Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@10:38:21 GMT

پیش بینی تولید بیش از ۱۸ هزار تن گیلاس

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۸۱۲۹

پیش بینی تولید بیش از ۱۸ هزار تن گیلاس

کرامتی گفت: برداشت گیلاس از سطح یک‌‌هزار و ۵۰۰ هکتاری باغ‌های زیر کشت این محصول در سطح استان آغاز شده است.

«اکبر کرامتی»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه،  با بیان اینکه این استان دارای یک‌هزار و 993هکتار باغ گیلاس بوده که از این میزان 1500 هکتار بارور و مابقی غیرباور است، افزود: عمده شهرستان های تولید کننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه و خوی بوده و ارومیه با 360 هکتار رتبه اول،خوی با 280 هکتارو اشنویه با 205 هکتار رتبه دوم و سوم  تولید را دارا هستند و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  گفت: پیش‌بینی می‌شود 18 هزار و 500 تن گیلاس در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که محصول تولیدی در استان علاوه برتامین نیاز داخل استان به کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

این مسئول بیان کرد: همه ساله 8 تا 10 هزارتن گیلاس از استان به کشور روسیه و همچنین  کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

وی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، افزود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای و سایر ارقام نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

کرامتی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغهای سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

گفتنی است؛ آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از 115  هزار هکتار انواع محصولات باغی هسته دار، دانه دار و دانه ریز و ... است که علاوه برتامین نیاز مصرفی داخل استان به سایر استانها و کشورها نیز صادر می‌شود و درخت گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

پایان پیام/566

منبع: شبستان

کلیدواژه: آغاز برداشت گیلاس ارومیه آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۸۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت:   تولید تخم «تریپلویید» ماهی قزل‌آلا (تخم تمام ماده عقیم) با هدف اصلاح و بهبود نژاد این محصول در اصفهان آغاز شد.

محمدرضا عباسی افزود:  تولید تخم تریپلویید ماهی قزل‌آلا با حمایت سازمان شیلات ایران و پشتیبانی علمی دانشگاه صنعتی اصفهان انجام می‌شود.

او گفت: اقدامات دیگر برای اصلاح نژاد (ایجاد لاین) نیز در حال انجام است و جزو طرح‌های علمی و تحقیقاتی ما محسوب می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: اقدام‌های مورد اشاره، افزایش کمی و کیفی تولید را در پی خواهد داشت.

عباسی افزود: تخم تریپلویید ماهی قزل‌آلا از جمله محصولات صادراتی است و کشور‌های مختلف از آن استقبال می‌کنند لذا در صورت رفع موانع، قادر خواهیم بود بخش قابل توجهی از آنها را صادر کنیم.

اوتصریح کرد: «تخم چشم‌زده» ماهی قزل‌آلا به‌عنوان یک محصول راهبردی در تامین گوشت سفید نیز از جمله محصولات تولیدی اصفهان است و سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه از آن تولید می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: با تلاش مجموعه تولیدی «آبزی نگین شایان» فریدونشهر نخستین محموله تخم چشم‌زده تمام ماده به تعداد ۳۰۰ هزار قطعه در یک سال اخیر به تاجیکستان صادر شد.

عباسی ادامه داد: وابستگی شدید به تخم چشم زده خارجی در سال‌های گذشته در کشور وجود داشت، اما این شرکت از نخستین مجموعه‌های ایرانی است که توانست محصول مذکور را تولید کند و در راه کاهش وابستگی گام بردارد.


باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید
  • هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس در اشنویه برگزار می‌شود
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان