Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@23:47:27 GMT

آیا جنگ غزه انحلال اسرائیل را نزدیک‌تر می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۱۹۲۷

آیا جنگ غزه انحلال اسرائیل را نزدیک‌تر می‌کند؟

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین، برخلاف آنچه که به نظر می‌رسد، در واقع بحران سیاسی و حقوقی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن چیزی نیست که وی را به سمت وحشی‌گری در محله شیخ جراح و بیت‌المقدس و مسجدالاقصی سوق داد؛ بلکه آنچه که او و سایر مقامات رژیم اشغالگر را به سمت استراتژی فرار رو به جلو در فلسطین اشغالی و غزه کشاند بحرانی است که موجودیت جعلی و «دولت» استعماری صهیونیستی را به آستانه نابودی برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

المیادین در ادامه افزود،  رژیم اسرائیل به عنوان یک رژیم جعلی فاقد یک نظام دموکراتیک است و مظاهر فساد طبقه سیاسی و رقابت این طبقه بر سر قدرت هرگز نتوانست نماد یک دولت طبیعی را به این رژیم بدهد.  همچنین پایگاه نظامی غربی که برای اشغال فلسطین ازرژیم صهیونیستی حمایت می کند توانایی جنگی خود را  در این زمینه از دست داده و علاوه بر آن توانایی مقابله با تهاجم نظامی علیه هر کشوری را که به ویژه در جبهه مقاومت آماده جنگ با تجاوزات و اشغالگری رژیم صهیونیستی است از دست داده و در واقع توانایی های نظامی آمریکا و کشورهای هم پیمان آن در منطقه اکنون محدود به جنگ‌های نیابتی در کشورهایی مانند سوریه و یمن است.

 این رسانه نوشت، از سوی دیگر در سایه تحولات اخیر در فلسطین اشغالی و توسعه چشمگیر توانایی‌های نظامی مقاومت فلسطین، شاخص‌ها نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل همان‌طور که در  جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ شکست سنگینی در برابر فلسطینیان متحمل شد این بار نیز نمی تواند در جنگ غزه پیشی بگیرد. در این شرایط  آمریکا فرصتی را برای رژیم غاصب صهیونیستی فراهم کرده تا ناتوانی جنگی خود را با کشتن کودکان و غیرنظامیان و تخریب منازل و تاسیسات و زمین های کشاورزی و ارتکاب جنایتهای شنیع و ضدبشری جبران کند.

 مقاومت قهرمانانه فلسطینیان در غزه بسیار قدرتمندتر از توانایی نظامی دشمن در میدان جنگ است؛ گروه‌های فلسطینی با حملات موشکی و پهپادی خود به راحتی اهداف دور و نزدیک دشمن را مورد هدف قرار می دهند و سامانه گنبد آهنین که پیش از این یکی از مظاهر افتخار صهیونیست‌ها بود را به شکلی تحقیر می کنند که خود صهیونیست‌ها نیز به آن اعتراف دارند. یکی از بزرگ‌ترین وجوه تمایز فلسطینیان و صهیونیست ها در اینجا آن است که استراتژی مردم فلسطین در این جنگ ،ادغام مقاومت مسلحانه و مقاومت مردمی است که یکپارچه در برابر اشغالگری دشمن ایستاده اند.

به گزارش المیادین، جوانان انقلابی فلسطین  در محله شیخ جراح و سایر مناطق قدس و نیز سراسر اراضی اشغالی با شجاعت در برابر ماشین‌های نظامی و شهرک نشینان صهیونیست ایستادگی می کنند؛ چرا که مطمئن هستند به امید خداوند حمایت مسلحانه مقاومت از نوار غزه به زودی برای آنها می‌رسد.  در حالی که همه شواهد نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر صهیونیستی توانایی جنگ علیه محور مقاومت در منطقه و فلسطین را از دست داده، مقاومت مردمی فلسطین انگیزه بیشتری برای حرکت به سمت نابودی اسرائیل دارد.

پایگاه خبری المیادین خاطرنشان کرد، در این شرایط و در حالی که آمریکا و هم‌پیمانان جهانی آن تلاش می‌کنند از رژیم آپارتاید اسرائیل حمایت کنند همه ملت‌های جهان به خوبی می‌دانند اسرائیل با یک نظام وحشیانه احاطه شده که هیچ توجیهی ندارد و قادر به کسب مشروعیت نیست.  همچنین حزب دموکرات ایالات متحده که پایگاه نظامی آمریکا در فلسطین اشغالی را با ایدئولوژی موسوم به «جهان آزاد» بنا کرد در سایه سیاست‌های نژادپرستانه آمریکا که هدف آن اخراج آمریکایی‌های سیاه پوست با نژاد آفریقایی و آمریکای لاتین از این کشور است روز به روز در حال ضعیف شدن است.

بر اساس این گزارش، صرف اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده با کشاندن رژیم‌های مرتجع عربی همچون امارات و بحرین به مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی سعی در کسب مشروعیت برای این رژیم داشت نشان می‌دهد که  یهودیان افراطی اسرائیل برای نجات از بحران هویتی به هر روشی متوسل می‌شوند.  این در حالی است که دیده بان حقوق بشر، اسرائیل را یک نظام آپارتاید توصیف کرده  که باید در تعامل با آن بازنگری شود.

در پایان این گزارش آمده است، در این مرحله از درگیری گسترده میان فلسطینیان و اشغالگران صهیونیست، پیروزی تاریخی مقاومت با خون و فداکاری های فراوان،  تلاش کشورهای بزرگ و سرویس‌های اطلاعاتی و موسسات دولتی آنها برای غرق کردن ملت‌های منطقه در جنگ های نیابتی را نابود می کند و بار دیگر فلسطین را به آغوش ملت های عربی و اسلامی و و همه آزادگان جهان بازمی‌گرداند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۱۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین های اشغالی

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: عملیات طوفان الاقصی نیز به مانند تمام نبردهای سرنوشت ساز تاریخ سبب صعود و سقوط افراد بسیاری از هرم قدرت در سرزمین‌های اشغالی شده است. ضربه حیثیتی هفتم اکتبر به قدری برای دولت و جامعه صهیونیستی سنگین و دردناک بوده است که بسیاری از تحلیلگران مسائل فلسطین اشغالی با اشاره به مصاحبه‌ها و اظهارنظر مقامات اسرائیلی از سونامی استعفا و تسویه حساب سیاسی در رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند. در این میان حمله غیرقانونی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و ترور فرماندهان و مستشاران ارشد نظامی ایران در حوزه شامات سبب تشدید سطح تنش میان تهران- تل‌آویو شد.

در حالی که مقامات صهیونیست براساس برآوردهای نظامی- امنیتی انتظار تداوم سیاست «صبر استراتژیک» از سوی مقامات تصمیم گیر در تهران را داشتند، این ارزیابی غلط سبب ظهور پاسخی دردناک به نام عملیات وعده صادق علیه اهداف نظامی در عمق خاک سرزمین‌های اشغالی شد. آهارون هالیوا فرمانده رکن دوم ارتش اسرائیل به دلیل اشتباه در عملیات ۷ اکتبر و پیش‌بینی نادرست نسبت به توان و ابعاد پاسخ سخت تهران در جایگاه متهم ردیف اول این شکست بزرگ نظامی قرار دارد. چنین اشتباهی هولناکی آن هم تنها پس از گذشت ۲۰۰ روز از عملیات طوفان الاقصی در نهایت منجر به استعفای هالیوا رئیس آمان شد. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا ضمن معرفی آهارون هالیوا به بررسی دلایل استعفای وی و پیامدهای این تصمیم بپردازیم.

آهارون هالیوا کیست؟

سرلشگر آهارون هالیوا فرمانده ۵۷ ساله از پدر و مادری مراکشی الاصل در شهر حیفا به دنیا آمد. رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل پیش از قرار گرفتن در این پست حیاتی سابقه فعالیت در اداره فناوری و لجستیک، گردان چترباز تسفا، تیپ ۵۵ و لشگر ۹۸ چتربازان و بخش عملیات در ارتش اسرائیل را داشت. علاوه بر این وی سابق جنگیدن در نبردهای لبنان و غزه را در کارنامه کاری خود دارد. به غیر از سوابق نظامی، یکی از حوادث قابل توجه در دوران فعالیت وی سرقت بی‌سابقه سلاح از پایگاه ارتش اسرائیل در ژانویه ۲۰۲۱ بود که وی را برای پاسخگویی در برابر کمیته امور خارجه و جنگ قرار داد.

هالیوا از جمله حامیان پیمان آبراهام با کشورهای عربی بود و از توافق گازی با لبنان در میدان گازی قانا/ کاریش حمایت می‌کرد. او برخلاف مقامات راستگرای اسرائیل بر این اعتقاد بود که رژیم برای مقابله با گروه‌های مقاومت در کرانه باختری چاره‌ای جز تقویت تشکیلات خودگردان ندارد. او همچنین یکی از ارکان اصلی جنگ سیف القدس در نوار غزه برای هدف قراردادن گروه‌های مقاومت در مه ۲۰۲۱ بود. یکی از راهبردهای کلان هالیوا برای تضعیف و تغییر رفتار دشمنان اسرائیل وارد کردن ضربات دقیق به آنها بوده است. برهمین اساس به نظر می‌رسد پس از ضربه طوفان الاقصی، مسئولیت پرونده ترور تمام بازیگران موثر در عملیات هفتم اکتبر، به ویژه ترور فرماندهان و شخصیت‌های ارشد حزب الله لبنان و جنبش حماس را در ارتش رژیم بر عهده داشته است.

وعده صادق و تغییر موازنه به نفع مقاومت

در ساختار نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی «آمان» در کنار «موساد» و «شین بت» سه رکن مهم اطلاعاتی تل‌آویو برای برتری بر دشمنان خارجی و عامل ابتکار عمل در برابر تهدیدات حیاتی محسوب می‌شود. خطای محاسباتی و ارزیابی غلط هر یک از این اعضای مثلث می‌تواند سبب وارد شدن ضربات دردناکی بر پیکره صهیونیست‌ها شود. برهمین اساس آهارون هالیوا رئیس آمان روز دوشنبه ۲۲ آوریل با انتشار نامه‌ای از استعفای خود به دلیل شکست در عملیات هفتم اکتبر خبر داد و گفت که پس از یافتن جایگزین به سرعت از این جایگاه کنار خواهد کشید. وی در ادامه مدعی شد که پیش از انتشار عمومی این خبر با هرتصی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

با آنکه هالیوا از هفتم اکتبر به عنوان «روز سیاه» یاد می‌کند اما به گزارش تایمز اسرائیل وی در روز واقعه به جای قرار داشتن در پست حساس فرماندهی، در تعطیلات به سر می‌برده است! با وجود اشاره هالیوا و رسانه‌های عبری به عملیات هفتم اکتبر به عنوان عامل اصلی استعفای رئیس آمان اما به نظر می‌رسد دلیل دیگری سبب شده است تا وی ماموریت جنگ در هفت جبهه مختلف را نیمه کاره رها کرده و به مانند سایر مقامات امنیتی و فرماندهان اسرائیلی پس از جنگ استعفای خود را اعلام کند. ظاهرا برآوردهای غلط وی در خصوص پاسخ احتمالی ایران به حمله دمشق و به دنبال آن عملیات بی‌سابقه «وعده صادق» علیه پایگاه هوایی نواتیم در صحرای النقب سبب افزایش اختلافات داخلی در میان فرماندهان و سیاستمداران صهیونیست و در نهایت کناره گیری رئیس آمان شده است. حال هالیوا باید آماده پاسخ به افکار عمومی رژیم صهیونیستی باشد که چرا ارزیابی درستی نسبت به توان آفندی دشمنان اسرائیل نداشته و با ارزیابی‌های غلط آسیب پذیری رژیم صهیونیستی را برای تمام دشمنان و رقبا خارجی آن آشکار کرد.

بهره سخن

یقینا آهارون هالیوا آخرین قربانی عملیات هفتم اکتبر و عملیات وعده صادق نخواهد بود. همانطور که در بیانیه استعفا هالیوا آمده، وی ضمن پذیرش مسئولیت شکست در برابر مقاومت، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب با هدف بررسی «عمیق، دقیق و جامع» در خصوص شکست در عملیات طوفان الاقصی شده است.

به نظر می‌رسد پس از پایان جنگ بسیاری از شخصیت‌های کنونی رژیم صهیونیستی مانند رونان بار رئیس شین بت، یوآو گالانت وزیرجنگ و هرتصی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل استعفا نامه خود را مانند رئیس آمان آماده کنند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا ماجراجویی جدید نتانیاهو در رفح به سرانجام روشنی خواهد رسید یا آنکه وی و سایر مقامات اسرائیلی باید آماده سناریو سقوط کابینه و برگزاری انتخابات مجدد در سرزمین‌های اشغالی باشند.

کد خبر 6086204

دیگر خبرها

  • کشته شدن نظامی صهیونیست در شمال غزه
  • نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین های اشغالی
  • چند نظامی صهیونیست از آغاز جنگ غزه زخمی شدند؟
  • شهادت ۲۶ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه
  • حزب‌الله با موشک مرکز نظامی «الضهیره» اسرائیل را به آتش کشید
  • ۱۱ هزار فلسطینی در غزه مفقود شده‌اند
  • «حزب‌الله» و «القسام» مواضع نظامیان صهیونیست را راکت‌باران کردند
  • لفاظی مجدد نتانیاهو علیه مقاومت فلسطین
  • صحنه شکار خودرو نظامی رژیم صهیونیستی+فیلم
  • ماشین جنگی اسرائیل در رفح زمینگیر می‌شود