Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان ماموستا یوسف احمدی گفت: اخلاق مبتنی بر دین از ویژگی‌های برجسته امام خمینی (ره) بود و بی تردید می‌تواند به عنوان الگوی اخلاقی برای همه مسلمانان جهان مورد استفاده قرار گیرد.

ماموستا احمدی در وبینار "بررسی ابعاد اخلاقی حضرت امام خمینی(ره) " ضمن اشاره به ضرورت علم و اخلاق در جامعه امروز، اظهار کرد: انسان علیرغم پیشرفت‌های علمی و صنعتی، بیش از همیشه به علم و اخلاق نیازمند است و هیچ علمی نزد خدا والاتر از اخلاق نیست و به همین دلیل امام خمینی ره بیش از هر چیز به این مسئله اهمیت می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امام خمینی (ره) اخلاق فردی را مهمتر از اخلاق اجتماعی می‌دانست و در حیطه عمل و رفتار نیز دارای خصوصیات بارز اخلاقی همچون قاطعیت، بصیرت، مردم دوستی، نظم و آینده نگری بود و همواره با اعمال و رفتار خود الگوی مناسبی برای همه مسلمانان جهان است.

ماموستا یوسف احمدی در رابطه با این سخن حضرت امام خمینی (ره) که فرموده بودند: "اگر انسان همه علوم را تحصیل نماید اما از تسلط بر نفس خود ناتوان باشد، در رسیدن به سعادت بازخواهد ماند" تصریح کرد: امام خمینی (ره) به خوبی این مسئله را درک کرده و به آن پرداخته بود.

وی به جایگاه و شخصیت برجسته امام خمینی (ره) برای انسان‌های این عصر پرداخت و افزود: شخصیت انسانی با فضایل اخلاقی رقم می‌خورد و رذایل اخلاقی سازندگی را در پی نخواهد داشت.

ماموستا یوسف احمدی ادامه داد: امام خمینی (ره) از نظر سیاست و حکومت یک رجل سیاسی به معنای واقعی، از نظر فلسفی فیلسوف، از نظر فقه فقیه و نمونه یک انسان کامل و همه جانبه بود که علم و عمل را در هم آمیخته بود.

وی اظهار کرد: از جمله آثار اخلاقی امام خمینی (ره) که بیشترین تاثیر را بر فضلا و طلاب داشته، کتاب الاربعین (چهل حدیث) است که نکات اخلاقی را به دروس ذکر شده در این کتاب آمیخته و آن را با عرفان و سیاست ارائه می‌کند.

ماموستا احمدی با تاکید بر اینکه اخلاق باید مبتنی بر دین باشد تا به حد اعلا برسد، خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی ره در اخلاق خود همواره به آیات قرآن بسنده می‌کرد و سیره اهل بیت و امامان را الگوی خود قرار داده بود.

وی همچنین عدالت در اخلاق را از دیگر معیارهای اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) ذکر کرد که آن را در سعادت انسان غیرقابل انکار می‌داند.
انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سالگرد ارتحال امام خمینی ره استانی اجتماعی حضرت امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۳۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رذایل اخلاقی در دنیا علاج نشوند در آخرت سبب هلاکت ما می شوند

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: علمی که ما را متکبر، ظالم و ستمکار کند بیهوده است، بخل، کبر، حرص، حسد، ریا و بسیاری رذایل اخلاقی دیگر سم‌هایی هستند که اگر در دنیا آنها را علاج نکنیم در آخرت ما را هلاک می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان به مناسبت ماه مبارک رمضان، در حسینیه همدانی ها به سخنرانی پرداخته و گفت: هرکس در این دنیا با گناهان پرونده خود را سیاه کند و بمیرد پس از مرگ خود نمی‌تواند توبه کند چرا که توبه از تکالیف عالم دنیا و نه آخرت است.

وی افزود: خوبی‌ها هم اینگونه است کسی که در حد خود عبادت حق و خدمت به خلق را در همه عمر ترک کرده باشد پس از مرگ اگر بخواهد یک سجده انجام بدهد نمی‌تواند، چرا که ۷۰ سال بدون خدا پرستی زندگی کردن از روحیات او شده و توان تغییر نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه انسان به خودی خود به وجود نیامده است، عنوان کرد: هیچ خردمندی نمی‌پذیرد که انسان به خودی خود به وجود آمده باشد. بسیار مراقب باشید که بیهوده منحرف نشوید اگر بنا است که از انبیاء و اولیاء الهی و حقایق دست برداریم با دلیل و استدلال دست برداریم دلیلی که متکی به عقل و فلسفه الهی و علم اخلاق باشد. عاقلانه نیست که هر چیزی را می‌شنوید قبول بکنید. حرف بی‌دلیل ارزش و قیمت ندارد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد:‌ کسانی که در یک عمر زندگی برای خدمت به خلق خدا و عبادت حق قدمی برنداشتند زهر شرک، کفر، نفاق و جهل را در وجود خود می‌ریزند. کسی که در دنیا یک عمر خداپرستی نکرده است در آخرت هم نمی‌تواند انجام بدهد چرا که بدن او کاملاً مسموم به غیر خداپرستی شده است و نمی‌تواند خداپرستی کند.

وی با بیان اینکه اگر کسی دچار دوزخ شود آنجا پادزهر وجود ندارد، ابراز کرد: امیر مومنان امام علی(ع) هر آنچه را که می‌گفتند می‌دیدند و می‌گفتند فرمایشات حضرت علمی نبود بلکه آنچه را مشاهده می‌کردند می‌فرمودند. فرق ما با پیامبر(ص) و امام این است که ما نمی‌بینیم، می‌خوانیم و قبول می‌کنیم و عالم می‌شویم اما امیرمومنان امام علی(ع) و پیامبر(ص) می‌بینند و شهود می‌کنند. امیر مومنان امام علی(ع) می‌فرمایند کسی که گرفتار دوزخ بشود گرفتاری در دوزخ کار خود او است و کار خداوند نیست. معمار جهنم ساز خود مردم هستند آتش زن جهنم خود مردم هستند.

این استاد اخلاق با استناد به یک داستان بیان کرد: شاگردی به یکی از اساتید بزرگ خود التماس می کرد که اسم اعظم را به او یاد دهد، استاد ابتدا نمی پذیرفت اما در اثر اصرار شاگرد فردای آن روز استاد یک جعبه به شاگرد داد که آن را به فلان منطقه ببرد بدون اینکه داخل آن را نگاه کند. وقتی شاگرد نزد استاد برگشت جعبه خالی را آورد. استاد از او پرسید آیا جعبه را تحویل دادی. شاگرد گفت وسوسه شدم داخل جعبه را نگاه کردم موشی از آن خارج شد. استاد گفت تو حافظ یک موش نیستی و سر آن جعبه را گشودی، چگونه می خواهی حافظ اسم اعظم باشی. برو تو ظرفیت نداری.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علمی که ما را متکبر، ظالم و ستمکار کند بیهوده است، گفت: بخل، کبر، حرص، حسد، ریا و بسیاری رذایل اخلاقی دیگر سم‌هایی هستند که اگر در دنیا آنها را علاج نکنیم در آخرت ما را هلاک می‌کنند و اگر با این رذایل اخلاقی به آخرت برویم برای آن پادزهری وجود ندارد پس در دنیا باید آن را علاج کنیم.


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه اگر ما در خود ایجاد ظرفیت کنیم بسیار بالا خواهیم رفت، اظهار کرد: آصف بن برخیا اسم اعظم بلد بود و با تکیه بر اسم اعظم تخت بلقیس را از سرزمین سبا به یک چشم برهم زدن برای حضرت سلیمان(ع) در قصر او حاضر کرد، این انسان الهی و توحیدی وقتی این کار را انجام داد نگفت این کار من است بلکه گفت این کار از فضل خدای من است. خلقت ما و آنچه از نعمات الهی مشاهده می کنیم به دست خودمان نیست پس بندگی پروردگاری را در پیش بگیریم که خالق ما و همه هستی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سبا در سرزمین یمن است، پس از اسلام از این سرزمین چهره‌های برجسته ای چون مالک اشتر، اویس قرنی، حادث بن شبیث یکی از بهترین یاران اباعبدالله(ع) و کمیل بن زیاد یمنی بودند. امروز هم می‌بینید که مردم یمن با شجاعت، ایمان وارستگی ایستادند که اسرائیل نابود کنند اما دولت‌های عربی بدبخت، مشرک و شریک همه جنایات اسرائیل شدند.

دیگر خبرها

  • اخلاق تکنولوژی در تعامل بین انسان‌ها و غیرانسان‌ها
  • ارزش و جایگاه عظیم روزه‌داری از زبان ماموستا محمدپور مدرس مدارس علوم دینی اهل‌سنت ارومیه
  • محفل قرآنی «امام حسنی‌ها» مصداق بارز تعظیم شعائر الهی است
  • سندی جدید درباره باغ ازگل و کاظم صدیقی: پای احمدی نژاد هم به میان آمد
  • قدس شریف و مسجدالاقصی ناموس مسلمانان جهان است
  • چرا «منشور اخلاقی سیاستمداران» در پارلمان ترکیه رای نیاورد؟
  • تواضع،خوش اخلاقی و مهربانی سه مولفه برای محبوب شدن انسان‌ها است
  • رذایل اخلاقی در دنیا علاج نشوند در آخرت سبب هلاکت ما می شوند
  • بخشش باید فرهنگ گدایی را ریشه‌کن کند
  • جایگاه حق سرگرمی از نگاه اسلام