Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@18:55:38 GMT

برج هایی که نفس شهر را گرفته اند

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۴۶۶۳

برج هایی که نفس شهر را گرفته اند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی زنگی آبادی مدیر گروه پژوهشی سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه اصفهان گفت: شرایط توپوگرافی (پستی و بلندی)، اصفهان را به صورت یک دشت محصور شده از اطراف درآورده است و ساخت این برج‌ها در حواشی شهر موجب تشدید آلودگی هوا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او اضافه کرد: یکی از علل دیگر آلودگی هوای شهر نیز موقعیت جغرافیایی آن و قرارگیری در مرکز و شاهراه مواصلاتی کشور است.

مدیر گروه پژوهشی سامانه اطلاعات جغرافیایی دانشگاه اصفهان اظهارداشت: قرارگرفتن شهر اصفهان در چنین موقعیتی باعث تردد خودرو‌های سنگین از داخل و اطراف شهر شده است و برهمین اساس آلایندگی خودرو‌های سنگین افزایش بی‌رویه آلودگی هوا را در بردارد.

مدیر گروه پژوهشی GIS و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه اصفهان از بی‌توجهی به مطالعات علمی گلایه کرد و گفت: گسترش صنایع آلاینده پیرامون شهر اصفهان در حدود ۵۰ سال اخیر و استقرار صنایع فولادی، نیروگاه‌ها و صنایع شیمیایی مهمترین عامل آلودگی این شهر است.

شورای شهر باید بیشتر ناظر طرح‌های توسعه شهری اصفهان باشد

زنگی آبادی از شورای اسلامی شهر اصفهان خواست بر طرح‌های اجرایی در این شهر نظارت کامل داشته باشد و گفت: شرایط برخورداری از هوای پاک برای این شهر باید به سمتی پیش رود که امکان سکونت سه میلیون شهروند در شهر و بیش از ۴ میلیون را در حریم مصوب آن در ۱۰ سال آینده فراهم باشد.

او بر تاثیر کاهش بارندگی و نظام غلط حاکم بر اقتصاد کشور در آلودگی هوای کلانشهر اصفهان تاکید کرد و گفت: تردد زیاد و بی مورد برخی شهروندان در شهر و ضعف فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی درکنار محدودیت حمل و نقل عمومی و نیز شرایط کرونایی از سایر عوامل آلودگی هوای این شهر است.

مدیر گروه پژوهشی GIS و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان همچنین بخشی از مشکلات موجود در آلودگی هوای این شهر را به نحوه برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای مربوط دانست و گفت: هزینه جریمه‌های حاصل از خودرو‌های بدون معاینه فنی و آلاینده و یا افزایش قیمت بنزین باید صرف رفع آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی شود، اما این اقدام صورت نمی‌گیرد.

سلامت هوای اصفهان دستخوش گسترش صنایع بزرگ است

او در ارائه راهکار برای رفع آلودگی هوای اصفهان گفت: باید از گسترش صنایع، نیروگاه‌ها و صنایع هسته‌ای در اطراف شهر ممانعت شود در حالی که فاز ۲ و ۳ صنایع بزرگ یز در اطراف شهر در حال ایجاد یا گسترش است که به زیان سلامت هوای اصفهان خواهد بود.

مدیر گروه پژوهشی GIS و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه اصفهان به آلایندگی حمل و نقل شهری اشاره و خاطرنشان کرد: استاندارد‌های پیشگیری از آلودگی هوا به ویژه برای اتوبوس‌های شهری و خدماتی باید با جدیت اجرایی شود.

او از سوزاندن باقی مانده محصولات کشاورزی ابراز نگرانی کرد و افزود: برای سوزاندن اراضی کشاورزی باید جریمه‌های سنگین وضع شود و ساقه‌های گندم، جو و برنج به جای سوزانده شدن در راستای گسترش صنایع تبدیلی استفاده شوند.

زنگی آبادی اظهارداشت: گسترش مترو و حمل ونقل عمومی، جایگزینی خودرو‌های هیبریدی و از رده خارج ساختن خودروها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده برخی از راهکار‌ها برای رفع آلودگی هوا هستند.

از دید این استاد دانشگاه اجرای صحیح طرح جامع کنترل آلودگی هوا و داشتن نگاه علمی و دانش‌بنیان مسوولان و اقدام براساس طرح مطالعاتی نیز می‌تواند به رفع آلودگی هوای اصفهان کمک کند.

وظایف ارگان‌های اصفهان در پیشگیری از آلودگی هوا مشخص نیست

او عنوان کرد: درخصوص پیشگیری و رفع آلودگی هوا نقش و وظیفه ارگان‌های مربوطه مشخص نیست و ابزار‌های کنترل کاربردی و اساسی در اختیار نهاد‌هایی مانند محیط زیست و شهرداری نیست.

زنگی آبادی بر لزوم تدوین قوانین پیشگیرانه و بازدارنده و مدیریت یکپارچه آلودگی هوا تأکید کرد و افزود: باید نیرو‌های متخصص و مدیران شایسته در بخش‌های مربوط به کار گرفته شوند.

او حکمروایی خوب شهری را در این راستا مؤثر دانست و اضافه کرد: تمام شهر باید در مسیر واحد حرکت کنند و تضاد‌های مدیریتی و برنامه ریزی بین دستگاه‌های مرتبط نظیر شهرداری و پلیس راهور نیز باید مرتفع شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به منظور کاهش آلودگی هوای شهر، پارکینگ‌های خودرو‌های سنگین و فضا‌هایی کارگاهی باید به مکان‌هایی دورتر از حاشیه شهر اصفهان منتقل شود و از استقرار و بارگذاری‌های جدید در حریم مصوب شهر و شعاع ۳۰ کیلومتری محدوده کالبدی فعلی باید به شدت جلوگیری شود و مسیر‌های وزش باد سالم به سمت شهر باید تا شعاع ۵۰ کیلومتری باید از آلاینده‌های محیطی آزادسازی و پاک شود.

 

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آلودگی هوا برج سازی دانشگاه اصفهان صنایع شیمیایی شورای شهر مدیر گروه پژوهشی رفع آلودگی هوا گسترش صنایع هوای اصفهان آلودگی هوای شهر اصفهان نقل عمومی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۴۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۶۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه اسلام‌شهر با شاخص ۱۰۸، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های امام خمینی با شاخص ۵۵، باغستان شهریار با شاخص ۶۵، باقرشهر با شاخص ۷۶، پارک رازی با شاخص ۵۹، پاسداران با شاخص ۶۸، پاکدشت با شاخص ۸۷، پونک با شاخص ۵۸، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۶۸، پیشوا با شاخص ۸۹، تربیت مدرس منطقه شش با شاخص ۷۴، تهران پارک شکوفه با شاخص ۸۱، چشمه با شاخص ۵۵، دانشگاه تهران با شاخص ۸۹، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۶۵، دماوند با شاخص ۹۵، رباط‌کریم با شاخص ۸۰، ژئوفیزیک با شاخص ۵۲، ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۸۱، سلامت با شاخص ۸۷، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۶۵، شریف منطقه دو با شاخص ۷۹، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۶۲، شهرداری منطقه دو با شاخص ۶۷، در موقعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های شهرداری منطقه چهار با شاخص ۷۸، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۸۰، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۷۱، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۸۳، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۶۳، علم و صنعت با شاخص ۶۶، فرمانداری شهرری با شاخص ۸۰، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۶۱، لواسانات با شاخص ۵۶، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۶۰، ملارد با شاخص ۸۶، منطقه ۱۵ با شاخص ۷۷، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۷۲، ورامین با شاخص ۶۱ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۷۶، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی ساز با شاخص ۴۲، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۴۸، اقدسیه منطقه یک با شاخص ۴۰، پردیس با شاخص ۴۸، سرخه‌حصار با شاخص ۳۰، در وضعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 739559

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • از هوای تهران چه خبر؟
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای تهران قابل قبول شد
  • وضعیت آلودگی هوای خوزستان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • شاخص آلودگی هوای کرمانشاه امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت