Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی صبح امروز در مراسم روز شهادت امام جعفر صادق(ع) که در محل حوزه علمیه نواب مشهد برگزار شد، ضمن تسلیت این مناسبت جانسوز، اظهار کرد: اگر انسان بخواهد در حد توان و بضاعت خود در مورد شخصیت امام صادق(ع) صحبت کند نیاز به روزها، هفته‌ها و ماه‌ها دارد و البته آن هم صرفا در حد بضاعت خودش است؛ امام صادق(ع) و امام باقر(ع) در دورانی زیست می‌کردند که بهترین فرصت برای بیان حقایق دینی و تفسیر و تبیین مسائل دینی و رفع شبهات و سوالات و ابهامات بود چراکه حکومت غاصبانه بنی‌امیه رو به زوال می‌رفت و پایه‌های این حکومت لرزان بود، از سوی دیگر بنی عباس تازه روی کار آمده بودند و پایه‌های حکومت جبار بنی عباس هم تحکیم نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امامین صادقین(ع) از این فرصت برای تربیت شاگردان و فقاهت اسلام و مسائل توحیدی، بهترین استفاده را کردند، گفت: ما فقط در مسائل فقهی مدیون امام صادق (ع) نیستیم، درس‌های امام صادق(ع) در فقه ایشان متبلور شده اما در مسائل کلامی و توحیدی و هستی‌شناسی و دیگر ابعاد نیز شیعه مدیون امام صادق(ع) است و نه فقط شیعه بلکه جهان اسلام مدیون ایشان است که شاگردان بزرگی را تربیت کردند.

وی با اشاره به اینکه امام صادق در مسائل فقهی و کلامی شاگردان زیادی داشتند که هرکدام از این‌ها در هر حوزه‌ای که وارد می‌شدند هیچ کس قدرت رقابت و مناظره با این شاگردان را نداشت، افزود: ایشان شاگردانی برجسته و مبرز تربیت کردند که گاهی از سراسر بلاد اسلامی علما، دانشمندان و متکلمان به مدینه می‌آمدند و امام صادق(ع) به برخی از آنها می‌فرمود با شاگردان من مباحثه کنید.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: مالک بن انس یکی از چهار فقیه و امام اهل سنت است و از لحاظ علمی و فقهی بسیار برجسته است، وی مدتی در درس امام صادق(ع) و در محضر مبارک این امام همام حضور یافت و با آن تیزهوشی که داشت احوالات امام را رصد می‌کرد؛ دقت می‌کرد در گفتار امام و در اعمال امام و در افعال امام و حتی یک سفر حج با امام همسفر شد و کاملا همه حرکات امام صادق(ع) را زیر نظر داشت، روزی مالک در درس خود با سوالی از طرف یکی از شاگردانش مواجه شد که معنای «الرحمان علی العرش استوی» چیست؟ مالک گفت او را از مجلس بیرون کنید؛ حق نداری این سوال را بپرسی؛ این پرسش‌ها بدعت در دین است و نتوانست پاسخ دهد؛ اما در محضر امام صادق(ع) بزرگان دانش از ملحدین و زنادقه می‌آمدند و هر سوالی که داشتند امام با سعه صدر و خوشرویی پاسخ می‌داد.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سیدبن طاووس نقل می‌کند که «امام صادق(ع) گاهی در نماز خود سوره‌های طولانی قرائت می‌کردند و گاه بیهوش می‌شدند و وقتی از ایشان پرسش می‌شد که چه حالتی به ایشان دست می‌دهد که در بین نماز بیهوش می‌شوید؟ مراتب معرفتی و سیر و سلوک و قرب الی الله در ایشان بی‌نظیر است و گویا از کسی که آیات را وحی کرده ایشان آیات را می‌شنود.»

وی با اشاره به اینکه درس امام صادق(ع) بیان احکام شرعی صرف نبود، تصریح کرد: اگر امام صادق(ع) و امام باقر(ع) صرفا در گوشه مسجد می‌نشستند و فقط فقه برای مردم می‌گفتند و کاری به مسائل و مشکلات جامعه و احیای حقیقی دین نداشتند حکومت‌ها متعرض ایشان نمی‌شدند همان‌گونه که متعرض بسیاری از فقها و متکلمان نشدند اما مکتب امام صادق(ع) و درس ایشان با آن بیان و استدلال و منطق حکومت را به چالش می‌کشاند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: رهبر معظم انقلاب تعبیری دارند که فقه امام صادق(ع) مضمون معترضانه را با خود حمل می‌کرد؛ امام ماهیت غاصبانه حکومت را با علم و فقه و درس خود برملا کردند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: دغدغه اصلی امام صادق(ع)، اقامه دین بود و اقامه دین قطعا نیازمند زیرساخت است؛ اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم ابزار و زیرساخت نیاز داریم، اقامه دین نیازمند حکومت و زیرساخت و ابزار و قدرت است؛ اگر اقامه دین بود سفیر نادان و جاهل و خودفروخته از کشور امارات عربی متحده نمی‌رفت در کشور صهیونیستی و نزد خاخام بنشیند و بگوید بنده را متبرک کنید؛ از غصه این مسائل اگر انسان دق کند بیراه نیست. آیا اینها اقامه دین کردند؟

وی با بیان اینکه اقامه دین نیاز به حکومت و قدرت و زیرساخت دارد و برای اقامه دین باید سراغ تشکیل حکومت رفت، متذکر شد: باید نظام را برای اقامه دین تقویت کرد و نمی‌توان بی‌تفاوت بود؛ اگر در گوشه‌ای از دنیا نظام اسلامی تشکیل شده باشد وظیفه داریم آن نظام اسلامی را تقویت کنیم حال که این نظام در کشور خودمان ایجاد شده و خداوند بر ما منت گذاشته باید این وظیفه خطیر را مضاعف دنبال کرده و نظام اسلامی را تقویت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: در بسیاری از مشکلات و گلایه‌ها حق با مردم است اما دلیل نمی‌شود کنار بکشیم این که اگر رفتیم با مردم صحبت کردیم و آنها سفره دلشان را باز می‌کنند باید گوش دهیم و سنگ صبور مردم باشیم و باید درد و دل مردم را بشنویم و احساس همراهی و همدردی کنیم. اگر با انتخابات قهر کنیم به نفعمان می‌شود؟ صندوق‌ها خلوت شوند و حضور حداکثری مردم محقق نشود چه نصیب می‌شود و چه کسی صدمه می‌بیند؟ اشخاص قطعا صدمه نمی‌بینند بلکه اسلام ضربه می‌خورد. مردم ما صبور هستند و ما نتوانستیم این صبوری و نجابت را آن گونه که شان مردم است ادا کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: مردم هیچ وقت حاضر نیستند که نتیجه اعمال و رفتارشان طمع کردن دشمن به کشور باشد. مردم غیور هستند. می‌گویند انتخابات سرد برگزار شود دشمن جری می‌شود. مردم آماده دفاع از کشور هستند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: اسلام دین مشهد تولیت آستان قدس رضوی حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تقویت نظام اسلامی لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات حوزه علمیه نواب مشهد حجت الاسلام والمسلمین تولیت آستان قدس رضوی نظام اسلامی امام صادق ع اقامه دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۰۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور در یادواره‌ شهدا وظیفه‌ای ملی و انسانی است

امام جمعه آران و بیدگل گفت: یادواره شهدا نمادی از وحدت و همبستگی مردم در برابر دشمنان و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، حجت‌الاسلام ابوالفضل سلیمانی صبح امروز _سه شنبه چهارم اردیبهشت_ در دیدار با اعضای برگزاری ستاد یادواره شهدا، اظهار کرد: حضور در یادواره شهدا وظیفه‌ای ملی و انسانی و فرصتی برای زنده نگه داشتن آرمان‌ها و ارزش‌هایی است که شهدا برای آن‌ها جان خود را فدا کردند.

وی افزود: یادواره شهدا نمادی از وحدت و همبستگی مردم در برابر دشمنان و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.

امام جمعه آران و بیدگل با تاکید بر محتوای صحیح برنامه‌های یادواره‌ی شهدا و انتقال پیام‌های صحیح به مخاطبان، خاطرنشان کرد: استفاده از روش‌های نوین و جذاب برای انتقال مفاهیم، مشارکت فعال خانواده‌های شهدا و ایثارگران، ایجاد فضایی معنوی و عرفانی، توجه به نکات اخلاقی و احترام به مقام شهدا باید از محورهای مهم این یادواره باشد.

سلیمانی تاکید کرد: از دست‌اندرکاران یادواره شهدای کارگر و معلم شهرستان آران و بیدگل تقاضا می‌شود روایت‌گری در مورد پیام مهم شهدا و خاطرات آن‌ها، تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران، پخش فیلم و عکس از شهدا، برگزاری نمایشگاه آثار شهدا و نوحه‌خوانی در مورد مقام و جایگاه شهدا باید در اولویت مسئولان برگزاری یادواره‌ها باشد.

وی اضافه کرد: یادواره یعنی به یاد بیاوریم که چگونه شهدا با ایمان راسخ و اراده پولادین بر آرمان‌ها و ارزش‌های خود ایستادگی و مقاومت کردند.

امام جمعه آران و بیدگل با دعوت از اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده‌ی معظم شهدا برای شرکت در این مراسم، تاکید کرد: امروزه دشمن تلاش دارد تا با جنگ نرم به اسلام ضربه وارد کند، بنابراین مردم باید در تمام عرصه‌ها هوشیار باشند و با همان روحیه هشت سال دفاع مقدس، با مهارت و توانی که دارند با ابزار یزیدیان زمانه مقابله کنند.

به گزارش ایمنا، یادواره شهدای کارگر و معلم شهرستان آران و بیدگل با همکاری اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران، آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی (ع)، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری، اداره آموزش و پرورش، اتاق و بسیج اصناف، حوزه بسیج اداری و کارگری، حوزه بسیج خواهران کوثر و توسط حوزه مقاومت بسیج امیرالمومنین (ع) شهرستان آران و بیدگل با عنوان «شب‌های پر ستاره» چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ساعت ۲۰:۰۰ در گلزار شهدای حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) برگزار خواهد شد.

کد خبر 747103

دیگر خبرها

  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • رئیس دیوان عالی کشور : حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • چالش دانش‌آموزان مسلمان برای اقامه نماز در مدرسه‌ای در لندن
  • عملیات وعده صادق تمام معادلات دنیا را تغییر داد
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • حضور در یادواره‌ شهدا وظیفه‌ای ملی و انسانی است
  • لزوم مدیریت مسائل فرهنگی در تفرجگا‌ها و سواحل مازندران
  • عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • سردار سالاری: عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست