Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@04:00:57 GMT

امام خمینی (ره) همواره بر محور حق موضع گیری می کردند

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۷۰۲۱

امام خمینی (ره) همواره بر محور حق موضع گیری می کردند

حجت الاسلام سبحانی نیا با بیان اینکه امام (ره) همواره بر این موضوع تاکید داشتند که نه تحت تاثیر فرد یا افرادی قرار می گرفتند و نه موضوعات را مصلحت اندیشانه نگاه می کردند گفت: امام خمینی (ره) همواره بر محور حق موضع گیری می کردند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: امام خمینی ره در روز 20 جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مركزى ايران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـر سلام الله عليها, روح الـلـه المـوسـوى الخمينـى به دنیا آمد، پـدر بزرگـوار امام خمينـى (ره) مرحوم آيه الـله سيد مصطفى مـوسـوى از معاصريـن مرحـوم آيت الـلـه العظمـى ميرزاى شيـرازى که پـس از آنكه ساليانـى چنـد در نجف اشـرف علـوم و معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نايل آمـده بـود بـه ايـران بازگشت و در خمـيـن ملجأَ مردم و هادى آنان در امـور دينـى بـود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حـالـيكه بيـش از 5 مـاه از ولادت روح الـلـه نمى گذشت, طاغوتيان و خوانين تحت حمايت عمال حكومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را كه در برابر زورگـوئـيهايشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود, با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسير خمـيـن به اراك وى را بـه شهادت رسانـدنـد. در ســـال 41و1340 ماجراى انجمـنهاى ايالـتى و ولايـتى فرصـتـى پـديـد آورد تا امام خمینی(ره) در رهبـريت قـيام و روحـانيـت ايـفاى نقـش كنـد و بـديـن تـرتـيـب قـيـام سراسرى روحانيت و ملت ايـران در 15 خـرداد سال 1342 با دو ويـژگـى برجستـه يعنى رهـبرى واحد امام خمـيـنى و اسلامـى بـودن انگـيـزه ها و شعارها و هدفهـاى قيام, سرآغـازى شـد بر فـصـل نـويـن مـبارزات مـلـت ايران كه بـعد ها تحت نام انقلاب اسلامى در جهان شناخـتـه و معرفـى شد.

 

امام خمـيـنـى(ره) خاطـره خـويـش از جنـگ بيـن المـلل اول را در حاليكه نـوجـوانى 12 ساله بـوده چنين ياد مـى كند :" مـن هـر دو جـنـگ بـيـن المللـى را يادم هست ... مـن كـوچـك بـودم لكـن مـدرسـه مى رفـتـم و سربازهاى شـوروى را در هـمان مركزى كه ما داشـتـيـم در خـمـيـن, مـن آنجا آنهـا را مى ديـدم و ما مـورد تاخت و تاز واقع مى شـديـم در جـنـگ بيـن المـلـل اول". حضـرت امام(ره) در جايى ديگر با ياد آورى اسامى بـرخى از خوانيـن و اشـرار سـتمگر كه در پناه حكـومت مـركـزى بـه غـارت اموال و نواميـس مردم مى پرداختند مى فـرمايد :" مـن از بچگى در جـنـگ بـودم ... ما مـورد زلقـى هـا بـوديـم, مـورد هـجـوم رجـبعلـيـهـا بــوديـم و خـودمان تفنگ داشتيـم و مـن در عيـن حالى كه تـقـريـبا شـايـد اوايـل بلوغم بود, بـچـه بودم, دور ايـن سنگـرهايى كه بـسـتـه بـود نـد در مـحل ما و اينها مى خـواسـتند هجـوم كـنند و غـارت كـنند, آنجا مى رفـتـيــم سنگرها را سركشـى مى كرديـم" 14 خرداد سالروز رحلت امام (ره) است در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسن سبحانی نیا  نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

 

مهمترین ویژگی زندگی سیاسی اجتماعی امام خمینی (ره) چه بود؟

آنچه همیشه در زندگی سیاسی و اجتماعی مردم مد نظر بود، همیشه دفاع از اصول و ایستادگی بر روی اصول بود و هیچ گاه مصلحت اندیشانه تصمیم گیری یا نظری را نمی دادند بلکه همیشه با تاکید بر محور حق امام (ره) موضع گیری می کردند.

 

در برخورد با موضوعات گوناگون امام خمینی(ره) تا چه میزان تحت تاثیر افراد یا مصلحت اندیشی بودند؟

در تمام مسایلی که قبل از انقلاب و تا ثمر رسیدن انقلاب و در جریان حیات 10 ساله پس از انقلاب امام (ره) همواره بر این موضوع تاکید داشتند که نه تحت تاثیر فرد یا افرادی قرار می گرفتند و نه موضوعات را مصلحت اندیشانه نگاه می کردند بلکه آنچه را که بر اساس معیار حق تشخیص می دادند، بیان می کردند و گاهی ممکن بود این مطلب به مذاق افراد خوش نیاید اما چون از مدار حق وارد می شدند، هیچ گاه مصلحت اندیشانه برخورد نمی کردند.

 

مدیران چه الگویی را می توانند از زندگی سیاسی و اجتماعی امام خمینی (ره) سرلوحه خود قرار دهند؟

این موضوعی بود که رهبر انقلاب همواره بر آن تاکید داشتند و مدیران نیز باید این موضوع را سرلوحه خدمت رسانی خود با مردم قرار دهند و همواره با مردم صادقانه برخورد کنند و بدون هرگونه مصلحت اندیشی آنچه که می توانند را انجام دهند و اگر احیانا کوتاهی دارند، توجیه نکرده بلکه مردم اگر احساس کنند فردی صادقانه عمل کرد، اگر ضعفی هم داشت مردم از این ضعف می گذرند اما عدم صداقت، توجیه کردن و برخوردهای دیگر که مردم نمی دانند و یا نمی فهمند و ما هرچه بگوییم آن را می پذیرند، این نوع رفتار نه در مشی امام و نه امروز مورد قبول مردم است.

 

مسئولان چگونه می توانند بر مدار رفتار امام خمینی(ره) رفتار کنند؟

مردم مسایل را کاملا درک می کنند و توقع دارند با آنها صادقانه برخورد شود و به آنها نقاط ضعف و قوت به روشنی بیان شود. این رفتار بر مدار رفتار امام (ره) است و هیچ توجیهی برای کم کاری نباید داشته باشند. در مورد وصیت نامه عبادی و سیاسی امام (ره) باید بگوییم که در تحقق آن موفق بودیم.

 

در عمل به وصیت نامه امام خمینی (ره) تا چه اندازه موق بودیم؟

وصیت نامه امام در ابعاد مختلف در زمینه های مختلف اشاراتی را دارد و کلید واژه هایی در هر قسمت بیان شده است که در مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، جوانان، بانوان، روحانیت و هر بخش نکاتی را بیان کرده است که طبعا تلاش بر این بوده است که بتوانیم به آنها جامه عمل بپوشانیم اما متاسفانه با آن نگاهی که امام (ره) داشته اند در مرحله اول مسئولان شاید عده ای از مسئولان نخواستند بر مدار صداقت و سلامت حرکت کنند و گاهی با توجیهات غیر قابل قبول مسایلی را بیان کردند و ما در قسمت هایی با رفتار و گفتار امام در وصیت نامه الهی سیاسی ایشان فاصله داریم.

 

در وصیت نامه الهی و سیاسی امام خمینی (ره) چه نکاتی مطرح شده است؟

در وصیت نامه عبادی سیاسی امام ایشان نکاتی را در مورد شکل گیری و اداره نظام مباحثی را مطرح کردند و راه رسیدن به دست یابی به اهداف بلند نظام اسلامی را مطرح کردند و تنها فردی که در این جهت همواره بر محور و جهت امام (ره) حرکت و موضع گیری کرد و بر این راه قوت بخشید، مقام معظم رهبری بودند که به عنوان خلف صالح امام (ره) همواره در این مسیر ایستادگی کردند و امروز نیز صلابت و قدرت حرکت در نگاه رهبر انقلاب است.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: حق امام خمینی احزاب محور مصلحت اندیشانه امام خمینی ره وصیت نامه موضع گیری بر محور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۷۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام خمینی: اسرائیلی غلط می کند به ایران بیاید؛ پایشان را قطع می کنیم

حجم ویدیو: 7.80M | مدت زمان ویدیو: 00:00:58 دانلود ویدیو

دیگر خبرها

  • اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند
  • اخلاص امام راحل(ره) بزرگ‌ترین پشتوانه کمیته امداد است
  • کارگران فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!
  • امام خمینی: اسرائیلی غلط می کند به ایران بیاید؛ پایشان را قطع می کنیم
  • ایرانیان در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان صدقه دادند
  • به مردم پاکستان که همواره از حق دفاع کرده‌اند افتخار می‌کنیم
  • دیدار مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد با فرمانده سپاه الغدیر استان