جمهور بر مبارزه با قاچاق و رونق تولید
  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز
  • افزایش همکاری‌های امنیتی و ضد تروریسم محور دیدار مقامات ایران و پاکستان
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا
  • استفاده از توان دانش بنیانی کشور بسترساز افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت و گاز
  • آخرین وضعیت تولید شیرخشک در کشور / قیمت‌ها افزایش یافت؟
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟