Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-18@10:10:11 GMT

فضاهایی متناسب کودکان برای تجربه زندگی اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۱۷۷۴

فضاهایی متناسب کودکان برای تجربه زندگی اجتماعی

باید از تجارب دنیا استفاده شود. باید در خیابان ها و معابر از علایم ترافیکی مناسب در محل های کودکان استفاده شود تا سلامت و امنیت آنان را تحت تاثیر قرار داده و ارتقا دهد؛ زیرا ساختن شهر آرمانی کودکان کار پیچیده ای نیست.

بسیاری از ناهنجاریی که در دوران بلوغ به وجود می آید را باید در شرایط نامساعد پرورش دوران کودکی جست و جو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسیب هایی که حتی در بزرگسالی هم ممکن است جبران نشود. از این رو ساختن فضای سالم برای دوران کودکی شاد و ایمن بسیار حایز اهمیت است. توجه به موضوع کودکان هم رویکرد دینی در اجتهاد و فقه پویای شیعی دارد و هم در حوزه روانشناسی شخصیتی و هم در آیین نامه هایی که در سازمان ملل متحد در آژانس های تخصصی بیان شده که اشتراکات فراوانی در این زمینه وجود داد.

کودکان به دلیل شرایط خاص از جمله ویژگی های حساس جسمی، سنی و روانی، تفاوت های پنهان و آشکاری با دیگر شهروندان و گروه های سنی جامعه دارند. نیازهای کودکان متفاوت است و این گروه حساسترین و درعین حال تاثیرپذیرترین گروه سنی جوامع هستند. بنابراین برای آنکه شخصیت آنها به خوبی شکل گیرد نیاز به این دارند که زندگی اجتماعی خوب و شاد را تجربه کنند. محیط کودکان باید به گونه ای باشد که از دائم از محیط اطراف در حال درس گرفتن باشند و همزمان با بازی، تجربه های ارزنده به دست آورند که این تجربه ها می تواند پایه های شخصیتی و رشد جسمی، ذهنی و اجتماعی را شکل دهد.

هنجارها و ناهنجاری های روانی برای کودکان نقش مهمی در اجتماعی کردن آنها دارد. از این رو مدیران شهری باید فضایی را فرهم کنند که کودک متناسب با سن و سال در حوزه های مختلف، زندگی اجتماعی را تجربه کنند. از این رو نیاز است مدیران و متخصصان در حوزه های روانشناسی، تعلیم و تربیت و شهرسازی، فضایی را به وجود آورند و در راستای آرمانشهر کودک با هم همفکری و همکاری داشته باشند.

در حال حاضر شواهدی دال بر تضعیف حقوق کودکان در دنیا، منطقه و از جمله ایران هستیم که این موارد می تواند شامل نبود امنیت، آلودگی محیطی و همچنین نبود امکانات مناسب باشد که باید در حد لازم و تخصصی به مسایل خاص کودکان و نوجوانان توجه شود.

بر اساس تعریف نهادهای تخصصی کودکان سازمان ملل، کودکان باید دارای فضای مناسب و فرصت های درست برای آموزش خارج از منزل باشند. گرچه ایران تلاش های خوبی در این راستا انجام داده، اما باید گام های بزرگتری بردارد تا کودکان بتوانند در فضای شهری و فضای پیرامون خانه شرایط زیست اجتماعی را تجربه کنند و از راه حضور و بازی درباره طبیعت، دنیای حیوانات و رابط اجتماعی، فرصت هایی برای کشف، درک و شکل گیری میراث فرهنگی و هنری جامعه داشته باشند.

باید به حضور کودکان از طریق برنامه های آموزشی و پرورشی‌ و با استفاده از ابز ار اینترنت و اینترانت به توسعه  آموزش آنها کمک کنیم تا آنها ارزش عناصر محیطی را آموزش ببیند و درک کنند.محله محور بودن فضای شهری در گذشته از دیگر مواردی است که عاملی مثبت برای آزادی و فعالیت کودکان به شمار می آید.در گذشته کوچه ها، پیاده روها، بن بست، همسایگان و .... شرایطی را فراهم می کرد که کودکان بازی می کردند اما این تصویر امروزه نیست. امروزه کوچه ها تبدیل به خیابان شده و فضا و مبلمان شهری عواملی شده که حضور کودکان را در محله ها محدود کرده است.
کمیته ملی اسکان بشر تاکنون جلساتی  با همراهی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی پیرامون آرمانشهر کودک برگزار کرده است. تشکیل شورای تخصصی آرمانشهر کودک ازدیگر اقدامات پژوهش محور کمیته ملی میباشد.

* دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران

کد خبر 1520816

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمد مهدی مظاهری کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۱۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدطیب صحرایی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست شورای اجتماعی استان که با حضور کمالوندی معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و مدیران دستگاه‌های عضو برگزار شد؛ اظهار کرد کرد: آمارهایی که در نشست امروز در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی ارائه شد باید مبنای تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی های دستگاه‌های مختلف قرار گیرد و با برنامه‌ریزی‌های مناسب به دنبال تغییرات مثبت و ملموسی در این حوزه‌ها باشیم.

وی یادآور شد: دستگاه‌های عضو باید با هماهنگی با دبیرخانه شورای اجتماعی استان، متناسب با وظایف و تکالیف قانونی خود به این حوزه بپردازند.

استاندار کرمانشاه، مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی و اجتماعی توصیف کرد و گفت: کودکان و نوجوانان بخش بسیار مهم و آینده ساز جامعه محسوب می‌شوند و در این حوزه، کانون پرورش فکری باید بسیار فعال و اثرگذار ظاهر شود.

وی خاطرنشان کرد: هر استانی نیازها و اقتضائات خاص خود را دارد که در برنامه‌ریزی های ملی باید در نظر گرفته شود و کرمانشاه هم باید با توجه به اقلیم جغرافیایی و فرهنگی و عوامل داخلی و خارجی اثرگذار، برای آن برنامه ریزی شود.

صحرایی یادآور شد: استان کرمانشاه ۳۷۰ هزار دانش آموز دارد که نیازمند برنامه‌های فرهنگی مناسب هستند و بخشی از این نیازها را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند پاسخ دهد.

وی تاکید کرد: پرداختن به کارهای عمیق فرهنگی و پرهیز از مناسبت زدگی یک ویژگی مثبت می‌تواند باشد ولی این توقع وجود دارد که کانون پرورش فکری در مناسبت‌های عظیمی مانند اربعین و بازی دراز که هرساله هزاران کودک و نوجوان را در استان کرمانشاه گرد هم می‌آورد، با برنامه‌های ویژه و بزرگ خود حضوری فعال و اثرگذار داشته باشد.

استاندار کرمانشاه بیکاری را یکی از معضلات شهرستان‌های استان دانست و گفت: مجموعه‌های بزرگی در شهرستان‌هایی مانند هرسین در مراحل نهایی بهره برداری قرار دارند.

وی تاکید کرد: مسئولین شهرستان‌ها باید با برگزاری دوره‌های مهارت آموزی امکان به کارگیری جوانان جویای کار در این مجموعه‌ها را فراهم آورند.

در ادامه این نشست فرماندار هرسین گزارشی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی این شهرستان و مشکلات مرتبط با این حوزه را ارائه کرد.

کد خبر 6081568

دیگر خبرها

  • شوق زندگی با تسهیل فرزند خواندگی
  • نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری
  • باید‌ها و نباید‌های استفاده کودکان از فضای مجازی
  • تهدیدهای فضای مجازی برای کودکان
  • چرا زندگی پس از زندگی هنوز پربیننده است؟
  • لزوم راه اندازی مرکز شوق زندگی در کرمان/ انسجام بخشی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان
  • چرا «زندگی پس از زندگی» هنوز پربیننده است؟
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی عکس "یاریگران زندگی"