Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-23@11:31:52 GMT

رئیسی: ریشه قاچاق باید در دولت خشکانده شود

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۵۱۸۳

رئیسی: ریشه قاچاق باید در دولت خشکانده شود

به گزارش فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط گفتگو با دوربین شبکه یک سیما در جمع خبرنگاران، درباره برنامه دولت احتمالی اش برای مقابله با قاچاق و واردات بی رویه اظهار داشت: باید با قاچاق به ویژه قاچاق سازمان یافته برخورد کرد، اما اگر مشکل صرفا با برخوردهای پلیسی و قضایی حل می شد تاکنون باید قاچاق ریشه‌کن می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تاکنون با قاچاق کم برخورد نکرده‌ایم و در قوه قضاییه بیشترین دادگاه‌ها مربوط به برخورد با قاچاق کالاست ولی باید حتماً ریشه قاچاق در دولت خشکانده شود‌.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید در نظام پولی و مالی کشور تجدیدنظر شود تا قاچاق کالا برای قاچاقچی صرف نکند‌.

رئیسی با طرح این پرسش که پول قاچاق از کجا می آید، یادآور شد: اگر پولی که صرف قاچاق می شود رهگیری شود، مشخص خواهد شد که بسیاری از منافع قاچاق از محل صادرات کسب می‌شود‌.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از قاچاق باید پول ارز حاصل از صادرات وارد چرخه تولید شده و تولید را رونق دهد اما هدایت این پول‌ها به سوی دلالی، قاچاق سازمان یافته را شکل می دهد.

چرا کسی بازگشت ارز صادراتی را پیگیری نکرده است؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: یکی از کارهای دولت مردمی، نظارت بر ارز حاصل از صادرات است تا به این وضعیت دچار نشویم که دولت چندی قبل اعلام کرد برخی صادرکنندگان پول‌های حاصل از صادرات را برنگردانده‌اند.

رئیسی افزود: تصاحب‌کنندگان این پول‌ها خیلی وقت است پول‌‌ها‌ را‌ برنگردانده‌اند اما سوال این است که چرا‌ هیچ‌کس بلافاصله موضوع را پیگیری نکرده که علت برنگرداندن‌ این پول‌ها چه بوده و اصلاً در کجا صرف شده‌است؟  چرا آقایان به‌موقع نظارت نکرده‌اند که میلیاردها از این مسیر از دست نرود و بعد مجبور نباشیم مسأله را با برخورد قضایی حل کنیم؟

وی گفت: بسیاری از آنچه امروز به‌عنوان پرونده فساد و قاچاق به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود محصول عدم اقدام به موقع و فقدان نظارت صحیح دولت است.

رئیسی خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که دولت آینده برای اصلاح این روند انجام می دهد، پیوند سامانه‌های الکترونیک بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرکات برای نظارت بر خط بر کل روند تبادلات پولی و کالایی کشور است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم یک روز می شنوند که کالا در گمرک دپو شده و یک روز اعلام می شود ارز حاصل از صادرات برنگشته و برایشان‌ سوال است که مگر کشور سامان ندارد که هر روز یک مسأله عجیب و غیرقابل باور مطرح می شود؟

 رئیسی گفت: با نظارت دقیق بر زنجیره تامین، تولید، توزیع و مصرف کالا، قاچاق به طور جدی کاهش می یابد و دولت آینده این مسأله را با جدیت دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: دولت نباید در بازار دخالت کند و هر روز با تغییر بخشنامه‌ها و دستورالعمل ها و تصمیمات متناقض بازار را متلاطم کند اما نظارت از وظایف اصلی دولت است.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید کدام وعده‌اش در دولت او از زودتر از بقیه وعده‌ها و در چه بازه زمانی محقق می شود، گفت: مسکن از دغدغه‌های مردم به ویژه جوانان و زوج‌های جوان است و ما تلاش می‌کنیم با تولید مسکن هم این دغدغه و هم مسأله جمعیت را حل کنیم چرا که مانع بزرگ بر سر راه ازدواج جوانان، نبود مسکن مناسب است.

می‌توان در چهار سال ۴ میلیون واحد مسکونی ساخت

رئیسی افزود: من به جوانان گفته‌ام که آنها ازدواج کنند، ما هم ساخت مسکن برایشان را از همان روز نخست دولت پیگیری می‌کنیم و فکر می‌کنم بشود طی ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی ساخت.

وی از پایان دادن به فساد و رانت در کشور به عنوان دومین اقدام فوری یاد کرد که از روز نخست استقرار دولت پیگیری می کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: از اولین روز کاری دولت مردمی اصلاح و حذف تمام سازوکارها‌ و بسترهای فسادزا و رانت‌آفرین آغاز می‌ شود.

وی تأکید کرد: همه کسانی که می‌خواهند با دولت مردمی کار کنند بدانند که این دولت، دولتی ضدفساد است.

خبرنگار دیگری از این نامزد ریاست جمهوری پرسید اولین جایی که در قوه مجریه باید عاری از فساد شود کجاست که رئیسی پاسخ داد: مهمترین راه پیشگیری از فساد فعال کردن سامانه‌های الکترونیک و شفاف سازی فرآیندها و عملکردهاست.

رئیسی با بیان این‌که امروز دنیا به سمت دولت هوشمند حرکت می کند اما ما هنوز دولت الکترونیک را محقق نکرده‌ایم افزود: نمی شود شعار دولت الکترونیک داد ولی گامی جدی برای شکل‌گیری آن برنداشت.

وی ادامه داد: دولت مردمی در گام اول زیرساخت‌های لازم برای مبارزه با فساد را ایجاد و بسترهای فساد را اصلاح خواهد کرد.

رئیسی گفت: گام دوم برخورد با مظاهر فساد است که همه اجزای دولت مردمی باید در آن سهیم باشند چرا که اگر یک استاندار، فرماندار، بخشدار یا رئیس یک اداره ضد فساد نباشد، کار پیش نمی‌رود.

کاندیدای ریاست جمهوری سیزدهم، مردمی بودن، ضد فساد بودن و برخورداری از روحیه انقلابی را سه مولفه برای انتخاب همکارانش عنوان کرد و گفت: همه بدانند دولت مردمی هیچ‌گونه فسادی را بر نمی‌تابد و اجازه نمی‌دهیم در هیچ کجای سازمان اداری دولت فساد لانه کند.

خبرنگار دیگری از رئیسی باره برنامه‌اش برای حل مشکل فاصله طبقاتی در جامعه سوال کرد که او‌ پاسخ داد: انقلاب ما برای اجرای عدالت بود ولی در اجرای عدالت عقب‌ماندگی داریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر اجرای عدالت تاکید کردند و فرامین ایشان سند پیش روی دولت آینده برای تحول است.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از مظاهر اجرای عدالت، قوه قضاییه و یکی دیگر دستگاه‌های اجرایی است که باید فرصت‌ها را به‌طور عادلانه در اختیار همه قرار دهند.

رئیسی خاطر نشان کرد: اگر فرصت‌ها عادلانه تقسیم شود و نیروی انسانی ما بر اساس یک روند عادلانه جذب شده یا ارتقا یابند، مردم آرامش پیدا می کنند.

وی همچنین‌ از ناعادلانه‌ بودن توزیع منابع بانکی انتقاد کرد و گفت: الآن تسهیلات بانکی به عده‌ای خاص و آن هم با ارقامی کلان پرداخت می‌شود.

رئیس دستگاه قضا گفت که پرونده‌های زیادی در قوه قضاییه وجود دارد که افراد بدون تأمین وثایق لازم تسهیلات گرفته‌اند که این مسأله باعث تضییع‌ بیت‌المال و ایجاد زحمت برای دستگاه قضا شده است.

رئیسی تأکید کرد که قوه قضاییه به فساد رحم نمی‌کند اما نباید اجازه داد اصلاً فساد و معوقات بانکی به وجود بیاید و تسهیلات به افراد ناصالح پرداخت شود یا به‌جای تزریق به بخش تولید، مسکن و ازدواج به سوی دلالی و سوداگری برود تا مجبور به برخوردهای قضایی باشیم و علاج همه اینها در دولت است.

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: حاصل از صادرات اجرای عدالت قوه قضاییه دولت مردمی پول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۵۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید رئیسی بر جلوگیری از عادی شدن مبارزه با قاچاق و اعتیاد

رئیس جمهور گفت: اگر چه همه آمارها حکایت از توفیقات پیشرفت در مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر دارد، اما به هیچ‌وجه نباید به این موفقیت‌ها بسنده کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز شنبه در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات همه دست‌اندرکاران این ستاد، مبارزه با مواد مخدر را یکی از مهمترین مسائل کشور عنوان کرد و افزود: مقابله تمام عیار با مواد مخدر از ورود تا توزیع و همچنین معضل اعتیاد، با توجه به آسیب‌های جدی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن، به هیچ‌وجه نباید دچار آفت روزمرگی شده و به امری عادی تبدیل شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر باید با تکیه بر تجربیات حاصل از 4 دهه مبارزه همه‌جانبه با این آسیب اجتماعی، با نگاه عملیاتی و با هدف مبارزه جدی، اساسی و اصولی با این معضل، تحولی جدی در رویکردها، مسئولیت‌ها و عملکرد خود ایجاد کند، اظهار داشت: اگر چه همه آمارها حکایت از توفیقات پیشرفت در مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر دارد، اما به هیچ وجه نباید به این موفقیت‌ها بسنده کرد.

رئیسی مصوباتی که در این جلسه به تصویب رسید و اصلاحاتی که در طول سالیان گذشته در روند و رویه عمل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده را در اثربخشی به اقدامات این ستاد و دستگاه‌های مسئول، خوب اما ناکافی دانست و بر اهمیت و ضرورت بازنگری در عملکرد گذشته و برخورداری از نگاه فرابخشی از سوی این ستاد تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به بخشی از آسیب‌های ناشی از قاچاق مواد مخدر، از جمله تقدیم شهدای گرانقدر متعدد در میدان مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی از جمله از هم پاشیدن خانواده‌ها و امثال آن، توزیع و مصرف مواد مخدر را علاوه بر یک معضل، بستری برای معضلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بی‌شمار دانست که ضرورت مبارزه قاطع با آن را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

رئیسی همچنین با اشاره به تعدد دستگاه‌های مسئول که در امر مبارزه با مواد مخدر درگیر و دخیل هستند و هزینه‌های مادی و معنوی عظیمی که این معضل به کشور تحمیل می‌کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا پرچم مبارزه جدی با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر را برافراشته نگاه داشته است، اما کشورهای دیگر به ویژه کشورهای غربی به هیچ‌وجه به مسئولیت‌های خود در این رابطه به شکل شایسته عمل نکرده‌اند و لازم است ضمن مسئول‌سازی این کشورها، این موضوع برای آنها تبیین شود که اگر مبارزه بی‌امان ایران نبود، مواد مخدر کل اروپا را فرا می‌گرفت.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تبیین موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با ترانزیت و قاچاق مواد مخدر با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر را مکلف کرد، تمرکز اصلی خود را بر مقابله با مبادی تولید و توزیع عمده مواد مخدر قرار دهند و علاوه بر هماهنگی با دستگاه دیپلماسی کشور در مقابله با تولید مواد مخدر در برخی کشورهای همسایه، با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی ضمن شناسایی منابع مالی شبکه‌های بزرگ، با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر نیز برخورد قاطع داشته باشند.

رئیسی در ادامه از شهرداری تهران و دیگر دستگاه‌های همکار برای جمع‌آوری معتادین متجاهر از سطح شهر قدردانی کرد و گفت: متاسفانه معتادین متجاهر پس از ابتلا به اعتیاد تبدیل به یکی از شبکه‌های خرد اما گسترده توزیع مواد مخدر شده و علاوه بر آن منشا آسیب‌های اجتماعی متعددی از جمله سرقت می‌شوند.

رئیس جمهور بر اهمیت کار رسانه‌ای برای ارتقای آگاهی جامعه و ایجاد تنفر از مواد مخدر به خصوص نزد جوانان تاکید کرد و از رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب و مجازی و افراد صاحب جایگاه و تریبون خواست تا برای ایجاد حساسیت و تنفر اجتماعی و عمومی نسبت به مصرف مواد مخدر در جامعه تلاش کنند.

رئیسی همچنین بر اهمیت مشارکت مردم و نهادهای مردمی به خصوص مساجد و تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی مردم نهاد در امر مبارزه با مواد مخدر و ایجاد تنفر عمومی نسبت به مصرف آن تاکید کرد و با بیان اینکه در هر حوزه‌ای که توانسته‌ایم مشارکت مردم را به کار بگیریم، در آن عرصه موفق بوده‌ایم، از همه دستگاه‌های کشور خواست میزان، کیفیت و نحوه جذب حداکثری مشارکت مردم در حوزه خود را به شکل دقیق مورد بازنگری قرار دهند.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در این جلسه درباره آسیب‌های مختلفی که در کمین خانواده معتادین بازداشت شده است، بر حمایت بیش از پیش از خانواده زندانیان به ویژه معتادان زندانی تاکید کرد.

رئیسی در پایان سخنان خود با بیان اینکه آنچه بیان شد به معنای نادیده انگاشتن تلاش‌ها، زحمات و فداکاری‌های صورت گرفته در عرصه مبارزه با مواد مخدر نیست، تاکید کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید بدون ورود به عرصه اجرا، در جایگاه قوه عاقله و مسئول رصد و پایش فرایند مبارزه با ترانزیت، قاچاق و مصرف مواد مخدر با یک نگاه عملیاتی مسئولیت‌های خود و عملکرد دستگاه‌های مسئول را به طور دقیق پیگیری کند.

در جلسه امروز 5 مصوبه در راستای تقویت و اثربخشی بیشتر اقدامات ستاد در امر مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر به تصویب اعضا رسید.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید
  • رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند | دولت با گفتمان ایدئولوژیک، درکی از مشکلات ندارد
  • آزاد ارمکی: رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند
  • ناکامی رئیسی در مبارزه با فساد و عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش به روایت میرلوحی /اسم ۲ کارشناس اقتصادی دولت را نام ببرید؟
  • تأکید رئیسی بر جلوگیری از عادی شدن مبارزه با قاچاق و اعتیاد
  • رئیسی : مبارزه بی‌امان ایران نبود مواد مخدر کل اروپا را فرا می‌گرفت
  • رئیسی: باید تحولی جدی در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود