Web Analytics Made Easy - Statcounter

نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری کل خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  گفت: در حال حاضر بزرگترین سازه‌ی آبخیز داری استان در لانو منطقه مرزی سربیشه است.

او با اشاره به این که وسعت خراسان جنوبی ۱۵ میلیون هکتار است ونیمی از این وسعت را حوزه‌های آبخیز تشکیل می‌دهد افزود: با توجه به این که تقریبا ۴۸ درصد جمعیت استان در روستا‌ها و مناطق روستایی زندگی میکنند و حدود ۶ هزار رشته قنات در این مناطق وجود دارد رسیدگی به تمام این مناطق و احداث پروژه در آن‌ها کار سخت و هزینه بری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نصرآبادی ادامه داد: تا به حال موفق شدیم در یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان عملیات آبخیزداری را انجام دهیم که شامل ۲۴۰۰ سازه و ۸ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کل استان تصریح کرد:با توجه به محدودیت‌های اعتباری و گستردگی مناطق نیازمند به احداث سازه، مدتی است با همکاری قرارگاه شهید ناصری سپاه استان پروؤه‌ها را انجام می‌دهیم و در حال حاضر بزرگترین مشکل پیش رو این است که به جای مدیریت ریسک در این حوزه، مدیریت بحران صورت می‌گیرد در حالی که باید ریسک کوچیک‌ترین آسیب را هم به صفر برسانیم.

اواظهار کرد: در سال ۹۹ پنجاه میلیارد تومان اعتبار به حوزه آبخیز اختصاص داده شد که شامل انجام ۱۰۰ پروژه آبخیزداری شد و روند تکمیل آن‌ها در سال ۱۴۰۰ هم ادامه خواهد داشت.

نصر آبادی همچنین گفت:در زمان بارندگی اگر میزان خروجی آب از روان آب‌ها بیشتر از مقدار کارشناسی شده باشد باید مجدد بررسی و کارشناسی‌ها صورت گرفته تا اقدامات کنترلی و احداث سازه در آن مناطق انجام شود.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری کل استان در پایان عنوان کرد: مردم می‌توانند گزارشات خود برای کارشناسی، اقدام و انجام پروژه در مناطق شان را به شماره‌ی چهار رقمی ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

انتهای پیام / ط ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع آبخیزداری سازه های آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۶۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است

محسن اوروجی روز سه شنبه به مناسبت هفته زمین پاک گفت: با وجود همه اقدام‌های انجام شده طی سال‌های گذشته هنوز سرعت پیشروی کویر و بیابان در قم بیشتر از اقدام‌های انجام شده در راستای احیای بیابان‌ها است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم  با اشاره به برخی از اقدام‌های انجام شده در خصوص احیای عرصه‌های بیابانی گفت: طی یک سال گذشته در یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت سراجه قم عملیات درختکاری انجام شده و در اراضی محدوده کوه نمک و حسین‌آباد میش مست نیز اقدام‌های مشابهی صورت‌گرفته است.

اوروجی بیان کرد: در یک نگاه کلی می‌توان قطع حقابه‌های زیست‌محیطی به‌ویژه رودخانه قره چای، برداشت بی‌رویه چاه‌های مجاز از منابع آب زیرزمینی و تغییر الگوی بارش و کاهش نزولات آسمانی را از عوامل اصلی در توسعه بیابان و کویر در قم نام برد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم ادامه داد: برای حفظ منابع آبی و جلوگیری از توسعه بیابان طرح‌های آبخیزداری در تمامی روستا‌های بخش خلسجتان و جعفرآباد عملیاتی شده و در بالادست شهرک پردیسان نیز طرح‌های مشابهی جهت جلوگیری از وقوع سیلاب و افزایش ورودی چاه‌ها صورت‌گرفته است.

او اضافه کرد: در حالی هم اینک در برخی نقاط دشت مسیله قم شاهد فرونشست زمین هستیم که تا چند دهه گذشته در این اراضی، کشاورزی انجام می‌شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم عنوان کرد: به‌خاطر چرای بی‌رویه دام در کنار تغییر الگوی کشت و قطع حقابه‌ها، هم اینک شاهد وضعیتی بحرانی در منطقه سراجه هستیم و این منطقه به یکی از اصلی‌ترین نقاط در تولید ریزگرد تبدیل شده است.

روستای سراجه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قم است، این روستا در شهر قنوات قرار دارد.

دوم تاهشتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته زمین پاک در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • ۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • بارش‌های رگباری و آب‌گرفتگی در شمال و شرق استان اصفهان + عکس
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • هشدار نارنجی هواشناسی در قم