Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، علی مستوفیان سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: پس از وقوع زلزله تمام آثار و بنا‌های استان مورد بازدید و پایش قرار گرفت.

مستوفیان افزود: آثاری که آسیب دیده‌اند بیشتر در شهرستان‌های جاجرم و گرمه هستند که بخشی از این آسیب‌ها جزئی و برخی نیز با تخریب‌های بیشتری مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

آغاز محوطه‌سازی اطراف بنای تاریخی باغ مزار گرمه

او با اشاره به برآورد خسارت ۵ میلیارد ریالی به آثار و بنا‌های تاریخی خراسان شمالی بر اثر وقوع زمین‌لرزه‌های اخیر، اظهار کرد: در شهرستان گرمه، کاروانسرای قره‌بیل به‌صورت جزئی بعضی از دیوار‌ها ترک برداشته، کاروانسرای عشق نیز به علت قرارگیری در مرکز زلزله منطقه و آسیب‌پذیری این بنا، بعضی از طاق‌ها و دیوار‌های آن آسیب دیده و فرو ریخته است.

مستوفیان گفت: در شهرستان جاجرم نیز بنا‌هایی ازجمله امامزاده دربند، قلعه جعفرآباد جربت، دیواره‌های ضلع غربی امامزاده زین‌العابدین و امامزاده محمود کلاته ترک‌ها بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند.

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی بناهای تاریخی زمین لرزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۹۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۷۸ میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، ابوالفضل شعبانی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۲۰۰ نفر متخلف صید و شکار در استان خراسان رضوی دستگیر شدند که میزان ضرر و زیانی که از این طریق به محیط زیست وارد شد ۷۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: شکار غیرمجاز پستانداران وحشی در استان خراسان رضوی حدود ۲۳۸ رأس بوده که بیشترین شکار غیر مجاز نیز مربوط به قوچ و میش و بعد از آن کل و بز و آهو بوده است.

وی ادامه داد: شکار پرندگان غیرمجاز نیز ۵۱۶ عدد بوده که بیشترین آن کبک و کبوتر چاهی گزارش شده است، همچنین در مورد تخلفات مربوط به صید آبزیان در سطح استان نیز در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۹۴ عدد ماهی به صورت غیر مجاز صید شده است.

شعبانی گفت: در خصوص جلوگیری از شروع به شکار اقدامات قابل توجهی انجام شده به طوری که از اقدام به شکار ۹۱ مورد جلوگیری شده است و قبل از اینکه این افراد اقدام به شکار کنند، شناسایی شده، برای آن‌ها پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در بحث کشفیات مربوط به نگهداری، خرید و فروش حیات وحش، تاکسیدرمی و... نیز افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۱۴۴ مورد در این زمینه کشف شد که مهمترین گونه خرس سیاه بوده و بقیه گونه‌ها شامل قرقاول، مینا، لاک‌پشت آبی، طوطی سبز، میمون و ... بوده است.همچنین در خصوص کشفیات سلاح مجاز، غیرمجاز و جنگی و...در کل ۲۲۵ قبضه بوده است.

وی ادامه داد: در خصوص آلودگی‌ها، ۸۱۷ مورد تخلف شناسایی و اخطاریه صادر شد، در زمینه تخریب و تصرف هم ۲۵ مورد تخریب شامل بوته‌کنی، شخم‌زنی برداشت شن و... شناسایی و با متخلفان برخورد شد.

شعبانی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی، یکی از مهمترین موضوعات نیز تعلیف غیرمجاز دام در مراتع بوده که در این زمینه نیز در سال ۱۴۰۲، از چرای غیرمجاز حدود ۲۵ هزار و ۱۹۳ راس دام سبک که در مراتع به صورت غیر مجاز چرا می‌کردند، جلوگیری شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین از برگزاری طرح‌های آموزشی خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ محیط‌بانان در سطح مناطق حضور پیدا کرده و حدود ۲۳ هزار و ۵۱۴ نفر ساعت در سطح استان آموزش‌های زیست محیطی برای دانش‌آموزان و مردم محلی حاشیه مناطق برگزار شد.

وی افزود: در سال گذشته ۱۳۰ هکتار از مراتع دچار آتش‌سوزی شد که بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در کلات و درگز رخ داد و با اقدامات پیشگیرانه به موقع و برگزاری مانورهای اطفاءحریق و آموزش‌ به مردم، از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری شد و در این زمینه سال جاری نیز اقدامات خوبی در دستور کار داریم.

شعبانی با اشاره به پایش‌های موفق در فضای مجازی گفت: در فضای مجازی و سایبری اقدامات خوبی انجام شده و با پایش‌های انجام شده در این بستر، ۱۲ فقره جرم، شامل خرید و فروش پرنده، فروش لاشه حیوانات و ...کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: آمار مربوط به تخلفات صید و شکار و... در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۵ تا ۱۰ تا درصدی داشته است. در کشفیات سلاح نیز ۲۰ درصد افزایش داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جریمه‌های مربوط به تخلفات صید و شکار در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایشی داشته یا خواهد داشت، توضیح داد: در این زمینه هنوز دستورالعمل جدیدی صادر نشده است.

شعبانی افزود: به طور کلی در مورد جریمه‌های مربوط به گونه‌های شاخص، جریمه حیوان ماده ۳ برابر حیوان نر است به عنوان مثال جریمه درنظر گرفته شده برای قوچ وحشی نر ۲۵ میلیون تومان و جریمه قوچ ماده ۷۵ میلیون تومان است و چنانچه این حیوان جنینی داشته باشد به همان نسبت میزان جریمه افزایش می‌یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خسارت ۷۸ میلیارد ریالی به محیط زیست خراسان رضوی
  • زمین‌لرزه نسبتا شدید جنوب ژاپن را لرزاند
  • خسارت ۷۸ میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • دو زلزله منطقه مسجد حضرت ابوالفضل خسارتی نداشته
  • دو زلزله منطقه مسجد حضرت ابوالفضل خسارتی نداشته است
  • زلزله بامدادی این استان را به لرزه درآورد/ جزئیات
  • سازمان ملل : یک سوم زمین های کشاورزی غزه نابود شده است
  • ثبت زلزله شاخص در شهداد کرمان / رخداد ۱۰۵ زمین‌لرزه طی هفته گذشته
  • وقوع زلزله در نصرت آباد زاهدان