Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران با تاکید بر اینکه وزارت صمت، صدور کارت بازرگانی برای این شرکت‌ها را با مشکلاتی همراه کرده است، گفت: پارک‌های علم و فناوری در خصوص بروز برخی مشکلات در آینده با سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی نگرانی‌هایی دارند، به دلیل همین نگرانی‌ها، برخی پارک‌ها از صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌ها اجتناب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور و فعالیت در عرصه صادرات محصولات و خدمات خود نیازمند در اختیار داشتن کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی هستند و یکی از شروط اخذ این کارت، در اختیار داشتن محل کسب متناسب با رشته فعالیت اعم از ملکی یا استیجاری است.

طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصل یا کپی سند مالکیت ۶ دانگ این ساختمان‌ها باید به نام متقاضی باشد و یا اینکه متقاضی اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبری در اختیار داشته باشد. این در حالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل استقرار در محل دانشگاه یا پارک‌های علم و فناوری، امکان تامین این مدارک را ندارند. از این رو، در زمینه دریافت کارت بازرگانی با مشکلاتی مواجه شده‌اند. این چالش‌ها انتقاداتی را به عملکرد وزارت صمت وارد کرده است.

به منظور بررسی چالش‌های صدور کارت بازرگانی شرکت‌های دانش بنیان، مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، با هدف حفظ منافع شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ‌ها به این حوزه ورود پیدا کرده و از آنجا که دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با قوانین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم‌خوانی ندارد، تلاش کرده با ایجاد اصلاحاتی در رویکردهای قانونی، زمینه‌ای را برای رفع این چالش شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند.

برای تحقق این امر، نشست خبری با حضور افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، علی ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق بازرگانی ایران، محمدجواد هادی، معاون تسهیل تجارت مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت، مهدی اقتصادی، رئیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات ایران و تعدادی از نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد و طی آن شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت مجازی چالش‌های خود را در این زمینه مطرح کردند.

در این نشست، افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران با اشاره به مهم‌ترین مشکل موجود پیرامون صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که طبق قانون می‌توانند در پارک‌های علم و فناوری و دیگر نواحی حمایتی باشند، افزود: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور کارت بازرگانی برای این شرکت‌ها را با مشکلاتی همراه کرده است که باید تسهیل گری در این زمینه صورت گیرد.

کلاهی با تاکید بر اینکه همچنان روند صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌های نوآور با مشکلات فراوانی همراه است و موانعی در این مسیر وجود دارد، اظهار کرد: بنابراین، به دنبال آن هستیم که در این بخش ساختار مشخصی را تعریف کنیم و مشکلات را به شکل قانونی و ریشه‌ای برطرف کنیم.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران به نگرانی پارک‌های علم و فناوری در خصوص بروز برخی مشکلات در آینده با سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: به دلیل همین نگرانی‌ها است که برخی پارک‌ها از صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌ها اجتناب می‌کنند.

وی همچنین، از آمادگی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران و کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران برای برگزاری دوره آموزشی درباره رویه‌های صدور کارت بازرگانی خبر داد و ادامه داد: دنیا به سمت فعالیت شرکت‌های مجازی رفته و این روند نیز در ایران به زودی همه‌گیر خواهد شد؛ از این رو، لازم است ضعف‌ قوانین موجود را از ریشه حل کنیم.

ایرداتی که به زیر ساخت صدور کارت بازرگانی وارد است

علی ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست درباره کارت بازرگانی به روند انتقال فرآیند صدور و تمدید کارت از اتاق ایران به سامانه جامع تجارت و ایراداتی که ابتدا در بدنه کارشناسی و زیرساخت‌های فنی سامانه مذکور وجود داشت اشاره و تصریح کرد: مشکلاتی که وجود داشت، طی جلساتی با همکاری اتاق و مرکز توسعه تجارت الکترونیک تا حدی مرتفع شد.

وی هدف از این سامانه را تسهیل‌گری در روند تمدید و صدور کارت بازرگانی عنوان کرد و گفت: چون در ابتدای کار هنوز زیرساخت‌ها مهیا نشده بود، شرایط به سختی دنبال می‌شد، به گونه‌ای که مشکلات را به صورت مصداقی و یک به یک حل می‌کردیم. از مسائل فنی که بگذریم، با مسائل قانونی در زمینه صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌های فناور مواجه می‌شویم که در این رابطه نیز در چندین مورد به تفاهماتی رسیدیم.

پارک‌ها برای دریافت کد رهگیری از سامانه املاک اقدام کنند

محمدجواد هادی، معاون تسهیل تجارت مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز با بیان اینکه پس از راه‌اندازی سامانه جامع تجارت و انتقال روند صدور و تمدید کارت بازرگانی سعی شد تغییری در روندها ایجاد نکنیم، یادآور شد: در این بین تنها شرایط و اجرای امور را تسهیل کردیم و بخش قابل توجهی از اقدامات که باید فیزیکی انجام می‌شد را حذف کردیم. در حال حاضر به هیچ سند کاغذی نیاز نداریم و اطلاعات را سیستمی احراز می کنیم، بنابراین ‌واجدین شرایط به راحتی می‌توانند با ورود به این سامانه اقدام به اخذ یا تمدید کارت بازرگانی کنند.

وی با بیان اینکه در بحث دانش‌بنیان‌ها ابهامات آیین‌نامه‌ای داشتیم و برای حل آن جلساتی ترتیب دادیم تا موارد حل شود، گفت: پیرو این موضوع بسیاری از مسائل مربوط به شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی مرتفع شده است.

هادی تاکید کرد: در حال حاضر عمده مشکل مربوط به شرکت‌هایی است که در مراکز نوآوری و پارک‌های علمی و فناوری مستقر هستند. باید توجه داشته باشیم که طبق آیین‌نامه به کد رهگیری نیاز داریم تا شرایط به صورت سیستمی احراز و رهگیری شود و نمی‌توانیم در این رابطه استثنایی قائل شویم.

معاون تسهیل تجارت مرکز توسعه تجارت الکترونیک در پاسخ به مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان پیرامون این موضوع، خاطر نشان کرد: لازم است پارک‌های علم ‌و فناوری از طریق سامانه املاک و مستغلات کد رهگیری دریافت کنند یا خود پارک‌ها کد اختصاصی برای این شرکت‌ها در نظر بگیرند که قابل رهگیری باشد.

به گفته وی درباره شرکت‌هایی که در محل مسکونی مستقر هستند نیز پیشنهاد دادیم که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری بررسی‌ها انجام گیرد و کد رهگیری را برای این شرکت‌ها صادر کند و تاییدیه را در اختیار مرکز توسعه تجارت الکترونیک قرار دهد.

مهدی اقتصادی، رئیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات ایران نیز در این نشست از اهمیت اصلاح قوانین موجود در این حوزه سخن گفت و خواستار اتخاذ تدابیری شد تا مشکلات شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان را به صورت ریشه‌ای حل کند.

وی عنوان کرد: الگوبرداری از سایر کشورها برای رشد و توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع مهمی است که بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کارت بازرگانی مجمع تشکل های دانش بنیان معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري صدور کارت بازرگانی برای شرکت ها مرکز توسعه تجارت الکترونیک پارک های علم و فناوری شرکت های دانش بنیان برای این شرکت ها کد رهگیری پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۹۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی شبیه‌ساز آموزش پزشکی با قابلیت ویزیت مجازی بیماران

سعیدی مدیر توسعه یک شرکت دانش بنیان گفت: این شرکت دانش بنیان با اتکا بر جوانان نخبه توانسته  یک شبیه ساز آموزش پزشکی ویژه دانشجویان قبل از ورود به آموزش بالین در بیمارستان ها را  طراحی کند.

وی افزود: شبیه ساز طراحی شده دارای این قابلیت است که دانشجوی پزشکی به صورت مجازی بیمار را ویزیت و از او شرح حالش را دریافت کند. 

مدیر توسعه یک شرکت دانش بنیان  بیان کرد: دانشجویان رشته پزشکی با استفاده از این شبیه ساز می توانند معاینه عمومی و تخصصی را بر روی بیمار انجام دهند و با دیدن نتایج آزمایش و تصویر تشخیص نهایی را بدهند.

وی  تاکید کرد: یکی دیگر از قابلیت های این شبیه ساز این است که تصمیم های نادرست و پرخطر را اعلام می کند و در پایان امتیاز به دانشجو می دهد. قیمت تمام شده بسیار کم تر از خرید یک اپلیکیشن خارجی است.

مدیر توسعه این شرکت دانش بنیان  ادامه داد: این شبیه ساز مکمل برنامه های آموزشی دانشگاه است و این مدل با این تکنولوژی مشابه خارجی ندارد و دانش آن کالا بومی است.

وی گفت: این شبیه ساز با قطع اینترنت بین المللی قابلیت خودش را از دست نخواهد داد و قادر خواهد بود تا با اینترنت ملی به کار خود ادامه بدهد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ساخت چاپگر خط بریل با همت متخصصان شرکت دانش بنیان اصفهان
  • ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر
  • شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق مشارکت مردم در عرصه تولید هستند
  • کاهش مصرف انرژی‌ در مبدل‌های الکتریکی با استفاده از هوش مصنوعی
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی
  • طراحی شبیه‌ساز آموزش پزشکی با قابلیت ویزیت مجازی بیماران
  • ۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال
  • افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری