Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@15:28:39 GMT

تحلیلی بر ادعاهای اقتصادی جهانگیری

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۰۹۴۵

تحلیلی بر ادعاهای اقتصادی جهانگیری

کیهان: یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: کاهش سرمایه‌گذاری در دولت روحانی، یک رکورد منفی در چند دهه گذشته است.

وحید شقاقی‌شهری به روزنامه فریختگان گفت: عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بعد از گذشت هشت سال اکنون به بوته عمل رسیده و قابل ارزیابی است. وقتی یک دولت عملا هشت سال اختیارات گسترده داشته، عملکرد و کارنامه آن قابل تحلیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا اگر عملکرد قریب به یک دهه گذشته نتیجه داده باید بگوییم موفق بوده و می‌توان این مسیر را ادامه داد ولی اگر در این سال‌ها آرمان و شعارهای دولت به نتیجه نرسیده باید یک تغییر نگرش و رویکرد داشته باشیم و به عدم موفقیت در هشت سال گذشته اذعان کنیم.به نظر بنده دهه 90، دهه فرصت‌سوزی و از دست رفتن فرصت‌ها بود و حتی بین دهه‌های گذشته در حوزه اقتصاد کارنامه بسیار ضعیفی در این دهه به نتیجه رسیده است، اگر آمار را ملاحظه کنیم، متوجه می‌شویم فاصله تولید ایران با کشورهای رقیب بیشتر شده است.

وی درباره ادعاهای اقتصادی جهانگیری گفت: مهم‌ترین متغیر اقتصادی برای خروج از رکود و اشتغال، بحث سرمایه‌گذاری است. وقتی آمار را ملاحظه می‌کنیم در طول دهه‌های گذشته، کمترین میزان رشد اقتصادی را در دهه اخیر داشتیم. میانگین رشد سرمایه ثابت ناخالص در دهه 90 منفی 5 درصد شد.

در سال 98 رشد ماشین‌آلات منفی 10 درصد و رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ما در سال 98 منفی 6 درصد بود و این نشان می‌دهد در سال 98 هم در حوزه رشد سرمایه‌گذاری وضعیت مناسبی نداشتیم، در کنار این رشد اقتصادی سال 98 ما منفی 6/5 درصد شد و در سال 98 بخش خدمات ما صفر درصد و بخش صنعت و معدن فقط 2 درصد رشد اقتصادی مثبت داشت.

این امر بیانگر این است که سال 98 به تفکیک بخش‌های اقتصادی وضعیت مناسب نبوده، چرا که رشد اقتصادی اندک و رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده است.

استاد دانشگاه خوارزمی می‌افزاید: در حوزه بهبود فضای کسب‌وکار هدف‌گیری ما این بود که به رتبه هفتادم دنیا برسیم ولی وقتی آمارها را ملاحظه می‌کنیم متوجه می‌شویم در سال‌های اخیر در رتبه 128 قرار گرفته‌ایم، در حالی که بهبود فضای کسب‌وکار که می‌تواند موتور محرک سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی باشد نیز وضعیت مناسبی نداشته است. در حوزه شاخص‌های توزیع درآمد نیز عملکرد ضعیف بود. مهم‌ترین شاخص توزیع درآمد ما ضریب جینی است؛ ضریب جینی در سال 90 به 37 صدم رسیده بود ولی اکنون آخرین عدد نشان می‌دهد ضریب جینی ما به 41 صدم رسیده و شکاف طبقاتی گسترده‌تر و فاصله بین فقیر‌ترین با ثروتمندترین طبقه درآمدی بیشتر شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: سرمایه گذاری رشد اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۰۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت و تمرکز استان یزد بر تولید و رفع موانع تولید

شاه حسینی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد با اشاره به نام گذاری سال جدید به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: برنامه‌های متعددی باهم اندیشی گروه‌های مختلف از جمله نخبگان، اساتید دانشگاهی، سرمایه گذاران و صاحبنظران اقتصادی برای تحقق شعار سال در استان یزد پیش بینی شده است. 
وی افزود: توجه ویژه به نقش تعاونی‌های مردمی در شهرستان‌ها و مشارکت آنها در طرح‌های بزرگ اقتصادی، تقویت شرکت‌های تامین سرمایه، جلب و جذب سرمایه‌های خرد مردم در حوزه تولید واقتصاد، تقویت وتوجه و تمرکز بر رفع موانع تولید، تسهیلگری در حوزه تولید، حمایت از تولید بومی و اشتغال و صنایع‌های تک و توجه ویژه به بخش صادرات از مهمترین برنامه‌های استان در حوزه تولید است. 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با بیان اینکه باید به همه‌ی شهرستان‌ها نگاهی متوازن داشت، گفت: علاوه بر توجه به حوزه‌ی سرمایه گذاری در مناطق مختلف استان، بحث تولید را در شهرستان‌های کمتر برخوردار فعال خواهیم کرد. 
شاه حسینی توجه به بخش گردشگری را از دیگر اولویت‌های استان یزد در سالجاری عنوان کرد و افزود: با تقویت زیرساخت‌های گردشگری در نظر داریم تا با جذب گردشگران داخلی و خارجی به اقتصاد کمک کنیم. 
وی به تعیین سهام عدالت استان هم اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ همت از سرمایه‌ی مردم استان یزد در سهام عدالت معطل مانده است که امسال تعیین تکلیف و در بخش تولید و مردمی سازی استفاده خواهد شد.

دیگر خبرها

  • منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  • تقویت و تمرکز استان یزد بر تولید و رفع موانع تولید
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • آسیا پیشتاز رشد اقتصادی جهان خواهد بود؟
  • تحلیلی بر سرنوشت انسان با کتاب «منازل الآخره»
  • بازار سرمایه کاهشی شد
  • تحلیلی بر پیش نیازهای تحقق شعار سال
  • مشارکت در طرح‌های اقتصادی، از برنامه‌های اولویت‌دار شهرداری‌های خراسان جنوبی
  • تلخ و شیرین اقتصاد در ۱۴۰۲
  • مالیات برعایدی سرمایه سپری در برابر نوسانات اقتصادی است