Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر خارجه سوریه تاکید می‌کند که روابط سوریه و ایران، استراتژیک و حتی فوق استراتژیک است و ائتلاف جمهوری اسلامی ایران و سوریه، ژئوپلتیک منطقه را تغییر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دمشق، «بشار الجعفری» معاون وزیر خارجه سوریه که سالها به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل متحد به ویژه در طول یک دهه جنگ تروریستی محور غربی، صهیونیستی و ارتجاع عربی و مزدورانشان، تمام قد از مواضع و اصول دولت سوریه در نیویورک دفاع می‌کرد، در گفتگوی مشروح با خبرنگار تسنیم به سئوالات مختلف درباره تحولات داخلی و خارجی به ویژه روابط ایران و سوریه و نقش ارزشمند و غیرقابل انکار شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش اول از این مصاحبه به شرح زیر است:

 

مهمترین محورهای مصاحبه با بشار الجعفری

- بسیاری از کشورهای متحد و دوست که در کنار سوریه قرار گرفتند و دولت‌ها و رهبری و ملت‌هایشان در اصل کنار سوریه بودند و این کشورها در پنج قاره جهان هستند.

- جنگی که علیه ما رخ داد یک جنگ تروریستی است، اما در معنای گسترده کلمه، تکه‌های تروریسم جهانی از هر سو جمع شدند که این امر تصادفی نبود و کسانی بودند که حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزشی به عمل آوردند .

-سوریه تنها نیست و دوستان زیادی دارد که در سختی و آسانی در کنارش بودند و ما نیز در سختی و آسانی در کنار آنان هستیم که تعدادشان اندک نیست.

- در سال 2012 با آغاز بحران در سوریه نشست‌های به اصطلاح دوستان ملت سوریه با حضور دهها کشور برگزار می‌شد، اما در حال حاضر تعداد این کشورها به 11 کشور رسیده است و اساسا دیگر برگزار نمی‌شود.

- کاهش دشمنی با سوریه به بسیاری از اجزای این دشمنی ضربه زد به استثنای دولت‌های کشورهای اصلی که چه در سوریه و غیره حامی اصلی تروریسم هستند .

- در سازمان ملل مجموعه کشورهایی را تشکیل داده‌ایم که تشابه فکری دارند و شامل 20 کشور هستند این مجموعه شامل سوریه و ایران و کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه بوده یعنی کشورهای معمولی نیستند.

- برگزاری انتخابات در موعد مقرر بر اساس قانون اساسی و به نوبه خود پیامی به تمام جهان است مبنی بر اینکه دولت سوریه دولت کشوری مستقل در تصمیمات حاکمیتی است که در برابر فشارها و باج خواهی تسلیم نمی‌شود.

-بسیاری از کشورهای غربی به دنبال باج خواهی از دولت سوریه و جلوگیری از برگزاری انتخابات بودند تا ادعا کنند که یک خلاء قانونی در کشور وجود دارد.

-وقتی خلاء قانونی وجود داشته باشد معنایش این است که کشور شکست خورده است،هدف غربی‌ها این بود تا با جلوگیری از برگزاری انتخابات، القا کنند که سوریه باثبات نیست.

- برگزاری انتخابات به این معنا است که سوریه بدون شک بر اشکال مختلف تروریسم و گروه‌های تروریستی پیروز شده است. بدون شک از نظر سیاسی و نظامی بر تروریسم پیروز شدیم.

-با پیروزی بر شکلی از اشکال تروریسم، دشمنان شکل دیگری را در پیش می‌گیرند. مثلا تروریسم اقتصادی و مالی و دارویی را در پیش می‌گیرند.

-هدف از همه این موارد عدم برگزاری انتخابات در موعد خود و دور کردن پایگاه مردمی از رهبری بود، اما برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن را ناکام گذاشت.

-  ائتلاف سوری- ایرانی ممکن است 50 سال قبل آغاز شده باشد، اما روابط بین دو کشور و  دو ملت بسیار بیشتر و گسترده‌تر از این است.

- امروز نیز ایران و سوریه روابط منحصر به فردی دارند که دلیل آن ارزیابی واحد چالش‌های پیش روی منطقه و نیز جهان است.

-روابط سوریه و ایران در تمام سطوح در دوران طلایی قرار دارد و این پیامی به دشمنان است، ما پنهانی عمل نمی‌کنیم و با افتخار می‌گوییم  رابطه‌ای برجسته و متمایز یبن دمشق و تهران در سطح دولت و ملت وجود دارد.

- رابطه بین دو کشور، رابطه استراتژیک و حتی فوق استراتژیک است.ائتلاف سوریه و جمهوری اسلامی ایران، ژئوپلتیک منطقه را تغییر داد.

-اتحادیه عرب در بدترین مراحل خود به سر می‌برد و دلیل آن اخراج سوریه و دور کردن آن از تصمیم‌گیری سیاسی در اتحادیه است.

بسیاری از کشورهای عربی اعتراف می‌کنند که اتحادیه عرب پس از اخراج سوریه از این نهاد ضعیف شده است،چون سوریه از بنیانگذاران و تصمیم‌گیرندگان سیاسی در اتحادیه عرب بود.

-حرف‌های مهمی در خصوص ارتباط زمینی بین سوریه، ایران، عراق  و لبنان و ارتباط شبکه برق و راه اندازی پروژه‌های مشترک مطرح است .

-ایده همکاری منطقه‌ای پابرجاست، و به طور کلی با موافقت کشورهای منطقه همراه بوده است.

 

 

 

مشروح گفتگوی اختصاصی با بشار الجعفری که بخش کوتاهی از آن پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2021 سوریه منتشر شد، به شرح زیر  است:

بشار الجعفری: شهید سلیمانی با رزمندگان فلسطین در غزه دیدار کرد/ برگزاری انتخابات پیام به دشمنان سوریه است/ مصاحبه اختصاصی

 

تسنیم: دکتر بشار الجعفری معاون وزیر خارجه سوریه، خدمت شما سلام و خوشامد عرض می‌کنیم.

بشار الجعفری: تشکر، خوشحالم که با شما و خبرگزاری بین‌المللی تسنیم ایران در این مصاحبه همراه هستم.

تسنیم: آقای دکتر،یک دهه آهن و آتش بر سوریه گذشت، هنگامی که در پایان دهمین سال به آن نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد خاکستری است که باد آن را پخش می‌کند. پس از یک دهه جنگ فراگیر تروریستی غیراخلاقی علیه سوریه، دکتر بشار الجعفری به عنوان یک دیپلمات کهنه‌کار سوری وضعیت سیاسی و میدانی کشور را چگونه ارزیابی می‌کند؟

بشار الجعفری: از این سئوال مهم تشکر می‌کنم،اجازه دهید اندکی به این اصطلاح بپردازم. من متوجه هستم چرا از کلمه جنگ تروریستی جهانی استفاده می‌شود و انگیزه‌های استفاده از این اصطلاح را می‌دانم، اما اصطلاح معمولا اشکالاتی به وجود می‌آورد.

 هنگامی که یک انسان عادی، واژه جنگ تروریستی جهانی علیه سوریه را می‌شنود، بدون اینکه متوجه شود به این مشکل برمی‌خورد که چگونه ممکن است سوریه و متحدانش در جایگاه صحیح باشند و این کره خاکی علیه آن قد علم کند به همین دلیل مشکل در کلمه جهانی است . واقعیت این است که تکه پاره‌های تروریسم جهانی از هر سوی کره خاکی جمع شد و این درست است، لذا انسان مایل است از اصطلاح جنگ داخلی استفاده کند، اما جنگ در واقعیت خود علیه سوریه جهانی نیست،جنگی تروریستی است.

جنگ تروریستی دشمنان سوریه علیه آن تمام کره خاکی را دربر نگرفت. بسیاری از کشورهای متحد و دوست که در کنار سوریه قرار گرفتند و دولت‌ها و رهبری و ملت‌هایشان در اصل کنار سوریه بودند و این کشورها در پنج قاره جهان هستند، بنابراین جنگی که علیه ما رخ داد یک جنگ تروریستی است، اما در معنای گسترده کلمه، تکه‌های تروریسم جهانی از هر سو جمع شدند که این امر تصادفی نبود و کسانی بودند که حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزشی به عمل آوردند و روادید صادر کردند و و از طریق مرزهایمان با کشورهای همسایه به مردم فرصت رسیدن به مرزهای سوریه را دادند، با این برداشت می‌توان گفت که تفسیر کلمه جنگ تروریستی جهانی علیه سوریه چیست؟

سوریه تنها نیست و دوستان زیادی دارد که در سختی و آسانی در کنارش بودند و ما نیز در سختی و آسانی در کنار آنان هستیم که تعدادشان اندک نیست. به عنوان مثال در سال 2012 با آغاز بحران در سوریه هنگامی که نشست‌های به اصطلاح دوستان ملت سوریه برگزار شد. نخستین نشست با میزبانی تونس و دومین نشست در مغرب برگزار شد و در آن نشست‌ها، کشورهای زیادی شرکت می‌کردند و در یکی از این نشست‌ها 47 کشور حضور یافتند، در حال حاضر کشورهای حاضر در این نشست‌ها کاهش یافت و به 11 کشور رسیده است.

کاهش تعداد آنها از 147 کشور به 11 کشور تحولی منحصر به فرد است . اساسا این نشست‌ها دیگر برگزار نمی‌شود، نشست به اصطلاح دوستان مردم سوریه تبدیل به یک گروه کوچک یازده یا دوازده کشور شده است که این به نوبه خود این برداشت را ایجاد می‌کند که کاهش دشمنی با سوریه به بسیاری از اجزای این دشمنی ضربه زد به استثنای دولت‌های کشورهای اصلی که چه در سوریه و غیره حامی اصلی تروریسم هستند . نکته شگفت آور اینکه، این کشورهای دشمن سوریه دشمن ایران، روسیه، ونزوئلا، بلاروس، آفریقای جنوبی و کوبا نیز هستند و شاهد یک زنجیره در هم تنیده و پیوسته هستید.

از همین رو ما در سازمان ملل مجموعه کشورهایی را تشکیل داده‌ایم که تشابه فکری دارند و شامل 20 کشور هستند این مجموعه شامل سوریه و ایران و کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه بوده یعنی کشورهای معمولی نیستند،این مجموعه بیانگر اتفاق نظر اعضای آن درباره تمام مسائل بین‌المللی همچون مبارزه با تروریسم، لغو تحریم‌ها، اقدامات زورگویانه و یکجانبه،حتی مبارزه با کرونا که ارزیابی مشترکی وجود دارد، تغییر آب و هوایی و  توسعه پایدار، اینها پرونده‌های بسیار مهمی است که جامعه به اصطلاح جهانی با آن روبروست . این گروه در نیویورک که اعضای آن از نظر فکری شبیه هم هستند، در قبال تمام مسائل ارزیابی مشترکی دارند.

تسنیم: درباره مهمترین رویداد قانونی در صحنه سیاسی سوریه که تمام فشارهای غرب، مانع گام برداشتن دولت و ملت سوریه برای برگزاری آن نشد. دمشق با برگزاری انتخابات در زمان مقرر در تلاش برای ترسیم چه تصویری است؟

بشار الجعفری: تشکر این سئوال هم مهم است،اولا برگزاری انتخابات در زمان مقرر  یک موضوع قانونی کاملا سوری است، به این معنا که یک مسئله کاملا سوری است و هیچ کس یعنی طرف‌های خارجی حق دخالت ندارد.

 برگزاری انتخابات در موعد مقرر بر اساس قانون اساسی و به نوبه خود پیامی به تمام جهان است مبنی بر اینکه دولت سوریه دولت کشوری مستقل در تصمیمات حاکمیتی است که در برابر فشارها و باج خواهی تسلیم نمی‌شود. بسیاری از کشورهای غربی برای باج خواهی از دولت سوریه درباره انتخابات در راستای فشار سیاسی با هدف گرفتن امتیاز از آن تلاش می‌کنند. از سوی دیگر عدم برگزاری انتخابات در زمان مقرر این پیام اشتباه را به کشورهای دشمن ارسال خواهد کرد، مبنی بر اینکه بر سوریه پیروز شدند و این مسئله نمی‌تواند رخ دهد، زیرا کشورهای دشمن به دنبال این هستند، این برداشت را ایجاد و  ادعا کنند که یک خلاء قانونی در کشور وجود دارد.

وقتی خلاء قانونی وجود داشته باشد معنایش این است که کشور شکست خورده است  . آنان می‌دانند که چه هدفی را از تاخیر انتخابات دنبال می‌کنند، زیرا تاخیر در برگزاری انتخابات به معنای این است که کشور باثبات نیست، یعنی در کشور خلاء قانونی وجود دارد، یعنی کشور شکست خورده است. آنان می‌خواهند افکارعمومی را به این مرحله برسانند. این دلیل اصرار دولت و رهبری سوریه بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر است نکته سوم، هنگامی که دولت سوریه انتخابات را برگزار می‌کند. در حالی که با سلسله جنگ‌های تروریستی در خاک خود روبرو است که شامل تروریسم رسمی و غیر رسمی و تروریسم گروهها و تروریسم کشورها است.

بنابراین کشوری مانند سوریه با این اشکال مختلف تروریسم روبرو است.  برگزاری انتخابات به این معنا است که سوریه بدون شک بر اشکال مختلف تروریسم و گروه‌های تروریستی پیروز شده است . بدون شک از نظر سیاسی و نظامی بر تروریسم پیروز شدیمبا پیروزی بر شکلی از اشکال تروریسم، دشمنان شکل دیگری را در پیش می‌گیرند. مثلا تروریسم اقتصادی و مالی و دارویی را در پیش می‌گیرند، یعنی تصور کن اکنون از دارو و غذا به عنوان سلاح تروریستی برای فشار
بر ملت و دولت سوریه استفاده می‌کنند.

هدف از همه این موارد عدم برگزاری انتخابات در موعد خود و دور کردن پایگاه مردمی از رهبری بود، اما برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن را ناکام گذاشت.

تسنیم : روابط سوریه و ایران در سال‌های گذشته، درست بودن اقدامات رهبری سوریه برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران را ثابت کرد، شما روابط سوری- ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید و نگاه شما به آینده این روابط چیست؟

بشار الجعفری: گاهی به روابط  سوریه و ایران ظلم می‌کنیم هنگامی که می‌گوییم.  این روابط از 50 سال پیش آغاز شد. این سخن از نظر تاریخی و متمدنانه و فرهنگی دقیق نیست.  ائتلاف سوری- ایرانی ممکن است 50 سال قبل آغاز شده باشد، اما روابط بین دو کشور و  دو ملت بسیار بیشتر و گسترده‌تر از این است.

 از نظر فرهنگی یکدیگر را حتی پیش از اسلام به خوبی می‌شناسیم، ما یعنی سوریه، عراق و ایران از نظر تمدنی همسایه هستیم. دو همسایه تمدنی هستند و پیوندهای فرهنگی مشترک فراوانی دارند.ما از دیر باز همدیگر رو می شناسیم بلکه روابط فرهنگی ریشه‌دار داریم.

یک شکل از اشکال این روابط فرهنگی، راه موسوم به جاده ابریشم است که از شام و ایران می‌گذشت و به چین می‌رسید و اسلام از دو راه به جزایر یونان و جنوب شرق آسیا رسید. یکی راه بخور که از حضرموت آغاز شده است،‌کشتی‌های حامل عطر و بخور از حضرموت یعنی عمان و یمن امروز عبور می‌کردند و یک راه زمینی که از بصره آغاز شده و از ایران و چین عبور می‌کرد و از آنجا به جزایر یونان می‌رسید.

عمق تاریخی و فرهنگی نقطه اشتراک ملت‌های منطقه است و امروز نیز ایران و سوریه روابط منحصر به فردی دارند که دلیل آن ارزیابی واحد چالش‌های پیش روی منطقه و نیز جهان است، بنابراین وقتی انتخابات در سوریه برگزار می‌شود،‌ گویا در ایران برگزار می‌شود و هنگامی که انتخابات در ایران برگزار می‌شود،گویا در سوریه برگزار می‌شود. به خاطر اینکه دغدغه‌های مشترک زیادی بین دو ملت و دو کشور وجود دارد.

روابط سوریه و ایران در تمام سطوح در دوران طلایی قرار دارد و این پیامی به دشمنان است، ما پنهانی عمل نمی‌کنیم و با افتخار می‌گوییم  رابطه‌ای برجسته و متمایز یبن دمشق و تهران در سطح دولت و ملت وجود دارد و این به نفع دو کشور و دو ملت است.تصور کنید اگر این روابط متمایز میان سوریه و ایران برقرار نبود و تهدیدهایی علیه ایران و سوریه صورت می‌گرفت،دو کشور متضرر می‌شدند.

امروز به دلیل دیدگاه و ارزیابی مشترک دو پایتخت(دمشق و تهران) تمام تهدیدها علیه ایران و سوریه را ناکام گذاشتیم،آیا این یک پیروزی برای دو ملت و دو دولت و رهبران نیست؟این چیزی است که می‌خواهم بگویم: اینکه دیدگاه مشترک به معنای سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده است،‌نه دیدگاه فرصت‌طلبانه در مفهوم سیاسی و یک درک و آگاه کامل نزد رهبران و ملت و دولت‌های دو کشور در خصوص چالش‌های سرنوشت ساز پیش روی‌مان وجود دارد.

تسنیم : بنابراین، رابطه دو کشور ائتلاف راهبردی است نه تاکتیکی.بسیاری از کشورها در  داخل و خارج منطقه از سوریه در جنگ با تروریسم حمایت کردند، از ایران حرف زدیم،و نیز روسیه،لبنان و نیز مقاومت اسلامی حزب الله و دیگر کشورها از سوریه حمایت کردند.این ائتلاف و یا دیدگاه مشترک علیه تروریسم می‌تواند گسترده‌تر شود و چه بسا به تشکیل یک ساختار منطقه‌ای و شاید به جای اتحادیه عرب که شکست و ناکامی آن ثابت شده است، منجر شود؟ آیا به این موضوع فکر کرده‌اید و یا آن را با متحدانتان بررسی کرده‌اید؟

بشار الجعفری: رابطه بین دو کشور، بله رابطه استراتژیک و حتی فوق استراتژیک است. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، دو کشور، ژئوپلتیک منطقه را تغییر دادند نه سیاسی، نه استراتژیک، بلکه ژئوپلتیکی که فراتر از استراتژیک است.

ائتلاف سوریه و جمهوری اسلامی ایران، ژئوپلتیک منطقه را تغییر داد، بر اساس آنچه جغرافیای سیاسی در تمام جهان خوانده می‌شود. ائتلاف سوریه و ایران، تعریف ژئوپلتیک را تغییر داد.از این نظر که ما نقاط مشترک قوی و مستحکمی بین دو کشور ایجاد کردیم و این راهبرد را بر آن بنا نهادیم و این یعنی اینکه ائتلاف ما معمولی نیست.

ائتلافی است که ژئوپلتیک منطقه را تغییر داد، این نکته اول است. نکته دوم، و موضوع ایجاد جایگزین اتحادیه عرب، اصل موضوع نیست. اتحادیه عرب در بدترین مراحل خود به سر می‌برد و دلیل آن اخراج سوریه و دور کردن آن از تصمیم‌گیری سیاسی در اتحادیه است.

بسیاری از کشورهای عربی اعتراف می‌کنند که اتحادیه عرب پس از اخراج سوریه از این نهاد ضعیف شده است،چرا؟،چون سوریه از بنیانگذاران و تصمیم‌گیرندگان سیاسی در اتحادیه عرب بود و استقلال آن را از مراجع تصمیم‌گیرنده غربی و مراجع نفوذ حفظ می‌کرد. به هر حال موضوع این نیست که جایگزین از میدانی ایجاد شود و گاهی فضا برای بسیاری از اشکال فعالیت سیاسی فراهم شود، گاهی روابط دوجانبه مانند رابطه سوریه و ایران گویی نهادی را تاسیس می‌کنی و گویا موسسه‌ای منطقه‌ای است که سبب برقراری روابط دوجانبه میان دو کشور شده و نقش خود را ایفا می‌کند.این مسئله مانع این نمی‌شود که منطقه عملا به ایجاد ساختارهایی چه اقتصادی چه سیاسی نیاز دارد که خواسته‌ها و نیازهای کشورهای منطقه را پرآورده کند.

حرف‌های مهمی در خصوص ارتباط زمینی بین سوریه، ایران، عراق  و لبنان و ارتباط شبکه برق و راه اندازی پروژه‌های مشترک مطرح است . ایده همکاری منطقه‌ای پابرجاست، و به طور کلی با موافقت کشورهای منطقه همراه بوده است و این دلیل و نشانه‌ خوبی مبنی بر امکان تحقق همکاری منطقه‌ای است و اینکه این همکاری مستحکم و قوی باشد

ادامه دارد...

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برگزاری انتخابات در موعد مقرر ژئوپلتیک منطقه را تغییر جمهوری اسلامی ایران روابط سوریه و ایران بسیاری از کشورهای پیش می گیرند سیاسی در اتحادیه بسیاری از کشورها برگزار می شود ایران و سوریه جنگ تروریستی بشار الجعفری اتحادیه عرب خلاء قانونی ائتلاف سوری اخراج سوریه بین دو کشور روابط سوری کنار سوریه دولت سوریه علیه سوریه دور کردن باج خواهی دو کشور منطقه ای آغاز شده ملت و دو نشست ها دولت ها بدون شک دلیل آن آغاز شد دو ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۹۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غریب‌آبادی وارد دمشق شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی قضائی برای شرکت در اولین نشست کمیته مشترک قضائی سه جانبه ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم وارد دمشق شد.

تبادل نظر پیرامون پرونده‌های در حال رسیدگی در مراجع قضائی سه کشور مرتبط با تروریسم و گروهک‌های تروریستی، به ویژه داعش، همکاری در زمینه تعقیب و محاکمه تروریست‌ها و اجرای عدالت و پیگیری حقوقی قضائی جنایت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق که منجر به شهادت برخی از مستشاران و پرسنل ایرانی و همچنین تخریب اماکن دیپلماتیک شد، از جمله موضوعات مطروحه در دستورکار این نشست است.

صالحی دادستان تهران و برخی دیگر از مقامات قضائی، غریب‌آبادی را در این سفر همراهی می‌کنند.

کد خبر 6080073

دیگر خبرها

  • عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم
  • همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسم
  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • آمریکا سیاست دوگانه خود در قبال تروریسم را کنار بگذارد
  • ائتلاف چند کشور علیه ایران | تصمیم ضدایرانی گروه هفت مشخص شد
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • غریب‌آبادی وارد دمشق شد