Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت خانه‌برج جلال شهرستان خواف به شماره ۳۳۳۷۳ در فهرست آثار ملی ایران به تاریخ ۱۳ اسفند سال ۱۳۹۹ خبر داد.

ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر در خصوص تاریخچه این اثر اظهارکرد: با توجه به شواهد معماری، این بنا مربوط به اوایل دوره قاجاریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد کاربری این بنا گفت: این بنا ساختمانی برجی شکل است که دو کاربری را هم زمان در خود دارد. سه اتاق کوچک مسکونی در سه طبقه و بر روی هم ساخته شده و همزمان نقش برج دیده‌بانی و حفاظتی را در وسط باغ داشته ایفا می‌کرده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به ویژگی‌های خاص این اثر تصریح کرد: کاربرد پوشش‌های گنبدی و هشت تاق هر طبقه، اجرای پلکان مارپیچ دسترسی به طبقات بالا که ارتباط طبقات را بر قرار می‌کرده و هم‌چنین مصالح خشتی و آجری به کار رفته در این بنا را می‌توان از ویژگی‌های خاص اثر نام برد.

مکرمی‌فر ادامه داد: این بنا دارای سند شش‌دانگ ملکی به نام «غلام‌محمد هنرخواه» است که مالک به منظور حفظ و نگهداری از بنا پیشنهاد ثبت اثر در فهرست آثار ملی ایران را اعلام نموده است.

محمود طغرائی، مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی همچنین در مورد مشخصات اثر تشریح کرد: این خانه‌برج که هم اکنون در باغی مستطیل شکل به ابعاد ۱۵۵ در ۳۲ متر که در راستای شمال شرقی و جنوب غربی ساخته شده تنها نمونه به جای مانده از این سنت خانه‌سازی در باغ‌ها و مزارع قدیمی منطقه بوده که به همت مالک هنوز قابل استفاده است.

وی عنوان کرد: هم‌چنین محوطه باز وسیعی که شامل درختان و باغچه‌های پیرامونی است که جلوه خاصی به بنا داده است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: مصالح به کار رفته در بنا خشت خام و ملات گل و آهک در جرز دیواها و استفاده محدود از آجر است. قطر فضای داخلی اتاق اول این خانه در طبقه هم‌کف ۶۵۰ سانتی‌متر و ضخامت دیوار ۷۰ سانتی‌متر است.

طغرائی ادامه داد: از گوشه این اتاق راه پله‌ای به صورت پلکان مارپیچ با عرض ۷۰ سانتی‌متر به طبقه بالا در ارتباط است و همین حالت در دوطبقه بالایی نیز تکرار شده و راه رسیدن به پشت‌بام از همین مسیر است. پلان ساختمان در بیرون نیز دایره‌ای، در داخل چهارگوش و دارای ۴ طاق بوده که در چهار طرف با پنجره‌ای به بیرون احاطه شده است.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی با اشاره به اهمیت طراحی معماری سنتی در ترکیب دو کاربری مختلف مسکونی و دفاعی در یک بنا و پیچیدگی این طراحی گفت: در پوشش طبقه همکف سقف گنبدی و در طبقات بالا سقف چوب‌پوش استفاده شده است.

طغرائی اضافه کرد: در فضای پشت نیز یک بام جان‌پناه به ارتفاع ۱.۲۰ متر ساخته شده و روزنه‌هایی به سمت اطراف وجود دارد که از بالا به بیرون احاطه داشته و از فضای پایین هیچگونه دیدی به سمت روزنه‌ها ندارد؛ اطراف بنا تحت نظارت برج بوده و به محدوده اطراف تسلط و دارای کاربری امنیتی و مسکونی داشته است. از پشت‌بام نیز در تابستان‌ها به عنوان محلی برای استراحت استفاده می‌شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ثبت اثر ثبت اثر تاریخی فهرست آثار ملی فهرست آثار ملی کشور خواف گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۰۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

ترک‌های اصفهان، به میراث هم رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بنا‌ها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت‌های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و ساز‌های بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

دیگر خبرها

  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان