Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعیدرضا خجسته‌پور مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: از ۵۳۴ میلیون مترمکعب حجم آب برداشته شده از منابع آبی نیشابور در سال آبی گذشته ۱۳۲ میلیون مترمکعب برداشت آب از دشت نیشابور در این مدت غیرمجاز بوده است.

او تداوم اضافه برداشت آب از دشت نیشابور را مسبب ترک‌خوردگی کنونی سطح آبخوان در نیشابور ذکر کرد و افزود: طول شکاف‌های ناشی از اضافه برداشت آب در دشت نیشابور به ۷۵ کیلومتر و عمق آن در برخی نقاط به ۱۵ متر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور منابع آب نیشابور همچنین با بیان حجم کسری مخزن دشت آبی این شهرستان که در دراز مدت ۱۳۲ میلیون مترمکعب بوده‌است، ادامه داد: ظرف چند سال اخیر اعمال مدیریت در برداشت و مصرف آب، همراه با افزایش اقدامات حفاظتی باعث شده بود که حجم کسری مخزن آب دشت نیشابور به ۷۰ میلیون مترمکعب کاهش یابد.

کسری شدید آب همزمان با کاهش نگران‌کننده بارندگی

خجسته‌پور کسری امسال آب دشت نیشابور را "شدید" توصیف و بیان کرد: به‌طور معمول ۳۹۵ میلیون مترمکعب حجم سالانه آب این دشت از طریق بارش نزولات جوی به آبخوان بازمی‌گردد که شامل ۳۴۲ میلیون مترمکعب "آب زیرزمینی" و ۵۳ میلیون مترمکعب "آب سطحی" است.

او تصریح کرد: میزان آورده سالانه آب از طریق رودخانه‌های نیشابور به آبخوان دشت این شهرستان، بستگی به حجم بارش نزولات آسمانی دارد که هر سال متفاوت است.

مدیر امور منابع آب نیشابور تأکید کرد: گرچه ظرف سال‌های اخیر بطور میانگین سالانه ۴۵ میلیون مترمکعب آب از طریق رودخانه‌ها به آبخوان دشت نیشابور باز می‌گشت، اما با توجه به شرایط جوی و اقلیمی جاری این حجم امسال "بسیار کمتر" خواهد بود.

خجسته‌پور اظهار کرد: میانگین معمول سالانه بارش در این شهرستان ۲۲۱ میلی متر، ولی حجم بارندگی ثبت شده ظرف یک سال اخیر در نیشابور با ۶۱ درصد کاهش نسبت به میانگین معمول، در این مدت به ۸۶ میلیمتر نزول کرده است.

مدیر امور منابع آب نیشابور ادامه داد: علاوه بر حجم بارندگی "زمان و دمای هوا در هنگام بارش" نیز بر ارزیابی وضعیت خشکسالی یا ترسالی موثر و قابل توجه است.

خجسته‌پور بیان کرد: بر این اساس بارندگی‌های پارسال به هیچ‌وجه نتوانست اضافه برداشت سال‌های اخیر آب را از دشت نیشابور جبران کند.

او تصریح کرد: افزایش چاه‌های آب ظرف ۳۳ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۶۷ که نیشابور "دشت ممنوعه" اعلام شد مجاز نبوده و همچنان ممنوع است.

مدیر امور منابع آب نیشابور تأکید کرد: با این وجود بخاطر کاهش سطح اشباع و افت سطح آب چاه‌ها در دشت این شهرستان سالانه جواز کف‌شکنی برای ۱۰۰ حلقه چاه و جابه‌جایی آن‌ها صادر می‌شد، اما با اجرایی شدن "طرح مصرف حجمی آب چاه‌های کشاورزی" این میزان هم کاهش یافته است.

خجسته‌پور اظهار کرد: ۱۰۰ باب استخر ذخیره هریک با ظرفیت ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار مترمکعب آب به منظور توسعه سطح باغ‌ها و همچنین فروش آب نیز تاکنون در نقاط مختلف دشت نیشابور راه‌اندازی شده‌اند که اغلب آن‌ها فاقد مجوز لازم هستند.

۲۰ رودخانه دائمی و ۱۰۰ مسیل فصلی در گستره هفت هزار و ۳۸۸ کیلومترمربعی دشت آبی نیشابور با مساحت آبخوان زیرزمینی دو هزار و ۵۳۶ کیلومترمربع، جریان دارند.

لزوم مدیریت مصرف برای کاهش اختلافات

او افزود: حجم یک سال اخیر روان‌آب‌ها در نیشابور به کمتر از ۲۰ درصد دِبی نرمال و معمول کاهش یافته و به همین خاطر امسال کشاورزانی که تاکنون برای کشت محصولات از آب رودخانه‌ها منتفع می‌شدند، با چالش جدی روبرو هستند.

مدیر امور منابع آب نیشابور ادامه داد: این وضعیت کاهش نزولات آسمانی و کم‌آبی، امسال سبب تاسیس کارگروهی با هدف کاستن از اختلافات بین حق‌آبه‌داران در نیشابور شد تا تنش‌های ناشی از کم‌آبی و تقاضای مصرف در این حوزه به حداقل رسانده‌شود.

خجسته‌پور بیان کرد: این کارگروه در قالب اختیارات، وظایف و راهکار‌های مندرج در ماده ۴۲ "قانون توزیع عادلانه آب" با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و بخشداری‌های نیشابور شکل گرفته و فعال شده است.

بیشتر بخوانید

کاهش ۶۷ درصدی بارندگی، چالش جدی تامین آب شرب مشهد

او به تحویل زودتر از موعد سهمیه امسال آب کشاورزان اشاره و تصریح کرد: بر این اساس شارژ مازاد بر سهمیه آب، به هیچ عنوان به کشاورزان تعلق نخواهد گرفت لذا آن‌ها می‌بایست با اعمال مدیریت صحیح بر سطح کشت بهاره و همچنین توجه به کشت محصولات کم آب‌بر، مصرف آب کشاورزی را با هدف صرفه‌جویی مدیریت کنند.

کنتور هوشمند، سامانه پایش آنلاین و طرح همیاران آب

مدیر امور منابع آب نیشابور همچنین به نصب کنتور هوشمند بر خروجی آب هزار و ۳۰۰ حلقه چاه، راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین برای کنتور‌های ۷۰۹ حلقه چاه آب و انسداد ۱۹۷ حلقه چاه غیرمجاز در دشت نیشابور ظرف یک سال اخیر اشاره و تأکید کرد: این اقدام منجر به صرفه‌جویی سه میلیون مترمکعبی مصرف آب کشاورزی در این شهرستان شد.

خجسته‌پور به درآمد مدیریت امور منابع آب در حوزه دو شهرستان نیشابور و فیروزه ظرف یک سال اخیر شامل چهار میلیارد ریال از محل دریافت حق کارشناسی و ۳۰ میلیارد ریال بابت آب بهای مصرفی چاه‌های غیرکشاورزی، صنعت و خدمات اشاره و اظهار کرد: ظرف همین مدت ۱۰ میلیارد ریال نیز بابت اضافه برداشت آب از مالکان چاه‌های آب در سطح این شهرستان‌ها دریافت شده است.

او همچنین به اجرای "طرح راهبردی همیاران آب" اشاره کرد و افزود: هدف کوتاه مدت این طرح به صفر رساندن میزان اُفت منابع زیرزمینی آب در خراسان رضوی است تا افق سال ۱۴۰۵ و همچنین تقلیل حجم برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی به ۷۵ درصد از حجم کل منابع آب تجدیدپذیر تا سال ۱۴۲۰ است.

مدیر امور منابع آب نیشابور ادامه داد: "تجهیز چاه‌ها به کنتور هوشمند، به‌روز رسانی کنتور‌های هوشمند منصوبه، تعیین تکلیف و انسداد چاه‌های غیرمجاز، کاهش اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و همچنین برقی کردن موتورپمپ دیزلی چاه‌های آب کشاورزی" اقدامات مدونی هستند که اجرای آن‌ها در همین چارچوب به امور منابع آب نیشابور ابلاغ شده‌اند.

خجسته‌پور بیان کرد: دستاورد عملیاتی شدن این موارد تنها پارسال در نخستین سال اجرای آنها، صرفه‌جویی ۳۴ میلیون مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی نیشابور بوده است.

دو هزار و ۳۴۶ حلقه چاه با حجم برداشت سالانه ۴۴۳ میلیون مترمکعب آب، ۹۲۴ رشته قنات با حجم آبدهی ۶۶ میلیون مترمکعب آب در سال و هزار و ۸۴ دهنه چشمه با دبی سالانه ۲۵ میلیون مترمکعب آب در دشت آبی نیشابور واقع در غرب میانه استان خراسان رضوی در حال استخراج و تولید آب هستند.

معادله نابرابر حجم عرضه و مصرف آب

او تصریح کرد: گرچه الگوی استاندارد مصرف آب شرب برای هر هزار نفر از جمعیت، دو لیتر در ثانیه است، ولی حجم بالای هدر رفت آب، مصارف غیرمجاز و نامناسب و بی‌توجهی نسبت به رعایت الگوی مصرف در میان جمعیت ۳۰۰ هزار نفری نیشابور به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان رضوی پس از مشهد، باعث شده تا حجم کنونی تولید افزون بر هزار لیتر در ثانیه هنوز برای این شهر کافی نباشد.

مدیر امور منابع آب نیشابور تأکید کرد: مجموع این شرایط باعث شده تا افزون بر ۸۰ درصد آب تجدیدپذیر دشت آبی این شهرستان به‌طور مستمر در حال مصرف باشد.


انتهای پیام//ر. ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی های اخیر کاهش بارندگی برداشت غیرمجاز میلیون مترمکعب آب دشت نیشابور اضافه برداشت برداشت آب یک سال اخیر خجسته پور حلقه چاه مصرف آب دشت آبی چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۵۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعبی آب در خاتم و مروست

ایسنا/یزد رئیس اداره منابع آب خاتم و مروست از صرفه‌جویی بیش از دو میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی این اداره در یک سال گذشته خبر داد.

مهدی حیدری با اشاره به اهمیت حفظ آبخوان‌ها، گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با تلاش گروه گشت و بازرسی این اداره، تعداد ۴۵ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شد و همچنین ۲۵ مورد تقلیل منصوبات و کاهش آبدهی چاه‌های مجاز صورت گرفت که این امر صرفه‌جویی بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب را در یک سال گذشته در پی داشت.  

وی با بیان اینکه تعداد ۲۵ حلقه چاه غیر مجاز پر شده است، افزود: با انجام دیگر اقدامات حفاظتی، تعداد ۱۱ مورد ادوات حفاری غیر مجاز توقیف شد و همچنین ۴۱ مورد قطع برق و پلمب منصوبات چاه‌های مجاز دارای تخلف و ۳ مورد کشیدن منصوبات غیر مجاز انجام شد.   

حیدری با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی و انتظامی این دو شهرستان برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب زیر زمینی  و سطحی اظهار داشت: این اداره با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت.

رئیس اداره منابع آب خاتم و مروست با بیان اینکه ۲۱۹ مورد مجوز برای جبران کاهش آبدهی مجاز چاه های کشاورزی، صنعت و خدمات و شرب صادر شده است، ابراز کرد: ۵۹ مورد مجوز تأمین آب برای واحدهای صنعتی، خدماتی و دامی با حجم بیش از ۴۵۰ هزار متر مکعب برای این دو شهرستان صادر شده است.  

وی همچنین به وضعیت خوب این دو شهرستان در نصب کنتور های هوشمند در دو بخش کشاورزی و صنعتی اشاره کرد و گفت: ۷۷ در صد از چاه‌های صنعتی و ۹۹.۸درصد از چاه‌های کشاورزی این دو شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند و برای سومین سال پیاپی طرح تحویل حجمی آب کشاورزی با همکاری کشاورزان به طور کامل انجام شد.   

رئیس اداره منابع آب خاتم و مروست افزود: هزار و ۲۱۸ مورد بازدید چاه و قنات و کالیبراسیون کنتور های هوشمند چاه‌های کشاورزی و صنعت و خدمات از سوی گروه گشت و بازرسی این اداره انجام شده است.

وی همچنین ابراز کرد: در راستای مشارکت همگانی مردم و مسئولین در حفاظت بیشتر از منابع آب، تعداد ۲ جلسه شورای حفاظت از منابع آب و ۴ جلسه میز خدمت در محل نماز جمعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای یزد، حیدری در پایان به بهسازی و ترمیم بندهای خاکی و لایروبی بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ متر از رودخانه های این دو شهرستان اشاره کرد و گفت: عملیات لایروبی رودخانه مرکزی چاهک به طول ۱۴۰۰ متر، رودخانه چنارناز به طول ۲۰۰ متر و رودخانه مروست به طول ۳ هزار و ۲۵۰ متر انجام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری
  • جام آسمان، جان زمین را سیراب نکرد/ تداوم عطش در کویر
  • بازدید نوروزی بیش از ۲۸ هزار نفر از سد‌های گردشگرپذیر آذربایجان غربی
  • کلاه‌برداری بیش از ۱.۵ میلیاردی با دستبرد به ۸۲ کارت عابر بانک در نیشابور
  • شناسایی و دستگیری سارق کارت‌های عابر بانکی در نیشابور
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعب آب در خاتم و مروست
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب + عکس
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعبی آب در خاتم و مروست
  • جلوگیری از برداشت غیر مجاز سنگ در اراضی ملی روستای سیمین شهرستان همدان