Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@23:35:21 GMT

ریشه‌های شیفتگی به سلاح در جامعه آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۴۰۱۸

ریشه‌های شیفتگی به سلاح در جامعه آمریکا

تحقیقات نشان می‌دهند جامعه آمریکا به دلیل تفرقه‌های متعدد، احساس ناامنی‌های اقتصادی و شغلی و فرهنگ فردگرایانه شیفتگی فراوانی برای خرید سلاح دارد. - اخبار بین الملل -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم-نتایج یک گزارش جدید چند روز پیش نشان داد حدود یک پنجم آمریکایی‌هایی که سال گذشته اقدام به خرید اسلحه کرده‌اند، برای نخستین بار خریدار اسلحه بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارهای مذکور همچنین نشان می‌دهد تعداد کل خریداران اسلحه در آمریکا و تعداد کل مالکان اسلحه در این کشور افزایش داشته است.

شیوع ویروس کرونا و تظاهرات‌ها بعد از قتل «جورج فلوید» دو رویدادی بوده‌اند که باعث جهش‌های ناگهانی در روند خرید اسلحه شده‌اند. برآوردها از میزان خرید اسلحه در اوایل شیوع کرونا در ماه مارس سال 2020 که فرمان قرنطینه عمومی در شهرها و ایالت‌ها صادر شد به رقم بی‌سابقه 2.1 میلیون قبضه رسید. 

سفیدپوستان مشتریان اصلی اسلحه

آمارهای رسمی نشان می‌دهند تابستان همان سال، بعد از قتل «جورج فلوید» توسط یک افسر پلیس و تظاهرات‌های سراسری متعاقب آن میزان خرید سلاح حتی نسبت به ماه مارس افزایش یافته؛ این آمار در ماه ژوئن به 2.8 میلیون قبضه و در ماه جولای به 2.5 میلیون قبضه سلاح رسیده است.

«آنگلا استراود»، جامعه‌شناس دانشگاه نورث‌لند در یک بررسی در خصوص دلایل افزایش خرید سلاح به این نتیجه رسیده که اکثر متقاضیان خرید سلاح را مردان سفیدپوست تشکیل می‌دهند که گفته‌اند می‌خواهند از خودشان و عزیزانشان محافظت کنند.

استراود گفت: «این مردها وقتی ازدواج می‌کنند یا پدر می‌شوند احساس می‌کنند آسیب‌پذیر هستند و نمی‌توانند از خانواده‌هایشان محافظت کنند. برای اینها داشتن سلاح بخشی از پدر یا همسر خوب بودن است. این مسئله ریشه در ترس و آسیب‌پذیری دارد- که هیجان‌هایی بسیار اثرگذارند.»

دلایل نژادی و شکاف‌های اجتماعی بر خرید اسلحه

اما استراود یک انگیزه مهم دیگر را در این موضوع مهم می‌داند: اضطراب‌های نژادی. گروه‌های سفیدپوست بر اساس یک تصور کلیشه‌ای که انطباق اندکی با واقعیت دارد معتقدند که گروه‌های اقلیت مانند سیاه‌پوست‌ها ممکن است به املاک و خانواده‌های آنها حمله کرده و آنها را مورد تهدید قرار دهند.

یافته‌های استرود در بسیاری از مطالعات دیگر هم تأیید شده است. تحقیق گروهی از محققان انگلیسی نشان می‌دهد گرفتن یک واحد نمره بالاتر در یک مقیاس مربوط به نژادپرستی، احتمال مالکیت سلاح را تا 50 درصد افزایش می‌دهد. در تحقیق دیگری در سال 2019 مشخص شد که فرهنگ سلاح ارتباط بالایی با نژادپرستی آشکار دارد.

تحقیق دیگری که سال گذشته منتشرشده نشان می‌دهد بسیاری از مردم در جامعه آمریکا داشتن سلاح را ابزاری برای برقراری نظم و احساس امنیت در جامعه‌ای در هم آشفته، پرهرج و مرج و مملو از انواع تفرقه‌ها می‌دانند. بی‌اعتمادی به پلیس و درخواست‌های عمومی در برخی ایالت‌ها برای قطع بودجه این نهاد، در کنار عواملی مانند شلیک‌های بدون دلیل پلیس به شهروندان از جمله دیگر عواملی بوده که اسلحه را با احساس امنیت در ذهن شهروندان تداعی کرده است.

شکاف‌های اقتصادی و نابرابری‌های درآمدی از جمله دیگر عوامل میل به سلاح در جامعه آمریکا دانسته می‌شود. «پال فروئسی»، پژوهشگر مسائل جامعه‌شناسی در آمریکا می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم آن دسته از مردان سفیدپوست که عقب‌ماندگی‌های اقتصادی را تجربه کرده بودند و یا اینکه درباره آینده اقتصادی‌شان دغدغه داشتند بیشتر از دیگران دلبسته تفنگ‌هایشان می‌شوند. چنین افرادی احساس می‌کنند داشتن تفنگ آنها را به عضو محترم‌تری در جامعه تبدیل می‌کند.»

تحقیقی که فروئسی انجام داده نشان می‌دهد قضیه فوق برای زنان و گروه‌های غیرسفیدپوست صادق نیست. به عبارت دیگر، زن‌ها و افراد رنگین‌پوست ممکن است در زندگی‌شان تلاطم‌های مختلف را تجربه کرده باشند اما برای داشتن احساس بهتر کمتر احتمال دارد به سلاح رو بیاورند.  

این محقق آمریکایی می‌گوید: «این گروه از افراد احتمالاً هنگام مواجهه با مشکلات منابع دیگری برای معنابخشی به زندگی در اختیار دارند که اغلب، مذهب است. تحقیق ما نشان می‌دهد اعتقاد مذهبی می‌تواند از وابستگی مردان سفیدپوست به سلاح بکاهد. برای مردان غیرمذهبی و سفیدپوستی که از لحاظ اقتصادی احساس ناامنی دارند تفنگ، نماد قدرت و استقلال است: یعنی دو چیزی که مردان سفیدپوست‌ همیشه دغدغه آن را دارند.»

ایدئولوژی لیبرالیستی و شیفتگی به سلاح

هنگامی که از نقش باورهای مذهب به عنوان عامل کاهنده در وابستگی به سلاح سخن به میان می‌آید نمی‌توان تأثیر ایدئولوژی مسلط لیبرالیستی و تبلیغ باورهای فردگرایانه در ترویج سلاح‌شیفتگی آمریکایی را نادیده گرفت. به باور محققان، فرهنگ بیش از حد فردگرایانه آمریکا باعث شده شمار روزافزونی از مردم جامعه این کشور، خودشان را در گردابی از فلاکت‌هایی گرفتار ببینند که مسئولیت آنها در نهایت روی دوش کسی غیر از خود فرد آوار نمی‌شود. 

«آدام لانکفورد»، دانشمند علوم اجتماعی آمریکایی می‌گوید: «شمار بسیار زیادی از آمریکایی‌ها امروزه با پذیرفتن منطق افراطی مسئولیت فردی، خودشان را مقصر بیکاری، آوارگی و انزوای خودشان می‌بینند و در نهایت، وضع فلاکت‌بار خودشان را نوعی شکست شخصی می‌بینند و بنابراین، آمادگی ابتلا به افسردگی وجودی و خشونت جمعی را دارند.»   

او می‌گوید: «در ایالات متحده آمریکا بسیاری از افراد با این فرض تربیت می‌شوند که به درجات بالای موفقیت خواهند رسید و 'رویای آمریکایی' را محقق خواهند کرد. در چنین جامعه‌ای افرادی که در دست‌یابی به اهدافشان ناکام بمانند یا سابقه تعاملات منفی با همتایان، همکاران یا روسای خود داشته باشند فشار روانی بالایی را متحمل خواهند شد.»

وی اضافه کرد: «اگر به جمع این عوامل افسردگی، اسکیزوفرنی، پارانویا، خودشیفتگی را هم اضافه کنیم، می‌توان درک کرد که چرا شمار افرادی که در آمریکا اقدام به تیراندازی با تلفات انبوه می‌کنند تا این حد بالا و غیرمتناسب [با کشورهای دیگر] است.»

وی اضافه کرده است که در کشورهای دیگر نیز ممکن است نسبت مشابهی از افراد با مشکلات یکسانی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما افراد آن کشورها کمتر احتمال دارد که به هذیان عظمت شایع در میان مجرمان آمریکایی مبتلا باشند، ضمن اینکه آنها احتمالاً دشوارتر از یک فرد آمریکایی سلاح گیر خواهند آورد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مردان سفیدپوست جامعه آمریکا نشان می دهد خرید اسلحه خرید سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۴۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره طرح نور

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی کشور اعلام کرد که بررسی‌ها و مشاهداتِ عینیِ روزانه در شهرها نشان دهنده حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان و بانوانِ سرزمین‌مان است.

به گزارش مشرق، در اطلاعیه شماره چهار فرماندهی انتظامی کشور درباره طرح نور (عفاف و حجاب) آمده است:

در زمان و زمانه‌ای که جریان‌های رسانه‌ای بدخواه ملت ایران به دنبال اختلاف افکنی و دوقطبی سازی جامعه با اجرای طرح نور بودند؛ مردم عزیز و نخبگان فهیم با ادراکی قابل ستایش در کنار پلیس قرار گرفتند تا شأن، حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی حفظ شود.

برای آنکه افکارعمومی و مراکز تصمیم‌گیر، شناخت بیشتری از دلایل فراجا در اهمیت اجرای طرح نور داشته باشند، در روزهای آینده چند پرونده مهم از باندهای تبهکار سازمان یافته که در سطح بین‌المللی و داخل کشور اقدامات مجرمانه در زمینه فساد و فحشا، تجارت جنسی، پورنوگرافی و... داشته‌اند، منتشر خواهد شد.

در پیوند با موضوع پیش گفته؛ گزارش‌های میدانی و اخذ نظرات مردمی در کنار حمایت‌های روسای محترم جمهور و قوه قضائیه، صداوسیما و برخی نمایندگان مجلس و ائمه جمعه و جماعات و سایر نهادهای مسئول نشان دهنده شناخت مطلوب از نبض‌سنجی اجتماعی فراجا در اجرای طرح نور است.

همچنین بررسی‌ها و مشاهدات عینی روزانه در شهرها، نشان دهنده‌ی حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان و بانوان سرزمین‌مان است.

پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست و به شهروندان عزیز این نوید را می‌دهیم که در نهایت طرح نور به سمت هوشمندسازی پیش خواهد رفت.

این مهم زمانی بهتر و عملیاتی‌تر خواهد شد که نهادهای متولی کار که وظیفه مستقیم در اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب دارند، عملکرد قابل قبول و درخور توجهی داشته باشند.

در پایان قدردان کارکنان سخت‌کوش و پرتلاشی هستیم که چنین خالصانه و مشفقانه به ارتقای ارزش‌های اجتماعی یاری می‌رسانند و انتظار داریم تا با همت مسئولین محترم و انجام بموقع وظایف دستگاه‌های مسئول روند هوشمندسازی نیز، پرشتاب‌تر به سرانجام مطلوب و مورد رضایت مردم برسد.

دیگر خبرها

  • دادگاه عالی آمریکا درباره اسلحه ارواح تصمیم می‌گیرد
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!
  • سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره طرح نور
  • رای مجلس به اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات
  • العربیه: آمریکا به اسرائیل سلاح می‌دهد و به نفعش وتو می‌کند و برای غزه فقط نگران است
  • تکلیف برخورد با فروشندگان اسلحه و مهمات روشن شد/ مجازات خرید و فروش سلاح چیست؟
  • جرم‌انگاری قاچاق اسلحه در فضای مجازی
  • تعیین وزارت دفاع به‌عنوان مرجع ارزش‌گذاری سلاح در قانون مجازات قاچاق اسلحه توسط مجلس
  • ۲ کشته و ۶ زخمی بر اثر تیراندازی در ممفیس آمریکا