Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در دوران تبلیغات انتخاباتی، به دلیل وجود رقابت‌های شدید بین کاندیداها، هواداران آنها و جناح‌های مختلف سیاسی رفتارها و منکراتی از سوی برخی رخ می‌دهد که ممکن است اوضاع اجتماعی مردم را دچار نابسامانی کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازهمدان، خردادماه امسال ملت شریف ایران قرار است در 4 انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا٬ میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری٬ میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دراین‌بین انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دیگر رویدادهای سیاسی از اهمیت بیشتری برخوردار است. انتخاباتی که اگر منجر به انتخاب فرد اصلح شود می‌تواند در سال‌های آینده تحولی شگرف در همه ابعاد در کشور ایجاد کند.

در این میان انتخابات اصولی دارد که باید رعایت شود در غیر این صورت مردم در انتخاب خود دچار اشتباه شده و ممکن است به دلیل منکراتی که در زمان تبلیغات انتخاباتی از سوی برخی نامزدها رخ می‌دهد به فرد غیر اصلح رای دهند و اینگونه مدیریت کشور را حداقل برای چهار سال به فردی غیر اصلح بسپارند.

محمدجواد بیات در گفت‌وگو با تسنیم به همین مناسبت با تشریح منکرات تبلیغاتی و نتایج سو این کار در جامعه  اظهار داشت: در دوران تبلیغات انتخاباتی، به دلیل وجود رقابت‌های شدید بین کاندیداها، هواداران آنها و جناح‌های مختلف سیاسی و همچنین تلاش برای کسب آرای بیشتر، رفتارهایی از سوی برخی رخ می‌دهد که به دلیل ضعف‌های فرهنگی یا اعتقادی عده‌ای از آنان، اوضاع اجتماعی مردم دچار نابسامانی‌هایی شده و تعدادی از فعالان سیاسی، مرتکب تخلفات و گناهانی می‌گردند.

وی عوام‌فریبی، دادن وعده‌های دروغین و غیرقابل عمل، تعریف‌ها و تمجیدهای بی‌جا و ناروا، تبلیغات پرزرق‌وبرق غیر ضرور، اسراف و تبذیر، شعارهای انتخاباتی توخالی، ایجاد خسارت‌های مالی به اموال خصوصی افراد، اسراف و افراط در هزینه‌های انتخاباتی، استفاده از اموال عمومی و امکانات بیت‌المال، اعمال‌نفوذ برخی صاحب‌منصبان، افزایش تهمت و شایعه‌پراکنی، تسویه‌حساب‌های شخصی و گروهی، درگیری‌های قومی و نژادی، آزارها و مزاحمت‌های صوتی، استفاده ابزاری از مقدسات و آموزه‌های دینی، دست یازیدن به شیوه‌های تبلیغاتی غیر اسلامی و غربی را جمله منکرات تبلیغاتی در زمان انتخابات برشمرد که باید از آنها پرهیز کرد.

در جریان تبلیغات انتخاباتی، گروهی از افراد بی‌اطلاع یا بی اعتناء به ارزش‌های اخلاقی اسلام، دست به ترور شخصیت و انتشار تهمت و شایعه‌پراکنی زده و به‌جای نقد  و ارزیابی دیدگاه‌ها و طرح و برنامه نامزد، به‌نقد و نفی شخصیت آنها پرداخته و مرتکب گناهان بزرگی می‌شوند  که درشان انسان مسلمان و زیبنده جامعه اسلامی نیست

این تحلیلگر سیاسی بابیان اینکه هریک از عناوین فوق به دلیل تعارض با اصول اخلاقی و نظرات فقهی مراجع تقلید، می‌تواند مورد خطاب و نهی فقها واقع شود ادامه داد: انجام  این کارها عواقب ناگواری برای شهروندان داشته و سبب غیراخلاقی شدن فضای انتخابات و نگرانی‌های مختلف افکار عمومی، پرهیز افراد شایسته و دارای شرایط از ورود درصحنه‌های انتخاباتی و ایجاد روحیه بی‌تفاوتی و روی‌گردانی از انتخابات در مردم، گزینش غیر صحیح  و نامعقول و عدم انتخاب کاندیدای شایسته و اصلح می‌شود.

وی بیان کرد: در چنین موقعیتی نقش تبلیغی و رسالت نخبگان و مراجع نسبت به‌سلامت بخشی به فضای اخلاقی و اعتقادی جامعه بسیار آشکار خواهد شد

 بیات با مذموم شمردن تخریب شخصیت افراد در تبلیغات انتخاباتی عنوان کرد: در جریان تبلیغات انتخاباتی، گروهی از افراد بی‌اطلاع یا بی اعتناء به ارزش‌های اخلاقی اسلام، دست به ترور شخصیت و انتشار تهمت و شایعه‌پراکنی زده و به‌جای نقد  و ارزیابی دیدگاه‌ها و طرح و برنامه نامزد، به‌نقد و نفی شخصیت آنها پرداخته و مرتکب گناهان بزرگی می‌شوند  که درشان انسان مسلمان و زیبنده جامعه اسلامی نیست.

وی افزود: برخی از این گنه‌کاران برای معقول دانستن کارهای خود به توجیهاتی متوسل می‌شوند درحالی‌که بر اساس موازین فقهی شرع مقدس، برای جلوگیری از تخلفات و گناهان دیگران اجازه ارتکاب  گناه نخواهیم داشت. حضرت امام خمینی نیز در رساله توضیح المسائل خویش ص 623 مسئله 2816 فرموده‌اند : جایز نیست برای جلوگیری از معصیت، ارتکاب معصیت مثل فحش، دروغ و اهانت شد.

این تحلیلگر سیاسی مطرح کرد: تخریب، ناجوانمردانه‌ترین شیوه رقابت است به همین دلیل می‌توان گفت، افرادی که به این‌گونه اقدامات متوسل می‌شوند از ضعیفان هستند که نمی‌توانند با راه‌های منطقی کار خود را پیش ببرند بنابراین دست به تخریب رقبا و توهین به دیگران می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه هنگام بروز چنین منکری مردم باید آگاه باشند، تخریب گران را از صحنه گزینش خود دور کنند و در ارزیابی نهایی خود از کاندیداها به این امور توجه کنند اظهار داشت: ازآنجاکه تخریب سیاسی امر غیرقانونی و دور از اخلاق انسانی و مرام جوانمردی است پس تخریب گران سیاسی  نیز مخالفان حقیقی نظام اسلامی و مردم‌سالاری دینی هستند.

بیات با تأکید بر لزوم برخورد قاطع مراجع ذیصلاح با افرادی که سبب تشویش اذهان عمومی و درهم‌ریختگی انسجام ملی می‌شوند توضیح داد: دروغ یکی دیگر از منکرات تبلیغات انتخاباتی است به همین دلیل نامزد دروغ‌گو به دلیل ارتکاب گناه کبیره صلاحیت اخلاقی لازم را برای دفاع از حقوق مردم را ندارد.

در دوران تبلیغات انتخاباتی، یکی از ابزارهای بیرون راندن رقیبان و نابودی شخصیتی آنان، تهمت‌های مختلف خانوادگی، اخلاقی ، مالی، سیاسی و غیره به دیگران است. درحالی‌که پخش و گسترش آن موجب آزرده شدن روح نیکان و نیز مسموم ساختن فضای انتخابات بوده و برخی نیز تنها به خاطر فقط آبروی خود، با کنار گذاشتن میدان رقابت، بحران ایجادشده را فیصله می‌دهند

وی ادامه داد: فردی که از خشم الهی ترس نداشته باشد، خشم و غضب موکلینش برای او اهمیتی نخواهد داشت. ازاین‌رو مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت نظارت بر انتخابات( 1370/12/4) کاندیدای دروغ‌گو را عنصری خطرناک دانسته و فرموده‌اند:"افرادی که برایشان خلاف واقع گفتن و دروغ گفتن، بلکه مردم را به‌ناحق تهییج کردن، حق را باطل و باطل را حق جلوه دادن، اهمیتی ندارد ! واقعاً اگر چنین کسانی باید جلوی آنها را گرفت". همچنین نقل اکاذیب و حوادث خلاف واقع مربوط به کاندیداها از سوی طرفداران و یا مخالفان آنها و یا تعریف و تمجید بی‌جا در رسانه‌های جمعی نیز از مصادیق نشر اکاذیب بوده و ممنوعیت شرعی خواهد داشت.

این تحلیلگر سیاسی بابیان حدیثی از امام عسکری (ع) درباره ستایش‌های بیهوده از افراد که سند آن در بحار ج 75 ص378 موجود است گفت: ایشان در این حدیث می‌فرمایند: "هرکسی که انسان غیرقابل تعریفی را مدح و تعریف نماید خود را در جایگاه اتهام قرار داده است". همچنین  مرحوم آیت‌الله مشکینی نیز در کتاب واجبات و محرمات مسئله 347 آورده است: حرام است مدح و تعریف باطل از شخص غیر مستحق، و نیز تعریف شخص مستحق به بیش از استحقاق. 

وی تهمت را از دیگر آسیب‌های شایع در عرصه انتخابات از سوی کاندیداها یا طرفداران آنها است برشمرد و اظهار داشت: تهمت به معنای نسبت دادن کاری به شخصی است، درحالی‌که آن شخص هرگز آن را انجام نداده است. خداوند متعال در قرآن مجید سوره مبارک احزاب آیه 58 این افراد را آزاردهنده‌هایی گنه‌کار معرفی کرده و می‌فرماید: "آنان که مردان و زنان مؤمن را به خاطر کاری که انجام نداده‌اند آزار می‌دهند، متحمل بهتان و گناه آشکار شدند".

بیات توضیح داد: در دوران تبلیغات انتخاباتی، یکی از ابزارهای بیرون راندن رقیبان و نابودی شخصیتی آنان، تهمت‌های مختلف خانوادگی، اخلاقی ، مالی، سیاسی و غیره به دیگران است. درحالی‌که پخش و گسترش آن موجب آزرده شدن روح نیکان و نیز مسموم ساختن فضای انتخابات بوده و برخی نیز تنها به خاطر فقط آبروی خود، با کنار گذاشتن میدان رقابت، بحران ایجادشده را فیصله می‌دهند.

وی بیان کرد: البته ترک سریع وبی قید شرط صحنه انتخابات و تجاوز به حقوق سیاسی و شخصیتی نامزدهای شایسته نه‌تنها گناهی برحق متهمان است بلکه موجب دلسردی مردم از رأی دادن شده و درنتیجه حقوق جمعی مردم مورد تجاوز دغل‌بازان حیله‌گر واقع می‌شود.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: در بحارالانوار ج72 ص 194 چاپ اسلامیه، آمده است ؛ امام رضا (ع) به نقل از رسول خدا(ص) چنین می‌فرماید: کسی که به مرد یا زن باایمانی بهتان بزند، یا درباره او چیزی بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را روی تلی از آتش جهنم نگه می‌دارد تا از عهده آنچه درباره آن مؤمن گفته، بیرون آید.

مردم مؤمن و معتقد با به‌کارگیری آموزه‌های دینی در مکتب حاج قاسم باید درصحنه دفع منکرات تبلیغات انتخاباتی بلوغ و نبوغ اعتقادی و سیاسی خود را در برگزاری انتخاباتی سالم و پرشکوه به رخ جهانیان بکشانند

وی با اشاره به اینکه به‌راستی کدام عقل سلیم حکم می‌کند برای دنیا دیگران آدمی دین خود را در معرض خطر قرار دهد و دچار زیان دنیا و آخرت گردد؟ عنوان کرد: آنهاییکه در دهه 60 در جریان مرگ طبیعی مفسر قرآن، ابوذر زمان حضرت آیت الله طالقانی بر سر زبان‌ها انداختند و می‌گفتند: "بهشتی طالقانی را تو کشتی!" کسانیکه در تلاش بودند با ترور شخصیت آیت‌الله بهشتی، او  را از صحنه سیاست و یاری‌رساندن به امام(ره) و مردم خارج کنند و سرانجام در هفتم تیر نیز با انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی او را به شهادت رسانند چگونه می‌توانند پاسخگوی تهمت ناروا و فاجعه بزرگ شهادت هفتادودو انسان فرهیخته و کارآمد باشند؟

بیات بیان کرد: امروز  آنان که بی‌محابا، به‌دوراز تقوای الهی در زمین دشمن بازی می‌کنند و یا خود با نظام منبعث از اسلام ناب محمدی(ص) دشمنی ورزیده، در فضای لجام‌گسیخته و بدون چارچوب مجازی در بیان مطالب گستاخانه سرمایه‌های مادی و معنوی نظام را در تشویش اذهان عمومی نشانه می‌روند در پیشگاه الهی چه پاسخی دارند؟

وی اظهار داشت: آن‌هایی که در مسیر تهمت و دروغ حرکت می‌کنند لابد در جریان لانه داعش ساخته‌وپرداخته امریکا در همسایگی ایران قوی، کشور برادر و مسلمان افغانستان نیستند و یا چشم روی‌هم نهاده، سوختن غزه و یمن را در آتش و خون نظاره نمی‌کنند این افراد یا آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و یا خود عامل دشمن هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی  تصریح کرد: مردم مؤمن و معتقد با به‌کارگیری آموزه‌های دینی در مکتب حاج قاسم باید درصحنه دفع منکرات تبلیغات انتخاباتی بلوغ و نبوغ اعتقادی و سیاسی خود را در برگزاری انتخاباتی سالم و پرشکوه به رخ جهانیان بکشانند.

وی هدایای فریبنده را از دیگر منکرات تبلیغاتی دانست و مطرح کرد: در کتاب احکام و آداب انتخابات ص 82 آمده است: ازجمله آسیب‌هایی که ممکن است در ایام تبلیغات انتخاباتی مشاهده شود. هدایای مالی یا خدمات رایگانی است که از طرف نامزدها و طرفداران آنها ارائه می‌شود.... انجام چنین کارهایی ممکن است گیرنده یا دهنده آن را متهم به عمل خلاف شرع و رشوه نمایند... بنابراین هردو مرتکب تخلفات شرعی و قانونی می‌گردند.

9000دقیقه ویژه برنامه انتخاباتی در صداوسیمای استان گلستان تولید و پخش می‌شودحضور 34 هزار رأی اولی کرمانشاهی در انتخابات 1400 / 1942 شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شدلزوم توجه رسانه‌ها به رعایت دقیق ماده 74 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری

 

بیات توضیح داد: امام علی (ع) در نهج‌البلاغه( سید رضی) ص 346 فرموده‌اند: به خدا سوگند اگر اقلیم‌های هفتگانه را با آنچه در زیر آسمان‌ها است به من بدهند، تا اینکه با گرفتن پوست جویی از دهان مورچه‌ای ، خداوند را نافرمانی کنم، هرگز این کار را نخواهم کرد.

وی درباره غیبت به‌عنوان یکی دیگر از منکرات تبلیغاتی افزود: تخریب چهره مؤمنین به‌وسیله غیبت و بدگویی دیگران در شمار گناهان بزرگ است که قرآن کریم در سوره مبارک حجرات آیه 12 آن را به‌شدت نهی کرده و به‌عنوان خوردن گوشت مرده برادر تشبیه کرده است بنابراین شایسته است در تبلیغات انتخاباتی از آن پرهیز کرد.

انتهای پیام/742/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دوران تبلیغات انتخاباتی تحلیلگر سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۵۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات ترای اتلون| حججی رئیس فدراسیون شد/ کنایه‌های جدی گودرزی به احمد نامنی

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجمع عمومی انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های سه‌گانه (ترای‌اتلون) صبح امروز با حضور اعضای مجمع و کاندیدا‌ها در محل سالن استاد میرابوالقاسم فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد.

محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک، سیدمحمدشروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، احمد نامنی سرپرست دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی و اصغر حسن‌زاده سرپرست دبیری کمیته ملی پارالمپیک از حضار در مجمع بودند.

امین احمدی، حمید براتی، محمدکاظم حججی، محمد نصیری، ایرج عرب، سیدکمال پیمبری، مهدی گودرزی، علی اکبر حسن‌پورحیدری و جاسم منوچهری کاندیدا‌های احراز پست ریاست فدراسیون بودند که عرب به شکل کتبی و احمدی و پیمبری نیز با غیبت در مجمع، از جمله انصرافی‌ها بودند.

کنایه‌های جدی مهدی گودرزی به احمد نامنی؛ آیا می‌توانید اسم هیئت‌رئیسه‌تان را نام ببرید؟!

مهدی گودرزی، رئیس اسبق فدراسیون ترای‌اتلون و کاندیدای این مجمع گفت: این انتخابات غیرقانونی است. آقای نامنی تمام تلاش‌اش را کرد تا قوانین را زیرپا بگذارد و یک سال این انتخابات را طول بدهد. آقای نامنی آیا شما اعضای هیئت‌رئیسه‌تان را اصلا می‌شناسید؟!
این اظهارات با بی‌اهمیتی و بدون واکنش نامنی همراه بود. اسبقیان گفت که باید حرمت مجمع رعایت شود و در نهایت اگر مشکلی داشت، می‌تواند شکایت کند.

گودرزی در پایان گفت: من ملزم به قوانین کشورم هستم و این مجمع انتخاباتی را به رسمیت نمی‌شناسم.

در ادامه مجمع، جاسم منوچهری به نفع محمدکاظم حججی انصراف داد.

در پایان مجمع عمومی انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های سه‌گانه (ترای‌اتلون) پس از انصراف ۴ کاندیدا، در نهایت محمدکاظم حججی با کسب ۲۴ تعداد رای از مجموع  ۴۷ رای ماخوذه برای مدت ۴ سال بر مسند ریاست این فدراسیون المپیکی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز بزرگترین رویداد انتخاباتی در جهان
  • آغاز انتخابات پارلمانی هند/ طولانی‌ترین انتخابات در جهان!
  • شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند
  • کنعانی: تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی بانیان شرایط موجود در منطقه و جهان قرار نمی‌گیریم
  • واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌ سران اروپا | تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی قرار نمی‌گیریم
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • استعفای «پریدر» از سرپرستی شطرنج
  • انتخابات ترای اتلون| حججی رئیس فدراسیون شد/ کنایه‌های جدی گودرزی به احمد نامنی
  • شادی پریدر از سرپرستی فدراسیون شطرنج استعفا داد