Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@10:52:33 GMT

آنچه باید در مورد زوال عقل بدانید

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۷۹۶۴

آنچه باید در مورد زوال عقل بدانید

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، زوال عقل یک اصطلاح کلی برای افت توانایی ذهنی به میزانی است که در زندگی روزانه فرد تداخل ایجاد می کند. از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر - رایج‌ترین نوع زوال عقل - دو نمونه از این دست هستند. زوال عقل به طور کلی شامل کاهش تدریجی مهارت های حافظه، تفکر و استدلال می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری بیشتر در سنین بالا و سالمندان شایع است و دلیل آن عادت‌های نادرستی که در زندگی گذشته داشته اید.

اما کدام عادت ها باعث افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل می‌شود؟

افزایش سن و فاکتورهای ژنتیکی یکی از دلایلی است که در این بیماری تاثیرگذار است و افراد فقط می‌توانند این دو عامل را مدیریت کنند. اما دلایلی دیگری هم مانند عادت‌های غذایی از جمله سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی تاثیرگذار هستند. 

افراد می توانند با مطالعه زیاد، درمان بیماری افسردگی و شرکت در اجتماع از دچار شدن به زوال عقل در سنین بالا جلوگیری کنند.

 با علائم زوال عقل آشنا شوید

علائم این بیماری بیشتر با ذهن درگیری و حافظه افراد را مورد هدف قرار می‌دهد. اگر حافظه شما در حدی ضعیف شده است که کارهای روزمره خود را فراموش می‌کنید و یا برای پیگیری برنامه خود با مشکل مواجه هستید، از علائم زوال عقل است.

این بیماری به دلیل اینکه عملکرد مغز را مختل می‌کند ممکن است در قدرت تکلم، درک تصاویر، توانایی تصمیم‌گیری و خلق و خوی شما تاثیرگذار باشد.

در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و هر ساله نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به این آمار افزوده می‌شود.

بیشتربخوانید

بلای جبران ناپذیری که تماشای زیاد تلویزیون بر سرتان می‌آورد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زوال عقل بیماری روانی زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۷۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان طرقبه شاندیز

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،دکتر علیرضا قدرتی، رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان به شدت مسری بوده که در گوسفند و بز ایجاد بیماری می‌نماید. با توجه به اینکه میزان تلفات در گوسفند ۱۰ درصد و در بز‌ها تا ۸۵ درصد می‌رسد، در صورت مشاهده تلفات بالا در بز‌های گله نسبت به گوسفندان، باید به این بیماری مشکوک شد.

وی افزود: تب شدید، ترشحات بینی و چشمی، تورم مخاط دهان و لثه، اسهال، مشکل در تنفس از علائم بالینی بیماری و زخم‌های گسترده به همراه نکروز در دستگاه گوارش از علائم کالبد گشایی است.

قدرتی، در پایان ضمن اشاره به اهمیت این بیماری در دام‌های اهلی و وحشی از دامداران خواست ضمن رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای نسبت به ایمن سازی دام‌ها علیه این بیماری توجه جدی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • آنچه که باید درباره شصتمین دوسالانه هنر ونیز بدانید از زبان امیر عبدالحسینی، کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • ایمن سازی دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان طرقبه شاندیز
  • از کجا بفهمیم غلظت خون داریم؟ | علائم غلظت خون را بشناسید
  • هدآپ دیسپلی چیست؟ طرز کار، مزایا و هر آنچه باید بدانید
  • نشانه‌ها و راه‌های درمانی حساسیت به گردو را بدانید