Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری فارس از همدان عباسعلی نوبخت بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در اداره کل منابع طبیعی با بیان اینکه وسعت جنگل‌های کشور ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار  است اظهار کرد: سال گذشته طرح‌هایی در قالب طرح جهش «۹ در ۹۹» اجرا شد و استان همدان این طرح را به بهترین شکل عملیاتی کرده است.

وی با اشاره به استان همدان اقدامات خوبی برای حفظ و احیای پوشش گیاهی انجام داده و در سه سال گذشته بیش از ۳ هزار هکتار احیا و غنی‌سازی پوشش گیاهی انجام شده است افزود: کشور دارای پنج منطقه رویشی است که وسعت زاگرس با ۶ میلیون هکتار، بزرگترین منطقه محسوب می‌شود به طوری که همدان بخشی از منطقه زاگرس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر اینکه مجموعه ما به عنوان باغبان و حافظ پوشش گیاهی عمل می‌کند تصریح کرد: ۸۰ درصد کارکردهای پوششی گیاهی سازمان جنگل‌ها غیر بازاری و ۲۰ درصد تجاری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۶ میلیارد متر مکعب معادل ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس هر ساله ذخیره و به تدریج آزاد می‌شود متذکر شد: در حالی که ذخیره کارون به عنوان بزرگترین سد کشور در سنوات مختلف حدود ۳ میلیارد و ۶ میلیون متر مکعب است.

نوبخت به حفظ پوشش گیاهی زاگرس تأکید کرد و گفت: جنگل‌های هیرکانی واقع در شمال کشور بالغ بر ۲ میلیون و ۴ هزار هکتار سطح دارد و نیمی از جمعیت ایران در شمال و جنوب البرز زندگی می‌کنند بنابراین هر هکتار از این جنگل‌ها قادر به ذخیره و آزادسازی تدریجی ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب در سال هستند.

وی متوسط میزان ذخیره آب در جنگل‌های هیرکانی را یک‌هزار و ۵۰۰ متر مکعب دانست و اضافه کرد: سالانه بیش از 3 میلیارد متر مکعب آب در جنگل‌های شمال جذب و ذخیره شده و به تدریج از قسمت‌های شمالی و جنوبی البرز آزاد می‌شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: نیمی از جمعیت کشور زندگی خود را مدیون جنگل‌های شمال کشور هستند چراکه به تناوب آب از طریق این جنگل‌های ذخیره و  آزاد می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: به ازای هر هکتار جنگل اکسیژن مورد نیاز ۱۰ نفر تامین می‌شود به نحوی که میزان اکسیژن تولیدی توسط جنگل‌ها ۲.۵ تن به ازای هر هکتار است بدان معنا که جنگل‌های زاگرس میزان قابل توجهی اکسیژن تولید می‌کنند.

نوبخت رقم آب تولیدی جنگل‌های شمال را چند برابر رقم اعتبار یک سال کشور دانست و با بیان اینکه حفظ پوشش گیاهی اهمیت بسیاری زیادی دارد به نقش آفرینی جنگل‌های ایران و جذب ریزگردها پرداخت و تصریح کرد: هر هکتار جنگل سالانه  ۶۷ تن گرد و غبار را  جذب می‌کند در حالی که متاسفانه برخی جنگل را تنها برای تولید چوب موثر می‌دانند. 

وی یادآوری کرد: سال ۹۵ آخرین سال بهره‌برداری حدود ۵۵۰ هزار متر مکعب از جنگل‌ها چوب استحصال شد که به عنوان کالای بازاری بود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر اینکه جنگل‌های ایران قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا هستند خاطرنشان کرد: جنگل‌های شمال ایران قدمت چند هزار ساله دارد و هیچ کجای دنیا نمی‌توان با این قدمت جنگل پیدا کرد.

وی به فیسل زنده ایران اشاره کرد و با بیان اینکه ما علاوه بر اینکه جنگلبان هستیم در یک موزه بزرگ قدیمی در دنیا زندگی می‌کنیم گفت: سال گذشته بیش از ۲۲ هزار هکتار زراعت چوب در کشور اجرا شد که سهم استان همدان از این میزان  ۵۵۰ هکتار بود.

نوبخت بیان کرد: سازمان جنگل‌ها برنامه مدون و سالیانه‌ای در رابطه با حفظ پوشش، احیا، غنی‌سازی و توسعه جنگل‌ها برای پیشگیری از بروز آسیب به  پوشش گیاهی کشور دارد.

وی در پایان یادآور شد: سال گذشته ۳۵ هزار هکتار جنگل‌کاری در کشور انجام شده که اجرای این طرح در سال جاری با توجه به اهمیت جنگل‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

انتهای پیام/89033/

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون امور جنگل سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور جذب ریزگردها جنگل های شمال کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۲۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد

به گزارش «تابناک»» به نقل از ایرنا، عبدالله شمس ناتری افزود: این آتش سوزی در ساعت ۱۴ امروز به وقوع پیوست و پس از بروز این آتش سوزی نیروهای یگان حفاظت، اهالی روستا و حامیان طبیعت دوست راهی محل آتش سوزی شدند.

وی اظهار داشت: مکان آتش سوزی تا شهر مرزن آباد بیش از یک ساعت فاصله دارد منتهی به علت ترافیک پرحجم در جاده کندوان اعزام نیروهای برای خاموش کردن آتش مدت بیش از ۲ ساعت زمان برد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس گفت: این آتش سوزی از نوع سطحی بوده و به علت وزش باد، آتش به گستره ای از پوشش جنگلی این منطقه سرایت کرده است.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس حدود ۱۵۶ هزار هکتار عرصه طبیعی و مرتعی زیر پوشش دارد.

بخش مرزن آباد چالوس با برخورداری از یک نقطه شهری و ۱۰۰ نقطه روستایی در مسیر جاده کندوان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • کشت گندم در ۵۹ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری
  • بازدید و پایش عوامل خسارت زای گیاهی مزارع چنقرالوی پل ارومیه
  • ۵۰۰ میلیون اصله نهال در طرح کاشت یک میلیارد درخت به زراعت چوب اختصاص دارد
  • شخم ۴۵ درصد از شالیزارهای گیلان
  • آتش سوزی جنگل‌ها در ۱۸ ایالت مکزیک
  • آتش سوزی یک هکتار از جنگل‌های تالش
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد
  • آتش گرفتن یک هکتار از جنگل‌های شهرستان تالش
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • آتش سوزی در جنگل مرزن‌آباد چالوس