Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مصطفی حسینی نیشابوری استاد تفسیر قرآن حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت حضور در انتخابات از نگاه قران گفت: در آیات قرآن درباره تشویق به مشارکت حداکثری برای تعیین سرنوشت، آیات بسیار فراوانی داریم.

وی افزود: یکی از آیات درباره دعوت به مشارکت حداکثری، آیه ۲ سوره مائده است که خداوند می‌فرمایند، «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین آن «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید. این آیات اشاره به تقویت مشارکت اجتماعی و بنیان‌های نظام اسلامی است که منجر به اجرایی شدن احکام و معارف دینی می‌شود. این مشارکت یکی از جلوه‌های انتخابات است، که جمهوریت و پایه‌های مشارکت مردمی را تقویت می‌کند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت حضور در انتخابات بیان کرد: در آیه دیگری که دو بار در قرآن تکرار شده است، خداوند متعال می‌فرمایند، «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْـ» خداوند تغییر نمی‌دهد سرنوشت قومی را مگر آن‌ها در نفس خودشان تغییراتی ایجاد کنند؛ بنابراین اگر قرار باشد حرکتی به سمت پیشرفت، توسعه و سعادت انجام شود، خداوند متعال اراده کرده است که این از مسیر عزم و اراده بشری و تغییرات درونی است. با توجه به شرایط کنونی کشور، مشارکت در انتخابات و اعمال رای منجر به تغییرات می‌شود.

ویژگی‌های انتخاب فرد اصلح از منظر قران کریم

حجت السلام و المسلمین حسینی نیشابوری درباره ویژگی‌های انتخاب فرد اصلح در اداره جامعه اسلامی از نگاه قرآن بیان کرد: وقتی به آیات قرآن مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که قران مجید نسبت به کسی که می‌خواهد حاکم نظام اسلامی شود، چندین ویژگی را به ما معرفی می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها امانت دار است. واژه امانت داری و صفت امین بودن بسیار در آیات قرآن تکرار شده است.

بیشتر بخوانید

معیار‌های یک رئیس جمهور شایسته در کلام وحی و اهل بیت (ع)

وی ادامه داد: امیرالمومنین (ع) فرمودند، بدان آن مسئولیتی که به تو واگذار شده به گردن تو یک امانت است؛ نه اینکه یک طعمه باشد. طعمه چیزی است که انسان از یک فرصت طلبی آن را به دست می‌آورد و برای منافع شخص خود از آن بهره می‌برد، اما مسئولیت در نظام مبتنی بر قرآن و دین، طعمه نیست که کسی بخواهد برای منافع شخصی و حزبی استفاده کند؛ بنابراین کسی که امانت دار است می‌تواند نسبت به مردم، نظام و قوانین متعهد باشد و این امانت می‌تواند از رانت و فساد مالی خود و اطرفیان جلوگیری کند.

این کارشناس مذهبی گفت: ویژگی دوم که در قرآن هم آمده است داشتن تخصص و عالم بودن است. در سوره یوسف آیه ۵۵ حضرت یوسف می‌فرمایند «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ» (یوسف به شاه) گفت: در این صورت من را به خزانه‌داری مملکت منصوب دار که در حفظ دارایی و مصارف آن دانا و بصیرم. بعضی‌ها از نظر شخصیتی آدم بدی نیستند، اما در آن کار کارشناس و عالم نیستند. بنابراین علاوه بر داشتنن شایستگی‌های اخلاقی باید اطلاعات لازم برای مدیریت کردن هم داشته باشند.

وی ادامه داد: ویژگی سوم که در قرآن زیاد تکرار شده است تقواست. تقوا صرفا یک صفت اخلاقی فردی نیست، ما تقوا اجتماعی و مدیریتی هم داریم، برای مثال یک رئیس جمهور اگر تقوای زبانی نداشته باشد، یک کلمه و لغزش زبانی او باعث میلیارد‌ها خسارت به بیت المال و به خطر افتادن وضع معیشت مردم و اقتصاد می‌شود. بنابراین اگر کسی تقوای مدیریتی داشته باشد، باعث جلوگیری از این قبیل خسارت‌ها می‌شود.

حجت السلام و المسلمین حسینی نیشابوری درباره دیگر ویژگی‌های انتخاب فرد اصلح از نگاه قرآن بیان کرد: ویژگی بعدی که در قرآن آمده است، پرهیز از تجمل گرایی است. این روحیه جدا شدن از مردم و نیازمندان در حکومتی که به نام دین نامگذاری شده بسیار زشت است. در این حکومت بیشترین هزینه را مردم داده اند و خون هزاران شهید پای آن ریخته شده است. امام خمینی (ره) فرمودند، روزی که مسئولان خوی کاخ نشینی پیدا کنند، باید فاتحه کشور را بخوانیم. کسانی که دارای این ویژگی هستند، نمی‌توانند مدافع حق مظلوم و مستضعفین باشند.

این کارشناس مذهبی گفت: ویژگی مهمی که در قرآن به آن اشاره شده است، نوع دوستی با بیگانگان است. خداوند در آیه ۱۴۴ سوره نساء می‌فرمایند «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ... » اى کسانى که ایمان آورده‌اید! کافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگیرید ... . بنابراین با دشمنان طرح دوستی ریختن و به وعده آن‌ها عمل کردن غلط است.

وی در پایان بیان کرد: مومن و حاکم نظام اسلامی باید هوشیار باشد، نباید با ساده لوحی به دام دشمنان بیافتد و روحیه اقتدار داشته باشد. تعامل با بیگانگان همراه با شجاعت، زکاوت، حکمت و مصلحت اندیشی باشد. بداند باید براساس مبانی دینی و قرآنی، نباید به بیگانگان اعتماد کند و باعث ذلت و تضعیف سرنوشت حکومت اسلامی و مسلمانان شود.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری ویژگی ها فرد اصلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۳۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیات قرآنی در دل و جان شهر

همشهری آنلاین- بهاره خسروی :ما در طول روز با انواع پیام‌های تبلیغاتی فراوانی روبرو می شویم که بعضی از آنها تاثیرات زودگذر یا پایداری بر رفتار و دیدگاه‌های ما دارند. تبلیغات ابزار رایجی برای انتقال افکار و ایده‌ها و متقاعد کردن ذهن مخاطب در پاسخ به خواسته فرد مبلغ است. این ماجرا در حوزه فرهنگی نیاز به دقت و توجه ظریف‌تری دارد.

مکاتب فکری، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از گذشته تا امروز سعی کردند با کمک همین ابزار تبلیغاتی به هر روش و شیوه‌ای که اثرگذار باشد پیام مورد نظر خود را به مخاطب انتقال دهند. اما چطور آیه‌های قرآنی حتی کوتاه و تلگرامی می‌تواند بر روح و روان افراد تاثیربگذارد؟ برای بسیاری از ما پیش آمده آنقدر درگیر روزمرگی‌ها و عجله در زندگی می‌شویم که یاد خدا و نقش او در گره‌گشایی زندگی را فراموش می کنیم.

اما همین که پشت چراغ قرمز یا در مسیر همین بدو بدو کردن‌های هر روز چشممان به آیه‌ای از قرآن می افتد که به صبر، فرو بردن خشم و بسیاری از این موارد کمک بزرگی می کند حتی شده برای چند لحظه به کاری که انجام می دهیم فکر کنیم این همه عجله، دویدن و اضطراب و نگرانی برای چیست. در واقع مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح فراهم کردن فرصتی هر چند کوتاه برای تحقیق و پژوهش های فرهنگی در منظر قرآنی است.

پوسترهای مفهومی

یکی از ابزارهای مهم و اثرگذار تبلیغات دینی پوسترهایی با مضامین دینی و قرآنی هستند؛ پوسترهایی که با فکر و ایده هنرمندان برای بسیاری از هیئت‌ها و مراسم عزاداری، حتی مجالس شادی و عید، طراحی می‌شود.

استفاده از ظرفیت‌های هنری به ویژه در فضاسازی و تصاویر گرافیکی برای ارائه پیام مورد نظر به مخاطب و همذات پنداری او با تصویری که می‌بیند از اهمیت بالایی برخودار است؛ چرا که مخاطب در همان نگاه و چند ثانیه اول باید به خوبی با تصویر یا اثر خلق شده ارتباط بگیرد و داشتن تسلط بر مبانی سواد بصری و علم گرافیک برای خلق یک تصویر اثر گذار و انتقال مفاهیم مثبت و موثر قرآنی در پوسترهای مفهومی بسیار حساس و اثرگذار است.

یکی از برنامه های جالب و اثرگذار طرح ملی مسطورا طراحی بیش از ۳۰ پوستر مفهومی برگرفته از آیات قرآنی است. پوسترهایی که در آن مخاطب می‌تواند زوایای جدیدی را از دین و مفهوم آیه‌های زندگی‌ساز قرآن را تماشا کند. همه پوسترها به دقت و با وسواس ویژه‌ای متناسب با هر آیه قرآنی طراحی شده است تا کودک، نوجوان و بزرگسال با تماشای آن انس الفت و ارتباط بیشتری با قرآن این کتاب انسان‌ساز برقرار کند.

کد خبر 839473 برچسب‌ها قرآن - فعالیت‌ها ماه رمضان تهران

دیگر خبرها

  • اطاعت بی‌قید و شرط از غیر خدا، نوعی عبادت غیر خداست
  • مراسم جمع خوانی قرآن کریم در جمع دوستداران کلام وحی در مهاباد
  • هنر‌های قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
  • ویژگی جامعه دینی قوی و صالح در قرآن
  • «زندگی با آیه‌ها» همراه ۶۵ هزار کردستانی/خوشامدگویی به رسم مسطورا
  • مردم پایه و اساس ایجاد تحول در جامعه هستند
  • قرآن، تمام تبعیض‌های نژادی، حزبی و قومی را مردود می‌شمارد
  • بر اساس سند تحول امور به مردم واگذار می شود
  • آیات قرآنی در دل و جان شهر
  • نحوه جامعه‌پذیری و چگونگی پزشک شدن دانشجویان پزشکی