Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی یکسال از رونمایی از سامانه نوسازی کامیون‌های فرسوده توسط وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد که طی این مدت فقط یک کامیون وارداتی شماره‌گذاری شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 6 خردادماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در آیین رونمایی از سامانه ثبت‌نام نوسازی کامیون‌های فرسوده، گفته بود: هدفگذاری این طرح نوسازی 53 هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل (کامیون) است که شامل خودروهایی با 3 سال کارکرد وارداتی پیش بینی شده در قانون و همچنین خودروهای تولید داخل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد اسلامی با بیان این‌که برای این هدف چهار گروه می توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند، افزود: تولیدکنندگان داخلی در این مرحله حداقل 1000 دستگاه برای هرکدام در نظر گرفته شده است. دومین گروه شرکت‌های توانمند حمل‌و‌نقل هستند که هرکدام از آن‌ها از این ظرفیت می‌توانند برای واردات 100 دستگاه کامیون استفاده کنند. سومین گروه شرکت‌های واردکننده‌ای هستند که مجوز وزارت صمت را دارند. هرکدام از این شرکت‌ها اجازه واردات 50 دستگاه کامیون را دارند گروه چهارم هم اشخاص حقیقی (افراد دارای کامیون‌های فرسوده) هستند که از یک تا 10 دستگاه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با بیان این‌که خودروهای وارداتی حتما باید خدمات پس از فروش داشته باشند و منشأ ارز آن‌ها نیز مورد تایید بانک مرکزی باشد، افزود:‌ طبق تدبیر رئیس‌جمهور کار از فرسوده‌ترین کامیون‌ها شروع شد و در همین خصوص در اقدامی فوری 863 کامیون بالای 50 سال با بیشترین پیمایش، انتخاب شدند. 

وزیر راه با تاکید بر این‌که "در این طرح دست دلال،‌ واسطه و سوداگر قطع شده و کار کاملا براساس دستورالعمل‌ها انجام می‌گیرد" گفت: مردم و رانندگان همه باید طبق این دستورالعمل‌ کار کنند. به همین خاطر نه کسی مجوز واردات داشته و نه این‌که اجازه داشته از مردم برای آوردن خودروی تا 3سال کارکرد پولی بگیرد. همه چیز از طریق این سامانه بوده و شرکت، اشخاص، شرکت تولید کننده و وارد کننده و حتی شرکت‌های بزرگ حمل و نقل باید به یک شکل کار کنند.

این در حالی است که مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پس از گذشت یکسال و چند روز از رونمایی سامانه نوسازی کامیون‌های فرسوده به تسنیم گفت: خرداد ماه سال گذشته پروسه ثبت‌نام برای واردات کامیون آغاز شد و  آبان‌ماه 99 (پس از  ماه) متقاضیان این طرح وارد سامانه شدند و الآن حدود 2000 (1850) دستگاه ثبت سفارش شده است. این کامیون‌ها وارد گمرکات کشور شده‌ و دو هفته گذشته 150 دستگاه از این کامیون‌ها ترخیص شده‌‌اند.

بمانا با بیان این‌که هر کدام از کامیون‌هایی که ترخیص می‌شوند برای شماره‌گذاری فرستاده خواهند شد، افزود: تاکنون هم یک کامیون شماره‌گذاری شده است و امیدواریم این فرآیند سرعت بگیرد و بخشنامه‌های مربوطه به راهنمایی و رانندگی استان‌ها ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پروسه ترخیص کامیون‌های وارداتی دست‌دوم طولانی است، گفت: یکی این‌که این طرح جدید است؛ در واقع هر کسی کاری را انجام دهد باید چارچوب، بخشنامه و دستورالعمل تنظیم و ابلاغ کند. حدود 6 تا 7 ماه درگیر فرآیند استانداردها بودیم که خوشبختانه استانداردهای مربوطه ابلاغ شد و پس از آن کار سرعت گرفت.

وی با یادآوری این‌که 2 دانگ از 6 دانگ کامیون‌ها باید در اختیار شرکت‌های حمل‌و نقلی باشد، افزود:‌ این یک فرآیند و روش جدید برای نیروی انتظامی است که کارهای مربوط به آن در حال انجام است.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اظهار کرد: بازدید حدود 70 دستگاه کامیون انجام شده و منتظر دستورالعمل اجرایی برای واگذاری به غیر بودیم. امیدواریم کار سرعت گرفته و هر تعداد کامیون ترخیصی بلافاصله شماره گذاری شود.

شکست طرح دولت روحانی برای نوسازی کامیون‌های فرسوده/ وقتی همه چیز به برجام گره می‌خورد

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محمد اسلامی وزارت راه محمد اسلامی وزارت راه نوسازی کامیون های فرسوده دستگاه کامیون شماره گذاری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۸۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، «محمد آیینی» افزود: برنامه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده در سال جاری آغاز شده است و مطابق برنامه ریزی انجام شده، دست‌کم ۱۰۰ هزار واحد تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان‌کرد: اکنون ۲۵ هزار واحد از واحدهای نوسازی شده در سراسر کشور آماده بهره‌برداری است که به‌تدریج افتتاح خواهند شد.

گفتنی است؛ دولت مردمی سیزدهم رکورددار نوسازی مسکن در بافت فرسوده است. در حالی که در نخستین جلسه قرارگاه مسکن با حضور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، آمار صدور پروانه ساخت در این بافت‌ها ۱۲۳ هزار واحد اعلام شده بود، تا پایان سال ۱۴۰۲ این آمار از مرز ۲۵۰ هزار واحد عبور کرد که در ۷۳ هزار نقطه واقع شده ‌است.

در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز بیش از ۷۱ درصد از برنامه بازآفرینی شهری محقق شده ‌است. فقط در اسفند ماه گذشته ۲۲ هزار واحد پروانه صادر شد و به گفته مسوولان چنانچه هر ماه ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد صدور پروانه ثبت شود، برنامه ساخت ۱۵۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده محقق می‌شود.

همچنین، سند دار کردن اراضی تصرف سکونتگاه‌های غیررسمی بزرگ‌ترین خدمت به ساکنان این بافت‌ها است و تاکنون ۲۵ هزار نفر متقاضی دریافت سند در اراضی تصرف ثبت نام کرده‌اند.

 تاکنون بسته‌های تشویقی احیای بافت‌های فرسوده در ۴۴۴ شهر اجرایی شده است که از این تعداد شهر ۱۹۴ شهر بسته بومی را تصویب و اجرایی کرده‌اند.

۴۴۴ شهری که بسته تشویقی نوسازی در آنها در حال اجرا است، ۷۹ درصد جمعیت شهری و ۷۸ درصد سطح شهرهای دارای بافت فرسوده را در بر می‌گیرند؛ بسته‌هایی که باید توسط شهرداری‌های همه شهرها اجرایی شود.

در دولت سیزدهم تسهیلات خوب مالی، اداری و شهرسازانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که بسته تشویقی ۱۹بندی کالبدی مهم‌ترین آن‌هاست.

برپایه این گزارش، صدور پروانه ساختمانی در کمترین زمان، ارائه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف در هزینه‌های صدور پروانه (الزام قانونی تخفیف ۵۰ درصد)، حفظ انشعابات قبلی و ارائه انشعابات جدید خارج از نوبت توسط اداره‌های آب، برق، گاز، مخابرات و غیره و صدور پایان کار در کمترین زمان از جمله این مشوق‌هاست.

اعطای طبقه تشویقی، تغییر کاربری ارزش‏‌افزا، پارکینگ راحت‏‌تر (درب اضافی)، زمین و واحد معوض در این بسته پیش‌بینی شده است.

استان‌ها می‌توانند بر اساس ضوابط بالادستی و طرح‌های جامع و تفصیلی، بسته تشویقی جداگانه‌ای را تدوین و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند. در این زمینه تاکنون ۳۶۰ شهر اقدام کرده و بسته تشویقی خودشان را تدوین و اجرایی کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند
  • بهره برداری از ۲۵ هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • تاکسی های فرسوده همدان در انتظار نوسازی
  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد فرسوده در کشور با همت مالکان کلید زده شد
  • آغاز نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور