Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@23:52:27 GMT

وام ودیعه مسکنی که به فراموشی سپرده شد

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۳۳۴۵

وام ودیعه مسکنی که به فراموشی سپرده شد

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: همه‌ی طرح‌های کمک معیشتی دولت به مردم در حوزه مسکن کارساز نبوده و درست زمانی که قرار است به به مرحله اجرا برسد، به فراموشی سپرده می‌شود. به گزارش پول نیوز، در چند سال اخیر، روند قیمت مسکن صعودی بوده است و همین موجب شده است تا اجاره بها نیز افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شیوع ویروس کرونا در ایران از اواخر بهمن ماه سال ۹۸ موجب شد تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد؛ بنابراین از یک سو افزایش اجاره بها و از سوی دیگر، کاهش قدرت خرید خانوار‌ها به خصوص خانوار‌هایی که مستاجر بودند، موجب شد تا جابجایی خانوار‌ها در تابستان سال ۹۹ به چالشی جدی برای آن‌ها تبدیل شود.
دولت چند راهکار برای حمایت از مستاجران در نظر گرفت؛ نخستین راهکار این بود که برای افزایش اجاره بها سقف در نظر بگیرد؛ بنابراین، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، حداکثر افزایش اجاره بهای واحد‌های مسکونی برای شهر تهران تا ۲۵ درصد و برای کلانشهر‌های دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها ۱۵ درصد تعیین شد.
دومین طرح دولت، اعطای وام ودیعه مسکن بود. وعده پرداخت وام ودیعه مسکن در یکم مرداد ۹۹ توسط رئیس جمهور داده شد و وی با بیان ابلاغ پرداخت این وام به بانک‌ها گفت: سقف این وام برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، شهر‌های بزرگ شامل شهر‌های بالای یک میلیون نفر از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۳۰ میلیون تومان و دیگر شهرها، ۱۵ میلیون تومان است که با نرخ سود ۱۳ درصد به مشمولان پرداخت می‌شود.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط پرداخت این وام گفت: در تهران، مستاجران واحد‌های مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر و در دیگر شهرها، مستاجران واحد‌های کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن مستاجران خواهند شد.
در همین رابطه سید محمـود فاطمی عقدا رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: مهترین دلیل اجرایی نشدن این طرح تا کنون، بحث تامین اعتبار و تنگنای مالی دولت بوده است و با توجه به رشد اجاره مسکن در تهران، وام ودیعه نمی‌تواند برای مردم کارگشا باشد.
وی در خصوص اجرایی شدن این طرح در سال جاری گفت: باتوجه به عدم اطلاعات صحیح از خانوار‌های مشمول حمایت، اجرایی شدن این طرح در سال جاری ممکن نیست. لازمه‌ی اجرایی شدن این طرح، جمع آوری بانگ اطلاعات دقیق از وضعیت معیشت مستاجران است که مشخص شود.
رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: زمانی که دولت یک رقم را برای تمام اقشار جامعه درنظر می‌گیرد، نمی‌توان به این طرح امیدوار بود، زیرا تمام مردم در شرایط معیشتی یکسان نیستند.
وی اظهار کرد: قرار بود وام ودیعه مسکن برای دهک‌های متوسط و پایین‌تر از آن درنظر گرفته شود، اما با توجه به اینکه جزییات بیشتری اعلام نشد، وعده اجرایی شدن این طرح از سال گذشته به سال جاری رسید.
فاطمی عقدا در ادامه عنوان کرد: همه‌ی طرح‌های کمک معیشتی دولت به مردم در حوزه مسکن کارساز نبوده و درست زمانی که قرار است به به مرحله اجرا برسد، به فراموشی سپرده می‌شود.
رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ابراز کرد: با ورود دولت و سازمان‌های غیر دولتی مانند کمیته امداد امام خمینی، بنیاد مسکن، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و ... به حوزه استیجار، می‌توانند گره‌ای از مشکل حوزه مسکن باز کنند.       گفتگو از سحر گلی زاده

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مسکن وام ودیعه مسکن وام مسکن قیمت مسکن اجرایی شدن این طرح وام ودیعه مسکن مسکن و شهرسازی خانوار ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۳۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

به گزارش قدس خراسان، محسن داوری ظهر پنجشنبه در آئین قرعه کشی و واگذاری زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود اظهار کرد: اگر بتوانیم با اجرای این طرح موضوع مشکل مسکن را حل کنیم برخی از مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد.

فرماندار مشهد با ابراز تأسف از اینکه در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود کمی غفلت شده است گفت: مردم از مسؤولان کلیپ نمی‌خواهند بلکه کار می‌خواهند.

وی با گلایه از مسؤولان در زمینه تأخیر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود خطاب به مردم گفت: شما به عنوان نماینده من پیگیر اجرای این طرح و واگذاری زمین‌ها باشید و این مساله را مطالبه کنید.

داوری با بیان اینکه شرکت عمران بینالود حق ندارد در ابتدای کار پولی از متقاضیان بگیرد افزود: متقاضیان بلافاصله پس از دریافت زمین کار ساخت واحدهای مسکونی و اجرای فونداسیون را انجام دهند و هزینه آماده سازی زمین‌ها را می‌توانند بعد از دریافت اولین مرحله از وام خود پرداخت کنند.

فرماندار مشهد تصریح کرد: با هدف افزایش سرعت ساخت و ساز این واحدهای مسکونی، مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله به آنها پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه این زمین‌ها به صورت ۹۹ ساله واگذار می‌شود و مالکان امکان خرید و فروش این زمین‌ها را نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۲۵ هزار نفر برای دریافت زمین ثبت نام کردند اگر فردی اقدام به واگذاری زمین دریافت شده کند در هر مرحله‌ای از ساخت و ساز زمین از او گرفته و پس از قرعه کشی تحویل سایر متقاضیان ثبت نامی خواهد شد.

داوری به شرکت عمران بینالود تا پایان اردیبهشت ماه برای آماده سازی و واگذاری زمین به متقاضیان مهلت داد.

در این مراسم بخشدار بخش احمدآباد شهرستان مشهد گفت: در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۲۳ هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است.

مجید بیکی ظهر پنجشنبه در آئین قرعه کشی و واگذاری زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود اظهار کرد: بیش از ۲۳ سال امکان استفاده از ظرفیت‌های مسکن حمایتی در شهر ملک‌آباد وجود نداشت که با توجه و پیگیری‌های انجام شده در دولت سیزدهم این امر با الحاق ۲۳ هکتار زمین به اراضی این شهر محقق شد.

بخشدار بخش احمدآباد شهرستان مشهد افزود: تا کنون این زمین‌های برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به ۶۰۰ متقاضی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه اولین مرحله از قرعه کشی و واگذاری زمین برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهر بینالود سال ۱۴۰۰ انجام شد اظهار کرد: با توجه به ظرفیتی که از قبل در این شهر شناسایی شده بود اراضی مورد نیاز از همان ابتدای دولت در این شهر آماده بود.

بیکی افزود: بیش از ۲۵۰۰ قطعه زمین در شهر جدید بینالود برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است
  • طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است
  • گره عجیب نهضت ملی مسکن
  • توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش مسکن و راه آذربایجان‌غربی
  • معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • نهضت ملی مسکن، تحولی در حوزه روستایی ایجاد خواهد کرد
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟