Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@23:09:04 GMT

پارک ملی کویر در برنامه یونسکو به ثبت رسیدند

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۰۴۸۶

پارک ملی کویر در برنامه یونسکو به ثبت رسیدند

عبدوس گفت : پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده توران در برنامه یونسکو به ثبت رسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان،« امیر عبدوس» در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست با حضور خبرنگاران با بیان اینکه پارک ملی کویر، پارک ملی توران و پارک ملی صیدوا در زمره زیستگاه‌های با اهمیت در استان سمنان هستند، گفت: دو پناهگاه حیات وحش شامل خوش ییلاق و توران و سه منطقه حفاظت شده شامل پرور، توران و جنگل ابر و همچنین پنج منطقه شکار ممنوع مانند کنار، چاه شیرین و تپال و … در سطح استان وجود دارد که در ماه گذشته شاهد ارتقای منطقه شیربند به منطقه حفاظت شده بودیم که ارتقای خوبی را به محیط زیست استان بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده توران در برنامه یونسکو به ثبت رسیدند و به عنوان ذخیره گاه زیستکره محسوب می‌شوند که از این پس جز ذخیرهگاه های جهانی خواهند بود که در کشورما ۱۴ ذخیره گاه زیستکره را به ثبت رسانده که دو مورد در استان هستند.

 

وی با اشاره به اینکه مجموع مساحت مناطق چهارگانه استان سمنان بالغ بر دو و نیم میلیون هکتار با احتساب مناطق شکار ممنوع که چیزی در حدود یک چهارم مساحت استان را شامل می‌شود و ۱۰ درصد مساحت مناطق چهارگانه کشور را در بر می‌گیرد که سهم قابل ملاحظه‌ای است اظهارداشت: این استان با ۵۰ گونه پساندار، ۱۶۰ گونه پرنده، شش گونه دوزیست و تمامی هشت گونه گربه‌سان کشور، استان سمنان رتبه نخست تنوع گونه‌های جانوری در زیستکره ها را دارد و با فاصله زیاد، این استان پایتخت تنوع زیستی کشور است.

 

عبدوس تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته پروژه یوز آسیایی با کمک نهادهای بین المللی در حال اجرا بود اما بعد از ۲۰ سال توفیقات خوبی را کسب نکرد و در پایان این پروژه شاهد هستیم که هفت استان کشور که در ابتدای طرح زادآوری یوز بودند مانند سمنان، خراسان‌های شمالی و رضوی، یزد و … در برهه کنونی شاهد این هستیم که فقط استان سمنان تنها ایستگاه زادآوری یوز محسوب می‌شود که هم خبر خوبی برای استان است هم خبر بدی برای این نوع گونه جانوری، لذا مسئولیت خطیری بر دوش مردم و محیط زیست استان است زیرا سرنوشت یک گونه گوشت خوار و گربه‌سان در کل دنیا به تلاش این گونه گره خورده است.

 

مدیرکل محیط زیست استان سمنان ضمن بیان اینکه احیای مجدد گورخر در منطقه پارک ملی کویر گرمسار طی دو الی سه سال اخیر کلید خورده است، ابراز داشت: امروز خرسندیم که نخستین کره گورخر پس از ۳۵ سال در این منطقه پا به عرصه وجود گذاشت تا موجی از شادی را بین فعالان حیات‌وحش ایجاد کند.

 

وی ضمن بیان اینکه گورخرهای داخل سایت از همان روز اول حضورشان مورد پایش و رصد قرار گرفتند، افزود: امروز شاهد زایمان موفق و تولد نخستین کره گورخر از این گله هستیم.

 

عبدوس با اشاره به  اینکه پس از مدتی باوجود همه نگرانی‌ها به این گورخرها اجازه داده شد تا در طبیعت پارک ملی گرمسار رها شوند، ابراز داشت: این گورخرها برای تغذیه مجدد به سایت بازگشتند و نگرانی‌ها تا حد زیادی برطرف شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در ادامه تصریح کرد: هشت فضای جداگانه برای جداسازی، راهروی ایمن برای جابجایی بین فضاها، آبشخورها و وان‌های تغذیه، گیت‌های مقیدسازی و فضای مسقف ازجمله امکاناتی که برای این مجموعه در نظر گرفته‌شده است و امروز شاهد هستیم که تلاش‌ها به ثمر نشسته و این گورخر به‌سلامت دنیا آمد.

 

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه به‌زودی سایر کره‌های این گله نیز متولد شوند، افزود: این گورخرهای ماده تحت نظارت و پایش قرار خواهند داشت تا بتوانیم شاهد تولد سایر گورخرها نیز باشیم.

 

عبدوس با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ روز ایستگاه تشخیص آلایندگی در سمنان، ۳۰۲ روز در شاهرود و ۳۶۱ روز در گرمسار فعال بوده که اعداد حاصله از این ایستگاه‌ها نشان می‌دهند که شرایط هوای استان در سال گذشته خوب بوده است، بیان کرد: سطح آلایندگی‌ها در برخی روزها که برق مرکز قطع یا اختلالی پیش آمده سنجیده نشده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به اینکه در سمنان طی سال گذشته ۲۱۴ روز پاک و ۱۳۸ روز با هوای سالم یا قابل قبول ثبت شده است، تاکید کرد: در سمنان فقط یک روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم و خوشبختانه روزهایی با هوای ناسالم و خطرناک در شهر سمنان به وقوع نپیوسته است.

 

وی با بیان اینکه در شاهرود ۱۴۰ روز پاک و ۱۵۹ روز سالم و فقط سه روز ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است، تاکید کرد: در این شهرستان نیز در سال گذشته هوای بسیار خطرناک و ناسالم نداشته است.

 

عبدوس با اشاره به اینکه در گرمسار نیز ۱۹۲ روز پاک ۱۶۷ روز قابل قبول یا سالم و دو روز ناسالم داشته‌ایم، تاکید کرد: شرایط در این شهر صنعتی نیز به گونه‌ای رقم خورده که هوای بسیار خطرناک در این شهرستان خوشبختانه نداشته‌ایم همچنین باید گفت در استان شاخص از عدد ۱۱۰ (مرز بین استاندارد بودن هوا) بالا نیامده و حتی در روزهای ناسالم هم عدد شاخص ما زیر این عدد بوده است.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان محیط زیست استان سمنان منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۰۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:  خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است که باعث شده این اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در استان در پارک ملی کرخه متولد شود.

داود میر شکار افزود: رنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

وی اظهار کرد:  بعد از بیماری میاز که در سال ۱۳۹۳ باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد این اداره کل با بر نامه‌های پایشی و رصد شبانه روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه‌های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط‌های کنترلی، تکثیر بصورت آزاد در محیط‌های طبیعی بوده و به همین منظور در سایت تکثیر از ۵ رأس در سال ۱۳۹۸به ۱۲ در سال ۱۴۰۲ راس رسید است که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه می‌باشد وی پیشبنی کرد که در سال جاری ۳ تا ۴ گوساله به این جمعیت اضافه شود.

گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل‌های دز و کرخه استان خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه، دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند.

دیگر خبرها

  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • تصویری تازه از حیوان کمیابی که در ایران متولد شد
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید