Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اهالی جوشقان کاشان سال‌هاست به فعالیت معادن در اطراف این روستا معترض هستند و خواستار حل مشکلات زیست‌محیطی و انجام تعهدات معدن‌داران هستند.کشاورزان اهالی جوشقان قالی کاشان، فعالیت معادن را موجب خشکی درختان این روستا و خسارت به کشاورزی می‌دانند و طبق گفته کارشناسان جهاد کشاورزی فاصله معادن از روستا مغایر با قوانین محیط‌زیست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود معادن علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، چهره روستا را زشت کرده است، فعالیت معادن در  منطقه برای مردم، گیاهان و حیوانات مضر و زیان‌آور است و به رغم اعتراضات مردمی و اظهارنظر کارشناسان در مورد حل مشکلات زیست‌محیطی و انجام تعهدات معدن‌داران تاکنون اقدام عملی برای نجات منطقه جوشقان قالی صورت نگرفته است.

روح‌اله دهقانی، دادستان کاشان در خصوص اعتراض مردم‌جوشقان قالی در خصوص معادنی که در این منطقه باعث‌بروز مشکلات زیست محیطی برای شهروندان منطقه شده است، اظهار کرد: با بازدیدی که با فرماندار کاشان، اداره محیط زیست، منابع طبیعی، امور آب و همه بخش‌های مختلف از معادن جوشقان قالی داشتیم، گزارش‌هایی تهیه و آماده ارسال به نهاد‌های ذی ربط است تا حقوق مردم را استیفا کنیم.

حاشیه سود معادن غیرمجاز که مطالبه‌گران را هم به بند کشید

در همین راستا، بهمن ماه سال گذشته هم در نشست مطالبه‌گران حوزه صنعت معدن نیز مطالباتی در مورد نحوه برخورد قانونی با معادن و برداشت از آن برگزار شد. اهم درخواست مطالبه‌گران در این نشست به شرح زیر بود:

  نبود نظارت دقیق و صحیح بر مراحل مختلف از اکتشاف تا بهره‌برداری که وظیفه ذاتی وزارت صمت است.

  اهمال در اجرای مفاد قانونی معادن توسط ادارات صمت در استان‌ها.

  تعارض منافع حاصل از اشتراک میان نظارت‌شونده و نظارت‌کننده در موارد متعدد.

 اهمال در تعیین دقیق میزان و کیفیت مواد معدنی برداشت شده و همچنین تعیین و دریافت حقوق دولتی و پرداخت آن.

 بلاتکلیفی و نبود شفافیت در عمل به قانون معادن در حوزه تعاونی‌های محلی.

  توجه نداشتن به موضوع مسؤولیت‌های اجتماعی بهره‌برداران از معادن نسبت به شهر‌ها و روستا‌های پیرامون محل بهره‌برداری در قبال استفاده از امکانات عمومی، ایجاد خسارت در طبیعت، اکوسیستم، آب و هوا، جاده‌های مواصلاتی.  

  توجه نداشتن به ظرفیت طبیعی پهنه‌های معدنی و برداشت بی‌رویه مواد معدنی که موجب تضییع حقوق بین نسلی می‌شود.

 واگذری معادن به افراد معدود و خاص بدون توجه به معیار‌های حقیقی، اهلیت سنجی و عدم شفافیت در حوزه ضوابط واگذری و فرآیند آن.

 وسعت غیرقانونی در واگذاری برخی پهنه‌های معدنی.

  استفاده نکردن از فناوری‌های بروز در اکتشاف و استخراج مواد معدنی که موجب آسیب مضاعف به محیط زیست و تضییع حقوق بیت المال می‌شود.

این در حالی است که تشکیل پرونده‌های مختلف حقوقی، کیفری و امنیتی برای مطالبه‌گران مردمی انقلابی سراسر کشور در حوزه معادن، بر خلاف رویه مد نظر ریاست دستگاه قضا در حمایت از مطالبه‌گران و سوت‌زنان در حال وقوع است.

این مهم نیازمند حمایت جدی ریاست دستگاه قضا از مطالبه‌گران، سوت زنان و مبارزان با فساد و همچنین رسیدگی مجدد به پرونده‌های قضایی مذکور از جهت احراز نیت مجرمانه است.

همین چند روز قبل هم حجت الاسلام امیرحسین گرگین یکی از مطالبه‌گران مردمی که در برابر این زیاده‌خواهی باند مافیایی معادن در جوشقان با دست خالی قیام کرده بود، برای مدتی با شکایت برخی از ذی‌نفعان معادن بازداشت شد.

اتفاقی که با مطالبه جدی و سراسری مطالبه‌گران استان و کشور و نیز همراهی برخی مسؤولان قضایی بر طرف شد، اما اصل مسأله همچنان پار بر جاست.

 

لزوم رعایت مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی در منطقه

سید جواد ساداتی‌نژاد  در این باره اظهار کرد: معادن و مشکلاتی که در حوزه زیست‌محیطی و بهداشتی در مکان‌های نزدیک روستا هستند بحثی است که در چندین نقطه از منطقه کاشان با آن مواجه هستیم.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد رعایت مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی در این منطقه اتفاق بیفتد تا به کشاورزان و محصولات کشاورزی آسیبی نرسد.

او با اشاره به این که معدن داران به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، گفت: رعایت مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی نیاز به تعامل بین حوزه معدن و مسؤولیت‌های اجتماعی این روستا‌ها است که بیشترین مشکل به این بخش بر می‌گردد.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ضوابط زیست‌محیطی در مورد معادن در جوشقان قالی بررسی شود تا مردم بتوانند با آرامش زندگی کنند.

منبع: فارس

 

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی روستای جوشقان معادن جوشقان زیست محیطی و بهداشتی مشکلات زیست محیطی جوشقان قالی مطالبه گران معدن داران محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سعید ابراهیمی بسطامی مدیر بیمه دی استان آذربایجان غربی در این مراسم که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زمین پاک برگزار شدگفت: روز زمین پاک برای اولین بار در ۲۲ آپریل سال ۱۹۷۰ نامگذاری شد و تاکنون هرساله در ایران مصادف با ۲ اردیبهشت و همچنین در سراسر جهان توسط فعالان حوزه محیط زیست، روز جهانی زمین پاک به جهت افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به مسائل محیط زیست جشن گرفته می‌شود.

وی افزود: فعالان حوزه محیط زیست، دغدغه بسیاری برای محیط زیست و زمین دارند. به همین دلیل در هفته زمین پاک که از ۲ اردیبهشت به مدت یک هفته آغاز می‌شود، بحث‌ها و فعالیت‌های زیستی در سازمان‌های گوناگون در نظر گرفته می‌شود که هدف از آنها این است که به مردم یادآوری کنند که زمین، نیاز به حمایت دارد.

ابراهیمی اظهار داشت: آشناکردن کودکان و نوجوانان با باید‌ها و نباید‌های زیست‌محیطی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که باید با جدیت پیگیری شود.

وی، با بیان اینکه بحران‌های زیست‌محیطی و تغییر اقلیم، بیشترین تأثیر را بر روی کودکان خواهد گذاشت، عنوان کرد: تخریب محیط‌زیست آینده کودکانمان را سرد و تاریک می‌کند و شاید راه بازگشت به شرایط مطلوب برای همیشه از بین برود.

گفتنی است این مراسم با هدف ایفای نقش اجتماعی بیمه دی و ترویج فرهنگ زیست محیطی در بین کودکان و نوجوانان به همت مدیریت بیمه دی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

در پایان این مراسم از صاحبان آثار برتر نقاشی که به دبیرخانه ارسال شده بود با اهدای جوایزی تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی
  • زمین پاک فرصتی برای افزایش آگاهی درباره مسائل زیست‌محیطی