Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@16:45:51 GMT

«صمت» به خودروسازان سخت گرفت

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۵۴۹۲

«صمت» به خودروسازان سخت گرفت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ وزارت صمت در حال حاضر مشغول نهایی کردن آیین‌نامه کیفیت خودروهای داخلی برای سال ۱۴۰۰ است و احتمالا در آینده‌ای نزدیک آن را به خودروسازان ابلاغ خواهد کرد. به گفته منابع آگاه، وزارت صمت در آیین‌نامه جدید، شرایط ارتقای کیفیت در آمارها و گزارش کیفی را سخت‌تر از قبل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، گفته می‌شود در این آیین‌نامه توجه بیشتری به نظرات مصرف‌کنندگان خودرو شده است، تا جایی که تغییر ستاره‌بندی (ملاک فعلی ارزیابی کیفی خودروهای داخلی) منوط به عیب و ایرادهایی است که مشتریان به خودروها وارد می‌دانند.

در حال حاضر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هر ماه گزارش مربوط به سطح کیفی خودروهای داخلی را منتشر می‌کند. در این گزارش، خودروها به چند دسته قیمتی تقسیم و بر اساس ارزیابی کیفی صورت گرفته در آنها، بین یک تا پنج ستاره دریافت می‌کنند. هرچه تعداد ستاره‌ها بیشتر باشد، نشان‌دهنده کیفیت بهتر خودروها است. حالا وزارت صمت می‌خواهد ارتقای ستاره‌بندی خودروها را منوط به رفع ایراداتی کند که مشتریان می‌گیرند.

معمولا آنچه مصرف‌کنندگان در خودروهای داخلی لمس می‌کنند، متفاوت از آمار و گزارش‌های کاغذی است، به نحوی که گاهی سطح کیفی خودروها در واقعیت و پس از استفاده مصرف‌کنندگان، پایین‌تر از آن چیزی است که روی کاغذ می‌آید. به عنوان مثال، ممکن است خودرویی حتی پنج ستاره که از نظر نهادهای ارائه‌دهنده گزارش‌های کیفی، عیب خاصی ندارد، از دید مشتریان ایراداتی داشته باشد.

این موضوع در مورد خودروهای چهار ستاره و پایین‌تر، پر‌رنگ‌تر به نظر می‌رسد، به نحوی که میان گزارش‌های کاغذی درباره کیفیت آنها و آنچه مشتریان در واقعیت لمس می‌کنند، گاهی تفاوت‌های زیادی به چشم می‌آید. حالا وزارت صمت تصمیم گرفته با توجه به عیب و ایرادهایی که مشتریان فراتر از گزارش‌های کاغذی درباره کیفیت می‌گیرند، ارتقای سطح کیفی خودروها را منوط به رفع ایراد  آنها کند.

با ابلاغ آیین‌نامه جدید، طبعا کار خودروسازان در حوزه کیفیت سخت‌تر خواهد شد و آنها احتمالا نمی‌توانند به این زودی‌ها تعداد ستاره‌های کیفی محصولات‌شان را افزایش دهند. این در حالی است که صنعت خودرو همچنان با چالش‌های مربوط به تحریم و کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند و این دو، موانع بزرگی بر سر راه بهبود کیفیت خودروها به شمار می‌روند. پای قیمت‌گذاری دستوری هم در این ماجرا وسط است، چه آنکه این سیاست سبب ضعف بنیه مالی خودروسازان شده و آنها نمی‌توانند مطالبات قطعه‌سازان را در موعد مقرر پرداخت کنند.

این موضوع گاهی روی سطح کیفی قطعات اثر منفی می‌گذارد، که در نهایت به افت کیفیت خودروها ختم می‌شود یا اجازه ارتقای کیفی را به شرکت‌های خودروساز نمی‌دهد. نکته دیگر اینجاست که آیین‌نامه کیفی جدید خودروها شاید سبب کاهش تعداد ستاره‌های خودروها شود. در این صورت، ستاره‌بندی خودروهای داخلی پس از سه سال تثبیت نسبی، دچار تغییراتی قابل لمس خواهد شد.

پربیننده ترین پراید ۱۳۱میلیون شد/قیمت جدید ساینا، کوییک و تیبا در بازار + جدول پژو ۲۰۶ امروز چند معامله شد؟ + جدول جدیدترین قیمت محصولات سایپا + جدول یکی از مشکلات ما این است که واردات خودرو نداریم / بر سه دهک پایین جامعه بیشتر تمرکز خواهم کرد لوکس‌ترین موتورسیکلت های بازار چند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودروسازان انتخابات ۱۴۰۰ خودروهای داخلی کیفی خودروها وزارت صمت آیین نامه سطح کیفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۵۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسالم بودن هوای خرمشهر برای گروه‌های حساس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، طبق اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در شهر خرمشهر با شاخص ۱۰۳ و هندیجان ۱۱۳ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارند.
بر اساس این گزارش وضعیت هوای شهر‌های آبادان، اندیمشک، اهواز، سوسنگرد، شادگان، شوش، کارون، ماهشهر و مسجدسلیمان به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.
همچنین وضعیت هوای ایذه، بهبهان، حمیدیه، دزفول، رامهرمز و شوشتر با شاخص زیر ۵۰ در وضعیت سالم و پاک قرار دارند.
براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

دیگر خبرها

  • چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه
  • ‌زیرساخت 17 میلیون مترمکعبی CNG مازاد برای دوگانه سوز کردن خودروها بلا استفاده مانده است
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک تا ۲ اردیبهشت در اصفهان دایر است
  • نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک تا دوم اردیبهشت در اصفهان دایر است
  • ناسالم بودن هوای ۲ شهر خوزستان
  • ناسالم بودن هوای خرمشهر برای گروه‌های حساس
  • کشف خودروهای ۱۵۰ میلیاردی قاچاق در البرز
  • ضعف ایران در کاربرد خودروهای برقی با وجود تولید محصولات با کیفیت و ارزان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • تشدید وابستگی ارزی صنعت خودرو با استاندارد‌های جدید/ افزایش شاخص‌های کیفی قیمت خودرو را بالا می‌برد