Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@20:39:06 GMT

تزئینات معماری همدان در سکوت

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۳۷۸۲

تزئینات معماری همدان در سکوت

ایسنا/همدان یک پژوهشگر و باستان‌شناس گفت: بناهای تاریخی و بقاع متبرکه همدان از نظر تزئینات وابسته به معماری فقیر هستند.

خسرو محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: تعداد زیادی از بناهای همدان از لحاظ معماری مهم و ارزشمند هستند اما به لحاظ هنر تزئینی ساده، بی‌ پیرایه، فقیر و ضعیف‌اند و قابل مقایسه با بناهای دیگر استان‌ها نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه علت این اتفاق جنگ‌ها و ناامنی‌های همدان نسبت به شهرهای مرکزی کشور بوده است، تصریح کرد: همدان به طور دائم در معرض قتل و غارت بوده و به عنوان مثال در دوره صفوی مرز بین ایران و عثمانی محسوب می‌شده به همین علت تزئینات معماری توجیهی برای هنرمندان نداشته است.

محمدی شرح داد: هنرمندان این حوزه از دوره هخامنشیان به بعد بین منطقه همدان و جنوب فارس در حال رفت و آمد بوده‌اند و در حال حاضر نیز بسیاری از گچ‌برها و تزئین‌کارهای مناطق جنوبی کشور از هنرمندان استان همدان است.

این پژوهشگر بیان کرد: علاوه بر نبود امنیت کافی، سرما و یخبندان زیاد همدان هم باعث می‌شد تزئینات معماری در این خطه دوام نیاورد و این نوع تزئینات بر خلاف خود بناها فقیر باشند.

وی درباره تزئینات معماری همدان در دوره معاصر گفت: مهمترین تزئینات این دوره کاشی‌کاری‌هایی است که در بعضی از بناها از جمله شبستان شمال شرقی مسجد جامع وجود دارد که متعلق به دهه ۳۰ و ۴۰ خورشیدی و مربوط به دوره پهلوی است.

محمدی با اشاره به اینکه بقعه شاهزاده حسین(ع) نیز بنایی خشک و بی‌پیرایه است، افزود: در دوره پهلوی نمای این بنا با سنگ مرمر پوشانده شد و کاشی‌کاری‌هایی که در حال حاضر در نمای آن وجود دارد، مربوط به دهه ۷۰ است.

گنبد علویان استثنایی کم‌نظیر از نظر تزئینات معماری

این باستان‌شناس بنای گنبد علویان را از لحاظ تزئینات وابسته به معماری استثناء دانست و اضافه کرد: اوج هنر تزئینات وابسته به معماری همدان متعلق به تزئینات کم‌نظیر ‌آجرکاری و گچ‌بری گنبد علویان است.

وی با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته اتفاقات خوبی با حمایت اداره‌کل اوقاف استان، همراهی هیئت‌های امناء و کمک‌های مردمی در زمینه ‌تزئینات معماری همدان رُخ داده است، اظهار کرد: طی این سال‌ها از هنر هنرمندان آیینه‌کار و گچ‌بر استان استفاده و این هنر در همدان احیاء شده که اقدامی بی‌نظیر است.

محمدی در رابطه با تزئینات امامزاده عبدالله(ع) نیز مطرح کرد: تزئینات گچ‌بری در این بقاع متبرکه به حد اعلاء انجام شده ‌و روی آنها آئینه‌کاری‌های ظریف و زیبایی در حجم گسترده استفاده شده است که همانندی در استان همدان ندارد.

وی اضافه کرد: تزئینات سنگ روی ستون‌ها و سرستون‌ها با الهام از نمونه‌های قدیمی که در همدان بوده با مقداری آرایه‌های بیشتر استفاده شده و درهای به کار رفته نیز با هنر منبت آراسته شده و مجموعه‌ای از هنرهای ظریفه که در طول تاریخ معماری همدان وجود دارد در این امامزاده به کار رفته است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تزئیناتی که از روزگار قدیم در استان همدان باقیمانده مربوط به ایوان غربی امامزاده یحیی(ع) است، گفت: آجرکاری و گچ‌بری تزئینات سازگار با آب‌وهوای همدان هستند که در تزئینات بیرونی و درونی به کار می‌روند.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در بین بناهای همدان تزئینات بقعه خضر نیاز به عملیات مرمت دارد، خاطرنشان کرد: امامزاده یحیی(ع) و چند امامزاده در تویسرکان شامل تزئینات است و در بناهای غیرمذهبی نیز تزئینات نقاشی وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری معماري میراث فرهنگی سازمان اوقاف بناهای تاریخی امامزادگان و بقاع متبرکه بقاع متبرکه مسجد جامع گنبد علویان تزئینات معماری معماری همدان استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۳۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۵۰ واحد مسکونی در روستاهای استان بوشهر افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، امیر برومند صبح چهارشنبه در نشست با مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) سال آینده نیز پنج هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی شامل چهار هزار و ۱۰۰ واحد مسکن روستایی و هزار و ۵۰۰ واحد مسکن شهری افتتاح و به بهره‌برداری خواهیم رساند.

وی با اشاره به تعهد دولت مبنی بر تأمین یک میلیون مسکن در کشور، بیان کرد: علی‌رغم اینکه عملیات اجرایی ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان بوشهر برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داده شده بود، اما اکنون عملیات اجرایی ۱۲ هزار واحد مسکونی در استان آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن بوشهر با اشاره به آماده‌سازی قطعات ۳۷ و ۱۰۸ هکتاری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان جهت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همواره همراه و همیار دولت‌ها بوده و با اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی و مسکونی کارنامه درخشانی در این زمینه دارد.

مسؤول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر گفت: بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، نظامات مهندسی و مهندسین بسیجی با سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر با هدف محرومیت زدایی در نقاط محروم این استان به طور جهادی همکاری لازم را به عمل می‌آورند.

امید گوهری گفت: اعزام گروه‌های جهادی در مناطق محروم و کم برخوردار استان و افتتاح عملیاتی پروژه‌های عمرانی در نقاط محروم از جمله اقدامات مهم سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری سپاه امام صادق (ع) استان است.

کد خبر 6080535

دیگر خبرها

  • جادوی شرق در سمرقند
  • فولکس‌واگن‌های ارزان‌قیمت آماده ورود به بازار
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • برگزاری دوره آموزشی صنعت زنبورداری در همدان
  • ۷۵۰ واحد مسکونی در روستاهای استان بوشهر افتتاح می‌شود
  • معماری جالب استادیوم سن‌سیرو میلان (فیلم)
  • اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور
  • محافظت از شهرها در برابر تغییرات آب‌وهوا با معماری اقلیمی
  • اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های استان برای اولین بار در کشور در استان همدان
  • تهیه نقشه حریم گسلی ۶ شهر ایران