Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@20:47:08 GMT

بورس کالا فضای مناسبی برای بازار آتی ارز

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۰۹۶۴

بورس کالا فضای مناسبی برای بازار آتی ارز

رضا مناجاتی کارشناس بورس کالا  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تشکیل بازار آتی ارز در بورس کالای ایران اظهار کرد: بازار آتی ارز به این صورت است که، افراد توافق می‌کنند که در یک تاریخ مشخص، یک ارز مشخص را به قیمت مشخصی که هم اکنون تعیین می‌شود، یک نفر بفروشد و فردی دیگر خریداری کند؛ که این بر اساس پیش‌بینی‌های متفاوتی که افراد مختلف دارند شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: مثلا اگر کسی پیش‌بینی می‌کند که قیمت ارز نزولی است در موقعیت فروش قرار می‌گیرد و اگر کسی پیش بینی کند که قیمت ارز صعودی است در موقعیت خرید قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

بازار اختیار معامله چیست؟

کارشناس بورس کالا در پاسخ به این پرسش که، بازار بورس کالا چه فوایدی دارد؟، گفت: بازار آتی ارز فوایدی دارد از جمله؛ علاوه بر این که ریسک نوسانات را پوشش می‌دهد در کاهش فاصله نرخ ارز رسمی و غیر رسمی کمک شایانی می‌کند، امکان برقراری معاملات پوششی به وسیله ابزار‌های معاملاتی از مزیت‌های دیگر این بورس خواهد بود.

وی بیان کرد: مزیت سوم این بازار مالی که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، شفافیت معاملاتی است؛ در گذشته بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بیش بینی‌های متفاوتی برای نرخ ارز داشتند، ولی با راه اندازی قرارداد‌های آتی ارز، فعالان اقتصادی این امکان را دارند که میزان سود و زیان خود را تخمین بزنند. این امر به بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند تا برای سود و زیان احتمالی حادث شده خود برنامه ریزی دقیق تری کنند.

مناجاتی در پاسخ به این پرسش که، آیا بورس کالا می‌تواند فضای مناسبی برای راه اندازی بورس ارز باشد؟، تشریح کرد: بورس کالا با توجه به سوابق خود در زمینه بازار‌های مشتقه نشان داده است که می‌تواند فضای مناسبی برای آتی ارز فراهم کند، اما تنها چالشی که در این کار وجود دارد این است که نباید به ارز به عنوان یک کالا نگاه کرد که در صورت رعایت این موضوع و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، بورس کالا نشان داده که پتانسیل بالایی در راستای تحقق اهداف اقتصادی دولت دارد.

کارشناس بورس کالا در پاسخ به این پرسش که، در صورت ورود بازار آتی ارز به بورس کالا، چه اثراتی روی نرخ ارز خواهد داشت؟، اظهار کرد: در مورد تاثیر آن روی نرخ ارز نیز، ورود بازار آتی ارز به بورس کالا، معمولاً شفاف شدن و به نوعی منصفانه شدن نرخ ارز کمک می‌کند و با توجه به اینکه نقدینگی وارد بازار ارز می‌شود، روی بازار فیزیکی کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس کالا آتی ارز نرخ ارز بازار آتی ارز بورس کالا نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۰۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس فروردین را با سبزپوشی به پایان رساند

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با افزایش ۶ هزار و ۲۳۱ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار ۲۱۴ واحدی قرار گرفت که برای دومین بار در هفته جاری به رشد رسید و فروردین را با سبزپوشی به پایان رساند.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز با رشد ۳۷۸ واحدی در در ارتفاع ۷۲۳ هزار و ۵۶۶ واحدی قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بورس تهران به ۷۶ همت و ۳۲۴ میلیارد تومان رسید و تعداد ۱۷۷ هزار و ۵۴۳ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های فملی، فولاد، فارس، شپنا، شستا و نوری بیشترین تاثیر بر رشد و نماد تاپیکو بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با افزایش ۱۱ واحدی در ارتفاع ۲۴ هزار و ۶۱۵ واحدی قرار گرفت؛ ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۳ همت و ۶۳۰ میلیارد تومان رسید و تعداد ۸۲ هزار و ۶۹۵ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های شگویا، هرمز، خاور و وسپهر بیشترین تاثیر بر رشد و نماد‌های آریا، انتخاب و فزر بیشترین تاثیر بر کاهش شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست
  • بورس فروردین را با سبزپوشی به پایان رساند
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • بورس در پی جبران سریع
  • بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت