Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@14:45:55 GMT

کشف ۹۳۰ کیلوگرم آویشن قاچاق در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۷۴۹۳

کشف ۹۳۰ کیلوگرم آویشن قاچاق در خراسان جنوبی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۹۳۰ کیلوگرم آویشن که برداشت و حمل آن غیر مجاز بوده در استان توقیف شده است.

سرهنگ محمد هادی رمضانی  افزود: با توجه به کیفیت و بذر محصول به طور متوسط  ارزش ریالی این محموله توقیف شده یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال برآورد شده است.

وی بیان کرد: به دلیل خشکسالی‌های شدید برداشت و حمل برخی از محصولات فرعی مراتع به ویژه گیاهان دارویی در استان فعلا به مدت یکسال ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان جنوبی ادامه داد: گیاهانی از قبیل آنغوزه، آویشن و وشا عمده‌ترین گیاهان دارویی هستند که به دلیل خشکسالی رشد و سبزینگی آنها در مراتع در خطر انقراض قرار گرفته‌ است.

وی عنوان کرد: بیش از ۹۵ درصد از مجموع مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگل‌ها، مراتع و بیابان تشکیل می‌دهد که مساحت مراتع نیز حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هرگونه برداشت حتی محدود می‌تواند تهدید جدی برای پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌های استان باشد یادآور شد: در صورتیکه سال آینده شاهد نزول بارندگی‌های مناسب باشیم امکان برداشت، بهره‌برداری و استحصال محصولات گیاهی فراهم خواهد شد.

وی عنوان کرد: همکاران ما در بخش‌های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری تلاش می‌کنند با اجرای پروژه‌های مرتعداری از قبیل بذرکاری، کپه‌کاری و نهال‌کاری با اجرای مدیریت چرای دام به عنوان راهکار مدیریتی مفید فشار بر مراتع را در اثر خشکسالی کاهش دهند.

رمضانی گفت: امسال هرگونه برداشت گیاه غیرقانونی است و مردم در صورت مشاهده موارد تخطی می‌توانند با شماره ۱۵۰۴ مراتب را به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اطلاع‌رسانی کنند./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خراسان جنوبی منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!

حمیدرضا عبدوس اظهار کرد: با توجه به اینکه بعضی از گونه‌های گیاهی در حال انقراض هستند، هر گونه بهره برداری بی رویه و بدون مجوز از این گونه ها جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

وی ادامه داد: برابر تبصره ۷ قانون اصلاح ماده ۳ اصلاحی، قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و بخشنامه سراسری معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور، با موضوع ابلاغ سیاست ها و ضوابط حفظ، احیاء، توسعه، بهره‌برداری و صادرات محصولات فرعی جنگل و مرتع، هر گونه بهره‌برداری از محصولات مرتعی و جنگلی بدون مجوز ممنوع و غیر قانونی است و ضمنا به استناد ماده ۲۵ مکرر الحاقی به «قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» مصوب سال ۱۴۰۰، حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری، اقدام برای خروج یا خارج کردن  محصولات و فرآورده های مرتعی و جنگلی ممنوع بوده و با متخلفین به شدت برخورد می گردد.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: هرگونه بهره‌برداری و برداشت صرفاً با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در قالب طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره‌برداران عرفی مطابق قوانین و مقررات مجاز است.

 عبدوس تاکید کرد: برداشت بی رویه گیاهان دارویی از عرصه‌های منابع طبیعی به خصوص در سال های اخیر که منابع طبیعی به خاطر خشکسالی‌های مداوم دچار تنش شدید اکولوژیکی شده است، سبب آسیب رساندن به گیاهان دارویی‌، کاهش سطح و تراکم و در نهایت موجب خطر انقراض برخی گونه‌های ارزشمند گیاهی نظیر باریجه‌، ریواس، آنغوزه، کنگر، متکا felora persica، زرشک وحشی‌، زیره کوهی،چلم‌، آویشن، ‌کرفس کوهی، موسیر کوهی، قارچ ترافل و میوه های درختان جنگلی و ... می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه همه ساله با شروع فصل بهار و رویش گیاهان مرتعی در سطح مراتع و مناطق کوهستانی استان، افراد سودجو با دستبرد به طبیعت و برداشت بی رویه از گیاهان مرتعی خوراکی و دارویی اقدام به تخریب طبیعت می کنند.

در سال های گذشته به وفور مشاهده شده که افراد سودجو از استان های همجوار به این استان وارد می شوند و با برداشت بی رویه برخی گیاهان دارویی، این گونه ها را قربانی زیاده خواهی خود می کنند.

عبدوس با اشاره به کشت گیاهان دارویی در برخی اراضی مرتعی تصریح کرد: این گیاهان مرتعی در عرصه های منابع طبیعی‌، هیچ گاه برای مباحث صنعتی کشت نشده اند که به آن میزان زیاد برداشت انجام شود.

وی با اشاره به بحث ترسیب کربن که توسط این گیاهان انجام می شود، بیان کرد: در حال حاضر گرم شدن کره زمین بزرگترین معضل در جهان محسوب می شود و ما با از بین بردن این گیاهان مرتعی که اصلی ترین تاثیر را در ترسیب کربن و از بین بردن گازهای گلخانه ای دارند، عمر کره زمین را کاهش می دهیم.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: گستردگی جغرافیایی استان سمنان، تنوع آب‌وهوایی کم‌نظیری را رقم زده است.

مناطقی کاملا کوهستانی و جنگل‌های سرسبز، تپه‌های شنی و مناطق کاملا خشک کویری نمونه‌هایی از اقلیم‌های متفاوت آب‌وهوایی در استان سمنان هستند که تحت‌تاثیر همین اقلیم‌های متفاوت، گیاهان دارویی استان سمنان نیز تنوع جالبی دارند. طبق آمار منتشر شده، از سه هزار گونه گیاهی که در استان سمنان شناسایی شده بیش از ۱۳۰ گونه این گیاهان از خواص دارویی برخوردار است.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت و همکاری مردم در این زمینه، از مردم استان خواست به منظور حفظ و توسعه رویشگاه های این چنین گیاهان ارزشمندی از هرگونه برداشت غیرمجاز خودداری کنند.

عبدوس تاکید کرد: بهره برداری از گیاهان دارویی برای افراد محلی در حد عرف مصارف خانوار روستایی ساکن در محل تا مقدار ۲ کیلوگرم مجاز است و بهره برداری بیش از ۲ دو کیلوگرم‌، بدون مجوز قانونی ممنوع بوده و با افراد خاطی برخورد قانونی صورت می گیرد و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند کرد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: در صورت مشاهده هرگونه برداشت، حمل، خرید و فروش و معامله بدون اخذ مجوزهای لازم برابر قوانین و مقررات، محموله به عنوان کالای قاچاق به نفع دولت توقیف و متخلفان توسط مأموران یگان حفاظت به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

عبدوس افزود: به سبب وسعت عرصه های منابع طبیعی و کمبود نیرو برای برخورد با این قبیل اقدامات، باید مردم محلی و به ویژه شوراها و روستاییان گرامی از فعالیت این افراد جلوگیری کنند و به محض مشاهده به یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان اطلاع دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی صنعتی در عرصه‌های طبیعی