Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@05:22:59 GMT

امام خمینی، بزرگترین احیاگر تفکر دینی در عصر مدرنیته

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۵۵۷۰

امام خمینی، بزرگترین احیاگر تفکر دینی در عصر مدرنیته

خبرگزاری مهر-گروه دین و آیین-فاطمه علی آبادی: امام خمینی بزرگترین منادی حق و وحدت در دوران معاصر و مدافع حقیقت خواهی ادیان الهی در قرن بیستم است، ابرمردی که تا سالیان دراز دامنه اندیشه و تفکرش راهنمای انسانیت و بشر است و رهنمودهایش در دنیای پرهیاهوی امروز اگر به کار گرفته شود، سعادت و خیر انسان را یقیناً به ارمغان خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اندیشه چنین رهبری، اندیشه‌ای الهام گرفته از اصول متعالی کتاب آسمانی است و کردار و پندارش در جستجوی ساخت و تجلی عینی حقیقی انسان است. به مناسبت سالروز رحلت جانسوز بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی، برای واکاوی شخصیت آن عزیز سفر کرده، که به عنوان منادی حق و احیاگر تفکر دینی عصر حاضر شناخته می‌شود با حجت الاسلام حیدر همتی استاد حوزه و دانشگاه به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

*معنا و مفهوم از احیای تفکر دینی چیست؟

یکی از مفاهیم متداول در ادبیات سیاسی اندیشمندان اجتماعی مسلمان معاصر موضوع احیاگری است که در نسبت با دین به کار رفته است و این اصطلاح بر یک پیش فرضی به نام مرگ دین و دین داری استوار است. حال پرسشی که در این میان قابل طرح است مفهوم مرگ دین چیست؟ تا در نسبت با آن مفهوم احیای دین را نیز معنی کرد.

مفهوم مرگ و حیات در قرآن در نسبت با انسان در ابعاد مختلف جسمی، اعتقادی، اخلاقی، قلبی و.. به کار رفته است و قرآن حتی عده‌ای را که به ظاهر حرکت جسمانی و زیست حیوانی دارند اما دچار اعتقاد و اخلاق فاسد و یا انحرافی هستند را اموات خطاب کرده است انَّک لاَ تُسْمِعُ الْمَوْتَی وَلاَ تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ؛ و در مقابل کسانی که از حرکت جسمانی برخوردار نیستند هم چون شهدا را احیا و زنده خطاب کرده است و در برخی موارد میان ایمان به دین و پیامبر را موجب حیاتی از نوع حیات طیبه دانسته است. «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَیٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً» و یا «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم الأنفال» این پیشینه باعث گردیده مفهوم احیا دین در ادبیات سیاسی و اجتماعی نیز به کار رود.

منظور از احیای تفکر دینی در این منظر حضور دین در مدیریت و تأثیر گذاری سیاسی و اجتماعی است و مرگ دین در انزوای اجتماعی و عدم حضور در ساحت اجتماعی محسوب می‌شود، امری که بعد از رنسانس به صورت نظری و عینی و عملی اتفاق افتاد این بود که دین در حوزه نظر و عمل کنار گذاشته شد و مکاتب بشری جایگزین مدیریت دین گردید و دین در حوزه نظر تفسیر به خرافات شد و مفهوم تقابل علم و خرافات را به وجود آورد و تنها کار کرد آن در حیطه قلبی و زبانی و شخصی منحصر گردید. از این رو بود که نیچه از فیلسوفان غرب در تحلیل جامعه مدرن با خدا گفت در دنیای مدرن خدا مرده است منظور از مرگ خدا در دنیای مدرن همان کنار گذاشتن دین در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و در ساختار نظامات اجتماعی بوده است یعنی مرگ دین در ساختار و نظام اجتماعی می‌شود.

مراد از احیای دین در نسبت و میزان تحقق عینی و تأثیر گذاری آن در روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بشر مشخص می‌شود اینکه دین در این معادلات دارای چه نقشی است در غیر این صورت خدای در قلب و ذهن و دین در عقل و ذهن مرگ پذیر نیست و همواره زنده است آنچه مساله مرگ و حیات دین مورد نظر است در نسبت با اجتماع است.

*فرق فیلسوفانی که دغدغه اجتماع سازی داشتند با احیاگران تفکر دینی در چیست؟

در مدل جامعه سازی و ورود به عرصه اجتماعی با دو گروه مواجه هستیم عده‌ای همان فیلسوفان و نظریه پردازان اجتماعی هستند که دغدغه حیات جامعه را دارند از این رو به ترسیم مدینه فاضله پرداخته اند و اوج تلاش آنها در نوشتن و گفتن بوده است و برای تحقق عینی آن وارد مبارزه و جهاد نمی‌شدند از این رو بیشتر اصلاح گرا هستند تا انقلابی و در مقیاس امروزی اهل نشست علمی و نظریه پردازی و شرکت در کنفرانس به شمار می‌روند.

مراد از احیای دین در نسبت و میزان تحقق عینی و تأثیر گذاری آن در روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بشر مشخص می‌شود اینکه دین در این معادلات دارای چه نقشی است در غیر این صورت خدای در قلب و ذهن و دین در عقل و ذهن مرگ پذیر نیست و همواره زنده است آنچه مساله مرگ و حیات دین مورد نظر است در نسبت با اجتماع است

اما گروه دوم احیاگران اجتماعی برآمده از گفتمان دینی یعنی حرکت انبیا و اولیای الهی در طول تاریخ بوده و اهل قیام و جهاد علیه طاغوت، براندازی نظام ظالمانه و جایگزینی نظام عادلانه هستند. رویکرد آنها انقلاب در اجتماع، براندازی نظام باطل و جایگزینی نظام عادلانه است در این نوع رفتار صرفاً به گفتن و نوشتن اکتفا نمی‌شود بلکه به دنبال تحقق عینی و عملی است امام خمینی (ره) برآمده از گفتمان احیاگران دینی انبیا است که به دنبال تحقق عینی دین در عرصه اجتماع است.

*حضرت آیت الله خامنه‌ای، امام خمینی (ره) را به عنوان احیاگر تفکر دینی چگونه توصیف می‌کنند؟

مقام معظم رهبری در تبیین این بعد از سلوک امام خمینی (ره) می‌فرمایند: فرق دیگر امام خمینی در نسبت با سایر علما در این بوده است که در مبارزه صرفاً بر گفتار و نوشتار اکتفا نکرد و اجتماع را نیز همانند ساختمانی می‌داند که بر اساس دین باید آن را ساخت و آباد کرد. ایشان از جمله ویژگی‌های امام خمینی را در اصل حرکت هدف دار همراه با ایمان و اخلاص و در پیمودن راه و منحصر نکردن وظیفه در گفتار و نوشتار دانسته اند. امام، برای حیات دوباره اسلام، درست همان راهی را پیمود که رسول معظم (ص) پیموده بودند؛ در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبیین اکتفا نمی‌شود، بلکه پیمودن و سنگر به سنگر پیش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار می‌گیرد، گفتن و نوشتن هم در خدمت همین حرکت تا رسیدن به هدف یعنی حاکمیت بخشیدن به دین خدا و متلاشی ساختن قدرت شیطانی طاغوت در میاید.

ایشان نگاه‌های صرفاً انتزاعی و نظریه پردازی درجهت ساختن جامعه مطلوب را ناکارآمد دانسته و به تفکیک روش انبیا از برخی فلاسفه، در ساختن جامعه مطلوب فرموده اند: «مصلحین، می‌خواهند جامعه را اصلاح کنند اما، کسان دیگر هم هستند که همین اندازه هم حرکت نمی‌کنند، اگرچه افکاری دارند، پیشنهادهایی برای ساخت یک جامعه مطلوب و ایده آل دارند، اما تلاش ندارند، فلاسفه از این قبیل اند، بیشتر فلاسفه اجتماعی، که یک طرحی را برای نظام اجتماعی ارائه داده اند از این قبیل اند، درگذشته هم، ما در تاریخ این گونه فیلسوفانی داشتیم. در دوران‌های اخیر، در همه نقاط جهان، بسیاری از نقاط جهان و در کشور خودمان هم داشتیم…، پیغمبران و رسول گرامی ما اصلاً روششان با این روش تفاوت دارد.

رهبر انقلاب عینیت بخشی به دین را از دیگر ویژگی‌های متمایز امام خمینی (ره) در مقایسه با سایر علمای می‌دانند. ایشان فرمودند «در گذشته همین ایران و ملت و موقعیت جغرافیایی و همین فقه و قرآن و نهج‌البلاغه بود، اما در واقع چیزی نداشتیم و روز به روز عقب تر می‌رفتیم و بیشتر بر سرمان می‌خورد و شخصیت ما هضم می‌شد. بعد امام که پدید آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودی که ماهیات را هستی و تحقق می‌بخشد و مثل خورشیدی که می‌تابد و اشیا را آشکار می‌کند و مانند روحی که به کالبدی دمیده می‌شود و اجزای آن را زنده می‌سازد، ما را زنده و نمایان کرد و به حرکت درآورد آن وقت ارزش جغرافیایی و تاریخی و فرهنگ گذشته و قرآن و نهج‌البلاغه و ملت ما احیا شد و به کارمان آمد».

مقام معظم رهبری ضمن اشاره به حدیث مشهور افضلیت مداد علما بر خون شهدا به بیان وجه افضلیت آن اشاره کرده اند با این بیان که این افضلیت معنایش این است که آن عالم می‌تواند محتوای ذهن انسانی را تبدیل به چیزی کند که از این جسم به اصطلاح رایج امروز، از این سخت افزار موجود بشری یک انسان متعالی، یک انسان پیشرو و یک انسان فعال و مقاوم بسازد یک عالم می‌تواند این کار را بکند.

این که مفهوم حیات چیست و دارای چه مولفه‌هایی است از ابعاد مختلف مورد بحث واقع شده است از جمله ارکان حیات علم و قدرت است هر چه قدر موجود دارای آگاهی باشد زنده‌تر است. از این رو زمان آگاهی و مواجه فعال داشتن با حوادث را نیز می‌توان از شاخصه‌های احیاگران دین نام برد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این باره می‌فرمایند زمان زدگی و بی‌خبری از زمان دو آسیب در نسبت با دین داری است که اولی دین شناسی را به التقاط و عدم خلوص سوق داده که نتیجه آن همان نابودی دین است و بی خبری از زمان، دین شناسی را با فقدان پرسش و سوال مواجه خواهد کرد، که حاصلش، ناتوانی ایدئولوژی دینی و ناسازگاری آن با اندیشه‌های ناب و تحولات زمان است.

عدم آگاهی از تحولات زمان موجب می‌گردد در دورانی که باید مفید واقع بشوند مفید واقع نشوند اگرچه عالم هم بوده و بی دین نیز نباشند اما در عین حال خدشه‌ها و ضررهایی نیز وارد می‌کنند علم و تقوا و آگاهی سیاسی و اجتماعی در اختیار انسان است با این سه خصوصیت می‌توان سرباز خط شد. قدرت نیز از مؤلفه‌های دیگر حیات است و نشانه آن مواجه فعال با حوادث زمانه و تسلیم ناپذیری است اصل مقاومت و نیز تأثیر گذاری از نشانه‌های قدرت به شمار می‌آید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این باره می‌فرمایند آیا مناسب است که بزرگان و علما و مدرسان محققان و عناصر اصلی حوزه‌ای علمیه بگویند حالا می‌نشینیم بالاخره هر تغییری که زمانه لازم دانست خودش ایجاد خواهد کرد؟ این درست نیست؟ انفعال بهتر است یا فعل؟ مثبت بودن و ایجاد کردن و آفریدن بهتر است یا تسلیم قضا و قدر شدن نه آن قضا و قدر الهی بلکه قضا و قدر انسانی و شیطانی و بشری که هر طور دست‌های گوناگون می‌خواهند خودشان بیایند درست کنند یا بر طبق سهل انگاری‌های ما، هرچه می‌خواهد پیش آید؟ کدام بهتر است بر پایه این نگرش احیاگران دینی نقش فعال و آفرینش گر در نسبت با پدیدهای عالم دارد و این برخلاف نگرش منفعلانه و تسلیم پذیر است.

مفهوم احیای دین در نسبت با میزان اثر بخشی آن در اجتماع معنی پیدا می‌کند دو مؤلفه علم و قدرت اساس حیات مندی موجودات را در نسبت با انسان و اجتماع است و امام خمینی احیاگر دین در ابعاد اجتماعی بر پایه علم و قدرت بود.

کد خبر 5227455

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری امام خمینی ره 14 خرداد حوزه علمیه آیت الله خامنه ای جمهوری اسلامی نهج البلاغه قرآن انتخابات 1400 قرآن امام خمینی ره مشارکت مردم در انتخابات فعالیت های قرآنی انقلاب اسلامی ایران سازمان تبلیغات اسلامی قرآن کریم حوزه علمیه سازمان دارالقرآن الکریم سالروز ارتحال امام خمینی معرفی کتاب مسابقات قرآنی آیت الله خامنه ای سیاسی و اجتماعی تأثیر گذاری امام خمینی احیای دین تحقق عینی تفکر دینی مرگ دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۵۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق

به گزارش همشهری آنلاین، روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در واکنش به انتشار ویدئویی از مشاهده چند قلاده شغال در پارک جنگلی لویزان اعلام کرد: «با توجه‌ به جغرافیای این پارک جنگلی و قرارگیری آن در حاشیه شمال شرقی پایتخت و هم‌جواری با مناطق کوهستانی که گونه‌های مختلف جانوری و حیات‌وحش در آنجا آزادانه زندگی می‌کنند، عامل ورود این دو حیوان به این پارک بوده است. ازآنجاکه کنترل تمامی گونه‌های جانوری از جمله شغال در حیطه وظایف اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش تهران و اداره کل محیط‌زیست استان است، به نظر می‌رسد ساماندهی حیوانات وحشی و جلوگیری از نزدیک‌شدن اینگونه جانوران به حریم شهر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تکالیف این مجموعه‌هاست.

یکی از راه‌های پیشگیری از ورود حیوانات وحشی به حریم شهرها، غذارسانی مصنوعی در زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده است تا این‌گونه حیوانات در کنار شکار طبیعی بتوانند با استفاده از این سیستم به حیات خود ادامه داده و برای تهیه غذا به انسان‌ها و اماکن مسکونی یا تفرجگاهی حاشیه شهر نزدیک نشوند.

شایان‌ذکر است در بسیاری از کلان‌شهرها، اداره کل حفاظت و مدیریت حیات‌وحش با راه‌اندازی گشت‌های ویژه به‌صورت مداوم، فعالیت گونه‌های جانوری را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و در صورت نزدیک‌شدن به حریم شهرها با عملیات زنده‌گیری، آنها را به زیستگاه‌های طبیعی و امن باز می‌گردانند که این امر کاملاً تخصصی و در حیطه وظایف ادارات محیط‌زیست است.

هرچند رفتارهای نامناسب شهروندی در هنگام استفاده از جنگل‌ها و فضای سبز طبیعی اطراف شهرها و دفع نامناسب پسماندها می‌تواند غذای آماده برای برخی گونه‌های جانوری فراهم کند؛ اما نباید فراموش کنیم که در این زیستگاه‌ها حیواناتی مانند موش و خرگوش صحرایی به‌وفور یافت می‌شوند که شکار و درواقع غذای طبیعی برای حیوانات وحشی هستند که گزینه عاملیت پسماندهای شهروندان برای حضور شغال‌ها در این بوستان‌ها را کم‌رنگ می‌کنند. »

کد خبر 846566 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها شهردارى تهران سگ بدون صاحب تهران بوستان

دیگر خبرها

  • برگزاری بزرگترین رویداد نمایشگاهی سلامت اجتماعی شهر تهران
  • برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب
  • تکمیل تقاطع امام خمینی (ره) اراک اولویت اقدامات مسؤولان شهری باشد
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • امام خمینی: اسرائیلی غلط می کند به ایران بیاید؛ پایشان را قطع می کنیم
  • اجرای روشنایی جاده کمربندی بندر امام خمینی به آبادان
  • ببینید | روایت رهبر انقلاب از مخالفت امام خمینی(ره) با برخوردهای تند با بدحجابان
  • فیلم/ حضور سفیر عربستان در فرودگاه امام خمینی(ره)
  • انتقاد مردم از حذف تصویر امام خمینی از یک نشست خبری در سمنان + عکس ها