Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- چرخ‌های تولید در شرکت صنایع ابریشم صومعه‌سرای استان گیلان به همت دستگاه قضایی پس از ۱۰ سال تعطیلی شروع به چرخیدن کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، استان گیلان به لحاظ دارا بودن به ظرفیت‌های تولید و پرورش کرم ابریشم از‌ وجود کارخانجاتی همچون صنایع ابریشم برخوردار بوده اما متأسفانه تعطیلی کارخانه ابریشم‌کشی صومعه‌سرا در اواخر سال 89 باعث شد که ظرفیت مهمی در استان به تعطیلی کشانده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت صنایع ابریشم گیلان واقع در شهرستان صومعه‌سرا در سال 1362 در زمینه تولید نخ ابریشم با ظرفیت اسمی 104 تُن در سال با اشتغال حدوداً 300 نفر در زمینی به مساحت 18 هکتار به‌عنوان یکی از واحدهای بزرگ کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

این شرکت در ادامه فعالیت خود در سال 1382 به اشخاص حقیقی به‌صورت نقد و اقساط واگذار شد اما به‌دلیل اِهمال در مدیریت و بهانه‌های متعدد در امر تولید و عدم تأمین مواد اولیه، تولیدات شرکت کاهش چشمگیری یافت و منجر به غیرفعال شدن واحد و تعطیلی آن در اواخر سال 1389 شد.

دادستان مرکز گیلان: فعال‌سازی مجدد صنایع ابریشم گیلان؛ با اخلالگران نظام تولید قاطعانه برخورد می‌‌شودورود دادگستری گیلان به ترک فعل‌ها درباره ثبت 8 تالاب در کنوانسیون رامسراگر حمایت‌های قضایی نبود امروز شاهد بیکاری کارگران کارخانه کاسپین فولاد خرمدشت بودیم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان در تاریخ 13 اردیبهشت 1400 از تعقیب متهم اصلی پرونده این کارخانه خبر داد و گفت: دستگاه قضایی همزمان با پیگیری برای احیای تولید در شرکت ابریشم گیلان، با تشکیل پرونده کیفری در حال رسیدگی به اتهامات اشخاصی است که طی سالیان متمادی موجب اخلال در تولید این کارخانه شدند.

با ورود قاطعانه دستگاه قضایی استان گیلان به منظور پیگیری و حل مشکلات این واحد تولیدی، سرانجام شرکت صنایع ابریشم صومعه‌سرا پس از 10 سال تعطیلی مجدداً به چرخه تولید بازگشت و حدود 25 درصد خطوط تولید آن راه‌اندازی شد و قرار است ظرف مدت 6 ماه به ظرفیت کامل تولید برسد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان در حاشیه راه‌اندازی مجدد تعدادی از دستگاه‌های کارخانه صنایع ابریشم صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: امسال به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده و این نامگذاری مسئولیت ما را در حوزه قضایی مضاعف می‌کند.

سیدمهدی فلاح‌میری با اشاره به راه‌اندازی چند خط تولیدی در شرکت صنایع ابریشم گیلان گفت: هم‌اکنون نزدیک به 50 نفر در این کارخانه مشغول فعالیت هستند؛ این کارخانه از سال 89 کاملاً تعطیل شده بود و در همان زمان حدود 300 نفر به صورت مستقیم و هزاران نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه معیشت بسیاری از کارگران کارخانه از طریق پرورش پیله ابریشم تأمین می‌شد خاطرنشان کرد: قطعاً با آن دسته از افراد که باعث اختلال در نظام تولید می‌شوند طبق قانون برخورد خواهد شد و موانع قضایی این شرکت نیز برطرف شده و در مرحله رسیدگی قضایی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان بیان کرد: امیدواریم که با ایجاد اشتغال در سطح شهرستان و استان، میزان فقر بی‌شغلی و کم‌اشتغالی کاهش یابد و احیای این کارخانجات، امید را در دل‌های مردم زنده کرد و با خوشحالی آن‌ها ما نیز خوشحال هستیم و قطعاً به عنوان یک سرباز این راه را ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل کارخانه صنایع ابریشم گیلان در رابطه با وضعیت این کارخانه گفت: حدود دو هفته است که این کارخانه در اختیار ما قرار گرفته و با تلاش شبانه‌روزی که همه اعضا داشتند توانستیم حدود 25 درصد خطوط تولید را راه‌اندازی کنیم و طبق برنامه‌ریزی‌ قرار است این کارخانه ظرف مدت 6 ماه به ظرفیت کامل تولید برسد.

بامری با اشاره به تعطیلی 12 ساله کارخانه صنایع ابریشم صومعه‌سرا تصریح کرد: حدود 200 نفر می‌توانند به صورت مستقیم در این مکان مشغول به کار شوند و بیش از 65 هزار نوغاندار استان گیلان از حوزه‌های مختلف برای تهیه مواد اولیه به فعالیت نوغانداری ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از کارگران قدیمی کارخانه که از فن و تخصص لازم برخوردارند برای راه‌اندازی در این کارخانه مشغول فعالیت هستند گفت: قرار است تعدادی نیروهای جوان را به‌کار گیریم تا آنها نیز بتوانند آموزش ببینند و در این مکان مشغول شوند.

یکی از کارگران قدیمی کارخانه صنایع ابریشم صومعه‌سرا اظهار داشت: بنده حدود 24 سال سابقه کار دارم و حدود دو هفته است که برای تعمیرات دستگاه‌ها و راه‌اندازی مجدد آنها در این کارخانه حضور پیدا کردم تا بستر را آماده کنیم تا نیروهای جوان بتوانند وارد شوند و ما به آنها آموزش دهیم.

وی با اشاره به مشکلات بیکاری جوانان خاطرنشان کرد: حداقل حدود 200 تا 300 نفر می‌توانند در این شرکت مشغول به کار شوند و چه خوب است که جوانان در اینجا مشغول شوند و روزی بازنشسته شوند؛ آن زمان نیز حدود 300 نفر داخل شرکت و بیش از هزار نفر به صورت غیرمستقیم کار می‌کردند.

این کارگر قدیمی کارخانه صنایع ابریشم بیان کرد: زمانی که شرکت ابریشم تعطیل شد بسیاری از نوغانداران شکست خوردند از طرفی نخ صنایع ابریشم گیلان قابل مقایسه با نخ خارجی نیست و این نخ بهترین نخ است و ما خوشحالیم که این شرکت راه‌اندازی شده و‌ جوانان می‌توانند مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به سابقه خود گفت: بنده 23 سال و 10 ماه و 9 روز سابقه کار دارم و در آن زمان با حکم جانبازی بازنشسته شدم و بعد از یک ماه، حکم سختی کارم آمد و به دنبال سختی کار هم رفتم اما به من تعلق نگرفت.

این کارگر قدیمی کارخانه صنایع ابریشم گیلان بیان داشت: با همسان‌سازی حقوق‌ها، یک تعدادی از افراد افزایش حقوق بیشتری داشتند اما برای من با توجه به سابقه کار و بازنشستگی با حکم جانبازی اما افزایش حقوق زیادی نداشتم.

یکی دیگر از کارگران قدیمی شرکت صنایع ابریشم گیلان گفت: وقتی دیدیم این کارخانه در حال احیا است خیلی خوشحال شدیم و امیدواریم که نسل جدید در این مکان مشغول به کار شود و ما هم تجربیاتمان را در اختیارشان بگذاریم و آنها بتوانند زندگی خود را اداره کنند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به پیشینه صنعت فرش و محصولات ابریشمی در گیلان اظهار داشت: اوج نوغانداری کشور مربوط به سال 79 بوده که بالغ بر 200 هزار جعبه پرورش کرم ابریشم و 5 هزار تُن تولید پیله ابریشم اتفاق می‌افتاد و گیلان رتبه نخست کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده بود.

عدیل سروی با بیان اینکه از سال 79 تا سال 91، روند کاهشی در پرورش کرم ابریشم داشتیم خاطرنشان کرد: میزان پرورش کرم ابریشم در سال 91 به حدود 20 هزار جعبه کاهش پیدا کرد و میزان تولید پیله ابریشم نیز حدود 800 تن بود.

وی با اشاره به تشکیل مرکز توسعه نوغانداری کشور در سال 93 گفت: خوشبختانه توزیع تخم نوغان در چند سال گذشته حدود 80 درصد افزایش یافت و تعداد خانوارهایی که فعالیت نوغانداری در سطح کشور داشتند از 17 هزار خانوار به 27 هزار و 500 خانوار افزایش یافت.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور بیان کرد: تعداد استان‌هایی که فعالیت نوغانداری انجام می‌دهند امروز از 22 استان به 31 استان افزایش یافته است و استان‌های جدید‌الورود نیز ظرفیت‌های خوبی از خود نشان دادند و پرورش پاییزه کرم ابریشم هم‌اکنون در 8 استان کشور به‌صورت پایلوت در حال انجام است.

سروی گفت: با توجه به اینکه استان گیلان از آب و هوای معتدلی برخوردار است لذا امیدواریم که بتوانیم با روش مذکور به افزایش تولید کمک کنیم و افرادی که پرورش‌دهنده پاییزه کرم ابریشم بودند، پیله‌های تولیدی خود را در سال گذشته با قیمت مناسبی فروختند و با استقبال بیشتری روبه‌رو بودیم.

وی با بیان اینکه میزان تولید پیله ابریشم در دو سال گذشته به هزار و 678 تُن افزایش پیدا کرد افزود: خودکفایی صنعت فرش و محصولات ابریشمی نیز رشد پیدا کرد و این روند با توسعه توتستان‌ها، تأمین تخم نوغان، ارائه آموزش‌های لازم، تأمین تسهیلات و منابع بانکی قابلیت ارتقاء دارد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه میزان تولید و توزیع نهال توت در سطح کشور از 187 هزار اصله در سال 98 به 700 هزار اصله در سال جاری رسید بیان کرد: سهم استان گیلان به بیش از 200 هزار اصله افزایش پیدا کرد.

سروی با اشاره به اهمیت احیای کارخانجات ابریشم گفت: احیای کارخانجات صنایع ابریشم و فعال‌سازی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و تعطیلی بعضی از این کارخانجات در سال‌های گذشته یکی از دلایل رکود صنعت نوغانداری در کشور بوده است.

وی به احیای تولید در کارخانه صنایع ابریشم صومعه‌سرا اشاره و بیان کرد: نخی که در صومعه‌سرا تولید می‌شود به لحاظ کیفیت، نخ بی‌نظیری است و از کلمه مروارید برای آن استفاده می‌شود لذا بازگشت این کارخانه به مسیر تولید در کیفیت تولید داخلی نخ ابریشم، بهبود کیفیت فرش‌های اصیل ایرانی و رونق نوغانداری موثر است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور استان گیلان را جزو استان‌های مهم تولید پیله برشمرد و بیان داشت: خریداران پیله کشور عمدتاً از استان خراسان رضوی و از خریداران سنتی هستند از طرفی راه‌اندازی کارخانه مذکور در گیلان سبب می‌شود که نوغاندار بتواند پیله خود را به قیمت واقعی بفروشد.

انتهای پیام/612/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور صنایع ابریشم گیلان پرورش کرم ابریشم استان گیلان قدیمی کارخانه مشغول به کار پیله ابریشم تولید پیله راه اندازی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۱۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

استاندار خراسان جنوبی گفت: مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد، فعالیت این مجتمع در اشتغال‌زایی و رونق استان نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در نشست بررسی مسائل مجتمع کک طبس که با حضور مدیرعامل و سهامداران مجتمع، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همراه بود، به عنوان شعار سال، جهش تولید با مشارکت مردم اشاره و اظهار کرد: این مجتمع که در ابتدای دولت سیزدهم با ۲۰ درصد ظرفیت دو باتری فعال بود، به همت سهامداران و با پیگیری‌های صورت گرفته، با افزایش حجم تولیدات به فعالیت خود ادامه داد.

وی با اشاره به فعال شدن دو باتری این کارخانه در سال ۱۴۰۱ افزود: با رسیدن باتری‌های قبلی به ظرفیت ۱۰۰ درصدی و افتتاح فاز دوم کارخانه شامل باتری‌های سه و چهار، تولید کک در این مجتمع افزایش چشمگیری داشت.

استاندار خراسان جنوبی با قابل تقدیر خواندن اقدامات صورت گرفته گفت: فعالیت این مجتمع در اشتغالزایی و رونق استان نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این واحد تولیدی متذکر شد: به جهت اهمیت موضوع و نقش تولیدات این کارخانه در رفع نیاز داخلی کشور، مجتمع کُک طبس باید با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد.

در ادامه این نشست درخصوص راهکارهای توسعه و افزایش سطح تولید کک در این مجتمع بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش ایمنا، مجتمع کک طبس، سومین مجتمع صنعتی تولید کک کشور است که با زیربنای ۱۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار متر مربع ایجاد شده و زمینه اشتغال حدود ۴۰۰ نفر را فراهم کرده و تولیدات این مجتمع در صنایع فولاد و زغال کاربرد دارد.

کد خبر 747318

دیگر خبرها

  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • رهبر انقلاب: کارگر باید به آینده کاریِ خود اطمینان داشته باشد |‌ در دوره‌ای مبتلا به تعطیلیِ کارخانه‌های بزرگ شدیم که ... | ویدئو
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • افزایش خط تولیدِ شیرآلات ساختمانی در گرمی
  • مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد
  • پیش‌بینی تولید ۱۵۰ هزار تن شن و ماسه در شهرکرد
  • هوندای برقی از کانادا سر درآورد
  • نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان
  • بازگشت دوباره کارخانه فروآلیاژ ازنا به چرخه تولید
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است