Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@00:06:40 GMT

بحران سوخت به هند رسید

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۹۶۸۷

بحران سوخت به هند رسید

به گزارش بلومبرگ، شرایط سوخت و قیمت حامل‌های انرژی در هند به قدری بحرانی شده که برای اولین نخستین بار در تاریخ این کشور قیمت هر لیتر بنزین در بمبئی از 100 روپیه گذشته است. در واقع این قیمت تقریبا دو برابر قیمت بنزین در نیویورک آمریکاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس ؛ به طور کلی از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت بنزین در بمبئی 11 درصد رشد کرده و به 100.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

47 روپیه رسیده است. این میزان معادل 1.39 دلار و به عبارتی حدود 30 هزار تومان است. این در حالی است که قیمت هر لیتر بنزین در نیویورک معادل 79 سنت و یا 17 هزار تومان است.

یکی از عواملی که باعث شده تا طی سال گذشته شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در هند باشیم، افزایش مالیات بر سوخت توسط دولت نارندرا مودی بوده و در واقع دولت هند تلاش کرده تا از این طریق بخشی از بحران فزاینده کمبود بودجه خود را جبران کند.

هم اکنون حدود 60 درصد قیمت بنزین و گازوئیل در هند را مالیات و عوارض آن تشکیل می‌دهد و از سال 2013 تاکنون مالیات حامل‌های انرژی در هند به 6 برابر افزایش یافته است. یکی از دلایل بالا رفتن مالیات بر حامل‌های انرژی این است که به خاطر شیوع ویروس کرونا تقاضا برای بنزین و گازوئیل در این کشور کاهش یافته و دولت نارندرا مودی تلاش کرده تا از طریق افزایش مالیات میزان درآمد خود از محل فروش سوخت در این کشور علیرغم کاهش تقاضا ثابت نگه دارد.

هند سومین واردکننده نفت جهان است و حدود نیمی از نفت وارداتی خود را صرف تولید بنزین و گازوئیل می‌کند.

فروش حامل‌های سوخت به خصوص بنزین و گازوئیل در ماه می در هند در حدود 33 درصد پایین‌تر از سطح آن در دوران پیش از کرونا بوده؛ چراکه بخش قابل توجهی از سرزمین هندوستان هم‌اکنون با هدف کنترل شیوع کرونا در قرنطینه به سر می‌برد.

ویجی‌یا گوپای، مدیر مالی شرکت بهارات پترولیوم هند که یکی از سه شرکت بزرگ تولیدکننده سوخت در این کشور به شمار می‌رود گفته که من دعا می‌کنم یا قیمت‌ها کاهش یابند و یا دولت مالیات خود بر حامل‌های انرژی را کم کند، در غیر این صورت ما چاره‌ای نداریم جز آنکه دوباره قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش دهیم.

باید توجه داشت که هندی‌ها چند روزی است یک سیاست دو وجهی را در قبال از سرگیری نفت ایران در پیش گرفته‌اند. نخست آنکه امیدوارند با ورود نفت ایران به بازار جهانی، قیمت نفت در بازار جهانی زیر 70 دلار در هر بشکه باقی بماند و از سوی دیگر خرید نفت از ایران را مشروط به ارائه تخفیف از سوی شرکت ملی نفت کشورمان کرده‌اند.

باید توجه داشت که بخشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ایالت‌های هند به خصوص بمبئی که پایتخت اقتصادی این کشور محسوب می‌شود، به خاطر افزایش‌های اخیر قیمت نفت در بازار جهانی است که هم‌اکنون حدود 70 دلار در هر بشکه خرید و فروش می‌شود. به نظر می‌رسد، مقامات دهلی نو در بحبوحه این بحران افزایش قیمت که می‌تواند به کاهش قابل توجه رشد اقتصادی در شرایطی که شاهد بحران شیوع بالای کرونا و قرنطینه‌های گسترده در این کشور هستیم، منجر شده و یا حداقل روند بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور را محدود کند، به دنبال امتیازگیری از فرصت لغو احتمالی تحریم‌های نفتی علیه کشورمان هستند.

پربیننده ترین دلیل خاموشی های اخیر از زبان وزیر نیرو هشدار مدیرعامل توانیر به فعالان غیرمجاز رمز ارز صدور مجوز برای استخراج رمزارز ادامه خواهد داشت صعود قیمت نفت با بهبود چشم‌ انداز تقاضا / بازار چشم‌ انتظار مذاکرات اوپک پلاس در هفته جاری قطع آب چقدر جدی است؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: هند سوخت انتخابات ۱۴۰۰ حامل های انرژی بنزین و گازوئیل قیمت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۹۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد جایگاه پمپ بنزین در کهیگلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سالار خشایی گفت: چهل وو هفتمین جایگاه عرضه سوخت در شهرستان بویراحمد و در مسیر جاده دهدشت به پاتاوه نزدیک به روستای گندی خوری در زمینی به مساحت هزار و ۶۰۰ متر مربع امروز به بهره برداری رسید.
مدیر عامل پخش فراورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: این جایگاه با ذخیره ۴۵ هزار متری بنزین دارای ۶ دستگاه تلمبه و ۱۲ نازل فروش بنزین، و برای ۱۰ نفر شغل ایجاد کرده است.  
وی با اشاره به اینکه این جایگاه ظرفیت فروش ۳۰ هزار لیتر بنزین در روز را دارد ادامه داد: این جایگاه به دلیل اینکه در مسیر جاده دهدشت به پاتاوه واقع شده و از روستای گندی خوری تا مرکز استان هیچ جایگاهی وجود نداشت، از اهمیت خاصی برخوردار است.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد
  • ۲ سواری حامل سوخت قاچاق در نهبندان توقیف شد
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • در هنگام سوخت گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنید
  • افزایش تعداد جایگاه پمپ بنزین در کهیگلویه و بویراحمد
  • توقیف خودروهای حامل بار سوخت قاچاق در مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان
  • هشدار جدی سعید حجاریان درباره تداوم فعالیت گشت ارشاد و احتمال افزایش قیمت بنزین