Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:52:27 GMT

«خلق بازار» برای محصولات بخش امنیت سایبری

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۹۷۷۱

«خلق بازار» برای محصولات بخش امنیت سایبری

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، «امیر ناظمی»  در مراسم رونمایی از آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی با تاکید بر این که از راهبردهای اصلی سازمان فناوری اطلاعات ایران این بود که در حوزه فناوری اطلاعات به جای این که مجری پروژه‌ها باشد برای حوزه امنیت خلق بازار کند، گفت: سعی کردیم در حوزه های مختلف خلق بازار کنیم از آزمایشگاه‌های مختلف گرفته تا کمک به شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های زایشی که از دل دانشگاه و مراکز آپا (آکاهی رسانی، پشتیبانی، ‌ ‌امداد برای آسیب پذیری و حوادث امنیتی سایبری) به وجود آمدند و امروز شاهد چند شرکت خوب در این زمینه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تلاش کردیم این شرکت‌ها بتوانند به مجموعه‌های استارتاپی خدمات ارائه بدهند که این کار را در قالب «طرح بومواره» انجام دادیم. با این کار نهادهای مدرن‌تری مانند «هکرهای کلاه سفید» در بخش خصوصی شکل گرفتند. البته در سال‌های گذشته نیز این فعالیت انجام می‌شد اما اکنون شاهد رقابت چند شرکت بخش خصوصی برای ارایه خدمت در زمینه هکرهای کلاه سفید هستیم.  

ناظمی گفت:‌ اکنون همکاری خوبی بین نهاد دانشگاه و صنعت شکل گرفته و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نهاد پیشرو در حوزه پژوهش‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار نهادهای عملیاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال ارائه خدمت است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: بر اساس استراتژی‌ که در این دوره وجود داشت تقریبا تمام پروژه‌هایی که قبل از اجرا نیاز به پژوهش‌های جدی داشت با محوریت پژوهشگاه ارتباطات پیش رفت. مجموعه‌ای از اقداماتی که نهادهای مختلف انجام دادند همواره از این طریق انجام شد و پژوهشگاه به عنوان حامی و تهیه‌کننده بخش مهمی از سرمایه دانشی در کنار آن‌ها حرکت کرد.

 ناظمی تاکید کرد: برخی از پروژه‌ها در مرحله پایلوت در سازمان‌ها اجرا می‌شدند و گاهی بخش خصوصی در آن همراهی می‌کرد. یکی از آن پروژه‌ها مربوط به استفاده از اینترنت اشیا در شناسایی آتش سوزی در جنگل گلستان بود که ابتدا این پروژه در بخش پژوهشی وزارتخانه انجام شد و پس از آن با کمک شرکت‌های خصوصی به شکل پایلوت پیش رفت. ماه آینده این پروژه به صورت رسمی افتتاح  و به سازمان محیط زیست تحویل داده خواهد شد.

معاون وزیرارتباطات با بیان این‌که بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایی که در حوزه امنیت سایبری انجام می‌شود نیازمند پژوهش های مداوم است و ابزارهای مختلفی برای آن به کار گرفته می‌شود، افزود: در این راه دو ابزار اصلی وجود دارد که یکی از آن ها مراکز آپا است که با همکاری دانشگاه‌ها در سراسر کشور ایجاد شد و کمک کرد تا جریان پژوهش با جریان کاربردی پیوند بخورد.

وی خاطرنشان کرد: مراکز آپا اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در هر استان حداقل یک دانشگاه با معاونت امنیت سایبری سازمان فناوری اطلاعات ایران همکاری دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که محور دوم همکاری‌هایی است که با مشارکت پژوهشگاه ارتباطات انجام شد، افزود: امروز شاهد رونمایی از آزمایشگاه ارزیابی عملکردی و کیفی محصولات امنیت فضای مجازی است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های سازمان‌های دولتی این است استانداردهایی تولید کنند که یا این استاندارها را خودشان بررسی کنند یا زمینه‌ای ایجاد شود که آزمایشگاه‌های مختلف این کار را انجام دهند و در نهایت کاربران بتوانند به نتایج برآمده از آن آزمایشگاه اعتماد کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: این کار در قالب‌های مختلف در سازمان فناوری اطلاعات انجام شد. یکی از آن قالب‌ها صدور گواهینامه‌های مربوط به مرکز مدیریت راهبری افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) بود که سالهاست انجام می‌شود اما ویژگی اصلی این دوره این است که اکنون سه گواهی مختلف که در گذشته توسط افتا، ‌ سازمان فناوری و پدافند غیرعامل صادر می‌شد با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

وی اضافه کرد: این ترکیب شدن باعث شد بخش خصوصی راحت‌تر بتواند در این زمینه فعالیت کند، همپوشانی‌ها به حداقل برسد و هزینه‌ها کاهش یابند. اکنون این امکان به وجود آمده تا شرکت‌ها بتوانند از آزمایشگاه‌های غیر اجرایی بخش دولتی و خصوصی استفاده کنند.

ناظمی با بیان این که یکی از آزمایشگاه‌ها، ‌ پژوشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: امروز یک آزمایشگاه ارزیابی نیز به مجموع این فرآیندها اضافه می‌شود و این امکان را به وجود می‌آورد که شرکت‌ها محصولات خود را به صورت خوداظهاری مورد ارزیابی قرار دهند و گواهینامه لازم را دریافت کنند.

امیدوارم مسیری که آغاز شده در ادامه تعداد آزمایشگاه بیشتری را در بر بگیرد و نهادهای خصوصی بتوانند در این حوزه به ایفای نقش بپردازند.

برچسب‌ها اینترنت پدافند غیر عامل سازمان حفاظت محیط زیست امیر ناظمی ارتباطات سازمان فناوری اطلاعات ایران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اینترنت پدافند غیر عامل سازمان حفاظت محیط زیست اینترنت پدافند غیر عامل سازمان حفاظت محیط زیست امیر ناظمی ارتباطات سازمان فناوری اطلاعات ایران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخبار کنکور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات آزمایشگاه ها بخش خصوصی پروژه ها انجام شد شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است

به گزارش خبرنگار مهر، آرام حیدری پیش از ظهر چهارشنبه در جمع فعالان ict کردستان که با حضور معاون وزیر ارتباطات برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه فناوری اطلاعات در سطح کشور شاخص IBI است و مصرف دیتا در کردستان پایین است.

وی بیان کرد: پهنای باند استان ۵۷۰ گیگابایت است که مصرف روزانه استان ۲۱۰ گیگ است.

وی خاطر نشان کرد: در زیر شاخص مهارت رتبه ۲۸ داریم که در استفاده از مهارت‌های دیجیتال ارزیابی شده است.

حیدری از اجرای طرح آموزش ایران دیجیتال در کردستان خبر داد و بیان کرد: این طرح یک طرح ملی است که در استان نیز اجرا می‌شود.

وی اعلام کرد: یک‌هزار و ۲۶۰ کسب و کار فعال کردستان دارای نماد الکترونیک است و ۱۱۳ استارت آپ فعال در استان وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان اذعان کرد: تعداد شرکت‌های عضو نظام صنفی رایانه‌ای استان نیز ۱۰۴ مورد است.

حیدری اذعان کرد: از ۶۲ شرکت دانش بنیان استان ۱۶ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات مجوز فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: پارک علم و فناوری از ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده ۱۸ میلیارد به شرکت‌ها پرداخت کرده است.

کد خبر 6087405

دیگر خبرها

  • منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • هشدار احمدیان به کشور‌های میزبان مراکز امنیت سایبری صهیونیستی
  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • ۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد
  • معرفی مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد
  • پیشرفت ۴۰ درصدی اجرای فیبر نوری در بوشهر
  • انتصاب عضو جدید هیئت مدیره شرکت ملی پست
  • انتصاب عضو جدید هیأت مدیره شرکت ملی پست