Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان گوگل و دانشگاه هاروارد در مطالعه اخیرشان موفق به ایجاد نقشه سه‌بعدی مغز شده‌اند.

یک نقشه سه‌بعدی از یک میلیونیم قشر مغز با استفاده از ۲۲۵ میلیون تصویر و ۱.۴ پتابایت داده عظیم ایجاد شده است.

مغز انسان پیچیده‌ترین رایانه‌ای است که تاکنون وجود داشته است و نقشه‌برداری از پیچ و تاب مغز و انبوهی از نورون‌ها، سیناپس‌ها و سلول‌های دیگر تقریباً غیرممکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مهندسان گوگل و هاروارد نقشه سه‌بعدی قابل جستجویی از بخش کوچکی از قشر مغز انسان را در مجموعه داده‌ای موسوم به H01 ایجاد کرده‌اند.

تلاش‌های محققان در ایجاد این نقشه یک گام رو به جلو در جهت ارتقای مطالعات پیشین که سال گذشته انجام شد، محسوب می‌شود. سال گذشته گوگل و مؤسسه پزشکی هاورد هیوز بزرگترین تصویر با کیفیت بالا از اتصال مغز یک مگس میوه را منتشر کردند.

محققان با نمونه ۱ میلی متر مکعبی گرفته شده از لوب گیجگاهی قشر مغز انسان کار خود را آغاز کردند. این ماده برای شفافیت بصری رنگ آمیزی شد و برای حفظ آن در رزین پوشانده شد و سپس به حدود ۵۳۰۰ قطعه که هر کدام ضخامت حدود ۳۰ نانومتر داشتند، برش داده شد. سپس از میکروسکوپ الکترونی روبشی با رزولوشن ۴ نانومتر برای تصویربرداری آن استفاده شد. این باعث ایجاد ۲۲۵ میلیون تصویر دو بعدی شد که پس از آن دوباره در یک حجم سه بعدی قرار گرفتند.

الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای شناسایی سلول‌ها و ساختارهای مختلف درون نمونه را اسکن کردند. پس از چند بار عبور از سیستم‌های مختلف خودکار، چشم انسان برخی سلول‌ها را تصحیح کرد تا اطمینان حاصل کند که الگوریتم‌ها به درستی آنها را شناسایی کرده‌اند. نتیجه نهایی آن شد که گوگل آن را مجموعه داده H01 می‌نامد و یکی از جامع‌ترین نقشه‌های مغز انسان است که تاکنون تهیه شده است. این شامل ۵۰ هزار سلول و ۱۳۰ میلیون سیناپس و همچنین بخش‌های کوچکتری از سلول‌ها مانند آکسون‌ها، دندریت‌ها، میلین و مژک‌ها است. اکنون مجموعه داده H01 به صورت آنلاین در دسترس است تا محققان و افراد علاقه‌مند آن را بررسی کنند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نقشه سه بعدی مغز انسان سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته محققان، این واکسن‌های جدید ویروس‌ها را با استفاده از پاسخی متفاوت به عفونت نسبت به آنچه که توسط واکسن‌های فعلی ایجاد می‌شود، هدف قرار می‌دهند.

واکسن جدید به جای آموزش به سیستم ایمنی برای ایجاد آنتی بادی برای مبارزه با یک ویروس خاص، در عوض به بدن یاد می‌دهد که پروتئین‌های RNA سیگنال‌دهنده کوچکی ایجاد کند که انتشار ویروسی مضر را متوقف می‌کند.

محققان استدلال می‌کنند که این رویکرد جدید می‌تواند توسعه واکسن فعلی را متحول کند، که در آن متخصصان واکسن‌هایی را بر اساس پیش بینی‌هایی ایجاد می‌کنند که کدام گونه‌های آنفلوانزا و کووید احتمالاً عفونی ترین هستند.

در عوض، این واکسن‌های تقویت‌کننده RNA باید در برابر همه سویه‌های یک ویروس خاص مؤثر باشند.

«رونگ های»، محقق ارشد و ویروس شناس دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «آنچه که می‌خواهم در مورد این استراتژی واکسن تأکید کنم این است که این واکسن به طور گسترده برای هر تعدادی از ویروس‌ها قابل استفاده است، به طور گسترده در برابر هر نوع ویروس مؤثر است و برای طیف گسترده‌ای از مردم بی خطر است.»

های در بیانیه خبری دانشگاه افزود: «این روش می‌تواند واکسنی جهانی باشد که ما به دنبال آن بوده ایم.»

به طور سنتی، واکسن‌ها از ویروس مرده یا زنده اما تغییر یافته برای تحریک پاسخ ایمنی بدن استفاده می‌کنند. این پاسخ ایمنی به بدن می‌آموزد که چگونه میکروب را بشناسد و آنتی بادی‌هایی تولید کند که به طور خاص آن میکروب را هدف قرار داده و از بین ببرد.

به گفته محققان، واکسن جدید همچنین از یک نسخه زنده و اصلاح‌شده ویروس استفاده می‌کند، اما متکی به پاسخ ایمنی سنتی بدن که باعث ایجاد آنتی‌بادی‌ها می‌شود، نیست.

در عوض، این واکسن‌ها به بدن یاد می‌دهند که با استفاده از پروتئین‌های سیگنال‌دهنده RNA هدف، در تکثیر ویروسی دخالت کند.

محققان گزارش می‌دهند که یکی از این واکسن‌هایی که برای ویروس موشی به نام Nodamura ساخته شد، موش‌های آزمایشگاهی را حداقل به مدت ۹۰ روز از دوزهای کشنده ویروس محافظت می‌کند. ۹ روز عمر موش تقریباً معادل یک سال انسان است.

کد خبر 6081573

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • نیمه رسانای طلایی ساخته شد 
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟
  • درمان بیماران مبتلا به MS ساده‌تر می‌شود
  • تهیه نقشه حریم گسلی ۶ شهر ایران