Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، قریب به یک دهه از ورود واژه استارت‌آپ و ادبیات همراه آن به ایران می‌گذرد. این مفاهیم در ادامه جریان کارآفرینی رایج در کشور و همچنین ترندهای جهانی، در اوایل دهه ۹۰ به طور طبیعی و آرام‌آرام راه خود را به سمت ایجاد یک ادبیات و اکوسیستم نوین باز می‌کرد. اما در همان اوایل، این جریان از سیر طبیعی خود جدا شد و برای ترویج بیشتر آن ریل‌گذاری‌های خاصی انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حامی اصلی این فضا در این سال‌ها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است، اما به مرور بخش‌های مختلفی از حاکمیت به این عرصه ورود کرده و هر کدام در گوشه‌ای از این اکوسیستم جریانی را ایجاد کرده‌اند. یکی از نتایج این ورودها گره خوردن استارت‌آپ با مفاهیم دیگری مانند شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان بوده است. 

دانشگاه‌های ما خصوصا دانشگاه‌های برتر مثل دانشگاه شریف نیز به سرعت با مطرح کردن ایده دانشگاه نسل سوم و ایجاد نهادها و رویدادهای جدید در دانشگاه مانند شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری خود را به این اکوسیستم متصل کردند و جریانی بزرگ از دانشجویان را به این سمت و سو سوق دادند.

این اکوسیستم و حاصل آن مکررا به عنوان یک ایده موفقِ پیاده‌سازی شده توسط دولت مطرح شده و جزو معدود مسائلی است که جریان‌های سیاسیِ دیگر در کشور، درباره آن نقد قابل توجهی ندارند؛ بلکه خود آنها هم موافق و مدافع گسترش بیشتر این اکوسیستم هستند و اگر اختلاف نظری هست تنها در جزییات است.

اما در بین این اتمسفر عجیب و مثبت نظرات، گاهی صداهایی به گوش می‌رسد که نقدهایی جدی به این سیاست‌گذاری دارند و معتقدند بایستی بازنگری‌هایی در این زمینه صورت گیرد.

حال به بهانه پایان یک دهه از عمر این اکوسیستم و اتمام کار دولت دوازدهم، بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در جلسه ای به بررسی وجوه مختلف این اکوسیستم پرداخته تا ببیند این اکوسیستم باید به چه سمتی هدایت شود.

* بررسی وضعیت اکوسیستم استارت‌آپی در ایران | بررسی رابطه متقابل اکوسیستم استارت‌آپی و دانشگاه، با محوریت دانشگاه شریف

مجید دهبیدی‌پور رئیس پارک علم و فناوری شریف در این جلسه گفت: این آسیب وجود دارد که فضای کارآفرینی در این چند سال بیش از حد تحت تاثیر فناوری اطلاعات بوده است، اما به معنای نفی عرصه‌های دیگر از جمله بخش‌های هاردتک نیست.

وی افزود: الان به نقطه‌ای رسیدیم که کسب‌وکارهای در حوزه سخت‌افزار فرصت زیادی دارند و باید بیشتر به این فضا بپردازیم. در این عرصه کم‌کاری شده است اما الان برنامه‌هایی در دست انجام است.

حسن سالاریه معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان هم گفت: مسیر سخت اعتمادسازی باید در حوزه هاردتک طی شود؛ مثلاً اگر می‌خواهید در حوزه نفت و گاز فعالیت کنید باید وسط میدان بروید و غالب وقت خود را در نمایشگاه‌ها و در میان صنایع بگذرانید؛ شما نمی‌توانید در این حوزه‌ها قطعاتی که با کیفیت مطلوب قابل وارد کردن است را با یک فرآیند طولانی بفروشید؛ آن‌ها منتظر شما نمی‌مانند.

حسین محمد نوازی  استاد دانشگاه شریف هم در این جلسه اظهار داشت: من پیشنهاد نمیکنم دانشجویان بدون ارتباط و صرفا بر اساس ایده ها استارتاپ تاسیس کنند و منتظر نتیجه باشند؛ برای صنایع میزان تولید مهم است نه استفاده از قطعات داخلی.

وی افزود: اعتماد سازی در این حوزه‌ها مهم است؛ صنایع باید بتوانند خط تولید را به شما بسپارند، مگر اینکه حوزه نوآورانه‌ای باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: دولت دوازدهم اکوسیستم دانشگاه شریف ایران دانشگاه شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۴۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد

تفاهم نامه همکاری فناورانه و دانش بنیان در صنعت روانکار بین مدیر عامل شرکت نفت ایرانول و رئیس دانشگاه صنعتی شریف به امضا رسید. - اخبار بازار -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت ایرانول، در جلسه امضا این تفاهم نامه که با حضور رئیس دانشگاه صنعتی شریف، معاون پژوهشی و برخی اعضای هیات علمی دانشگاه از یکسو و مدیر عامل شرکت نفت ایرانول و جمعی از معاونین و مدیران از سوی دیگر برگزار شد، دکتر سید عباس موسوی رییس دانشگاه شریف گفت:شرکت نفت ایرانول یکی از بزرگترین شرکت های فعال در صنعت روانکار است و با توجه به ظرفیت بالقوه و بالفعلی که دانشگاه صنعتی شریف دارد امیدواریم بتوانیم با همکاری موثر در حوزه های مختلف فناورانه و دانش بنیان، در بومی سازی ملزومات وارداتی، ارتقا کیفیت و ایجاد ارزش افزوده بالاتر از محصولات پالایشی و تحولات آینده نزدیک باتوجه به تغییر روندهای جهانی در فراگیری خودروهای الکتریکی، گام اساسی در پیشرفت راهبردی این صنعت داشته باشیم.

وی افزود: «با توجه به اینکه صنعت روانکار فقط اختصاص به خودرو ندارد و نقش اساسی در تمامی صنایع کشور ایفا میکند، امیدواریم با برنامه هایی که در زمینه داخلی سازی مواد اولیه و استفاده از فناوری های نوین در تولید محصولات شرکت نفت ایرانول داریم، بتوانیم با حداکثر توان موجود در این دانشگاه، در راستای ارتقای این شرکت در بازارهای داخل و خارج از کشور همکاری داشته باشیم.

در  این جلسه مهندس اسحاقی مدیر عامل شرکت نفت ایرانول نیز ضمن معرفی توانمندی های شرکت نفت ایرانول گفت: شرکت نفت ایرانول با سابقه ترین شرکت در صنعت روانکار کشور است که با دارا بودن دو پالایشگاه تهران و آبادان، ظرفیت بالایی در حوزه پیشرفت های دانش بنیان دارد. ما بدنبال تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و اجرایی شدن پروژه هایی در زمینه توسعه و ارتقا کیفیت محصولات، ایجاد ارزش افزوده در محصولات جانبی، بهبود و تحول در فرایندها، بومی سازی مواد اولیه، به کارگیری فناوری های دیجیتال و هوش مصنوعی و توسعه سرمایه انسانی متخصص هستیم.

وی افزود: با توجه به آینده صنعت روانکار و ورود خودروهای برقی در سال های آینده باید از هم اکنون تحقیقات و پژوهش در راستای محصولات این حوزه مانند انواع روغنهای دارای عمر روانکاری بالا و گریسهای خاص را شروع کنیم.

در این جلسه دکتر حدادپور معاون پژوهش و فناری دانشگاه، دکتر فراهانی مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه، دکتر جمشیدی رئیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت و دکتر عینی معاون پژوهشی دانشکده در خصوص ظرفیتهای همکاری و سوابق همکاری های موثر دانشگاه با سایر صنایع صحبت کردند.

همینطور در این جلسه جناب آقای تولیت معاون مالی و اقتصادی، جناب آقای دکتر کامیار معاون و جناب آقای تدین مدیر طرح و توسعه(R&D) و جناب آقای صدقی مدیر کنترل کیفی شرکت نفت ایرانول، به بیان دیدگاه ها و نقاط مشترک همکاری موثر با دانشگاه پرداختند.

در پایان این جلسه تفاهم نامه توسط مهندس عیسی اسحاقی مدیر عامل شرکت نفت ایرانول و دکتر سید عباس موسوی رئیس دانشگاه صنعتی شریف به امضا رسید. پس از تبادل تفاهم نامه مقرر شد طی جلسات مشترک ماهانه در خصوص پیشرفت مفاد تفاهم نامه، اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • پایان روز دوم مسابقات ورزشی کارکنان دولت در کرمان
  • راه‌های ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • شریف از همکاری با ایران در حوزه انرژی خبر داد
  • طرح«سلامت خانواده و نظام ارجاع» از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است