Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@22:27:45 GMT

«چوپان فداکار»  محله شهید برخورداری

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۹۰۹۹

«چوپان فداکار»  محله شهید برخورداری

همشهری آنلاین_رضانیکنام:  رونق فعالیت صنف مکانیکی‌ها، تعمیرکاران، فروشندگان لوازم یدکی خودرو و حتی ماشین‌های راه‌سازی و... در بخش زیادی از محله باعث شده که بسیاری از آن به‌عنوان قطب صنعت تعمیرات خودرو یاد کنند.  

البته این محله بافت مسکونی هم دارد. با عبور از کوچه‌های آن متوجه خانه‌هایی می‌شوید که قدمت ساخت برخی از آنها به ۶۰ ‌ـ ۷۰ سال پیش بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین ویژگی این محله معابر کم‌عرض و باریک آن است که از یک‌سو پارکینگ خودروهای ساکنان و از سوی دیگر محل عبور و مرور خودروهایی است که قصد دارند از محله خارج یا داخل شوند. محله شهید برخورداری در طول سال‌ها تغییرات زیادی کرده است. برای آگاهی از گذشته این محله از افراد قدیمی کمک گرفتیم.  

«باجمالو» ها نخستین ساکنان محله  مراد شمسی/شهروند ۶۸ ساله محله

برخی محله‌ها با ورود افرادی شکل می‌گیرد که اصل و نسب مشترک دارند و با یکدیگر فامیلند. محله شهید برخورداری نیز از این نوع محله‌هاست. به گفته  «مراد شمسی» شهروند ۶۸ ساله محله، نخستین ساکنان این محدوده از اقوام «باجمالو» ها از طوایف قدیمی ورامین بودند که قبل از سال ۱۳۴۲ به این منطقه مهاجرت کردند. باجمالوها در کشاورزی و دامداری مهارت داشتند و با وجود فضاهای سبز اطراف محله توانستند فعالیت خود را گسترش دهند. شمسی می‌گوید: «قبل از انقلاب اینجا باغ و مزارع صیفی بسیاری داشت. خانواده‌ها جز اینکه نیاز خودشان را تولید می‌کردند، بخش عمده‌ای از محصولات خود را برای فروش به بازار تهران و اطراف آن می‌فرستادند.» 
این شهروند درباره مشکلات دامداران محله در گذشته می‌گوید: «آن وقت‌ها اطراف خط راه‌آهن تهران – تبریز دشت‌های سرسبزی وجود داشت. چوپان‌ها و دامداران گاو و گوسفندان خود را برای چرا به این دشت‌ها می‌بردند، اما این کار بی‌خطر نبود. امکان داشت دام‌شان بر اثر برخورد با قطارهای مسافری یا باری تلف شود.» 

فریاد قطار آمد، قطار آمد 

تلف شدن حیوانات اهلی بر اثر تصادف شاید برای ما فقط یک رویداد ساده باشد، اما جبران آن برای صاحبان آنها که سرمایه زندگی‌شان را نابود شده می‌دیدند، تقریباً غیرممکن بود، بنابراین آنها سعی می‌کردند به‌طور گروهی از گله‌های‌شان مراقبت کنند. شمسی می‌گوید: «در یکی از روزهای تابستان چوپان نوجوانی که وظیفه نگهداری و مراقبت کردن از یک‌صد رأس گاو و گوسفند را در کنار خط راه‌آهن برعهده داشت لحظه‌ای به خواب می‌رود و همان وقت دام‌ها پراکنده شده و روی خط راه‌آهن تهران – اهواز می‌روند تا اینکه صدای سوت قطار از فاصله دور به گوش می‌رسد.» 
وی ادامه می‌دهد: «در این زمان یکی از چوپانان باتجربه محله به نام «حیدرقلی» متوجه خطر می‌شود و با سرعت و سراسیمه در مسیر خط راه‌آهن می‌دود تا به هر طریقی شده راننده قطار را از ماجرا آگاه کند و خوشبختانه در این کار موفق می‌شود و با توقف به موقع قطار از خسارت‌های مالی و جانی به صاحب دام جلوگیری می‌کند. از آن زمان به حیدرقلی، چوپان فداکار می‌گفتند. این فرد سال‌هاست به رحمت خدا رفته و اکنون همه اهالی از او به نیکی یاد می‌کنند.  

چراغدار، حافظ امنیت محله 

قبل از انقلاب توجه کمی به شهرهای حاشیه تهران می‌شد و سال‌ها زمان برد که اهالی از نعمت برق و آب برخوردار شدند. «مسلم‌علی قدردان» شهروند ۷۵ ساله محله شهید برخورداری از مشکلاتی که شهروندان با آنها مواجه بودند چنین می‌گوید: «در قدیم شهروندان خانه‌های‌شان را با چراغ‌های نفتی روشن می‌کردند و در تاریکی هوا بیشتر افراد، به‌ویژه بانوان از خانه خارج نمی‌شدند، زیرا امکان داشت در تاریکی هوا در دام دزدان بیفتند. آن زمان تعدادی از اهالی چراغدار محله بودند و در برقراری امنیت محله تلاش می‌کردند، اما مشخص است نمی‌توانستند جای جای محله را زیر نظر بگیرند.» 
این شهروند اضافه می‌کند: «چراغدارها از جوانان محله بودند که فردی یا گروهی، با مشعل یا چراغ، گشت می‌زدند تا شهروندان احساس امنیت بیشتری داشته باشند و نمی‌گذاشتند در محل سکونت‌شان ناامنی به وجود آید. این گروه از شهروندان کارشان از زمان تاریکی هوا شروع می‌شد و تا روشن شدن هوا ادامه داشت تا اینکه انقلاب اسلامی پیروز شد و بعد از آن برق به حاشیه‌های شهر تهران هم رسید و حتی پاسگاه انتظامی ساختند.» 
قدردان، به اهمیت دادن به برخی از سنت‌ها از سوی اهالی اشاره می‌کند و می‌گوید: «معمولاً یلدا در این محله خیلی پررونق برگزار می‌شد. ریش‌سفیدان بزرگ‌ترین هندوانه مزرعه‌شان را برای داشتن سالی پربرکت کنار می‌گذاشتند و با برگزاری مراسمی که اغلب خانواده‌ها در آن حضور داشتند و در فضای باز محله اجرا می‌شد در کنار انجام انواع بازی‌های بومی آن را می‌خوردند و جشن می‌گرفتند.»

یاد سال‌های مقاومت بخیر!   مسلم‌علی قدردان/شهروند قدیمی

پس از سال ۶۰ جمعیت محله شهید برخورداری چند برابر شد. به جز ورامینی‌ها، آذری‌زبان‌ها هم به جمع آنها افزوده شدند و رفته رفته اقوام دیگری نیز ساکن این محدوده از منطقه شدند که البته این رویداد با سال‌های اولیه دفاع‌مقدس مقارن بود. قدردان، از این سال‌ها خاطرات فراوانی در ذهن دارد که مهم‌ترین آن اعزام رزمندگان به جبهه‌هاست. به عقیده او با شروع دفاع‌مقدس بسیاری از جوانان از خود گذشتند و برای حفظ کشور و پاسداری از میهن به جبهه رفتند و در این راه شهید شدند.

از شهدای معظم و والامقام این محله می‌توان به شهید جلالی، جوکار، مرتضوی، اینانلو، خوشقدم بابایی، قاسمی و... اشاره کرد. این شهروند اضافه می‌کند: «آن دوران خانم‌ها در پشت جبهه‌ها مبارزه می‌کردند. یادم هست لباس‌های خونین و پاره رزمندگان توسط یکی از افراد محله به بانوان تحویل داده می‌شد تا آنها را بشویند، بدوزند و پس از پاکیزه و مرتب کردن دوباره به جبهه‌ها بفرستند.» 
وی به حملات موشکی و بمباران‌های هوایی اشاره می‌کند و می‌گوید: «وجود خط راه‌آهن تهران – تبریز و همجواری با منطقه هوایی مهرآباد باعث شده بود که این محدوده از حملات هوایی رژیم بعث عراق در امان نماند. مردم محله ما به یاد دارند که در  زمان جنگ، موشکی در حریم خط راه‌آهن تهران –تبریز اصابت کرد که به خواست خدا عمل نکرد و تیم خنثی‌سازی آمدند و با ماشین و تجهیزات مخصوص آن را به محل دیگری انتقال دادند. حادثه دیگر سقوط هواپیمای عراقی نزدیک پل ساوه بود که برای بمباران این محدوده آمده بود که توسط پایگاه هوایی مورد هدف قرار گرفت و 
سرنگون شد.»

کد خبر 604762 برچسب‌ها محله همشهری محله همسایه دامداری منطقه ۱۷ کشاورزی منطقه ۱۸

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله همشهری محله همسایه دامداری منطقه ۱۷ کشاورزی منطقه ۱۸ خط راه آهن تهران سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۹۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران

رئیس شورای شهر تهران از آغاز به کار ۳۵۲ هیئت امنای محلات شهر تهران، همزمان با نزدیک شدن به روز ۹ اردیبهشت (روز شوراها) خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: پیرو تحقق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، مبنی بر تشکیل هیئت امنای محلات در 352 محله پایتخت این هیئت امنا  از 9 اردیبهشت‌ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت تشکیل شوراهای سراسر کشور که به روز شوراها نامگذاری شده، آغاز به کار خواهند کرد و نخستین جلسه رسمی خود را برگزار می‌کنند.

وی ضمن ابراز خرسندی از استقبال گسترده و مشارکت فعال شهروندان در فرآیند تشکیل هیئت امناء در سطح شهر تهران، فعالیت این هیئت‌های امنا را نقطه عطفی در مسیر نیل به مشارکت محله محور برشمرد و افزود: آغاز به کار این هیئت های امنا در 352 نقطه از پایتخت و با حضور 7350 نفر از معتمدین آن هم در مدیریت شهری این دوره  می‌تواند زمینه‌ساز هم‌افزایی و همکاری سازنده بین آحاد مختلف مردم و نهادهای ذیربط در جهت ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان در محلات مختلف شهر تهران شود.

رئیس شورای شهر تهران در تشریح تشکیل این هیئت امنای محلات،  یادآور شد: اعضای این هیئت متشکل از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های جهادی، معتمدین محله، نخبگان، گروه‌های جهادی، نمایندگان هیئت‌های مذهبی و قرآنی، حوزه‌های علمیه، نمایندگان کلانتری، مدارس، مجموعه‌های ورزشی، بانوان فعال، ائمه جماعات، پایگاه‌های بسیج محله و معتمدین شورای شهر تهران است از این رو اهمیت حضور فعال و منظم کلیه اعضای هیئت امنا در این جلسه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تشکیل نخستین جلسه آن هم همزمان با روز شوراها، فرصتی مغتنم برای آشنایی و تبادل اطلاعات پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های موجود محلات خواهد بود و  موضوع انتخاب ارکان هیئت امنا، تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های آتی در راستای ارتقاء سطح کیفی زندگی، ایجاد هم‌افزایی و همکاری بین اعضا و ساکنین محلات و سایر نهادهای ذیربط از مهمترین محورهای این جلسات به شمار می‌رود.

جلسه اعضای شوراهای ادوار گذشته برگزار می‌شود

چمران با اشاره به اینکه شروع این مراسم به صورت آنلاین از صحن شورای شهر تهران، همزمان با تشکیل جلسات هیئت امناء محلات همراه خواهد بود گفت: بعدازظهر همان روز، شورای شهر تهران، میزبان حضور اعضای ادوار دوره‌های اول تا ششم برای هم‌اندیشی در خصوص مسائل روز شهر است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرنوشت بچه گمشده محله مولوی تهران چه شد؟
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهیدان خلیل سلیمی و محمدباقر سلیمی + تصاویر
  • مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن
  • آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • حل مشکل شهروندان با پیگیری خبری
  • پیشنهاد دیواره نگاره شهدای ارتش و نیروی انتظامی
  • درخواست شهروندان اهوازی از شهردار
  • فیلم | طرشت با شکوه
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان