Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@07:44:33 GMT

آغاز کشت گیاهان دارویی در ۲ هزار هکتار اراضی خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۲۰۱۹

آغاز کشت گیاهان دارویی در ۲ هزار هکتار اراضی خوزستان

ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان با اشاره به طرح کشت گیاهان دارویی و مثمر به جای کشت دیم در استان گفت: در بخش اول این طرح امسال حدود ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی کاشت می‌شود و در بخش دوم نیز قرار است منابع طبیعی، برنامه مدونی برای کشت درختان و گیاهان مثمر در زمین‌های شیب‌دار به جای کشت غلات ارائه دهد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی امروز (۱۳ خردادماه) در حاشیه نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع احیای کانون‌های ریزگرد و نخیلات شادگان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مباحث جلسه امروز عرصه‌های منابع طبیعی، مربوط به بیابان‌زدایی و پیشگیری از انتشار ریزگردها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه‌ای در سال ۹۵ با تاکید مقام معظم رهبری و تلاش رئیس جمهور برای آن برنامه‌ریزی خوبی شد و منابع خوبی در این سال‌ها اختصاص پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از سال ۹۵ تا پایان سال ۹۹ جمعا نزدیک به ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی و حفظ منابع طبیعی تخصیص یافت. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه پیش‌بینی شده نیز اجرا شد. برنامه ۱۴۰۰ نیز تدوین شد و در این برنامه، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع ملی و عدد مناسبی نیز از منابع استانی لحاظ کرده‌ایم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: با وجود خشکسالی شدیدی که داریم، امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های خوبی که در این مدت صورت گرفته را حفظ کنیم و عرصه‌های جدیدی نیز به کشت درختان جنگلی و بوته‌های بیابان‌زدا اضافه کنیم. علاوه بر این، امسال زراعت چوب نیز اضافه شده است و طراحی بسیار خوبی انجام شده که ۷۰ هزار هکتار زراعت چوب ایجاد شود؛ این طرح امسال در ۱۳ هزار هکتار کلنگ‌زنی می‌شود و شروع به کار می‌کند.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به اتخاذ تصمیم برای کشت گیاهان مثمر و دارویی به جای کشت دیم در برخی مناطق، تاکید کرد: به جای کشت دیم در برخی مناطق که در خشکسالی، مثمر ثمر نیستند و زحمت کشاورز در این کشت‌ها به هدر می‌رود، تصمیم گرفتیم که گیاهان دارویی و مثمر را با استفاده از ماده ۳ قانون منابع طبیعی و جنگل‌ها، با مشارکت مردم انجام دهیم.

وی افزود: مفهوم مشارکت مردم این است که منابع طبیعی نهال بدهد، در کندن چاله و کاشت گیاهان همکاری کند، خود مردم نیز همکاری کنند و حفظ و نگهداری و بهره‌برداری به مردم سپرده شود. در این طرح، زمین از منابع ملی، امکانات کشت با همکاری هر دو و بهره‌بردار مردم هستند.

استاندار خوزستان گفت: پیشنهاد شد در اراضی شیب‌دار برخی مناطق استان خوزستان، آبخیزداری قوی‌تر شود و به جای کشت محصولات و شخم غیر استاندارد، آبخیزداری کنیم. در واقع جلوی شیب، دیواری با طول و عمق حدود یک متر برای نگهداری آب احداث می‌کنیم و پشت دیوار می‌توانیم درختان یا گیاهان مثمر بکاریم که جایگزین شخم و کشت غیر استاندارد شود. این کار جزو برنامه است.

وی افزود: در بخش اول این طرح امسال حدود ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی کاشت می‌شود و در بخش دوم نیز قرار است منابع طبیعی، برنامه مدونی برای کشت درختان و گیاهان مثمر در زمین‌های شیب‌دار به جای کشت غلات ارائه دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اخبار اقتصادی خوزستان کشاورزی استاندار خوزستان گیاهان دارویی گیاهان مثمر منابع طبیعی هزار هکتار جای کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۲۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 ۷۲۹ نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، حمیدرضا کریمی با بیان اینکه مرتکبین این جرائم علاوه بر رفع تصرف و اعاده زمین‌های تصرفی، به حبس یا مجازات‌های جایگزین حبس محکوم شدند، افزود: در این مدت ۳۵۷ هکتار از اراضی ملی که به صورت غیرمجاز تصرف شده بود به وضع سابق اعاده شد و ۸۵۹ فقره ساخت و ساز غیر مجاز در این زمین‌ها نیز قلع و قمع گردید.
وی در ادامه به آمار برخورد با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در استان در سال گذشته نیز اشاره‌ای کرد و گفت: در این سال در مجموع یک هزار و ۲۱۹ فقره تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی و ۵۲۷ فقره پرونده در این راستا در دستگاه قضایی تشکیل شد که به دنبال رسیدگی به این پرونده ها، ۳۵ هکتار از اراضی تغییرکاربری داده شده به وضع سابق بازگشتند.
کریمی همچنین از تشکیل ۹۹ پرونده مربوط به جرایم محیط زیستی در دستگاه قضایی استان هم در این مدت خبر داد و گفت: در سال گذشته ۲.۵ هکتار از زمین‌های ساحلی و در حاشیه رودخانه‌های استان که مورد تصرف واقع شده بود رفع تصرف شد و همچنین ۳۹۶ حلقه چاه غیرمجاز نیز در این مدت مسدود گردید.

دیگر خبرها

  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان
  • برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی صنعتی در عرصه‌های طبیعی
  • الوند همدان زادگاه گیاهان دارویی
  • بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی کردستان تحت کشت گیاهان دارویی است
  • رفع تصرف ۱۹۰ هکتار از اراضی ملی ساوه
  •  ۷۲۹ نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند