Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@00:21:31 GMT

آینده کیش و دیگر مناطق آزاد در خطر است

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۱۲۲۶

آینده کیش و دیگر مناطق آزاد در خطر است

ایسنا/هرمزگان در نشست هم اندیشی سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و نمایندگان اصناف کیش با حمیدرضا مومنی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران کیش نسبت به از دست رفتن مزایای مناطق آزاد هشدار دادند و نسبت به آینده این مناطق ابراز نگرانی کردند.

در این نشست سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش عمده ترین مشکلات موجود را، از دست رفتن و یا کمرنگ شدن مزایای مناطق آزاد با توجه به صدور مصوبات و بخشنامه هایی مانند اخذ مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، محدودیت های گمرکی، طولانی بودن فرآیند و مشکلات مربوط به اخذ مجوزهای فعالیت اقتصادی، وجود آیین نامه ها و دستورالعمل های زائد، عدم امکان واردات خودرو، مشکلات در زمینه صادرات و برگشت درآمدهای ارزی، اجاره ها و هزینه های بالا اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست تعدادی از مدیران تشکل های صنفی دغدغه ها و خواسته های فعالان اقتصادی را مطرح کردند.

رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش، گفت: آماده گفتگوی چالشی با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی بودیم ولی متاسفانه به کیش نیامدند.

وی با بیان اینکه به زودی شاهد از دست رفتن تمام مزایای مناطق آزاد خواهیم بود، تصریح کرد: از شهریور ۹۷ موفق شدیم با صدور مجوز فعالیت اقتصادی برای موجران مالیات بر اجاره را به استناد ماده ۱۱ مناطق آزاد معاف کنیم. بر همین اساس در دیوان عدالت اداری مطرح کردیم به واسطه ماده ۱۱ برای شاغلان مجوزی بگیریم که کارکنان مناطق آزاد هم معاف از مالیات شوند و تا حدودی موافقت دیوان عدالت اداری را کسب کردیم.

سادات نجفی ادامه داد: اجرای مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در اما و اگر قراردارد و صحبت های متنقاضی انجام می شود. نیاز به شفاف سازی در این زمینه وجود دارد ما در اجرای مالیات بر ارزش افزوده بلاتکلیف هستیم ماده یک مالیات بر ارزش افزوده بیان می کند مالیات بر مصرف است ، عوارضی که سازمان منطقه آزاد کیش دریافت می کند نه فروش خدمات است نه فروش کالا پس مجاز به دریافت عوارض نیست.

احمد کتابفروش،رئیس سندیکای صاحبان صنایع کیش، گفت: به جای تمرکز بر فعالیت های تولیدی، بیش از دو سال است که در راهروهای دادگاه ها، دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات به دنبال لفو مصوبات و بخشنامه های خلاف قوانین مناطق آزاد هستیم تا شاهد از بین رفتن مزایای مناطق آزاد نباشیم.

وی ادامه داد: قانون مالیات بر دارایی ، خودرو ، حقوق و عوارض گمرکی به مناطق آزاد ضربه می زنند. این قوانین انرژی مناطق آزاد را می گیرد و کار را برای ساکنان ، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران سخت می کنند.

کتابفروش با اشاره به اینکه نیمی از سال را صرف گرفتن مجوزهای یکساله می کنیم سازمان نقش مدیریتی ، مالکیتی و حکومتی دارد اما نقش بنگاه اقتصادی آن بسیار پررنگ تر است و بخش خصوصی کاملا تحت فشار است، اضافه کرد: نگاه بنگاه محور بزرگترین معضل سازمان منطقه آزاد کیش است قیمت تمام شده نهاده های تولید که ۴۰ درصد بیشتر از سرزمین اصلی است مالیات بر ارزش افزوده که موجب تورم و بالا رفتن نرخ خدمات و هزینه های زندگی در کیش شده رقابت را در بازار داخلی از بین می برد.

نادر کشتکار سرمایه گذار پروژه میکامال نیز در این نشست گفت: دبیر خانه شورایعالی مناطق آزاد در سال های گذشته ارتباط پارلمانی ضعیفی داشته است . دبیرخانه باید ارتباط با مجلس را تقویت کند تا از حقوق مناطق آزاد از جمله کیش دفاع شود.

وی ادامه داد: مسئولان و مدیران نمی توانند کار را قفل کنند تا دولت جدید بر سر کار آید اگر کسی متعهد است باید وظایف خود را به درستی انجام دهد. پیشرفت کیش با تغییر مدیریت ها نباید متوقف شود.

طهمورث قاسمی دبیرکل مجمع توسعه سازندگان کیش، هم با اشاره به اینکه امیدواریم مناطق آزاد محصور از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند، تصریح کرد: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیاز به نظامات اجرایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: لغو هر مصوبه ای که مخل کسب و کار باشد جزو وظایف وزیر اقتصاد و دارایی است و باید در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف کند.

مهدی اطیابی یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی کیش نیز در این نشست با اشاره به اینکه نام کیش با نام گردشگر و گردشگری عجین شده است، اظهار کرد: خام فروشی زمین و یا واگذاری زمین به نورچشمی ها روش درستی نیست و تامین هزینه های کیش تا ۵ سال آینده که مدیر عامل سابق کیش به آن اشاره کرد حاصل فروش زمین بود.

وی در پایان عنوان کرد: تنها دل به افتتاح فرودگاه کیش خوش کرده ایم که امیدواریم باراه اندازی آن کمی دلمان آرام شود.

مسیح الله صفا مدیر عامل جامعه هتلداران کیش هم بیان کرد: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از اول فرودین ۱۴۰۰ در مناطق آزاد از جمله کیش تاثیر مستقیم روی هزینه های سفر دارد و صنعت گردشگری کیش را تهدید می کند

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه مزیت های مناطق آزاد گرفته شده است و دیگر سرمایه گذاراران تمایلی به سرمایه گذاری در کیش ندارند، اظهار کرد: برای ساخت هتل، تسهیلات بانکی با نرخ ۲۵ درصد در نظر گرفته می شود که در هیچ جای دنیا این نرخ رایج نیست. تبعات تورم شامل هتل سازان می شود و مسئولان باید درصدد رفع این مشکلات باشند.

صفا در پایان گفت: خواسته سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جزیره کیش، اجرای کامل قانون مناطق آزاد و ثبات مدیریتی در کیش است.

همچنین علی خدادادی مدیرعامل جامعه آژانس های مسافرتی و گردشگری کیش نیز گفت: کیش اولین منطقه آزاد کشور بوده و سایر مناطق ۱۸ سال پس از کیش بوجود آمدند ولی اکنون میبینیم مظلوم ترین منطقه آزاد، کیش است.

وی با بیان اینکه خبر ادغام معاونت گردشگری. در معاونت اجتماعی میتواند فاجعه باشد و حوزه گردشگری کیش را به قهقرا ببرد، تصریح کرد: در حوزه توسعه امکانات و فضاهای گردشگری عقب مانده ایم و جز مجموعه پنگوئن طی سالهای اخیر هیچ جذابیت گردشگری به کیش افزوده نشده است.

خدادادی با اشاره به اینکه بحث واردات واکسن و تزریق به کیشوندان و گردشگران بصورت جدی دنبال شود، اضافه کرد: اجاره های بالا و قاون مالیات بر ارزش افزوده از مشکلات موجود هستند.

همچنین مجید طاهری عضو هیئت مدیره بازار پردیس، افزود: بیشتر فعالان اقتصادی که در بازارها مشغول به کارند برای تامین کالای مورد نیاز غرفه خود به جای یک بار دو بار عوارض پرداخت می کنند یک بار به سازمان منطقه آزاد کیش یکبار هم به گمرک ، در واقع دو و گاهی ۳ بار ۹ درصد عوارض می پردازند و این مشکلات روی نرخ اجناس تاثیر منفی می گذارد.

وی با بیان اینکه ورود اجناس از طریق فرودگاه امام خمینی نسبت به کیش آسان تر و کم هزینه تر است، اظهار کرد: هزینه های حمل بار از گمرک تا غرفه افزایش  چشمگیری داشته است و دست اندازهای صادرات از کیش بسیار زیاد است و دیگر امکان صادرات وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها اخبار شهرستان ها هرمزگان مالیات بر ارزش افزوده مزایای مناطق آزاد فعالان اقتصادی سرمایه گذاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۱۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا در اردبیل

مجید کوهی گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی از امروز روند افزایش دمای هوا به تدریج در سطح استان آغاز شده و انتظار می‌رود تا روز سه شنبه هفته آینده در تمامی مناطق استان در طول روز هوای گرم حاکم شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: بنابراین بیشینه دمای هوا در مناطق شمالی تا ۳۲ درجه سلسیوس و در مناطق مرکزی و جنوبی استان تا ۲۵ درجه سلسیوس خواهد رسید.

او با بیان اینکه برای این مدت سامانه‌ بارشی در سطح استان پیش‌بینی نمی‌شود، گفت: تغییرات احتمالی اوضاع جوی در بولتن پیش بینی روزهای آینده لحاظ خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا در اردبیل
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی
  • بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد