Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مامن‌های امن و دلنشین برای کودکان و نوجوانان و حتی والدین بچه‌هاست و در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توان شور زندگی را به عیان مشاهده کرد.

مراکز کانون پرورش فکری کرودکان و نوجوانان مکانی مفرح برای بچه‌هایی است که مایلند اوقات فراغت خود را مفید و موثر سپری کنند و همچنین به دانسته‌ها و مهارت‌های خود بیافزایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در قالب پنج سرفصل فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و اسلامی برنامه‌های متعددی را برای اعضا برگزار می‌کند که شامل ۲۴ برنامه فرهنگی، ۹ هنری، سه علمی، چهار ادبی و چهار اسلامی است و همواره یکی از موفق‌ترین کانون‌های سطح کشور است که در جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی برگزیدگان متعددی داشته است.

در طول سال‌های متمادی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در جشنواره‌ها و مسابقه‌های کشوری و بین‌المللی مختلفی چون قصه‌گویی، نقاشی، تئاتر، هنرهای دستی و کتابخوانی حائز رتبه‌های برتر شده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام قبل از شیوع ویروس کرونا در مناسبت‌ها و ایام مختلف از جمله هفته ملی کودک، ماه محرم و تعطیلات تابستان برگزار کننده برنامه‌هایی چون باغ کاغذی، جشنواره داول، جشن بادبادک ها و خانه پرنده بود که در قالب این برنامه‌ها ساعات خوشی را برای بچه‌ها در کنار والدین فراهم می‌کرد که با شیوع کرونا تعطیل شد.

مربیان مراکز آموزش‌های خود اعم از کاردستی، شعر، قصه خوانی، قصه‌گویی، معرفی و نقد کتاب، نقاشی، سفال و عکاسی را با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای اعضای کانون راه‌اندازی کردند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در مدت تعطیلی کارگاه‌ها از آموزش اعضای خود غافل نشد.

آموزش‌های مجازی اعضا از همان اوایل تعطیلی کارگاه‌ها در اسفندماه شروع شد و در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز این آموزش‌ها ادامه داشته است و مربیان و اعضای مراکز در این مدت چهارماه بدون وقفه دوره‌های آموزشی خاص خود را فرا گرفتند.

در سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۲۱ هزار و ۷۸۵ برنامه با حضور یک میلیون و ۷۷۲ هزار و ۱۵۸ عضو کانون برگزار شد و از سال ۹۷ تا ۹۸ تعداد ۴۲ هزار و ۴۰۵ برنامه با مشارکت ۷۰۲ هزار و ۸۸۳ عضو اجرایی شد.

اما برنامه های سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با تفاوت‌های عمده‌ای برگزار شد و تمامی فعالیت‌ها و آموزش‌ها در فضای مجازی دنبال شد و این روند همچنان ادامه دارد.

شتاب فعالیت‌های کانون ایلام در دولت تدبیر و امید

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: در پایان سال ۱۳۹۲ که مقارن با اولین سال خدمت دولت تدبیر و امید بود، تعداد برنامه‌های اجرایی در استان ایلام ۳۰ هزار و ۸۱۸ برنامه با مشارکت اعضای کودک و نوجوان کانون برگزار شده بود که ۱۶ هزار و ۱۸۹ برنامه با حضور دختران و ۱۴ هزار و ۶۲۹ با مشارکت پسران برگزار شد و تعداد کل مربیان کانون در آن سال ۳۷۱ نفر و پنج هزار و ۷۷۶ عضو کودک و نوجوان بود.

مهدی جمالی افزود: اما با پایان چهار سال اول دولت در سال ۱۳۹۶، کانون در اجرای برنامه‌ها، تعداد شرکت‌کنندگان، اعضا و دیگر شاخصه‌ها از رشد چشمگیری برخودار شد که این امر بیانگر رشد کمی و کیفی فعالیت‌های کانون در این چهار سال بوده و این روند تا سال ۱۳۹۹ ادامه داشته است.

کرونا مانع تداوم فعالیت‌های مربیان و اعضا نشد

وی یادآور شد: تا پایان سال ۱۳۹۸ و قبل از شیوع همه‌گیری کرونا و شدت یافتن آن که برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام را نیز تحت تاثیر قرار دهد، فعالیت‌های کانون با شدت و جدیت پیگیری می‌شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۰ هزار و ۴۲۳ برنامه با حضور ۳۱۵ هزار و ۴۰۴ نفر شرکت کننده عضو دختر و پسر کودک و نوجوان برگزار شد و تعداد اعضای کانون در این سال چهار هزار و ۱۹۱ نفر همراه با ۳۷۱ مربی بود که البته در اسفندماه این سال شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی درازمدت مراکز کانون شد.

وی گفت: اما از سال ۹۹ تاکنون به علت همه‌گیری کرونا، آموزش‌ها به بسترهای مجازی منتقل شد و حتی کرونا نیز مانع برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی کانون نشد و اعضای کودک و نوجوانان کانون، فعالیت‌ها را از طریق بسترهای مجازی با حضور مربیان خود دنبال و پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری کانون از ۴۴ برنامه به ۶۴ مورد افزایش یافته است، ادامه داد: شش انجمن تخصصی شعر، داستان، قصه‌گویی، عکاسی، نمایش عروسکی و سرود در دوران کرونا به صورت مداوم هر ماه ۲ جلسه تخصصی در فضای مجازی برای کودکان ونوجوانان و مربیان با دعوت از مهمانان کشوری برگزار می‌کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: ۱۰۹ کارگاه عمومی با ۶۴ فعالیت فرهنگی ادبی و هنری در دوران کرونا در ایلام راه‌اندازی شده و از نکات مهم اینکه استان ایلام از معدود استان‌هایی است که تمامی مراکز ثابتش کارگاه عمومی مجازی برگزار می‌کند و در هر فصل بیش از ۱۲ تا ۲۱ کارگاه تخصصی در فضای برخط (آنلاین) برگزار می‌شود.

جمالی در خصوص موفقیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در سال کرونایی گذشته هم یادآور شد: در سال گذشته با وجود ویروس کرونا موفقیت‌های چشمگیری توسط اعضا و مربیان کانون ایلام در سطح کشور کسب شد که از جمله نمره عالی در ارزیابی کشوری، گسترش فعالیت‌های مجازی، موفقیت در جشنواره‌های شعر و داستان، مهرواره عکس، مهرواره اشک ماه و چندین جشنواره و مهرواره کشوری دیگر می‌توان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: همچنین در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت مجازی مراکز کانون تاکنون تعداد شش مرکز از ۱۸ مرکز ثابت به لپ تاپ و باقی مراکز هم به وب‌کم مجهز شده است و در آینده  نزدیک نیز برای تمامی مراکز لپ‌تاپ تهیه می‌شود.

توسعه فعالیت‌های عمرانی در کنار برنامه‌های آموزشی 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: در مورد اقدامات عمرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام هم توضیح داد: همزمان با انجام فعالیت‌های مجازی و تلاش برای پایداری حضور اعضا، تعمیر و تجهیز مراکز و سالن‌های آمفی‌تئاتر کانون در دست اجراست و نوسازی و تعویض صندلی‌های سالن آمفی‌تئاتر مرکز فرهنگی، هنری شهرستان ایوان با صندلی‌های جدید از جمله این اقدامات است.

طبق گفته جمالی در سال جاری بالغ بر ۸۱۱ میلیون و ۲۲۰ هزار ریال در راستای تعمیر تجهیزات خنک کننده، برق‌کشی، تجهیزات بهداشتی و شیرآلات و سالن در مرکز ایوان هزینه شده است که از این مقدار، ۷۸۰ میلیون ریال در تجهیز سالن آمفی‌تئاتر این مرکز هزینه شده است و در همین راستا طی رایزنی‌های انجام گرفته با فرماندار شهرستان ایوان مقرر شد سهمی از اعتبارات بودجه‌ای این شهرستان در اعتبارات عمرانی سال آینده نیز در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین مرکز فرهنگی هنری شماره سه کانون در شهر ایلام نیز به عنوان قدیمی‌ترین مرکز کانون استان واقع در پارک شهدای ایلام به گازکشی کامل و تبدیل بخاری‌های نفتی به گازی، تجهیز سیستم خنک‌کننده، تعمیرات سفیدکاری، رنگ‌کاری و نقاشی، تعویض قفسه‌های کتاب کودک و نوجوان، نصب شیرآلات، تجهیز آشپزخانه و تعویض کابینت، فضاسازی محوطه بیرونی و تعویض قفسه‌های کتاب، سیستم گرمایی و سیستم روشنایی، تعویض تزیینات و امکانات دیگر تجهیز شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام تاکید کرد: این مرکز با حدود ۱۲ هزار جلد کتاب و ۴۰۰ عضو کودک و نوجوان به تعمیرات و تجهیزات اساسی نیاز داشت که پس از سال‌ها این مرکز با گازرسانی و تجهیز به سیستم گرمایی به روز شد و رنگ‌کاری، سفیدکاری و تعویض قفسه‌هایی که با موریانه فرسوده شده بودند نیز به صورت تعویض و رنگ‌کاری تازه انجام گرفت و در روند تجهیز این مرکز، همکاری و همراهی مدیرکل امور اجتماعی استاندرای ایلام قابل تقدیر بود.

جمالی اظهار داشت: رنگ‌آمیزی مراکز کانون ایلام و شهرستان‌ها، تعمیرات ایزوگام، تجهیز قفسه‌ها، دیوارکشی در تعدادی از مراکز، تجهیز سیستم گرمایی و سرمایی و در تعدادی از مراکز نیز تعویض پکیج‌های گرمایی و سرمایی، گازگشی، توسعه فضای مرکز، ثبت اسناد مالکیت ۱۱ مرکز فرهنگی هنری به نام کانون، تجهیز و تعمیر روشنایی مراکز، تجهیز مهمانسراهای اداره کل و مراکز را نیز باید به این فعالیت‌ها افزود.

توجه به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه 

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، مناسب‌سازی ورودی مراکز برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه نیز از اقدامات مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام بشمار می‌رود و تمام ورودی‌های مراکز مناسب عبور و مرور ویلچر شدند.

جمالی افزود: کانون استان برای خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه مرکز فرهنگی، هنری مختص آنها را به نام مرکز فراگیر با امکانات ویژه راه‌اندازی کرده و تاکنون نیز برنامه‌های پرباری برای این اعضا و با مشارکت خود بچه‌ها به اجرا درآمده است و نیز در کنار این خدمات، استاندارد سازی پکیج‌های گرمایی و سرمایی و بیمه مراکز انجام شده است.

به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام دارای ۲۲ مرکز ثابت و سیار و بیش از ۱۷ هزار عضو کودک و نوجوان بین سنین هفت تا ۱۷ ساله دختر و پسر است.

برچسب‌ها کرونا ایلام کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ایلام کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کرونا ایلام کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اخبار کنکور فعالیت های کانون کودک و نوجوان ویروس کرونا مرکز فرهنگی مراکز کانون برگزار شد فعالیت ها برنامه ها آموزش ها قفسه ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۲۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، محسن رضایی با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان افزود: نزدیک به ۱۰ درصد این تعداد، پارسال به عضویت کانون های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان غربی درآمده اند که نشان دهنده جذابیت فعالیت در این مراکز است.

او اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد کانون های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان غربی مربوط به روستاهاست که نقش بسزایی در شکوفایی استعدادها و توان افزایی نوجوانان روستایی دارد.

رضایی تصریح کرد: همچنین ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری در آذربایجان غربی ویژه بانوان فعالیت می کند که از این تعداد ۸۶ کانون پارسال ایجاد شده و اقبال روزافزون دختران به سمت فعالیت های فرهنگی و هنری را نشان می دهد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: بخش مهمی از فعالیت های این کانون ها در بستر مسجد شکل می گیرد و اهتمام ویژه این نهاد، ایجاد جذابیت با زبان هنر شامل سرود و تئاتر برای حضور در فضای مسجد برای نوجوانان و جوانان است.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • راه‌یابی دو عضو برتر ادبی استان گلستان به باشگاه کشوری استعدادهای برتر "قاف"
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • برگزاری نخستین نشست کارگروه‌های کارشناسی کانون پرورش فکری
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری میهمان کودکان اراکی
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟