Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند ماه قبل بود که بازار مرغ درگیر مشکلات جدی شد و علاوه بر کمبود مرغ قیمت‌ها ناگهان بالا رفت، افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور و هزینه‌های سربار تولید باعث شده بود مرغداران دیگر انگیزه‌ای برای جوجه ریزی و تولید نداشته باشند و این امر معضل بازار را تشدید می‌کرد. مجموع این عوامل باعث شد قیمت مرغ افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه کند و حتی مسئولین مربوطه ناگزیر قیمت مصوب را نیز بالا بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این راهکارها تنها مسکنی مقطعی بود و مرغداران با گذشت چند ماه هنوز مشوق و حمایت خاصی علی رغم همه مشکلات و فشارهایی که تحمل می کنند دریافت نکردند و از همین رو زخم کهنه نابسامانی بازار مرغ دوباره سر باز کرد.


از هفته گذشته کمبود مرغ در بازار کرمانشاه به تدریج آغاز شد و این کمبود باعث شد قیمت در هفته گذشته حتی تا کیلویی 30 هزار تومان هم برسد و البته برای مرغ قطعه شده قیمت از این هم بالاتر برود.


رضا توکلی صاحب یکی از واحدهای صنفی مرغ فروشی کرمانشاه است و از کمبود جدی مرغ در بازار کرمانشاه خبر داد که از هفته گذشته تا کنون هنوز رفع نشده و ادامه دارد.


وی ادامه داد: این کمبود تا اندازه ای است که گاهی در بهترین حالت فقط هفته ای یک یا دو بار و آن هم به میزان صد کیلو به ما سهمیه مرغ می دهند که برای فروش چند ساعت ما کافی است.


این عرضه کننده مرغ با بیان اینکه این شرایط واحدهای خرده فروشی مرغ را در مضیغه قرار داده، تاکید کرد: گاهی مجبور می‌شویم از استان های همجوار مانند کردستان مرغ تهیه کنیم تا فروش داشته باشیم و کسب و کار ما تعطیل نشود.


توکلی یادآور شد: مسئولین مربوطه نیز در پاسخ به پیگیری های ما فقط اعلام کردند که این مشکل و کمبود تا شهریور و مهر ماه نیز ممکن است ادامه پیدا کند.


وی از تاثیر این کمبود مرغ بر قیمت ها نیز یاد کرد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ بین 25 تا 26 هزار تومان است و مقداری افزایش داشته است.


مرادی یکی از شهروندان کرمانشاه است و با اشاره به کمبود مرغی که از هفته گذشته در بازار آغاز شده، اظهار کرد: یخچال بسیاری از واحدهای صنفی خرده فروشی مرغ خالی است و مغازه های معدودی هم که مرغ دارند آن را با قیمت بالا می فروشند.


این شهروند با انتقاد از نابسامانی که در بازار مرغ هرچند وقت یکبار رخ می دهد، عنوان کرد: مدام مسئولین حرف از برنامه ریزی برای تنظیم بازار مرغ می زنند اما در نهایت مردم باید مرغ را با قیمت کیلویی 30 هزار تومان بخرند!

*کمبودی نداریم
در حالی که گفته های مردم و مغازه داران و واقعیت های بازار حکایت از کمبود و گرانی مرغ دارد اما رئیس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان کرمانشاه این کمبود را تکذیب می کند.


میثم غلامی با بیان اینکه هم اکنون کمبودی در بازار مرغ کرمانشاه وجود ندارد، عنوان کرد: کمبودی که رخ داد مربوط به هفته گذشته بود و اکنون به طور کامل برطرف شده است.


وی خاطرنشان کرد: این کمبود یک هفته ای تاثیری بر افزایش قیمت مرغ نداشت و قیمت مرغ هم اکنون هر کیلو 24 هزار و 900 تومان است.


رئیس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان کرمانشاه دلیل کمبود هفته گذشته را نیز کاهش جوجه ریزی در شب عید دانست که اکنون نتایج آن مشخص شده است.


غلامی در پاسخ به این پرسش که برخی مردم در این مدت مرغ 30 هزار تومانی هم خریداری کردند نیز گفت: با افرادی که تخلف گران فروشی داشتند برخورد و پرونده آنها به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.


یک عضو فعالین صنعت مرغ گوشتی کشور نیز با تایید کمبود مرغ در بازار، گفت: این کمبود ناشی از کاهش جوجه ریزی شب عید است.


شهاب مارآبی با اشاره به عدم جوجه ریزی که شب عید صورت گرفت، افزود: از سوی دیگر صادرات غیرمجاز جوجه به کشورهای مجاور را داشتیم و همین امر باعث شد قیمت جوجه به طور ناگهانی دوتا سه برابر افزایش یابد.


وی تصمیم گیری های نادرست برای صنعت مرغ که باعث نارضایتی مرغداران شده بود و همچنین تلفات چند وقت اخیر را نیز از دیگر دلایل عدم جوجه ریزی و کمبود مرغ اعلام کرد.


مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر معتقد است، مشکل دیگری که این روزها مرغداران با آن مواجهند قطعی های مکرر برق است.


به گفته مارآبی، اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده دوباره با کمبود مرغ مواجه خواهیم شد.


وی خواستار تخصیص ارز 4200 تومانی به مرغداران برای خرید ژنراتور برق شد و با بیان اینکه ژنراتور و موتور برق هایی که مرغداران دارند نزدیک به 20 سال عمر کرده، خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب ناشی از خاموشی ها مرغداران باید حمایت شوند تا بتوانند تجهیزات جدید تهیه کنند.


مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر همچنین حمایت از مرغداران را در سایر زمینه ها نیز ضروری دانست و عنوان کرد: در شرایطی که با افزایش قابل توجه هزینه های تولید و نهاده ها مواجهیم دیگر تولید مرغ صرفه اقتصادی ندارد و بسیاری از مرغداران ورشکسته شدند و اگر حمایت جدی صورت نگیرد مشکلات و کمبودبازار مرغ ادامه دار خواهد بود.

 

گزارش از فاطمه کمانی، جام جم آنلاین کرمانشاه.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بازار مرغ کرمانشاه گرانی هزار تومان هفته گذشته بازار مرغ جوجه ریزی کمبود مرغ باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۲۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای قوانین بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کل کشور با ارسال این موضوع به قوه قضائیه با ۱۳۷ رأی مخالف از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.   سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در توضیح این گزارش، گفت: با استناد به سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغیه رهبر معظم انقلاب و بر اساس تکلیف نمایندگان در بند (س) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با هدف ساماندهی صنعت دارو و محوریت سیاستگذاری جدید در حوزه یارانه دارو برعهده دولت گذاشته بودند طرح دارویار توسط دولت اجرا شد که بر اساس آن از طریف انتقال یارانه دارو از ابتدای زنجیره تامین و توزیع به انتهای آن و تمرکز بر نظام بیمه ای، مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع به گونه‌ای اجرا شود که در حوزه کمبود‌ها و قیمت اقلام دارویی فشار از روی دوش مردم برداشته شود، اما طی ۲ سال سپری شده از اجرای آن شاهد خارج شدن محسوس زنجیره تامین و توزیع دارو از مدار تنظیم گری بوده ایم و تبعات آن گریبانگیر بیماران و فعالان صنعت دارو شده است.   وی افزود: کمیسیون بهداشت پس از آنکه به دفعات مشکلات موجود، دغدغه مندی ها، الزامات و تکالیف دستگاه‌های مسئول را در قالب برگزاری جلسات نظارتی و با ارائه ۴ گزارش نظارتی به مجلس ارائه کرده بنابراین در حال حاضر با استناد به ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی گزارش نقض یا استنکاف از اجرای قانون توسط مسئولان وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و دستگاه‌های زیرمجموعه آنان و سازمان تامین اجتماعی برای رسیدگی به قوه قضائیه و مراجع ذیصلاح در دستورکار مجلس دارد.   نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس یازدهم، یادآور شد: نزدیک به ۱۵۰ قلم داروی پرمصرف، دارای کمبود و محدودیت جدی بوده و حدود ۶۵ قلم دارو در شرایط کمبود حاد قرار دارد و رفع این مشکل نیازمند برنامه ریزی و کارآمدسازی سامانه‌های موجود و مدیریت دقیق سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی در پیش بینی به موقع نیاز‌های کشور و تخصیص به موقع ارز است، البته عدم نظارت موثر بانک مرکزی به عملکرد بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات ریالی برای تامین سرمایه در گردش موردنیاز صنعت دارو و نیز شرکت‌های تراستی در انتقال به موقع ارز به ذینفع نهایی نیز یکی از چالش‌های جدی در حوزه کمبود دارو است.   سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جمع بندی موارد استنکاف از قانون، گفت: در این رابطه شاهد استنکاف و نقض بند پنجم و جزو دوم از سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب در مورد سیاستگذاری و نظارت کارآمد بر تولید و مصرف و واردات دارو و مدیریت بهینه منابع سلامت از طریق نظام بیمه‌ای توسط تمامی ارکان مسئول در دولت با محوریت وزارت بهداشت هستیم و با توجه به اینکه طی ۴ ساله مجلس یازدهم و به ویژه پس از اجرای طرح دارویار انجام تکالیف قانونی دستگاه‌های اجرایی در حوزه ساماندهی وضعیت نظام دارو و درمان کشور به دفعات توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد تاکید و مطالبه قرار گرفته، اما متاسفانه کماکان شاهد وضعیت نامناسب این حوزه و تحمیل فشار بر مردم هستیم.

دیگر خبرها

  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ ۸.۴۲ هزار سمنانی را تحت پوشش خواهد برد
  • پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ سمنان کلنگ زنی شد
  • تولید ماهانه تخم مرغ به ۱۱۲ هزارتن رسید
  • پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» سمنان کلنگ زنی شد
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه
  • زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم
  • تهیه بانک اطلاعاتی دارو در چهارمحال و بختیاری