Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@23:21:50 GMT

دولت سوم روحانی یا بازهم کاندیدای نیابتی؟!

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۹۸۳۲

دولت سوم روحانی یا بازهم کاندیدای نیابتی؟!

آفتاب یزد: در پی پخش نشدن فیلم تبلیغاتی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری، باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما تلویحا تایید کرد که کمیسیون بررسی تبلیغات نامزدها خواستار «اصلاح» و سانسور فیلم تبلیغاتی عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، بوده است. این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «همه برنامه تلویزیونی نامزدها که به صورت ضبطی است در کمیسیون بررسی تبلیغات نامزدها بازبینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم آقای همتی هم در روز ۱۰ خرداد به کمیسیون تحویل داده شده بود. صبح روز بعد موارد اصلاحی به نماینده آقای همتی اعلام شد.» به گفته این منبع، «فیلم اصلاح‌شده آقای همتی ۲۰ دقیقه قبل از پخش به دست کمیسیون رسیده که عملا پخش آن بدون بررسی موارد اعمالی غیرممکن بوده است.» گفتنی است کمیسیون بررسی تبلیغات نامزدها پنج عضو دارد و ریاست آن با وزیر کشور است، ۲ نماینده از وزارت کشور، نماینده دادستان، نماینده سازمان صداوسیما و یک عضو شورای نظارت بر صداوسیما اعضای ۵ نفره این شورا را تشکیل می‌دهند. نماینده شورای نگهبان هم به عنوان ناظر بدون حق رای در این کمیسیون حضور دارد. همتی، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری روز گذشته صداوسیما را متهم کرده بود که فیلم تبلیغاتی‌اش را سانسور کرده است.به گفته همتی، چند زن جوان «بی‌واسطه حرف‌های خود را در این فیلم مستند زده بودند» که صداوسیما خواستار «حذف» این بخش‌ها از فیلم شد، اما او گفته که «مخالف سانسور است» و از این رو فیلم تبلیغاتی وی پخش نشد. او همچنین در توییتر خود نوشت:‌«دوستان اصرار دارند که بنده مستند تبلیغاتی خود را در فضای مجازی پخش کنم؛ پخش مستند از طریق صداوسیما حق قانونی بنده و مردم ایران است و در تعامل با صداوسیما بر احقاق آن پافشاری می‌کنم. بنا نیست، حق را تنها داد بزنیم و بگوییم نشد، تلاش می‌کنم حق اجرا شود.»

دولت سوم روحانی یا بازهم کاندیدای نیابتی؟!

منهای حواشیِ به وجود آمده در پی عدم پخش مستندهای انتخاباتی که دلایل خاص خودش را دارد، بحث‌های بیرونی ماجرای دو نامزد از 7 نامزدی که نزدیک به اصلاحات معرفی شده اند، بسیار جدی‌تر و حائز اهمیت‌تر دنبال می‌شود.با بازگشتی به گذشته

ـ حداقل دو سال قبل ـ به این نتیجه می‌رسیم که با بالاگرفتن انتقادات از دولت روحانی و نیز، فاصله‌گیری معنادار روحانی و یارانِ روحانی از اصلاح‌طلبان شناخته شده و به اصطلاح شناسنامه دار، بحث‌هایی مبنی بر عدم حمایت از کاندیداهای نیابتی و نیز کاندیدایی که به نوعی به دولت روحانی نزدیک باشد مطرح شد، موضوعی که همان روزها احساس می‌شد رابطه ی شکرآب شده ی اصلاحات و روحانی را به نقطه ی پایانی رسانیده است.برخلاف اصولگرایان که از اواخر 89 و اوایل سال 90، فاصله گرفتن از احمدی‌نژاد را به اعلام برائت از او تبدیل کردند، اصلاح‌طلبان با یک چرخش معنادار، سهم و نقش خود در انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری در دو دوره ی 92 و 96 را پذیرفتند اما بر این تصمیم که دیگر از هیچ کاندیدای نیابتی یا حتی شبه اصلاح‌طلب نیز حمایت نکنند، استوار ماندند. با شکافی که در بدنه ی اصلاحات افتاد و با عیان شدن برخی اختلافات، نهایتا شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به نهاد اجماع‌سازی تبدیل شد که همچنان نتوانسته است یکدست و به هم تنیده، باعث گردِ هم آمدن اصلاح‌طلبان شود و آن به دو دلیل بود:

اول ـ بد عهدی برخی که در نهاد اجماع ساز حرفی می‌زدند و در بیرون این نهاد حرفی دیگر

دوم ـ خبرهایی که حکایت از ادامه ی دولت روحانی با حمایت محافظه کارانه از یک نامزد نیابتی می‌داد!

موضوع دوم یعنی، حمایت محافظه کارانه از یک نامزد نیابتی با عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی تقریبا به یک پروژه ی شکست خورده تبدیل شد و از آن جایی که عدم احراز صلاحیت پزشکیان و جهانگیری نیز محتمل به نظر می‌رسید، اصلاح‌طلبان، تقریباً با دست خالی به میدان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری چشم دوختند.

با اعلام اسامی، مشخص شد موضوع حمایت محافظه کارانه از یک نیابتی همچنان بخشی از سناریوی انتخاباتی است و شاید اعلام این موضوع که مرحوم هاشمی دوبار از حسن روحانی برای انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی درخواست کرده است نیز بخشی از همان ماجرایی باشد که حتی تحلیلگران اصولگرا نیز می‌گفتند؛ دولت قطعا در انتخابات ریاست جمهوری 1400 دست خالی نیست با این توضیح که آن دوبار درخواست ادعایی بود که نزدیکترین آدم‌ها به هاشمی نیز واکنشی به آن نشان ندادند!

‌اندک اندک دست‌ها رو می‌شود!

اعلام حمایت‌های دو پهلو و برخی رفتارهای نخ نما شده حکایت از آن دارد که بخش‌هایی از اصلاحات با تکیه بر فرضیه ی «بازهم نامزد نیابتی» در تلاش هستند تا به نحوی،«دولت سوم روحانی» را در میدان رقابت‌های انتخاباتی زنده نگاه دارند و این در حالی است که انبوهی از خبرسازی ها، فشارها و رایزنی ها، حداقل از سوی عقلانی‌ترین بخش اصلاح‌طلبان یا مسکوت گذاشته شده یا با واکنش منفی رو در رو شده و می‌شود.

آن چه این روزها اهمیت دارد، پرده از چهره‌ها افتادن است، پرده‌هایی که وقتی کامل‌تر کنار رود بسیاری از ابهامات هشت ساله ی دولت روحانی، ناکامی‌ها و دردسرهای بی‌جهت ایجاد شده نیز برملا خواهد شد و اما آن چه در این باره می‌توان نوشت این که، یکی ـ دو طیف از اصلاح‌طلبان که همواره با بخش پیروز انتخابات عهد اخوت می‌بسته‌اند هیچ ابایی

از « دولت سوم روحانی یا بازهم کاندیدای نیابتی» ندارند تا جایی که از همه ی توان سیاسی و رسانه‌ای خود برای بر کرسی نشاندن ایده ی خود استفاده خواهند کرد!

منبع: فردا

کلیدواژه: اصلاح طلبان همتی کاندیدای نیابتی دولت سوم روحانی انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای نیابتی دولت سوم روحانی فیلم تبلیغاتی دولت روحانی اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۹۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: هرگز فعالیت‌ جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دونگ جون» وزیر دفاع چین امروز چهارشنبه تأکید کرد که «ارتش آزادی‌بخش خلق چین هرگز فعالیت‌های جدایی‌طلبان در تایوان را تحمل نخواهد کرد.»

آن‌گونه که وزارت دفاع چین به نقل از دونگ جون منتشر کرده، وزیر دفاع چین در گفت‌وگوی تصویری با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود تأکید کرده است که «نظامیان چین و ایالات متحده باید برای صلح و ثبات نهایت اهمیت را قائل شوند و راه‌هایی را برای همزیستی و براساس اعتماد بیابند.»

وی در ادامه گفت: ایجاد روابط بین نیروهای مسلح کشورها بر اساس برابری و احترام که غیر تقابلی خواهد بود، باعث فضای همکاری عملی و ایجاد تدریجی اعتماد متقابل می‌شود.»

وزیر دفاع چین در این گفت‌وگو همچنین تأکید کرد که مسئله تایوان هسته اصلی منافع پکن است و دراین‌باره نباید منافع چین نقض شود.

پکن تایوان را قلمرو مستقل چین می‌داند و هشدار داده است که هر گونه تلاش برای اعلام یک کشور مستقل به معنای جنگ است. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، شی جین‌پین، رییس‌جمهور چین اخیراً این نکته را برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هنگام دیدار این دو در کالیفرنیا روشن کرد.

شی جین‌پینگ به بایدن اعلام کرد که چین «فضای زیادی» را برای اتحاد مجدد مسالمت آمیز با تایوان فراهم می‌کند، اما هیچ گونه حرکت جدایی طلبانه این جزیره خودمختار را تحمل نخواهد کرد.

کد خبر 6080506

دیگر خبرها

  • لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم به نفع جهش تولید است
  • بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل
  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • چین: هرگز فعالیت‌ جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد
  • چین: هرگز فعالیت‌های جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد