Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

*آقای رضایی در این گفت‌وگو بسیار سطحی رفتار کرد، آقای زکانی نماد خشونت بود، آقای رئیسی از موضع بالا حرف می‌زد، آقای جلیلی سعی می‌کرد خود را حزب‌اللهی‌ترین نامزد معرفی کند، آقای قاضی‌زاده‌هاشمی منصف‌ترین نامزد در صحنه بود، آقای مهرعلیزاده خود را بااخلاق‌ترین و با تجربه‌تر از دیگران نشان داد و درنهایت آقای همتی هم موفق‌ترین نامزد و البته مظلوم‌ترین در مناظره بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته من پیش‌بینی می‌کنم رفتار نامزدها در دو مناظره آینده منطقی‌تر شود.

*مناظره‌های گرم و هیجانی تا جایی قابل احترام است که مرزهای ادب شکسته نشود. نباید برای گرم‌کردن فضا، اخلاق زیر سؤال برود و می‌شود هم درعین‌حال مناظره گرمی را شاهد باشیم و هم برنامه‌های نامزدها را بشنویم. افراد اگر نقدی هم نسبت به یکدیگر دارند، باید در چارچوبی منطقی حرف بزنند و بحث‌ها شخصی و موردی نباشد و از همه مهم‌تر به یکدیگر توهین نکنند و افترا نزنند.

*شخصیت‌ها باید وعده‌های واقعی بدهند نه آنکه برای مثال آقای رضایی ادعا می‌کند به زنان خانه‌دار می‌خواهد نفری 500 هزار تومان بدهد. فرض کنیم که حدود 30میلیون زن خانه‌دار داشته باشیم که یا مادر هستند یا مادر می‌شوند و بخواهیم به هرکدام 500 هزار تومان بدهیم، با یک ضرب ساده می‌توان دریافت که دولت آقای رضایی قرار است ماهی ۱۵هزار میلیارد تومان به زنان خانه‌دار بدهد؛ درواقع چهاربرابر آنچه اکنون دولت یارانه می‌دهد. درحالی‌که دولت در همین پرداخت 45 هزار تومان ماهیانه هم مانده است. این وعده‌ها فریب افکار عمومی است.

* اکثریت نیرومندی از نامزدهای اصولگرا در مناظره شنبه با همفکری هم علیه آقای همتی حمله کردند و حتی اشاره نکردند که بخش عمده مشکلات اقتصادی ناشی از فشارهای داخلی و البته تحریم‌های خارجی بود. دلیل چنین رویکردی از سوی آنها هم معلوم است؛ آنها با حمله به همتی و دولت می‌خواهند دست بالا را در افکار عمومی پیدا کنند.

*کاملا معلوم بود که تعدادی از چهره‌ها، نامزد پوششی برای جناب آقای رئیسی بودند و می‌کوشیدند برای او کار کنند. شیوه‌ای که شورای نگهبان در پیش گرفت حکایت از حذف همه نیروهایی بود که شانس پیروزی داشتند.
در این میان صرفا دو نامزد نه‌چندان مشهور و اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شدند، زیرا تصور آن بود که آنها هیچ کنش خاصی در انتخابات نمی‌توانند داشته باشند. در برآورد اولیه تصور می‌کردند آقایان همتی و مهرعلیزاده نیروهایی بی‌اثر هستند و اصولگرایان در هر شرایطی دست بالا را خواهند داشت اما ناگهان دیدند که نه، این‌طور نیست و آقایان همتی و مهرعلیزاده با قدرت وارد مواجهه و دفاع انتخاباتی شدند؛ بنابراین محاسبات آنها برهم خورد و حالا می‌کوشند یکسره علیه آن دو و مشخصا همتی سخن بگویند تا نامزدهای اصلاح‌طلب را در نگاه عمومی تخریب و امکان پیروزی را از آنان سلب کنند.


*دوستان ما در مجمع روحانیون مبارز که همه آنها از عزیزان و بزرگان معنوی و سیاسی ما هستند و احترامشان برای‌مان واجب است، در باره حمایت نکردن از کاندیداها قدری عجولانه بیانیه دادند و نیاز نبود به این سرعت بگویند اصلاح‌طلبان نامزدی ندارند. به‌هرحال این دو نامزد اصلاح‌طلب هستند و روا نیست بگوییم اینها نمی‌توانند نامزد اصلاح‌طلبان باشند. ما در کارگزاران هم موافق این هستیم که عملکرد شورای نگهبان به برخی نامزدها جفا بود؛ همان‌طورکه رهبری هم به آن اشاره کردند و واقعا درست نبود که نیروهای معتدل از عرصه رقابت حذف شوند اما به‌هرحال در عالم سیاست باید واقع‌بین بود. ما در مقاطع مختلف با همین سیاست حذفی شورای نگهبان و همین تنگ‌نظری‌ها توانسته‌ایم توفیقات چشمگیری داشته باشیم. ضمن اینکه عدم معرفی نامزد در انتخابات دقیقا خواسته افراطی‌هایی است که همیشه آرزویشان حذف ظرفیت‌های جبهه اصلاحات در حضور سیاسی و مدیریتی کشور بوده است. ما نباید زمینه تحقق خواسته آنها را فراهم کنیم.


* آقای بهزاد نبوی، پیر دیر و سیاست‌مرد کهنه‌کار و زجرکشیده انقلاب و اصلاحات است که بسیار تلاش می‌کند تا نظر همه اعضای نهاد برای حمایت از یکی از نامزدها را جلب کند و امیدواریم که هفته منتهی به انتخابات با توجه به نظرسنجی‌ها از دو نامزد اصلاح‌طلب دعوت شود و آن شخصیتی که شانس کمتری در انتخابات دارد، به نفع دیگری کنار برود و همه اصلاح‌طلبان هم از گزینه نهایی حمایت کنند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عطریانفر انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۵۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه، رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا

ارائه پیش بینی قاطعانه در مورد فرد برنده در هر دو کلانشهر حساس و مهم آنکارا و استانبول دشوار است و اردوغان، با نگرانی فزاینده نتایج نظرسنجی‌ها را دنبال می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز یکشنبه هفته آینده، مردم ترکیه پای صندوق‌های رای می‌روند تا شهرداران خود را انتخاب کنند.

با توجه به جایگاه ویژه شهرداران در ترکیه و اختیارات گسترده آنها در مدیریت شهری، تخصیص بودجه، استخدام و سایر حوزه‌ها، انتخاب شهردار در بسیاری از موارد، حتی از انتخاب نمایندگان پارلمان نیز مهمتر و حساس‌تر است. آن هم در شرایطی که در چند سال اخیر، چند قلعه استراتژیک و مهم مانند استانبول، آنکارا و آدانا، برخلاف روال معمول، در دست مخالفین اردوغان بوده است. 

حالا و در شرایطی که تنها 3 روز به انتخابات مانده، ارائه پیشبینی قاطعانه در مورد فرد برنده در هر دو کلانشهر حساس و مهم آنکارا و استانبول دشوار است و اردوغان، با نگرانی فزاینده نتایج نظرسنجی‌ها را دنبال می‌کند. چرا که از دید اردوغان، قبول شکست در استانبول و آنکارا، به این معنی است که راه برای به قدرت رسیدن یک سیاستمدار مخالف در انتخابات ریاست جمهوری سال 2028 میلادی، هموار خواهد و حزب عدالت و توسعه که از سال 2002 میلادی قدرت را به صورت یک قبضه و یک کاسه در اختیار داشته، از صحنه کنار برود.

مراد کوروم که قبلاً به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی در کابینه اردوغان حضور داشته، برنامه 6 ماهه خود برای اداره استانبول را اعلام کرده و وعده‌های فراوانی برای عمران و توسعه این شهر داده است.

او همچنین در چند سخنرانی احساسی و حماسی ادعا کرده که مظلومین غزه، چشم به نتایج استانبول دوخته‌اند و در صورتی که او برنده شود، دل همه شهروندان غزه پر از امید خواهد شد. چرا که حاضر است چند کشتی مواد غذایی به غزه بفرستد.

مخالفین نیز می‌گویند: ارسال کمک‌های غذایی و مالی به غزه، نباید به عنوان یک موضوع سیاسی و حزبی مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

بی.بی.سی، حزب حاکم را امیدوار کرد

انتشار یک تحلیل سیاسی در بخش ترکی بی.بی.سی، رسانه‌های تحت امر حزب عدالت و توسعه و مشاورین اردوغان را خشنود و امیدوار کرد.

این رسانه انگلیسی اعلام کرده که شانس پیروزی برای اکرم امام اوغلو نامزد مورد حمایت مخالفین در خطر است، اما مراد کوروم مهندس جوان مورد اعتماد اردوغان، اوضاع بهتری دارد.

بی.بی.سی با تاکید بر اینکه مدیریت شهرداری کلان شهر استانبول کلید آینده ترکیه است، این کلانشهر را موتور محرکه و«دینام اقتصادی و اجتماعی ترکیه» دانست.

بی.بی.سی بر این باور است که مهمترین خطراتی که امام اوغلو را تهدید می‌کند، عبارتند از: 1.اختلاف و تشتت در جبهه گسترده مخالفین اردوغان. 2.عدم حمایت کردها از امام اوغلو.

با توجه به این که دست کم 4 میلیون نفر کُرد در استانبول زندگی می‌کنند، حمایت آنها از امام اوغلو، می‌تواند ورق را برگرداند. اما حزب دموکراسی و برابری یا دم پارتی، به عنوان نهاد اقماری پ.ک.ک، نامزد مستقلی به میدان آورده و از امام اوغلو حمایت نکرده است.

از دیگر سو موسسه نظرسنجی غیردولتی متروپول موسوم به  Metropoll Research بر اساس یک نظرسنجی میدانی اعلام کرده که  اکرم امام اوغلو پیشتاز است.

پروفسور اوزر سنجار صاحب موسسه مزبور اعلام کرده که بر اساس تازه ترین نظرسنجی که با جامعه هدف 2 هزار و یکصد نفر و در 39 منطقه استانبول بین 24 تا 26 مارس 2024 انجام شده، اکرم امام اوغلو، نامزد حزب جمهوری خلق، با 39.5 درصد برتری خود را حفظ کرده  و مراد کوروم نامزد حزب عدالت و توسعه با 30.0 درصد آرا همچنان در رتبه دوم است.

در آنکارا چه خبر است؟

این فقط استانبول نیست که برای اردوغان و حزب او اهمیت حیاتی دارد. آنکارای پایتخت نیز یک قلعه حیاتی است و اردوغان از این که کلید این قلعه، به دست منصور یواش افتاده، بسیار خشمگین و گله‌مند است. چرا که همه نظرسنجی‌ها نشان دهنده این است که منصور یواش، یک سیاستمدار مردمی و محبوب است و از دید ظرفیت‌های رهبری نیز، کاریزما و اعتبار بالایی دارد.

بنابراین، پیروزی در پایتخت نیز برای اردوغان مهم است.


آلتینوک نامزد مورد حمایت اردوغان در آنکارا، یک سیاستمدار شناخته شده نیست و همه او را با لیست چند صفحه‌ای اموال و دارایی هایش می‌شناسند.

انتشار اطلاعات مالی او نشان داد که بیش از پنجاه قطعه زمین و ده‌ها ساختمان، عمارت و ویلا، از پدرش به او به ارث رسیده و تنها با اتکا به ثروت کلان خود به میدان رقابت سیاسی آمده است.

اما منصور یواش، رابطه خوبی با مردم پایتخت دارد و نظرسنجی انجام شده توسط AREA Research نشان داده که او پیشتاز است.

در نظرسنجی حضوری که بین 23 تا 26 مارس 2024 انجام شد، از 3 هزار و 9 نفر از شهروندان ساکن در تمام مناطق آنکارا در مورد رای آنها برای انتخاب شهردار کلانشهر سؤال شد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، 60.1 درصد از رای دهندگان آنکارا اظهار داشتند که به منصور یواش، نامزد حزب جمهوری خلق (CHP) و شهردار فعلی شهرداری آنکارا رای خواهند داد. ولی نزدیکترین رقیب او، نامزد حزب عدالت و توسعه (AK Party) آلتینوک با 30.5 درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت.

آیا اردوغان یک نقشه دارد؟

یکی از حربه‌ها و تاکتیک‌های مهم اردوغان برای دستیابی به پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی، استفاده از راهبرد «امنیتی سازی» و همچنین دمیدن بر آتش دوقطبی اجتماعی، قومی و دامن زدن به اختلافات محافظه کاران و سکولارها است.

ولی کارشناسان معتقدند که این بار و در انتخابات شهرداری ها، این سناریوها نمی تواند پاسخگو باشد. چرا که مخالفین اردوغان، با کردهای هوادار پ.ک.ک عقد اخوت و ائتلاف نبسته‌اند و طرح اتهام حمایت از ترور برای نامزدهای برجسته استانبول و آنکارا دشوار است.


ترکیه در حالی به استقبال انتخابات می‌رود که قیمت هر یک دلار آمریکا که در انتخابات اردیبهشت ماه سال گذشته در حد 20 لیره بود، حالا از 32 لیره فراتر رفته و تحلیلگران انتظار دارند که در فردای انتخابات، اوضاع اقتصادی این کشور، به مراتب نا به سامان‌تر شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویری از بهزاد نبوی، مصطفی معین، شریعتمداری و محمدرضا خاتمی در یک مراسم
  • ترکیه، رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا
  • بهزاد نبوی، ابتکار و همسرش در مراسم تشییع پیکر زهرا شجاعی (عکس)
  • اولین عکس از بهزاد نبوی در سال جدید /ابتکار و همسرش هم آمدند
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • بنیان رژیم صهیونیستی بر خشونت گذاشته شده است
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • دعوا‌ها علنی می‌شود / اصلاح‌طلبان نقش لولو را بازی نکردند / اصولگرایان جوان می‌خواهند پدرخوانده‌ها را کنار بگذارند / مزاحم نظام می‌شوند
  • ناگفته‌های محسن رضایی از مهدی باکری
  • استاندار خوزستان شخصا مدیریت امور مناطق و سازمان های شهرداری اهواز را در دست گرفت