Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت «رحموک نصرتی» یکی از آخرین بازماندگان موسیقی زنان بلوچ را تسلیت گفت و نوشت: آن بانو گنجینه ای ارزشمند از آوازها و تصنیف‌های سیستان و بلوچستان و گنجینه الحان موسیقی ویژه زنان این منطقه بود.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی در پیامی برای درگذشت رحمو نصرتی نوشته است: رحموک نصرتی گنجینه ای ارزشمند از آوازها و تصنیف های سیستان و بلوچستان و گنجینه الحان موسیقی ویژه زنان  این منطقه است که‌ در مراسم های شادی و غم ویژه زنان، آوازهای محلی می خواند و الحان مختلف را اجرا می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از گنجینه گران‌بهایی که در سینه و جان زنده یاد نصرتی بود آثاری با محتوای آوازهای فولکلور به جای مانده است که روایتگر بخشی از فرهنگ، تاریخ و آیین های مردم سیستان و بلوچستان است و می تواند مبنای مطالعات فرهنگی، موسیقیایی و مردم شناسی قرار گیرد. زنان هنرمند نواحی ایران راوی فرهنگ هستند و در استمرار هویت فرهنگی، باورها و آیین ها نقش موثری دارند و زنده یاد رحموک نصرتی از جمله این هنرمندان است که با آوازها و لالایی ها در تداوم سنت ها و آیین های فرهنگی و هویتی سیستان و بلوچستان نقش شگرفی دارد.

حسینی در پایان این پیام نوشته است: درگذشت این هنرمند گرانقدر را به هنرمندان و هنردوستان و مردم عزیز سیستان و بلوچستان تسلیت می گویم و برای هنرمند گرامی نصرتی از درگاه خداوند علو درجات را خواستارم.

رحموک نصرتی، هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی و از خوانندگان استان سیستان و بلوچستان، یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، در ۹۰ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

نصرتی، دوم اردیبهشت سال ۱۳۱۰ متولد شد. او اهل شهرستان فنوج و یکی از خوانندگان استان سیستان و بلوچستان و از نسل میراث‌بانان موسیقی نواحی جنوب بود.

او در سال ١٣٨۴ در دومین جشنواره بومی زنان مناطق و نواحی ایران حضور داشت و به همراه عصمت هودیانی روی صحنه رفت و هنر خود را به نمایش گذاشت.

نصرتی دارنده مدرک درجه یک هنری، تخصص اصلی وی خواندن لالایی‌ها و «زهیروک‌خوانی» بود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان رحموک نصرتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۷۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عالی زاده صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج با حضور ۱۰ گروه دختر و ۱۰ گروه پسر در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر در روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره که توسط خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج استان بوشهر برگزار می‌گردد، در ۲ بخش سرودهای ملی و محلی خواهد بود و گروه‌های سرود دختران و پسران استان آثار تولیدی یا بازخوانی خود را به صورت زنده در حضور داوران این جشنواره به اجرا خواهند گذاشت.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر افزود: امید مهرنیا مسؤول خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، مهمان ویژه این جشنواره می‌باشد که داوری این جشنواره نیز در کنار داوران برجسته استان به عهده خواهد داشت.

وی یکی از برنامه‌های جانبی این جشنواره را برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و سرپرستان گروه‌های سرود استان دانست و افزود: این برنامه توسط مسؤول خانه سرود و موسیقی بسیج در روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در سالن ۲۲ بهمن سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر برگزار می‌شود.

عالی زاده، اهدای جوایز به برگزیدگان مرحله استانی در ۲ بخش دختران و پسران در بخش‌های ملی و محلی، تک خوان برتر پسران و همخوان برتر دختران، رهبر برتر و همچنین معرفی گروه‌های برتر به مرحله کشوری، را از شاخصه‌های این جشنواره بیان کردند.

کد خبر 6086160

دیگر خبرها

  • استعداد‌های برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان باید حمایت شوند
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان سکاندار کمیته آثار هنری در کنگره ملی شهدا شد
  • نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟
  • اولتیماتم ‌‌استانداری به مدیران بی‌برنامه سیستان و بلوچستان
  • اختصاص جایزه ۴ میلیارد تومانی برای طرح برگزیده «آسمانه هنر ایران»
  • اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده «آسمانه هنر ایران»
  • سیل ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت را در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان برجای گذاشت
  • نمایشگاه خوشنویسی تقریر عشق در شیراز برگزار می‌شود
  • از خطر تمساح تا نگرانی برای زنان باردار؛ فجایع سیل جنوب کشور