Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوان کثیریان، منتقد سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایزه جهانی فیلم فجر و بازتابی که می‌تواند در کشور‌های دیگر داشته باشد گفت: سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد. این دوره از جشنواره توانست در بین شانزده جشنواره برتر دنیا قرار بگیرد و در انجمن تهیه کنندگان جهانی یا همان فیاب ثبت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این به معنای هم ترازی جشنواره ما با جشنواره کن نیست بلکه بدین معناست که جشنواره معتبری در سطح جهان داریم و این رویداد سینمایی ما به رسمیت شناخته شده است.

بیشتربخوانید

اختتامیه سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر/ برگزیدگان معرفی شدند

 

وی افزود: الان نگاه‌ها به سمت جشنواره جهانی فیلم فجر ما که در بین هزاران جشنواره سینمایی دنیا جزء جشنواره‌های معتبر است معطوف می‌شود. الان بیماری کرونا در جهان شیوع دارد و پس از آن، نوع فیلم‌ها و افرادی که در جشنواره شرکت می‌کنند با دوره‌های قبل متفاوت می‌شود. من به جشنواره‌های درجه دو و سه دنیا رفته ام و از نحوه اجرای آن‌ها اطلاع دارم. این رویداد مهم سینمایی ما در حد استاندارد‌های جهانی برگزار می‌شود.

این منتقد سینمایی با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر تا حدودی به اهداف مدنظرش رسیده است بیان کرد: سینمای ایران چه در دوران افت و چه در اوجش به جشنواره‌ای معتبر نیاز داشت. حتی کشور‌هایی که سینما ندارند تلاش می‌کنند جشنواره معتبری داشته باشند. چون وجود چنین جشنواره‌ای یکی از ستون‌های سینماست. تنها تولید فیلم اهمیت ندارد بلکه اکران فیلم در جشنواره هم مهم است. با این نگاه جشنواره جهانی فیلم فجر از جشنواره بین المللی فیلم فجر جدا شد حتی این جشنواره باید اسم جداگانه‌ای هم داشته باشد.

کثیریان ادامه داد: جشنواره جهانی فیلم فجر تلاش کرده است کانون فیلم‌های مستقل باشد. آثاری که به مسائل مختلف از جمله خانوادگی و اجتماعی  می‌پردازند و فیلم‌های اخلاقی تری هستند. یعنی اخلاق به معنای اهمش در آن به نمایش گذاشته می‌شود. در نتیجه در این جشنواره این فیلم‌ها اندک اندک شناخته می‌شوند. فیلمسازان منطقه، مستقل اروپایی حتی آمریکای جنوبی بدانند یک مقصدی برای چنین فیلم‌هایی وجود دارد.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که از روز اول در جشنواره جهانی فیلم فجر شد اظهار کرد: نمایندگان انجمن تهیه کنندگان جهانی یا فیاب در چهار دوره قبلی، جشنواره جهانی فیلم فجر را سخت گیرانه بررسی کردند. حتی به سالن ها، جلسه‌های داوری و آپارات خانه‌ها رفتند. جشنواره جهانی فیلم فجر برای ما یک اتفاق است و مجبورند این جشنواره را جدی بگیرند. در ایران هم این جشنواره جایگاه خود را پیدامی کند. همه خواهند دانست به حضور فیلم‌ها و هنرمندان سینمای جهان در ایران نیاز داریم. چرا فکر می‌کنیم نمی‌توانیم جشنواره‌ای در حد جشنواره‌های بزرگ جهانی داشته باشیم؟ قطعا جشنواره جهانی فیلم فجر کم کم معتبرتر می‌شود.

این منتقد سینمایی درباره داشتن نماینده در جشنواره‌های جهانی گفت: نماینده داشتن در جشنواره‌های جهانی فیلم بدین معناست که یک نهادی فیلم به جایزه جهانی بفرستد. می‌توان فیلمی کوتاه ساخت و آن را به جشنواره‌های جهانی فرستاد در این صورت دیگر تهیه کننده فیلم نماینده خودش است الان در جشنواره‌های جهانی اینگونه نیست که فیلمی به نمایندگی از کشوری در جشنواره حاضر شود. از سوی دیگر تمام جشنواره‌ها سلیقه خودشان را دارند. حضور یک هنرمند در شناسنامه جشنواره‌ای معنا دارد، اما در جشنواره دیگری اینگونه نیست. از سوی دیگر این رویداد‌های سینمایی متنوع هستند، تا جایی که برای فیلم‌های جنگی، کمدی یا هر نوع فیلم دیگری جشنواره‌ای جدا وجود دارد.

کثیریان اظهار کرد: نباید گفت که دلیل حضور فیلم کمدی در یک جشنواره چیست؛ باید اجازه بدهیم این نوع فیلم‌ها هم در جشنواره‌های جهانی فیلم شرکت کنند. بحث‌های حاشیه‌ای در مرحله دوم قرارمی گیرد. می‌تواند فیلم خوبی با سلیقه ما مطابقت نداشته باشد. باید فیلم را در پرده‌های سینما مشاهده و بعد از آن درباره هزینه تولیدش بحث کرد. از سوی دیگر قطعا جشنواره‌های جهانی ایدئولوژیک و سیاسی هم هستند. برای مثال جایگاه نداشتن آثار حاتمی کیا دلیل بد بودن اثر اوریا برگزیده شدن فیلم‌های پناهی دلیل خوب بودن اثرش در جشنواره‌های جهانی نیست.

وی ادامه داد: فیلم‌های سینمایی یا بازتاب جامعه شان یا مزورانه هستند. در درجه اول سینما اهمیت دارد. برگزیده شدن فیلمی در جشنواره‌ای به معنای بد یا ضد وطنی بودن آن نیست از سوی دیگر باید سیاه نمایی در فیلم‌ها را بررسی کرد. اگر در فیلمی سفیدی را سیاه نشان دهند سیاه نمایی کرده اند، اما وقتی موضوعی سیاه باشد و آن را در فیلم بازگو کنند به معنای سیاه نمایی نیست. در جامعه‌ای که همه چیز سفید نیست و سیاهی وجود دارد نمی‌توان فیلم کمدی ساخت، چون حال سازنده اش خوب نیست و فیلم هم انعکاس دهنده جامعه اش است.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جشنواره جهانی فیلم فجر منتقد سینما جشنواره جهانی فیلم فجر جشنواره های جهانی سوی دیگر جشنواره ای فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۲۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو‌ نمایش داده می‌شود

شاعرانگی زندگی معمولی؛ این عنوانی در بخش ویژه و مرور آثار جشنواره مسکو روسیه است تا این رویداد بین‌المللی در چهل‌وششمین آوردگاه خود میزبان آثاری از جنس شعر و عرفان و فلسفه باشد؛ آثاری از داریوش مهرجویی فقید که منتخب آن‌ها برای نمایش در این جشنواره، بیانگر این امر فرهنگی مهم است.

از این جهت آثاری چون «گاو»، «هامون»، «درخت گلابی»، «پری»، «لیلا» و «اشباح» از جمله فیلم‌هایی هستند که در جشنواره بین‌المللی مسکو روی پرده می‌روند.

فیلم سینمایی «گاو»

فیلم سینمایی «گاو» نه تنها از بهترین فیلم‌های زنده‌یاد داریوش مهرجویی‌ست، که از مهم‌ترین آثار سینمای ایران نیز شمرده می‌شود. این فیلم که به سال ۴۸ ساخته شد در زمره فیلم‌های مؤثر در شکل‌گیری موج نوی سینمای ایران نیز قرار می‌گیرد. عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و جعفر والی از جمله بازیگران فیلمی هستند که روایت‌گر قصه «مش‌حسن» و شدت علاقه او به گاوش است. در تمامی این سال‌ها جشنواره‌های ونیز، کن، برلین، لندن و لس‌آنجلس از جمله مهم‌ترین رویدادهای سینمایی میزبان این فیلم بودند، فیلمی که در سال‌های ۵۱، ۶۷ و ۷۸ در رای‌گیری منتقدان، موفق به کسب عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد.

فیلم سینمایی هامون

فیلم سینمایی هامون به نویسندگی داریوش مهرجویی و با بازی خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و عزت‌الله انتظامی، راوی داستان زندگی مردی به نام حمید هامون است که زندگی زناشویی کابوس‌واری را پشت سر می‌گذارد. این اثر داریوش مهرجویی که به سال ۶۸ ساخته شد، در دوره هشتم جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۸) با کسب پنج سیمرغ بلورین به‌همراه جایزه ویژه هیئت داوران ستاره بی‌رقیب سینمای آن سال ایران بود. این فیلم در جشنواره هشتم برنده جایزه‌ ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم و همین‌طور سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، نقش اول مرد، و بهترین تدوین شد. همچنین «هامون» کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در شش زمینه دیگر بود.

فیلم سینمایی «درخت گلابی»

«درخت گلابی»، نیز از دوست‌داشتنی‌ترین عاشقانه‌های سینمای ایران با انگاره‌های فلسفی است، فیلمی برگرفته از داستانی به قلم گلی ترقی که برشی از زندگی یک نویسنده بی‌بر و بار، همچون درخت گلابی خانه پدری را روایت می‌کند.

محمود شایان، نویسنده‌ای در حوالی ۶۰ سالگی‌ست که چند کتاب تاکنون نوشته و مشهور شده، چند سالی می‌شود که او برای نوشتن کتاب جدید، دستش به قلم نمی‌رود. به همین خاطر، به باغی در دماوند می‌رود که از ایام شباب، خاطرات زیادی از آنجا دارد. همایون ارشادی، گلشیفته فراهانی، جعفر بزرگی، نعمت‌الله گرجی و شهرام حقیقت‌دوست از جمله بازیگران این اثر مهرجویی به‌شمار می‌روند.

فیلم سینمایی «لیلا»

«لیلا» که نیمه دوم دهه هفتاد ساخته شد، دوازدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی به نویسندگی خود او و با اقتباس از داستانی به قلم مهناز انصاریان است. چکیده داستان این فیلم که با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، جمیله شیخی و محمدرضا شریفی‌نیا همراه است را می‌توان این‌گونه تعریف کرد. لیلا روز بیست‌وهشتم ماه صفر با رضا، دوست برادرش حسین برخورد می‌کند و آشنایی‌شان به ازدواج می‌انجامد. مدتی بعد، لیلا روز تولدش می‌فهمد که بچه‌دار نخواهند شد و پزشک هم اشکال را از لیلا می‌داند.

فیلم سینمایی «پری»

«پری» یکی دیگر از آثار شناخته‌شده مهرجویی‌ست که در جشنواره مسکو در نگاه مخاطبان می‌نشیند. این فیلم با تمام انگاره‌های فلسفیش که البته فاصله مشهودی با «درخت گلابی» دارد را می‌توان از عرفانی‌ترین آثار سینمای ایران بخوانیم. «پری»، اقتباسی از رمان «فرانی و زویی» و داستان‌ کوتاهِ «یک روز خوش برای موزماهی» نوشته‌ «جروم دیوید سالینجر» است که در آن بازیگرانی چون نیکی کریمی، علی مصفا، خسرو شکیبایی و پارسا پیروزفر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

این فیلم که در نیمه اول دهه هفتاد ساخته شد، روایت‌گر برشی از زندگی دانشجوی ممتاز ادبیات و تئاتر است که با خواندن یک کتاب کوچولو دچار تحولات بنیادی حسی و فکری می‌شود. پری که در زندگی و روابط خود با اطرافیانش به مشکل خورده، با خواندن این کتاب که به طور اتفاقی پیدا می‌کند، زندگی خود را کاملا دست‌خوش تغییرات جدی می‌بیند تا جایی که رهسپار کشف حقیقت زندگی می‌شود.

«تیمسار سلیمانی و همسرش در روابط خود به بن‌بست می‌رسند، تلاش‌های وکیل خانواده برای بهبود اوضاع زندگی آنان بی‌نتیجه می‌ماند. سال‌ها بعد گناهان تیمسار گریبان مازیار (پسر جوانش) را می‌گیرد و مسیر عشق و زندگی او را دشوار می‌سازد.» این چکیده داستان فیلمی به نام «اشباح» از دیگر ساخته‌های مهرجویی به نویسندگی خود او است که بناست روی پرده جشنواره مسکو به نمایش در بیاید. در این فیلم که به سال ۹۲ ساخته شد، بازیگرانی چون همایون ارشادی، مهتاب کرامتی، حسن معجونی و ملیکا شریفی‌نیا به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو، میزبان قاب‌هایی شبیه به زندگی و از جنس شعر و فلسفه و عرفان است تا با مرور آثار مهرجویی فقید، دفتری از دیوان دوست‌داشتنی سینمای ایران را ورقی زده باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • عکس| ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی
  • سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود
  • این خبرها را از دست ندهید
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • کارگاه "راهبرد حقوقی و هماهنگی برای آزادی فلسطین" در استانبول برگزار شد
  • شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو‌ نمایش داده می‌شود
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی