Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از چهارمحال :  هم‌زمان با روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۱، به‌دلیل اهمیت مسئله‌ی ترمیم اکوسیستم‌های آسیب‌دیده، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ده‌سالِ پیش‌رو از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ را به‌عنوان دهه‌ی «بازسازی اکوسیستم‌ها» نامگذاری کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری ضمن تبریک روز جهانی محیط‌زیست و با اشاره به موضوع امسال روز جهانی محیط زیست «بازسازی اکوسیستم‌ها»  گفت: همه‌ی ساکنان زمین یعنی انسان‌ها، حیوانات و گیاهان برای بقای خود به اکوسیستم‌های سالم وابسته هستند و به‌همین دلیل، روز جهانی محیط‌زیست در سال جاری به موضوع بازسازی اکوسیستم‌ها تمرکز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرام احمدی اذعان کرد: بازسازی اکوسیستم‌ها به‌معنای بازگرداندن آن‌ها و تنوع زیستی موجود در آن اکوسیستم به وضعیت سالم و طبیعی خود است.
وی گفت: فعالیت‌های انسانی مانند؛ انواع بهره برداری‌های ناپایدار، تخریب و تغییر کاربری اراضی، ایجاد آلودگی‌ها، برداشت بی‌رویه منابع و... می تواند تنوع گونه‌ای را از بین ببرد و روند طبیعی حیات زیست‌بوم را مختل کند اما حفاظت از ساختار و کارکردهای زیست بوم برای بقاء آن ضروری است.

 احمدی بازسازی اکوسیستم‌ها را بخش مهمی از ابزار حفاظت آنها عنوان کرد و ادامه داد: اکوسیستم‌هایی که می‌بایست حفاظت یا ترمیم شوند شامل انواع اکوسیستم‌های طبیعی ازجمله دریاها، اقیانوس‌ها، کوهستان‌ها، مراتع و دشت‌ها، جنگل‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها و انواع اکوسیستم‌های ساخته بشر ازجمله شهرها، روستاها، اراضی کشاورزی و باغی و تالاب‌های مصنوعی است.
 ‏
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: «بازسازی اکوسیستم‌ها» هم‌زمان به‌نفع انسان، طبیعت و تنوع‌زیستی است، چراکه تنها با اکوسیستم‌های سالم می‌توان معیشت و سلامت انسان‌ها را افزایش داد، با تغییرات آب‌وهوایی مقابله نمود و از نابودی تنوع زیستی جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: همه‌ی ما در بازسازی اکوسیستم ها نقش مهمی داریم و هرکدام از ما با تغییر رفتار می‌تواند تغییر ایجاد کند.

احمدی تأکید کرد: دردهه‌ی «بازسازی اکوسیستم‌ها» با برداشتن گام‌های کوچک: "مطالعه چند سطر از مطالب مربوط به حفظ محیط زیست، خاموش کردن یک لامپ اضافه، برداشتن یک زباله از روی زمین، بازنگری در نحوه مصرف مواد غذایی، پرهیز از مصرف‌زدگی و مصرف بیش از حد (انرژی، غذا، لباس و …)، کاهش هدر دادن منابع، کاهش تولید ضایعات و مدیریت صحیح پسماندها، حمایت و حفاظت از تنوع‌زیستی و زیستگاه‌های طبیعی، آموزش و ترویج روش‌های زندگی پایدار و ... " تغییرات بزرگ ایجاد کنیم.

هر سال ۵ JUNE برابر با ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

۴۶

کد خبر 1522713

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان چهارمحال و بختیاری بازسازی اکوسیستم ها روز جهانی محیط زیست تنوع زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۷۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کارگاه آموزشی توجیهی صندوق ملی محیط زیست کشور که با حضور مدیران کشوری و استانی در شیراز برگزار شد، افزود: محیط زیست در همه عرصه‌های طبیعی و انسانی بیش از هر زمان نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد در حوزه‌های حفاظت و شناسایی نقاط قوت و ضعف‌ها است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست در سال‌های اخیر با تأمین اعتبارات در جایگاه مناسب‌تری قرار گرفته است گفت: تأمین معیشت محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت نیز با این بهبود روند در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اعتبارات محیط زیست در سال‌های اخیر از ۱۲ صدم درصد به ۱۸ صدم درصد رسیده است و افق آینده هدف گذاری روی یک درصد است در حقیقت اعتبارات از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱,۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. درآمدهای محیط زیست نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته است و در این عرصه موفقیت‌های مناسبی به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشورمان با چالش‌های مختلف زیست محیطی روبرو است، ادامه داد: همه اهداف مسؤولان و برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در عرصه محیط زیست اولویت دادن به رفع تنگناها و مشکلات و ایجاد ترازمندی در زمینه چالش‌ها است.

این مقام مسؤول افزود: در حوزه محیط زیست با چالش‌هایی نظیر موضوع آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش زمین، مصرف بی رویه انرژی و تخریب، انقراض و به خطر افتادن تنوع زیستی رو به رو هستیم. همچنین طی سال گذشته درگیر چالش‌های محیط زیستی با مشکلات ناشی از حوزه گرد و غبار، آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در کلانشهرها مواجه بودیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی صنایع در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنند که در کنار اقتصادی بودن پروژه‌ها، نظم اجتماعی را هم تقویت کنند و ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، محیط زیست را هم تخریب نکنند.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش‌هایی که از طریق دفاتر تخصصی مانند پایش فراگیر، مدیریت پسماند، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از آب و خاک و دبیرخانه گرد و غبار کشور انجام می‌شود، در جهت کنترل این آلودگی‌ها و حفظ محیط زیستی سالم و عاری از هر گونه آلایندگی تلاش می‌شود.

کد خبر 6086087

دیگر خبرها

  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • همایش پاکسازی محیط زیست در ملارد برگزار شد
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها