Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@04:35:43 GMT

مشکلات مرز شلمچه بررسی شد

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۳۴۶۲

مشکلات مرز شلمچه بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، عصر سه‌شنبه نشستی با حضور نماینده ولی‌فقیه و استاندار خوزستان و برخی دستگاه‌های خدماتی مرتبط با مرز شلمچه در فرمانداری خرمشهر برگزار شد.

فرماندار خرمشهر در این نشست به مهم‌ترین مشکلات این مرز بین المللی اشاره و اظهار کرد: مرز شلمچه با دو مسئله مهم مواجه است که یکی از مشکلات ناهماهنگی‌های داخلی و ناهماهنگی آن سوی مرز طرف عراقی است و این مسائل باعث شده که از ظرفیت مرز بین المللی شلمچه برای تقویت مبادلات تجاری و اقتصاد و معیشت شهرستان خرمشهر استفاده کافی نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد حیدری، مهم‌ترین مشکل در مرز شلمچه را مستقر نبودن گارد گمرک دانست و گفت: گمرک به عنوان ضابط انتظامی مرز تجاری در این مرز حضور ندارد که در نتیجه مرزبانی به جای گمرک انجام وظیفه می‌کند و همین مستقر نبودن گمرک در مرز شلمچه باعث شده که تداخلات و ارزیابی‌هایی را که باید توسط متخصصان انجام شود، مرزبانی انجام دهد و این روند مشکلاتی را تولید خواهد کرد.

وی به دوگانگی مدیریت به عنوان دیگر مشکل مهم در مرز شلمچه یاد کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای تأمین استان و شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در دو سال گذشته، همه مسئولیت‌ها در مرز شلمچه به منطقه آزاد اروند محول شد اما این منطقه آزاد تاکنون در چارچوب مصوبات شورای تأمین استان و این دو شهرستان گام‌هایی را در راستای تثبیت مدیریت واحد انجام نداده است.

حیدری افزود: بر همین اساس اکنون در مرز شلمچه شاهد دوگانگی مدیریتی و اجرای قانون سرزمینی و قانون مناطق آزاد هستیم که باعث هدررفت منابع و از دست رفتن فرصت‌ها شده است.

فرماندار خرمشهر به موضوع استقرار دستگاه ایکس ری به عنوان دیگر مشکل این مرز اشاره کرد و گفت: بحث ایکس ری کامیونی در سرعت تبادلات تجاری مؤثر است که برای این کار یک جایگاه ایکس ری با افتتاح شد اما یک روز پس از آن به دلیل جانمایی غلط از مدار خارج شده است.

وی ادامه داد: این جانمایی غلط باعث شد که منطقه آزاد نتواند ایکس ری کامیونی را فعال کند که در این راستا ایستایی زیادی در ورود و خروج کامیون‌ها وجود دارد.

حیدری، باز کردن دروازه دوم شلمچه را از دیگر موارد مورد نیاز برای مرز دانست و گفت: در دو ماه گذشته با همکاری کنسولگری و مساعدت نیروی قدس دروازه دوم باز شد اما این در باز نیز توسط عراقی‌ها بسته شده است.

مزیت مغفول مانده ترانزیت از شلمچه

فرماندار خرمشهر، مزیت ترانزیتی این مرز را یادآور شد و گفت: استفاده نشدن از مزیت ترانزیت مرز شلمچه یکی از مسائلی است که با وجود ظرفیت موجود اما از کشورهای خارجی به مقصد پایانه مرزی شلمچه ترانزیت صورت نمی‌گیرد و این مزیت ترانزیتی در این مرز مغفول واقع شده که باید احیا شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر بر لزوم تلاش برای استفاده از ظرفیت ترانزیت شلمچه تأکید کرد و افزود: عراق دو ماه است که مجوز ترانزیت را اخذ کرده و می‌توان از مرز شلمچه به کشورهایی همچون سوریه و کویت کالا ترانزیت کرد.

سید مصطفی موسوی گفت: تاکنون تنها ترانزیت و جابه‌جایی کالا با واسطه خودروهای عراقی از طریق مرز شلمچه امکان‌پذیر بود که برای فعال شدن ترانزیت لازم است که موضوع از طریق وزارت خارجه پیگیری شود.

وی خواستار لغو ممنوعیت صادرات برخی اقلام همچون روغن شد و بیان کرد: در سال‌های ۷۵ و ۷۶ برای خروج برخی اقلام همچون روغن ممنوعیت ایجاد شد که اکنون با توجه به فعال شدن ترمینال لجستیک امکان لغو این ممنوعیت وجود دارد.

وی، ایجاد گیت ویژه را برای تردد بازرگانان و سرمایه‌گذاران در مرز شلمچه پیشنهاد داد و اظهار کرد: یکی از معضلات مرز شلمچه، جدا نشدن گیت‌های گذر تجار و سرمایه‌گذاران از گیت‌ها معمولی است که در جذب سرمایه‌گذار بی‌تأثیر نیست چرا که با وجود یک گیت ویژه و روبه‌رو شدن با شرایط مناسب در بدو ورود احساس رغبت بیشتری برای همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان در خصوص ترانزیت کالا از مرز شلمچه گفت: بحث ترانزیت کالا بر عهده وزارت راه است و ایران برای فعال‌سازی ترانزیت از مرز شلمچه اعلام آمادگی کرده و در حال پیگیری موضوع دو مرز شلمچه و چذابه است اما هنوز از سوی کشور عراق در این رابطه پاسخی داده نشده است.

بنا به گفته غلام عباس بهرامی نیا، نیاز است که استانداری موضوع را از وزارت خارجه و راه پیگیری کند.

وی در رابطه با بحث حمل‌ونقل مسافران عراقی از مرز شلمچه به عمق کشور نیز گفت: برای بحث تاکسی‌های شلمچه باید هماهنگی‌های لازم انجام و موضوع پارکینگ و از همه مهم‌تر استقرار نیروهای پلیس انجام شود.

جای خالی نیروهای گمرک در شلمچه

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان نیز در این نشست به نبود نیروهای گادر گمرک به عنوان یک مشکل اشاره کرد و افزود: به دلیل نبود نیروی گمرک در مرز شلمچه شاهد نابسامانی‌هایی بوده‌ایم که نیاز است که گارد گمرک در مرز مستقر شود تا تنها به کسانی اجازه ورود داده شود که کارت ارائه می‌کنند.

جبار سالم پور، سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و بهبود کسب‌وکار سازمان منطقه آزاد اروند در این نشست آمادگی این سازمان را برای کمک به رفع این مشکل اعلام کرد و گفت: منطقه آزاد اروند آمادگی دارد که ۱۰ نفر را به صورت موقت و از هفته آینده در اختیار گمرک قرار دهد اما جای این سوال باقی می‌ماند که چرا گمرک پنج نفر از نیروی‌های خود را از شلمچه خارج و به چذابه اعزام کرد و به طور عملی شلمچه را خالی از نیرو کرد.

وی در رابطه با پایانه صنایع‌دستی نیز گفت: طرح پایانه صنایع‌دستی طرح خوبی است و متقاضیان زیادی برای احداث پایانه آبزیان و صنایع‌دستی وجود دارد و سازمان منطقه آزاد نیز آمادگی دارد که با هر کدام از متقاضیان که طرح آن توجیه اقتصادی دارد، همکاری کند.

غلامرضا بلوطی میرزا، ناظر گمرکات خوزستان نیز در این نشست در رابطه با مشکل کمبود نیروهای مرز شلمچه از جذب ۳۵ نیرو برای به‌کارگیری در گارد گمرک خوزستان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به نیاز به نیرو در مرزها درخواست استخدام نیرو داده شد و مجوز جذب ۸۵ نفر در کل کشور صادر شده است و سهمیه خوزستان ۳۵ است که قرار است تا آخر امسال به سیستم تزریق شود.

کد خبر 5225855

منبع: مهر

کلیدواژه: قاسم سلیمانی دشتکی گمرک مرز شلمچه انتخابات 1400 ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه چالش شایستگی گرگان آمار کرونا شیراز واکسن کرونا سیدابراهیم رئیسی خطبه های نماز جمعه اردبیل اراک مشارکت مردم در انتخابات مرز شلمچه مرز شلمچه منطقه آزاد ایکس ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۳۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات ۶ طرح نیمه تمام در جلسه رفع موانع تولید


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، این ۶ طرح در حوزه خدمات رفاهی، گردشگری، خدماتی و صنعتی در مناطق مختلف استان بودند.
ضامن فرمدیرکل سرمایه گذاری استان گفت: در سال گذشته ۵۲ طرح با تلاش کارگروه رفع موانع تولید به چرخه تولید بازگشتند.

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات ۶ طرح نیمه تمام در جلسه رفع موانع تولید
  • توقیف بیش از ۲۲ تن کود شیمیایی ساخت اسرائیل
  • محموله صادراتی اسرائیل در مرز بازرگان توقیف شد + جزئیات
  • توقیف بیش از ۲۲ تن کود شیمیایی ساخت رژیم جعلی صهیونیستی
  • ۱۹۰هزارتن کالا از گمرک ریلی رازی به خارج از کشور ترانزیت شد
  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • وجود برخی مشکلات و مسائل موجود در مرز پرویزخان
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان
  • طولانی شدن زمان تخصیص ارز مشکل عمده پرونده‌های میز گمرک است
  • پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار میزان مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان