Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@09:34:59 GMT

٣٣ اثر طبیعی استان سمنان در هشت سال گذشته ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۹۱۵۳

٣٣ اثر طبیعی استان سمنان در هشت سال گذشته ثبت ملی شد

مصطفی یغمائیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: تا قبل از سال ۱۳۹۲، تنها سه اثر طبیعی استان سمنان در فهرست آثار ملی قرار گرفته بود و افزایش شمار آثار طبیعی ثبتی طی هشت سال گذشته به ۳۶ اثر نشان از توجه دولت تدبیر و امید به میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی و به دنبال آن رونق گردشگری است.

وی بیان کرد: از مجموع آثار طبیعی ثبت شده ۲ اثر مربوط به گرمسار، یک اثر مربوط به آرادان، ۱۲ اثر مربوط به شاهرود، هشت اثر مربوط به میامی، پنج اثر مربوط به دامغان، سه اثر مربوط به سرخه و پنج اثر مربوط به مهدیشهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان تصریح کرد: از مجموع آثار طبیعی ثبت ملی شده مربوط به استان سمنان، ۱۸ مورد مربوط به درختان کهنسال است.

یغمائیان اظهار داشت: درختان چنار تاریخی مجموعه چشمه علی دامغان، درخت چنار حسینیه بالا روستای فرومد، درخت چنار روستای تویه، درخت گردو در شهمیرزاد و درخت گز در روستای دولت آباد آرادان از جمله درختان ثبت ملی شد. 

وی ادامه داد: جنگل ابر، غار دربند مهدیشهر، درختان چند صد ساله گردو، چنار، و سرو گز از جمله آثار طبیعی استان سمنان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

وی اضافه کرد: قله شاهوار با حدود چهار هزار متر ارتفاع بلندترین قله استان سمنان و در مرز استان‌های سمنان و گلستان ، واقع  در منطقه البرز شرقی از دیگر آثار طبیعی ثبت ملی شده است.

یغمائیان یادآور شد: سمنان دارای ظرفیت های زیادی در حوزه آثار طبیعی است و استفاده از این ظرفیت ها، نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان خاطرنشان کرد: استان دارای آثار طبیعی زیادی است که حفظ و ثبت این آثار نیازمند مشارکت، همدلی و هم افزایی مردم و مسوولان است.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است.

برچسب‌ها گردشگری سمنان آرادان میامی میراث فرهنگی جنگل ابر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری سمنان آرادان گردشگری سمنان آرادان میامی میراث فرهنگی جنگل ابر اخبار کنکور آثار طبیعی ثبت میراث فرهنگی اثر مربوط استان سمنان ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۹۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احسان زهره وندی با اشاره به رسالت سازمان میراث فرهنگی در حفظ و معرفی آثار فرهنگی و میراثی گفت: با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی مراسمی برگزار شد.   معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی، تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.   زهره‌وندی تصریح کرد: در این مراسم دو نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.   او گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است و نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار هست تا کتاب مضحکات که با خط نستعلیق ۱۷ سطری تحریر شده است.   این آثار تا نهم اردیبهشت ماه در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • «اخلاقی» سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی