Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران، این روز‌ها کرونا و واکسن کرونا یک موضوع داغ است و مسافران از قبل برای ورود به کشور‌های خاص در سراسر جهان به واکسن نیاز دارند و بسیاری نیز، برای سفر باید گواهی سلامت و عدم ابتلا به کرونا را تحویل مراکز تهیه بلیت دهند، با این وجود، ایده «پاسپورت کرونا» نیز در  برخی نقاط جهان مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفت کشور اروپایی صدور این گذرنامه برای شهروندان را به‌ منظور تسهیل سفر در اتحادیه اروپا آغاز کردند.

بنابر اعلام کمیسیون اروپا، بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، یونان، کرواسی و لهستان، هفت کشور عضو اتحادیه بودند که از روز سه‌شنبه اول ژوئن (11خرداد) با اتصال به سازوکار دیجیتال سراسری اروپا، صدور نخستین گذرنامه‌ های کووید را آغاز کردند. 

این گواهینامه که هم بصورت دیجیتال و هم کاغذی در دسترس است، بطور رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌ گیرد.

پیشتر در پی توافق سیاسی کشورهای اروپایی، کمیسیون اروپا که در واقع نقش قوه مجریه در اتحادیه اروپا را برعهده دارد، از برنامه‌ ریزی برای راه‌ اندازی زیرساخت فنی یک ساز و کار دیجیتال گذرنامه کووید در اتحادیه اروپا، به منظور تسهیل سفر شهروندان اروپا در کشورهای عضو اتحادیه، همزمان با ادامه همه‌ گیری کووید 19 خبر داده بود. 

این سازوکار دیجیتالی سراسری ماه گذشته در 22 کشور اروپایی ماه با موفقیت آزمایش شده است و پس از این هفت کشور، دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز با تکمیل سازوکارهای داخلی کشورها به این روند می‌ پیوندند و سازوکار دیجیتال گذرنامه کووید از اول ماه ژوئیه 2021 در سراسر کشورهای اروپایی به‌ کار گرفته خواهد شد.

برنامه اتحادیه اروپا این است که «یک سیستم واحد» را برای تسهیل سفر ایمن در سراسر این اتحادیه آن هم از طریق بررسی وضعیت سلامت شهروندان به اجرا بگذارد. در چهارچوب این برنامه، شهروندان در صورت داشتن یکی از سه شرط «انجام واکسیناسیون، داشتن نتیجه منفی آزمایش کرونا یا اثبات بهبودی پس از ابتلا به این بیماری» می‌ توانند به دیگر کشورها سفر کنند.

«اورزولا فون‌ درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در حساب توئیتر خود اعلام کرد که تعداد واکسن‌ های تزریق‌ شده در کشورهای عضو این اتحادیه از 250 میلیون دوز، فراتر رفته است.

بنابر اعلام فون‌ درلاین، در حال حاضر بیش از 80 میلیون شهروند اروپا به‌ طور کامل واکسینه شده‌ اند و این اتحادیه در مسیر هدفش برای واکسینه کردن 70 درصد از جمعیت شهروندان بزرگسال خود در ماه ژوئیه قرار دارد.       

کمیسیون اروپا پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس برنامه واکسیناسیون خود در نظر دارد تا پایان ماه ژوئیه، 70 درصد از 450 میلیون نفر جمعیت اتحادیه اروپا، دست‌ کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده باشند.

«آلبرتو آلماننو» استاد حقوق اتحادیه اروپا در دانشکده مطالعات بازرگانی پاریس «HEC» می‌ گوید: «اجرای این سیستم، آزمونی برای سنجش سطح همکاری بین کشورهای عضو اتحادیه است. به ویژه آنکه بسیاری از آنها سعی کرده بودند در دوران شیوع ویروس کرونا، برای قوانین داخلی خود در مقایسه با قوانین اتحادیه، وزن و اعتبار بیشتری قائل شوند.»

او می‌ افزاید: «به یاد داشته باشیم که شرایط صدور این گواهینامه ممکن است از یک کشور به کشور دیگر تغییر کند؛ به ویژه آنکه هر کشوری به طور مستقل در این باره که چه کسی باید واکسینه شود و چه کسی آزمایش کرونا بدهد تصمیم خواهد گرفت. هر کشوری هم این حق را برای خود قائل است که احتمالا چنین گواهینامه‌ ای را رد کند. بنابراین عدم هماهنگی میان کشورها ممکن است باعث ایجاد سردرگمی و مشکلات غیرقابل پیش‌ بینی بسیاری شود.»

 

 

بروکسل پیش از این اعلام کرده بود که همه مسافران کشورهای ثالث، چنانچه از واکسن‌ های مورد تایید اتحادیه اروپا استفاده کرده و به طور کامل واکسینه شده باشند نیز می‌ توانند بدون نیاز به سپری کردن دوره قرنطینه به قاره اروپا سفر کنند.

اتحادیه اروپا تا این مرحله استفاده از چهار واکسن آسترازنکا‌-آکسفورد، فایزر‌-بیون‌ تک، مدرنا و جانسون اند جانسون را تایید کرده است.

تاکنون بیش از 38 درصد از جمعیت اتحادیه اروپا دست‌ کم یک دوز از واکسن‌ های ضد کرونا را دریافت کرده‌ اند. این میزان در آمریکا 50.3 درصد و در کانادا 47.7 درصد است.

اپلیکیشن‌ های مسافرتی

مسافران همچنین برای هرگونه گواهینامه رسمی واکسیناسیون به یک اپلیکیشن تلفن هوشمند نیاز دارند.

پروژه اتحادیه اروپا شامل فناوری «متن باز» (open source) است که کشورهای اروپایی می‌ توانند برای ایجاد کیف پول رسمی تلفن‌ های همراه خود استفاده کنند.

انجمن بین‌ المللی حمل‌ و نقل هوایی، برنامه تلفن هوشمند خود با نام «تراول‌ پاس» (Travel Pass) را دارد که خطوط هواپیمایی مانند کانتاس، ژاپن ایرلاین، امارات، بریتیش ایرویز، ویرجین آتلانتیک در آن ثبت‌ نام کرده‌ اند. یک برنامه غیرانتفاعی دیگر با نام «کامن پاس» (CommonPass) نیز توانسته است توجه شرکت‌ های دیگر هواپیمایی مانند کاتای پاسیفیک، جت‌ بلو، یونایتد و لوفت‌ هانزا را جذب کند.

مسافران از قبل می‌ توانند از این اپلیکیشن‌ ها برای تایید نتایج تست کووید19 در مقصد استفاده کنند. تراول‌ پاس و کامن‌ پاس تاکنون تنها در شرکت‌ های هواپیمایی خاص در دسترس قرار داشته است. همچنین هر دوی این اپلیکیشن‌ ها می‌ توانند در برنامه‌ های مسافرتی شرکت‌ های دیگر هواپیمایی تلفیق شوند تا مسافران بتوانند هنگام ثبت نام خود به صورت آنلاین پیش از پرواز وضعیت واکسیناسیون خود را تایید کنند. همچنین پیش‌ بینی می‌ شود هر دوی این اپلیکیشن‌ ها با گواهینامه‌ های اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشند. کامن‌ پاس می‌ گوید که کاربران می‌ توانند مدارک واکسیناسیون خود را تا اواسط ژوئن وارد این برنامه کنند.

«پل مایر» مدیرعامل کامن‌ پاسن می‌گوید که گذرنامه‌ های واکسن گسترش بیشتری پیدا می‌ کنند: «انتظار ما این است که این موضوع برای سفرهای بین‌ المللی به‌ عنوان یک الزام باشد.»

آنچه مسافران می‌ خواهند

مسافران با اهداف تجاری مانند «ریچارد فاگ» که در انگلیس مدیر روابط عمومی است، از طرح گذرنامه‌ های واکسن استقبال می‌ کند.

شرکت فاگ با توجه به قوانین قرنطینه برای افرادی که به انگلیس بر می‌ گردند، برنامه‌ های خود در ماه آینده برای حضور در یک نمایشگاه بزرگ مخابراتی در بارسلونا را کاهش داد.

فاگ می‌ گوید: «این 10 روز قرنطینه پیامدهای تجاری منفی خواهد داشت.»

اسناد تقلبی

اسناد تقلبی مربوط به تست‌ های کووید 19 که از سوی کلاهبرداران فروخته می‌ شود در زمان همه‌ گیری مشکل ساز شده است اما متخصصان حوزه فناوری می‌ گویند که نسخه‌ های دیجیتال گذرنامه واکسن دارای حفاظ امینتی است که جعل آنها را سخت می‌ کند.

انجمن بین‌ المللی حمل‌ و نقل هوایی می‌ گوید نتایج تست یا وضعیت واکسیناسیون را بررسی نمی‌ کنند اما با آزمایشگاه‌ های ثبت شده طرف هستند و به این طریق اپلیکیشن می‌ تواند افرادی را که تست داده‌ اند یا واکسینه شده‌ اند، مطابقت دهد. این اپلیکیشن صورت مسافر را با استفاده از دوربین تلفن اسکن می‌ کند و آن را با مشخصات بیومتریک گذرنامه مطابقت می‌ دهد و بررسی‌ هایی برای جلوگیری از استفاده شخص دیگر از هویت او انجام می‌ شود.

 

 

امنیت و حریم خصوصی

گذرنامه‌ های واکسیناسیون یک موضوع دو قطبی است و بحث‌‌ هایی را مبنی بر استفاده از این روش برای کنترل افراد، محدود کردن آزادی‌ ها و از بین بردن حریم خصوصی در پی داشته است. افراد متخصص در حوزه فناوری تاکید می‌ کنند تنها چیزی که از این طریق منتقل می‌ شود کلیدهای رمزگذاری شده هستند که اجازه می‌ دهند اطلاعات به‌ صورت ایمن تبادل شوند.

از سوی دیگر این سوال نیز مطرح می‌ شود که شرکت‌ های معتبر تولید واکسن چه میزان باهم همکاری می‌کنند و آیا کشورها گواهینامه‌ های یکدیگر را به رسمیت می‌ شناسند. دولت انگلیس هشدار داده است که در حال حاضر بسیاری از کشورها گواهی واکسیناسیون را از مسافران قبول نمی‌ کنند.

اما سوالات دیگری نیز درباره افرادی که تلفن‌ های هوشمند ندارند و یا هر عضو خانواده دستگاه جداگانه ندارد، پرسیده می‌ شود. مقامات اتحادیه اروپا و انجمن بین‌ المللی حمل‌ و نقل هوایی می‌ گویند که در حال کار بر روی راه حل‌ ها از جمله گزینه‌ های مبتنی بر کاغذ هستند.

گذرنامه‌ ای که در این سازوکار صادر می‌ شود، دربردارنده اطلاعات مربوط به واکسیناسیون علیه کووید19 در اختیار داشتن نتیجه منفی آزمایش کرونا یا بهبود شخص پس از ابتلا به کووید خواهد بود. سازوکار سراسری و یکپارچه اتحادیه اروپا به‌ گونه‌ ای است که تایید وضعیت واکسیناسیون یا ابتلا به کرونای مسافران از طریق کد ویژه مربوط به گذرنامه (QR code) در هریک از کشورهای اروپایی امکان‌ پذیر خواهد بود.  

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 کانادا کشورهای اروپایی ویروس کرونا پاسپورت کرونا گذرنامه کرونا سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۲۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد اتحادیه اروپا را شکستیم

تین نیوز

سردار سعید منتظرالمهدی معاون فرهنگی اجتماعی فراجا در یادداشتی نوشت:حتما این روزها به آمارهای حوادث رانندگی دقت کرده اید؛ تنها در کمتر از یک هفته تعداد زیادی جان خود را از دست داده و تعداد قابل توجهی هم معلول و مصدوم شده اند و تراژیک تر از آن اینکه میزان مرگ و میر سالانه ناشی از حوادث رانندگی کشورمان برابر با کل تلفات رانندگی ۲۷ کشور اروپایی است. آیا این آمار دهشتناک نیست؟

به گزارش تین نیوز به نقل از روزن آنلاین وی افزود: لابد می گوئید ماشین ها و جاده های ما کجا و خودروها و جاده های اروپا کجا. آری میان خودرو و جاده ما و آن ها فاصله بسیار است اما به نظر نمی رسد که میان عامل انسانی ما و آن ها تفاوتی باشد. از آن گذشته، عقل به ما می گوید که اگر در آن دو (جاده و خودرو) نقص و نقصانی است با این یکی عامل (دقت در رانندگی) آن دو نقصان را جبران کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • رکورد اتحادیه اروپا را شکستیم
  • بهترین تیم‌های اروپا از حیث خلق موقعیت در جریان بازی
  • کدام کشور قوی‌ترین پاسپورت دنیا را دارد؟
  • اوکراین| دلیل اصلی حمایت اتحادیه اروپا از کی‌یف
  • چرا پاسپورت فنلاند 5.5 میلیون نفری قدرتمند است؟/ از کیفیت بالای تحصیل تا قدرت فناوری
  • ایران خواستار تشکیل گروه تحقیق بین‌المللی درباره جنایات اسرائیل در بیمارستان الشفا شد
  • ایران خواستار تشکیل گروه تحقیق بین‌المللی درباره جنایات اسرائیل در غزه شد
  • اتحادیه اروپا از اجرای قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه حمایت کرد